بی خانمان‌ها؛ مالکان نامرئی خیابان‌ها در ایتالیا

12:17 - 10 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۷۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بی خانمان‌ها؛ مالکان نامرئی خیابان‌ها در ایتالیا
بحران بی خانمانی در ایتالیا در همه روز‌های سال مرگبار است.

خبرگزاری میزان – بحران بی خانمانی در ایتالیا در سال‌های اخیر در مسیر وخامت قرار گرفته و تشدید بحران هزینه‌های زندگی چشم انداز بهبود آن را به شکل ناامید کننده‌ای تیره کرده است.

ایتالیا در اروپا یکی از بالاترین نرخ‌های بی خانمانی را دارد؛ موضوع بی خانمانی در ایتالیا از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ وارد مرحله وخیمی شد و در پی شیوع کرونا و بحران‌های درهم تنیده متعاقب آن تبدیل به بحران شد.

فعالان حقوق بشری می‌گویند که دولت ایتالیا برخلاف آن چه در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است، اساسا بی خانمان‌ها را نمی‌بیند.

بی خانمانی در ایتالیا

تعداد دقیق افراد بی خانمان در ایتالیا نامشخص است؛ در حالی که آمار‌های رسمی شمار افراد بی خانمان در ایتالیا را ۵۰ هزار نفر اعلام می‌کنند، منابع غیر رسمی شمار واقعی بی خانمان را بسیار بیشتر دانسته و تاکید دارند که این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

با وجود این، رقم مربوط به بی خانمان‌ها در ایتالیا بین ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر متغیر استغ؛ در واقع با خارج شدن شماری از بی خانمان‌ها از این آمار به دلایلی مانند سرمازدگی، گرمازدگی، ضرب و شتم، ... شمار بیشتری به این چرخه وارد می‌شوند.

خیابان‌ها و میادین شهر‌های رم و میلان از پر ازدحام‌ترین مناطق ایتالیا از حیث حضور بی خانمان‌ها در سراسر این کشور محسوب می‌شوند.

یکی از داوطلبان صلیب سرخ که در زمینه کمک به بی خانمان‌های ایتالیا فعال است، می‌گوید که مشکلات اقتصادی، روانی یا اجتماعی یا ترکیبی از این مشکلات سبب تشدید روزافزون این بحران شده است.

شمار افراد بی خانمان در ایتالیا در حالی افزایش می‌یابد که بر تعداد پناهگاه‌های مختص افراد بی خانمان افزوده نمی‌شود؛ در عین حال، نژادپرستی در این مراکز همواره مشکل آفرین است.

مرگ و میر بی خانمان‌ها

عوامل متعددی زندگی بی خانمان‌ها را در ایتالیا مورد تهدید قرار می‌دهند و جان آن‌ها را می‌‎گیرند.

موج گرمای کم سابقه‌ای که در سال جاری ایتالیا را فراگرفته است، بیش از همه مردم این کشور، بی خانمان‌ها تحت تاثیر قرار داده است.

اعتیاد به مواد مخدر و استفاده بی رویه از الکل برای در امان ماندن از سرما برای بی خانمان‌ها در ایتالیا با نرخ قابل توجهی مرگبار می‌شود؛ البته در غیر این صورت نیز سرمازدگی آنان را از پا در می‌آورد.

حوادث طبیعی مانند برف و باران نیز به مرگ و میر بی خانمان‌ها منجر می‌شوند.

سهم بالای مهاجران از جمعیت بی خانمان‌ها در ایتالیا

مهاجران و پناهجویان بخش قابل توجهی از جمعیت بی خانمان‌ها در ایتالیا را تشکیل می‌دهند.

در حالی که نگاه مردم ایتالیا به بی خانمان‌ها بسیار منفی است، مهاجران بی خانمان با شرایط بدتری از این وجه مواجه می‌شوند؛ آن‌ها باید با تبعیض نژادی در کنار دیگر مشکلات ناشی از بی خانمانی کنار بیایند.

ضرب و شتم مهاجران بی خانمان در ایتالیا به کرات رخ می‌دهد؛ این گونه حوادث در برخی از موارد به بهای جان مهاجران بی خانمان تمام می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *