گور دسته‌جمعی در مرز لیبی و تونس؛ مسیر خطرناک آفریقا برای مهاجران

12:40 - 19 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۴۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گور دسته‌جمعی در مرز لیبی و تونس؛ مسیر خطرناک آفریقا برای مهاجران
مهاجران و پناهجویان به دلیل سیاست‌های اروپا در قبال موضوع مهاجرت و محدودیت‌های موجود، برای رسیدن به مقصد خود با خطر‌ها و چالش‌های فراوانی روبرو هستند.

خبرگزاری میزان - کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که دفترش گزارش‌های مربوط به کشف یک گور دسته‌جمعی در بیابانی در امتداد مرز لیبی و تونس را پیگیری می‌کند.

ولکر تورک در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، ضمن محکوم کردن نقض گسترده حقوق بشر علیه مهاجران و پناهندگان، گفت: من از مقام‌ها می‌خواهم که به سرعت به تحقیق‌های ما پاسخ دهند و این جنایت‌ها را به طور کامل بررسی کنند. عزیزان کسانی که درگذشتند حق کامل دارند که حقیقت را بدانند.

سازمان بین المللی مهاجرت در ماه مارس (اسفند/فروردین) اعلام کرده بود که اجساد دست‌کم ۶۵ مهاجر در یک گور دسته‌جمعی در جنوب غربی لیبی کشف شد.

سازمان ملل و برخی سازمان‌های دیگر می‌گویند که تعداد بیشتری از مهاجران و پناهندگان در آفریقا به سمت شمال به سمت دریای مدیترانه و اروپا رفته و از مسیر‌های خطرناک صحرا عبور می‌کنند.

این‌ها مسیر‌هایی هستند که باند‌های جنایتکار مهاجران و پناهجویان را در معرض بردگی، برداشتن اعضای بدن، تجاوز جنسی، آدم‌ربایی برای باج‌گیری و سایر سوء‌استفاده‌ها قرار می‌دهند. 

گزارشی که به‌تازگی از سوی آژانس‌های پناهندگان و مهاجرت سازمان ملل و گروه تحقیقاتی مرکز مهاجرت منتشر شد، تخمین زد که مسیر‌های زمینی در آفریقا ۲ برابر کشنده‌تر از خطوط دریایی در سراسر مدیترانه است. مدیترانه مرگ‌بارترین مسیر دریایی برای مهاجران در جهان است.

در این گزارش آمده است که درگیری‌ها و بی‌ثباتی‌های تازه در کشور‌هایی از جمله مالی، بورکینافاسو و سودان عامل افزایش تعداد سفر‌ها به سمت دریای مدیترانه بوده است. اما نیجریه، ساحل عاج و گینه اصلی‌ترین کشور‌های مبدا مهاجران بودند.

این در حالی است که بسیاری از سیاستمداران در اروپا و فراتر از آن، در یک سال مهم انتخاباتی، احساس‌های ضد مهاجران را برانگیخته یا مورد حمایت قرار داده‌اند. 

اما درگیری، بحران‌های اقتصادی، سرکوب و تاثیر تغییرات آب‌وهوایی در بسیاری از کشور‌های جهان جریان مهاجران را در سراسر مرز‌ها افزایش داده است.

براساس خلاصه‌ای از این گزارش، که یک مطالعه انجام شده مشابه در ۴ سال قبل را دنبال می‌کند، پناهندگان و مهاجران به‌طور فزاینده‌ای در حال عبور از مناطقی هستند که گروه‌های شورشی، شبه‌نظامیان و دیگر بازیگران جنایتکار در آن فعالیت می‌کنند. قاچاق انسان، آدم‌ربایی برای باج‌گیری، کار اجباری و بهره‌کشی جنسی در این مناطق شایع است. 

نویسندگان گزارش اذعان دارند که هیچ آمار جامعی در مورد مرگ‌ومیر در مسیر‌های زمینی در آفریقا وجود ندارد. اما کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به افزایش بیش از ۳ برابری تعداد پناهجویان و مهاجران در بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ تونس، یک کشور ترانزیت کلیدی برای مهاجرانی که قصد ورود به اروپا را دارند، اشاره کرده است. 

براساس آمار‌های کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، هدف این گزارش نشان دادن خطر‌های مسیر‌های زمینی منتهی به دریای مدیترانه بود که در نیمه اول سال جاری بیش از ۷۲ هزار مهاجر و پناهجو از آن عبور کردند و طی این ۶ ماه ۷۸۵ نفر جان خود را از دست داده و یا ناپدید شدند.

وینسنت کوچتل، فرستاده ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) با استناد به گزارش‌های برخی از مهاجران و پناهجویانی که جان سالم به‌دربرده‌اند، گفت که برخی از قاچاقچیان افراد بیمار را از کامیون‌هایی که آن‌ها را در سراسر صحرا حمل می‌کنند، به بیرون پرتاب می‌کنند. آن‌ها همچنین برای بازگرداندن دیگران که از کامیون‌ها به بیرون پرتاب می‌شوند، بازنمی‌گردند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل اوایل سال ۲۰۲۴ گزارش داده بود که سال گذشته بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ نفر در مسیر مدیترانه جان خود را از دست دادند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *