آخرین اخبار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ تبلیغات مرحله دوم به پایان رسید

9:52 - 14 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۵۸۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
آخرین اخبار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ تبلیغات مرحله دوم به پایان رسید
پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم راه پیدا کردند تا روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات شانس خود را برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری امتحان کنند.

خبرگزاری میزان - انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر، روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در  ۵۸ هزار ۶۴۰ شعبه داخلی و ۳۴۴ شعبه خارج از کشور برگزار شد.

طبق نتایج به‌دست آمده از این انتخابات مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند، اما به موجب اصل ۱۱۷ قانون اساسی و مواد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچکدام از آن‌ها نامزد‌ها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌دست بیاورند و به همین دلیل تکلیف رئیس جمهوری ایران جمعه، ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.

زمان تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی، امروز از ساعت هشت ۱۴ تیر ماه به پایان رسید و در ادامه مهمترین اخبار مربوط به انتخابات و حاشیه‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

 

سخنگوی ستاد انتخابات: همه تعرفه‌های مرحله دوم انتخابات به استان‌ها ارسال شده و فردا راس ساعت ۸ صبح فرایند رای‌گیری آغاز می‌شود
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۲۱:۴۷
خرید و فروش رای ممنوع است
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۹:۴۵

 ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۷ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: خرید و فروش آرا، تهدید و تطمیع، رای دادن با مدارک هویتی جعلی و اخلال در امر انتخابات جرم است.

تصویربرداری از آرا و انتشار آن هم ممنوع است.

صداوسیما خبر اعلام نتایج نظرسنجی روز‌های گذشته را تکذیب کرد
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۹:۰۴

مرکز تحقیقات صداوسیما اعلام کرد: آنچه در فضای مجازی به عنوان نتایج نظرسنجی روز‌های گذشته به این مرکز نسبت داده می‌شود، غیرواقعی است.

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۱ ایالت آمریکا
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۸:۰۲

دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن اعلام کرد که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۱ ایالت آمریکا روز جمعه ۵ جولای (۱۵ تیر) برگزار می‌شود.

صدور هفت هزار و ده کارت حضور در شعب اخذ رای برای نماینده نامزد‌ها در شهر تهران 
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۷:۳۶

احمد قیومی، معاون استاندار و فرماندار تهران با اشاره به عملکرد فرمانداری تهران در اجرای انتخابات ریاست جمهوری در مرحله نخست اظهارداشت: با توجه به برگزاری چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، فرمانداری تهران از زمان برگزاری مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری نسبت به صدور ۲۹ مورد مجوز برگزاری گردهمایی انتخاباتی اقدام نموده که از این تعداد ۸مورد مربوط به آقای مسعود پزشکیان، ۱۶مورد مربوط به آقای محمد باقر قالیباف، ۳مورد مربوط به آقای زاکانی و آقایان قاضی زاده هاشمی، پورمحمدی و جلیلی نیز هرکدام ۱مورد بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در زمان انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری نیز ستاد انتخابات فرمانداری تهران ۷ مجوز گردهمایی تبلیغات انتخابات (۵مورد به ستاد آقای پزشکیان و ۲مورد به ستاد آقای جلیلی) را صادر نموده است.

فرماندار تهران با اشاره به صدور مجوز افراد معرفی شده از سوی ستاد‌های ۲نامزد مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باتوجه به قانون حضور نماینده نامزد‌های ریاست جمهوری در شعب اخذ رای مصوب ۱۳۷۹/۵/۳ مجلس شورای اسلامی، هر یک از نامزد‌های انتخابات می‌توانند در هر شعبه یک نفر را به عنوان نماینده کاندیدا معرفی نمایند، که در این خصوص ستاد انتخابات فرمانداری تهران، در مجموع برای هفت هزار و ده نفر کارت حضور در شعب را صادر نموده است.

وی در پایان گفت: در مرحله‌ی دوم انتخابات نیز به هر کدام از نامزد‌ها ۵۰ سازه‌ی تبلیغاتی به قید قرعه اختصاص یافت که در زمان قانونی، تبلیغات خود را در سطح شهر تهران اکران نمودند.

سردار رادان: اطمینان می‌دهیم امنیت کامل برای دور دوم انتخابات برقرار باشد
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۵:۵۷

سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور گفت: همان‌طور که دور اول انتخابات با تلاش و همکاری فراجا و بسیجیان عزیز در کمال امنیت برگزار شد و همکاران عزیزم جانشان را فدا کردند تا از رأی مردم محافظت شود، برای دور دوم هم اطمینان می‌دهیم که امنیت کامل برقرار باشد.

رادان با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد آشوب و ناامنی در کشور، افزود: در هر دوره از انتخابات اگر تعدی به رأی مردم شده، همکاران من در کمال عقلانیت، اما با شجاعت از رأی مردم محافظت کرده‌اند.

پورمحمدی: اصرار دارم بیاید و دیگران را نیز دعوت کنید
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۵:۰۰

پیام مصطفی پورمحمدی خطاب به مردم: فارغ از همه دغدغه‌ها، گله‌ها و انتقادها، تصمیم بگیریم همبستگی و دلبستگی خود را به کشور و سرنوشتمان ابراز کنیم.

نمی‌گویم به چه کسی رأی دهید، ولی اصرار دارم بیاید و دیگران را نیز دعوت کنید. زیرا لحظات خاص، سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده است.
 
قرار ما، گام‌های استوار، با نیت خیر، امید به آینده بهتر و با توکل به خداوند.

با تمهیدات در نظر گرفته شده امکان رای گیری از صاحبان شناسنامه های قدیمی تسهیل شد
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۴:۴۸

 احمد قیومی، معاون استاندار و فرماندار تهران با اشاره به پیگیری لزوم حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای اظهار داشت: در دور نخست برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره انتخاب ریاست جمهوری، موضوع رفع مشکل شهروندانی که با شناسنامه های قدیمی به شعب اخذ رای مراجعه می کردند در دستور کار ستاد انتخابات فرمانداری تهران قرار گرفت، بر این اساس مراکز پاسخگویی و استعلام ثبت احوال آماده ارائه کد ملی به این افراد از طریق تماس تلفنی خواهند بود.

نظارت حداکثری نامزدها بر فرایند اخذ رای در شعب و در زمان تجمیع آرا
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۳:۱۶

ستاد انتخابات کشور اطلاعیه شماره ۶ را به موضوع نظارت حداکثری نامزدها بر فرایند اخذ رای در شعب و در زمان تجمیع آرا اختصاص داد.

متن کامل اطلاعیه ستاد انتخابات کشور که ظهر روز پنجشنبه منتشر شد، به این شرح است:

بسمه تعالی

پیرو اطلاعیه شماره ۴  به آگاهی هموطنان گرامی، نامزدهای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و مسوولان ستادهای تبلیغاتی کشوری، استانی و شهرستانی آنها می رساند، در راستای تمهید مقدماتی اجرای ماده واحده قانون حضور نامزدها در شعب اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری و نظارت حداکثری نامزدها بر فرآیند اخذ رای در شعب اخذ رای و تجمیع آرای نامزدها در بخش ها، شهرستان ها و ستاد انتخابات کشور، در روز جمعه ۱۴۰۳/۴/۱۵ هر نامزد می تواند یک نفر نماینده به عنوان ناظر در هیات های اجرایی شهرستان، بخش و شعب اخذ رای " ثابت و سیار" و ستاد انتخابات کشور داشته باشد.

این نمایندگان توسط نامزد مربوطه یا نماینده تام الاختیار ایشان از میان افراد داوطلب معرفی می شوند و می توانند تا پایان اخذ رای و شمارش و تنظیم صورت جلسات بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت در محل های مذکور حضور داشته باشند و ممانعت از حضور آنها ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

 

تکذیب ادعای حمایت رئیس بنیاد مستضعفان از یک کاندیدا
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۲:۵۵

در آستانه برگزاری انتخابات دور دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، بنیاد مستضعفان با صدور بیانیه‌ای، از آحاد مردم برای حضور در پای صندوق‌های اخذ آرا در روز جمعه دعوت کرد و همچنین ادعای حمایت رئیس بنیاد مستضعفان از یک کاندیدا را صراحتاً تکذیب کرد. 

متاسفانه طی ساعات گذشته برخی رسانه‌ها عامدانه یا از سر غفلت، به دروغ مدعی حمایت رئیس بنیاد مستضعفان از یکی از کاندیداهای این دوره از انتخابات شدند؛ لذا مرکز رسانه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بر خود لازم می‌داند برای حراست از حق مستضعفان و محرومان و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده‌های سیاسی و جناحی از این قشر محروم، صراحتاً این ادعای مطرح شده را تکذیب کرده و تصریح دارد که رئیس، مدیران و خدمتگزاران مستضعفان در این بنیاد، هیچگونه حمایتی از هیچیک از کاندیداها نداشته و هرگونه بهره‌برداری سیاسی از این جایگاه را منافی رسالت و اخلاق حرفه‌ای می‌دانند.

  هشدار کاردار ایران در لندن درباره تبعات اخلال در روند انتخابات
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۰:۵۶

علی متین‌فر، سرپرست و کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با اشاره به اینکه تدابیر لازم برای حفاظت از رای‌دهندگان ایرانی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری درنظر گرفته شده است هشدار داد که با عناصر اخلال‌گر در روند انتخابات برخورد می‌شود.

متین‌فر ادامه داد که سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در حال جمع‌آوری اسناد و مدارک اهانت به رای‌دهندگان در مرحله نخست انتخابات است. «در این زمینه اطلاعیه‌ای را صادر و ایمیلی را مشخص کرده‌ایم تا هرکدام از ایرانیان که مورد اهانت قرار گرفته و یا تهدید شدند مدارک را در اختیار ما قرار دهند.

کاردار سفارت با اشاره به ملاقات‌های صورت گرفته با وزارت امور خارجه و پلیس دیپلماتیک انگلیس افزود که این مستندات برای پیگیری در اختیار طرف انگلیسی قرار خواهد گرفت تا امنیت شهروندان ایرانی تامین شود.

اظهارات جلیلی در آخرین روز تبلیغات
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۰:۵۱

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در برنامه « با مردم» اظهار کرد: بین امتداد راه شهید رئیسی یا تعطیلی کارخانه‌ها، بین بازگشت به دوران بهانه‌ها برای در رفتن از زیر بار مسئولیت و یا ایستادن هوشمندانه و فعالانه تا آنجا که دشمن به شکست فاحش اعتراف کند، قرار داریم.

وی افزود: اکنون زمان اتلاف فرصت‌ها نیست. درنگ و تردید در جهش بزرگترین خیانت و این فرصت عظیم تاریخی است. برای جبران آن ۸ سال رکود، برای جبران آن ۸ سال رشد صفر و منفی، برای جبران آن ۸ سال تأخیر تاریخی. برای جبران آن ۸ سال بر باد رفتن سرمایه‌ها، جبران آن ۸ سال نابود شدن فناوری‌ها، برای جبران ۸ سال عمیق شدن گسل‌ها، برای جبران ۸ سال از بین بردن اعتماد، برای جبران بی‌عدالتی‌ها، برای نزدیک کردن دل‌ها با عدالت، برای جبران ۸ سال بهانه تراشی و فرار از مسئولیت، امان از بهانه‌ها.

جلیلی ادامه داد: می‌گفتند بدون FATF نمی‌شود واکسن کرونا خرید، اما شد. می‌گفتن بدون توافق جدید نمی‌توانیم نفت و فرآورده بفروشیم اما شد.می‌گفتند بدون برقراری رابطه با آمریکا نمی‌شود صادرات غیر نفتی را افزایش داد، شد و بسیار بیشتر از این خواهد شد. می‌گفتند نمی‌شود به مردم زمین داد، شد. می‌گفتند نمی‌شود دستمزد کارگران را افزایش داد، شد. می‌گفتند رابطه با دنیا بدون رابطه با یک کشور خاص قابل افزایش نیست، شد یا نشد؟

اظهارات پزشکیان در آخرین روز تبلیغات
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۰:۴۸

 مسعود پزشکیان، شامگاه چهارشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳ در آخرین گردهمایی تبلیغاتی خود در جمع مردم تهران حاضر شد و اظهار کرد: من از دروغ بیزارم من از اینکه حق انسان‌ها را نادیده بگیرند، بیزارم. من از اینکه ورزشکاران و هنرمندان و نخبگان را در کشور نادیده بگیرند، بیزارم. 

پزشکیان ادامه داد: من از اینکه برخی به روی انسان نگاه می‌کنند و دروغ می‌گویند، بیزارم. 

نامزد انتخاب ریاست جمهوری بیان کرد: در ایران ما باید صداقت حاکم شود. کسانی که به خیابان می‌آیند، حق اعتراض‌شان، صدای اعتراض‌شان باید شنیده شود. مردم حق دارند که اعتراض کنند. 

وی با تاکید بر اینکه باید اجازه بدیم مردم در آزادی کامل سخن بگویند، ادامه داد: ما راه‌مان را با همه ایرانیان ادامه خواهیم داد.

پزشکیان در ادامه افزود: تمام دغدغه من این است که تا زمانی که زنده ام از حقوق شما ایرانیان تا پای جان ایستادگی کنم.

نظرسنجی ایسپا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۰:۲۰

جدیدترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا مربوط به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در ۱۳ تیر به روش مصاحبه حضوری و با اندازه نمونه ۳۶۰۶ نفر در سراسر کشور (شهر‌ها و روستاها) با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال اجرا شده است.


میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، با در نظرگرفتن نرخ پاسخگویی (۴۸ درصد)، کنترل متغیر‌های موثر و  آزمون صحّت‌سنجی داده‌ها، ۴۵ درصد با حاشیه خطای ۲ ± برآورد شده است.

 میزان رأی احتمالی مسعود پزشکیان ۴۹.۵ درصد و میزان رأی احتمالی سعید جلیلی ۴۳.۹ درصد پیش‌بینی می‌شود. ۴.۸ درصد گفته‌اند کاندیدای خود را انتخاب نکرده اند که احتمال دارد تا روز جمعه، کاندیدای این دسته از افراد مشخص شود که در این صورت، میزان آرای دو نامزد ریاست جمهوری و حتی میزان آرای سفید یا باطله تغییر خواهد کرد.

پایان تبلیغات مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۰:۰۴

مهلت تبلیغات مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید. از ساعت ۸ صبح امروز ۱۴ تیر، هرگونه تبلیغات انتخاباتی نامزدها و هواداران آنها ممنوع است.

در مرحلۀ دوم انتخابات ملاک انتخاب، کسب اکثریت نسبی آراء است
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۰۹:۵۳

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۵ شناسه نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را که مانند دور اول انتخابات و بدون تغییر است، مورد تاکید قرار داد. 

 متن اطلاعیه شماره ۵ ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

«بسمه تعالی

به آگاهی هم‌میهنان گرامی می‌رساند، شناسه نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به شرح ذیل می باشد؛

آقای مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی - شناسه نامزد ۲۲

آقای سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد ۴۴

همچنین به استناد اصل «۱۱۷» قانون اساسی  و تفسیرشماره ۲۷۶۴ مورخ ۱۳۶۴/۴/۵ شورای محترم نگهبان، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ملاک انتخاب، کسب اکثریت نسبی آراء می باشد.

 

اسلامی: تعداد تعرفه‌های مرحله دوم تغییری نکرده است
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۰۹:۴۹

 «محسن اسلامی» در گفتگو با شبکه خبر گفت: تعداد شعبه‌های اخذ رای هم مانند مرحله اول انتخابات است شاید تعداد بسیار محدودی افزایش شعبه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: هیات‌های اجرایی شهرستان‌ها بعضا پیشنهاد افزایش شعبه دارند و فرماندار هم بررسی و تایید می‌کند.

اسلامی در خصوص مدارک هویتی افراد برای رای دادن هم گفت: براساس قانون ماده ۱۹ انتخابات، مردم باید دو مدرک هویتی «شناسنامه» و «کارت ملی» در روز برگزاری انتخابات همراه خود داشته باشند.

وی در خصوص شناسنامه‌های قدیمی افزود: کسانی که هنوز دارای شناسنامه قدیمی هستند، حتما کدملی خود را به یاد داشته باشند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در پای صندوق‌های رای نمایندگان نامزد‌ها حضور دارند، خاطر نشان کرد: طبق قانون، هر نامزد یک نماینده می‌تواند در شعبه داشته باشد و در این دوره، نامزد‌ها هم درشعبه نماینده دارند هم در ستاد انتخابات کشور.وی افزود: در ستاد انتخابات کشور، سه نفر از نمایندگان نامزد‌ها حضور دارند و فرایند کار را مشاهده می‌کنند.

اسلامی در باره شمارش آرا هم گفت: به محض اینکه پایان انتخابات از ناحیه ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام شد، همکاران ما با ناظران، نماینده فرماندار و متصدیان شعبه آرا را می‌شمارند و بعد از صورتجلسه و ثبت داده‌ها در سامانه، آرا از طریق سامانه به ستاد انتخابات کشور ارسال و بعد از تجمیع به تدریج اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر همکاران ما به موقع شمارش و تجمیع آرا را انجام دهند، سعی می‌کنیم در ساعات ابتدایی همان روز شنبه نتیجه نهایی را اعلام کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان با بیان اینکه تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۸۵ مبنای تولد واجدان شرایط رای است و متولدین قبل از این تاریخ فقط می‌توانند رای دهند، گفت: کسی که در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده است هیچ مانعی برای شرکت در مرحله دوم ندارد و اگر کسی در مرحله اول در شهرستان دیگر یا خارج از کشور رای داده است، در مرحله دوم می‌تواند در هر شهر و مکانی در انتخابات شرکت کند و محدودیتی در این خصوص نداریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *