خیابان‌های رم در تصرف پناهجویان بی‌سرپناه

12:58 - 10 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۸۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خیابان‌های رم در تصرف پناهجویان بی‌سرپناه
گسترش بحران بی‌خانمانی در ایتالیا سبب شده تا پیامدهای ناخوشایند ناشی از این معضل نیز افزایش یافته و پیامدهای سوئی را رقم بزنند.

خبرگزاری میزان – بحران بی‌خانمانی در ایتالیا در سال‌های اخیر در مسیر وخامت قرار گرفته است؛ بحرانی که چشم‌انداز تیره‌ای در مقابل دارد.

بررسی‌ها و آمارها تایید می‌کنند که ایتالیا در اروپا یکی از بالاترین نرخ‌های بی‌خانمانی را دارد؛ فعالان حقوق بشری می‌گویند که دولت ایتالیا برخلاف آن چه در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است، اساسا بی‌خانمان‌ها را نمی‌بیند و با بی‌توجهی به بحران یادشده، جمعیت بزرگی از افراد نامرئی را به وجود آورده‌اند.

با رشد نرخ بی‌خانمانی در ایتالیا، افراد آسیب‌پذیر بیشتری در حال فرو افتادن در سیاه‌چاله بی‌خانمانی هستند؛ این در حالی است که براساس محاسبه‌های روی کاغذ ایتالیا یکی از کشور‌های توسعه‌یافته جهان است.

ایتالیا از نظر بی‌خانمانی در میان دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا شرایط بدتری دارد.

مدیر یک موسسه خیریه ایتالیایی به‌تازگی اعلام کرد که بی‌خانمانی جدی‌ترین مشکل رم، پایتخت ایتالیا است؛ این در حالی است که آمار‌های ارائه شده در این زمینه عمدتا از اعداد و ارقام واقعی کمتر هستند.

به گفته وی، این مشکل که از دهه‌ها پیش وجود داشته، هر سال بدتر شده است؛ اکنون زنگ وضعیت اضطراری درباره بی‌خانمانی به‌ویژه در رم به صدا درآمده است.

آمار‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۲۲ هزار نفر در رم بدون سرپناه زندگی می‌کنند.

مشکل بی‌خانمانی در ایتالیا دلایل متعددی دارد، اما افزایش هزینه‌های زندگی، تخلیه‌های اجباری، بی‌توجهی دولت به مشکل مسکن اقشار آسیب‌پذیر و بیکاری و فقر جوانان از مهم‌ترین عوامل تشدیدکننده این بحران هستند.

ایتالیا و پایتخت آن به شکل ویژه در پی تشدید بحران بی‌خانمانی در رم، با موجی از چالش‌ها و مشکلات جدید مواجه شده‌اند؛ افزایش جرم و جنایت، محدودیت دسترسی به خدمات اجتماعی و کاهش جذابیت گردشگری از آن جمله هستند.

اگرچه طیف گسترده‌ای از افراد و اقشار آسیب‌پذیر از جمله افراد دارای معلولیت، کودکان، سالمندان، ... به شد زیر فشار بحران بی‌خانمانی در ایتالیا قرار دارند، اما پناهجویان و مهاجران را می‌توان قربانیان بزرگ این بحران خواند.

به‌صورت میانگین ۵۸ درصد جمعیت بی‌خانمان‌ها در ایتالیا را مهاجران و پناهجویان تشکیل می‌دهند.

پناهجویان به‌ویژه زنان پناهجو در ایتالیا سهم نامتناسبی از جمعیت بی‌خانمان‌های این کشور دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *