سرنوشت طرح ضد مهاجرتی روآندا در دولت جدید انگلیس

9:42 - 16 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۸۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سرنوشت طرح ضد مهاجرتی روآندا در دولت جدید انگلیس
حزب کارگر انگلیس در حالی بر اجرای وعده لغو طرح جنجالی روآندا تاکید دارد که تلاش می‌کند برنامه‌های خود برای مقابله با مهاجران را همچنان در هاله ابهام نگه دارد.

خبرگزاری میزان – در حالی که رسانه‌های انگلیسی از مرگ طرح روآندا مورد تاکید دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر پیشین این کشور در پی ورود کی‌یِر استارمر به خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت خبر می‌دهند، نگاهی دقیق به موضع‌گیری‌ها و رویکرد‌های حزب کارگر به مسئله مهاجرت می‌تواند واقعیت را شفاف کند.

براساس گزارش تلگراف، اعضای حزب کارگر انگلیس، حزب متبوع استارمر به این رسانه گفته‌اند که طرح روآندا محافظه‌کاران عملا مرده است و استارمر آن را در نخستین روز نخست‌وزیری خود متوقف کرد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که استارمر یکی از اولویت‌های کلیدی دولت خود را مقابله با مهاجرت معرفی کرده بود؛ ضمن اینکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به‌عنوان بازیگر مهم سیاست‌های ضدمهاجرتی در اروپا نخستین مقام جهانی بود که پنجشنبه شب با استارمر تماس گرفته و با وی صحبت کرد.

از سوی دیگر، وزیر کشور جدید انگلیس گفت که یکی از نخستین وظایف دولت حفظ امنیت مرز‌های کشور است؛ وی در دیدار‌های اولیه با مقام‌های مختلف تاکید کرد که ایجاد یک فرماندهی جدید امنیت مرزی را در اولویت قرار خواهد داد.

علاوه بر این، حزب کارگر اعلام کرده که به دنبال توافق‌های جدیدی با دیگر کشورها، از جمله فرانسه برای تسریع خروج مهاجران است؛ این در حالی است که فرانسه قاطعانه از امضای این توافق خودداری کرده و پیش‌بینی می‌شود که اگر حزب راست افراطی فرانسه پیشتازی خود را در دور نهایی فردای انتخابات ملی فرانسه حفظ کند، به احتمال زیاد حصول توافق دشوارتر خواهد بود.

موضوع طرح روآندا در حالی به جدالی جدی در میانه انتخابات انگلیس تبدیل شد که این طرح نخست از سوی بوریس جانسون اعلام شد و در ادامه از سوی لیز تراس و ریشی سوناک دنبال شد؛ از زمان تصویب طرح روآندا در جولای سال گذشته (تیر سال گذشته)، مهاجران از ارائه درخواست پناهجویی منع شده و در مراکز مهاجرتی وزارت کشور انگلیس اسکان داده شدند تا زمان پروازشان به روآندا فرا برسد.

اجرای این طرح به دلیل نبرد‌های درازمدت حقوقی به تاخیر افتاد و سبب شد بدون اینکه پروازی انجام شود، طرح روآندا به میدان جنگ در رقابت‌های انتخاباتی تبدیل شود؛ اگر محافظه‌کاران در انتخابات پنجشنبه پیروز می‌شدند، طی چند روز اعزام مهاجران به روآندا را در دستور کار قرار می‌دادند، اما روی کار آمدن حزب کارگر سبب توقف این روند شد، هرچند در سیاست‌های ضدمهاجرتی انگلیس تغییری ایجاد نشده است.

انگلیس می‌تواند قرارداد خود با روآندا را از طریق بند فسخ در آن، فسخ کرده و متوقف کند؛ براساس بند یاد شده، انگلیس از تاریخ فسخ مجبور به پرداخت هیچ مبلغ دیگری به روآندا نخواهد بود.

لندن تاکنون ۲۷۰ میلیون پوند به روآندا پرداخت کرده است؛ آخرین قسط پرداخت شده به مبلغ ۵۰ میلیون پوند در آوریل ۲۰۲۴ (اسفند سال گذشته) تحویل شد؛ اکنون انگلیس با پایان دادن به این طرح می‌تواند دو پرداخت ۵۰ میلیون پوندی دیگر در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ را پس‌انداز کند.

با وجود این، تاکنون هیچ مهاجری براساس این طرح اخراج نشده است؛ هرچند ۲ پناهجو براساس توافقی جداگانه با دریافت ۳ هزار پوند به‌طور داوطلبانه به روآندا رفتند.

واقعیت این است که حزب کارگر با وجود اعلام وعده لغو طرح روآندا، ایده بازگرداندن مهاجران و پناهجویان به آنچه کشور امن ثالث خوانده می‌شود، رد نکرده است؛ این حزب اعلام کرد که کشور یاد شده روآندا نخواهد بود، بلکه کشور دیگری برای این امر معرفی خواهد شد.

منتقدان حزب کارگر می‌گویند که این حزب صرفا به بیان وعده لغو طرح روآندا پرداخته و برنامه‌ای برای مقابله با آنچه موج ورود قایق‌های مهاجران خوانده می‌شود، ارائه نکرده است.

آن‌ها همچنین می‌گویند که لغو طرح روآندا به معنای دور ریختن ۲۹۰ میلیون پوند از پول مالیات‌دهندگان است که خرج آن طرح، شده است.

مهاجرت یکی از مسائلی بود که سرنوشت ریشی سوناک و پیشینیانش را تحت تاثیر قرار داد، زیرا وعده آن‌ها برای متوقف کردن جریان ورود مهاجران به انگلیس هیچ‌گاه محقق نشد؛ آنچه در حال حاضر در جریان است، مواجهه استارمر با همین چالش است، زیرا وی نیز وعده مقابله با ورود مهاجران را داده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: طرح روآندا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *