متن و حاشیه دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

21:17 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۳۵۷
تعداد نظرات: ۴ دیدگاه
متن و حاشیه دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
دومین مناظره تلویزیونی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی امشب برگزار شد.

خبرگزاری میزان انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر، روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در  ۵۸ هزار ۶۴۰ شعبه داخلی و ۳۴۴ شعبه خارج از کشور برگزار شد.

طبق نتایج به‌دست آمده از این انتخابات مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند اما هیچکدام از آن‌ها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌دست بیاورند و به همین دلیل تکلیف رئیس جمهوری ایران جمعه، ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.

برای آشنایی بیشتر مردم با برنامه‌های پزشکیان و جلیلی، رسانه ملی ۲ مناظره برنامه‌ریزی کرده است که دومین برنامه ساعت ۲۱:۳۰، سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ با موضوع اقتصادی برگزار شد.

در ادامه متن و حاشیه این مناظره را مرور خواهیم کرد.

متن کامل مناظره را در خبرگزاری میزان بخوانید.

ورود مسعود پزشکیان به صداوسیما برای شرکت در مناظره

ورود سعید جلیلی به صداوسیما برای شرکت در مناظره

دومین مناظره دور دوم آغاز شد

دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۲۱:۳۰ با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن کریم آغاز شد.

در ابتدای برنامه مجری از پزشکیان پرسید: مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی گفت که قانون اقدام راهبردی مجلس مانع بازگشت آمریکا به مجلس شد. علت مخالفت شما با این قانون چیست؟

پزشکیان: باید برای حل مشکلات کشور از بن‌بست خارج شویم

مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: دیشب در بحث‌هایی که شده این تداعی شده که خدمت سردار بزرگ ملی کشورمان شهید قاسم سلیمانی طوری بحث شده که خدای ناکرده بی‌احترامی نسبت به آن بزرگوار داشتم. ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم.

قانون اقدام راهبردی مجلس را چون قانون است، اجرا خواهم کرد. با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و شورای امنیت ملی به نگاه و زبان مشترک خواهیم رسید.

فقط با یک گزینه وارد گفت‌وگو نخواهم شد. باید از بن بست خارج شویم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

در ادامه مجری برنامه گفت: ظریف گفته جلیلی پشت تمام تحریم‌ها ایستاده است؛ سوال این است که علاوه بر خنثی‌سازی تحریم، برای رفع تحریم‌ها چه تلاشی خواهید کرد؟

جلیلی: طرف مقابل باید به وظایف خود عمل کند ما چه امتیازی باید به طرف مقابل بدهیم؟

سعید جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: آقای پزشکیان متاسفم که کشورمان را در قفس می‌دانید، یعنی چه که در قفس هستیم؟

ما چرا باید همه امتیازات را در برجام بدهیم و نتیجه نگیریم، شما همه امتیازات را دادید و یک نتیجه هم نگرفتید.

شما مدعی بن‌بست هستید، من مدعی بن‌بست نیستم، در همین شرایط که شما می‌گویید نمی‌شود اقدامات زیادی شده است.

شما درباره روند رشد اشتباه گفتید. شما کارشناسی بلد نیستید و درباره تحریم نیز همین صحبت را دارید. شما رفتار منفعلانه دارید.

شما باید طلبکار باشید نه اینکه به ملت فشار بیاورید. طرف مقابل باید به وظایف خود عمل کند ما چه امتیازی باید به طرف مقابل بدهیم؟ آیا روند کار شهید رئیسی خوب است یا ۸ سال دولت روحانی؟ شهید رئیسی توانست از مرگ روزانه ۷۰۰ نفر در کرونا جلوگیری کند.

پزشکیان: چرا برنامه خود را برای اجرا به شهید رئیسی ندادید؟

در ادامه پزشکیان گفت: روند پولی که به جامعه آمده با درصد رشد فرق دارد. دولت رئیسی دو برابر گذشته پول چاپ کرده.

در این ۳ سال فقط برای ۹۰۰ هزار مسکن، تازه فقط مجوز داده‌اند. قرار بود تورم را تک رقمی کنند، ۳ سال است ۲ رقمی است.

می‌گویند بلدیم و برنامه داریم؛ خب برنامه را می‌دادید آقای رئیسی اجرا می‌کرد! چرا ندادید؟ مگر شما با آنها نبودید؟

آدمی که مدیریت نکرده حالا برای کشور می‌گوید برنامه دارم.

دیروز از ایشان سوال کردم دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت؟ اگر برنامه داشت، این برنامه شما چیست؟

۱۵۰ اقتصاددان از برنامه اقتصادی ما دفاع کردند ولی این‌ها یک عده هستند که در یک جایی به اسم دولت سایه نشستند و برای همه چیز تصمیم می‌گیرند.

جلیلی: آقای پزشکیان می‌گوید با خارج حرف می‌زنیم به داخل فشار می‌آوریم

جلیلی در ادامه گفت: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند، فقط می‌گویند با خارج حرف می‌زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

شما می‌گفتید نمی‌شود نفت را صادر کرد، ولی مقایسه کنید ۹۸ با ۱۴۰۲ را، سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۴۰۲ نسبت به ۹۸ و ۹۷ شما چند برابر شده است.

مگر دوستان شما نمی‌گفتند که مسکن مهر مزخرف است و افتخار می‌کردند که مسکن نمی‌سازیم؟ همین افراد الان در ستاد شما هستند.

مردم ایران این‌ها راه را فقط این می‌دانند که دوباره برویم امتیاز بدهیم و چیزی نشود.

یک جریان خودتحقیر در کنار آقای پزشکیان می‌گوید که آنها نخواستند جلوی ما را بگیرند، این دیدگاه خیلی فاجعه است.

شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبان بودن ولی وقتی کسی می‌گوید می‌خواهم قانون را اجرا کنم حکم اعدام می‌دهید؟

پزشکیان: من برنامه‌ریزی از بالا و عامرانه را قبول ندارم

پزشکیان در ادامه گفت: ایشان جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند که من دولت سوم روحانی هستم.

مردم عزیز شب گذشته شما دو مسیر را دیدید. من برنامه‌ریزی از بالا و عامرانه را قبول ندارم، برنامه‌ریزی در پشت درهای بسته و دولت سایه مثمر ثمر نخواهد بود و من آن را تغيير خواهم داد.

من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم. مشارکت ما ناشی از مدیران و فکر غلط نخواهد بود. رابطه غلط یعنی اینکه شهید سلیمانی امنیت عراق را تأمین کند ولی بازار عراق در دستان ديگران باشد.

تعهد می‌کنم تصميم‌گیری اساسی را با مردم اتخاذ کنم و برای رفع تحریم‌‌های ظالمانه یک ساعت را تلف نکنم، من به دنبال رفع تبعیض هستم و اینکه هیچ خانواده ایرانی نگران آينده خود و فرزندان خود نباشند.

کارشناسان و مدیران نالایق دور افراد آقای جلیلی هستند که از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند. کسانی بودند که در سایه بودند.

جلیلی: قانون راهبردی مجلس قانون بسیار دقیقی بود

پس از پزشکیان جلیلی در فرصت پاسخگویی خود گفت: دور و بر شما غیر از وزرای آقای روحانی هستند؟ 

قانون راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها بسیار قانون دقیقی بود. ما قائل نیستیم که باید همه امتیازات را بدهیم و اگر او بدعهدی کرد بعد بگوییم صبر راهبردی می کنیم و بعد می گوییم کاپ اخلاق را بردیم.

اشکال شما این است که مردم را قبول ندارید؛ جوانان و متخصصان را نگاه نمی‌کنید.

اینکه از سفارت عربستان بالا رفتند ناشی از ضعف همان دولتیست که می‌خواهید دوباره آن را احیا کنید، من به آقای روحانی در این باره هشدار داده بودم.

پزشکیان: بیشتر گروه قالیباف و شهید رئیسی دارند با من کار می‌کنند

در ادامه پزشکیان گفت: ایشان می‌گوید من حزبم، این یک دروغ واضح است. من حزبی نیستم. این را همه می‌دانند.

 الان بیشتر گروه قالیباف و شهید رئیسی دارند با من کار می‌کنند.

با کل دعواهای ۶۰ درصد مردم نیامدند و هیچکدام‌مان را قبول ندارند. اینکه یک آدمی با مسکن مهر مخالفت کرده به من چه ربطی دارد؟

جلیلی: کشور ۳۲ سال در اختیار تفکر شما بوده است

جلیلی در ادامه گفت: اینها به صراحت به جوانانی که ۱۰ سال درباره موضوعی کار می‌کند چون فقط با این‌ها نیستند تهمت می‌زنند.

تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور در اختیارش بوده، شما بلد نیستید آقای پزشکیان که پرونده ایران چه زمانی به شورای امنیت ارجاع شد. نه مسئله را می‌شناسید و نه تاریخ ارجاع پرونده به شورای امنیت را می‌دانید.

خداوند ناظر و شاهد است که چقدر مطالب شما مطابق واقع است.

در ادامه برنامه مجری از پزشکیان پرسید: قیمت بنزین همیشه یک موضوع مورد توجه مردم بوده چون شاخص تاثیرگذاری است. سوال مشخص این است که شما ۳ سال پیش در جلسه دانشجویی اشاره کردید که معتقد بودم بنزین را ۲۵ هزار تومان بدهند اما به ازای هر فرد بگویند ۲۰ لیتر در ماه سهمیه‌اش است و اگر مصرف نکرد در بازار بفروشد. آیا نظر شما همان نظر سابق شماست یا تغییر کرده است؟

پزشکیان: باید یارانه انرژی را عادلانه کنیم

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: دولت با تمام قوا برای آقای جلیلی کار می‌کند، ما پرت انرژی داریم که بیشتر افرادی هستند که خانه یا ماشین اضافه دادند حاکمیت یارانه را به پولداران می‌دهد باید به همه سوبسید داده شود.

اگر عدالت وجود دارد باید به کسانی داده شود که جان خود را برای انقلاب می‌دهد، ما باید یارانه را عادلانه کنیم. این کار نیاز به کار کارشناسی دارد.

باید راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم سهم همه را بدهیم. آن موقعی که حرف بنزین ۲۵ هزارتومانی را زدم دولت نبودم.

در ادامه برنامه مجری از جلیلی پرسید: منتقدان می‌گویند با اجرای طرح «وان» شما نمی‌توان قیمت حامل‌های انرژی را  توسط دولت مدیریت کرد. آیا قیمت بنزین در دولت شما آزاد می‌شود؟

جلیلی: طرح «وان» به‌معنای افزایش قیمت نیست

جلیلی پاسخ به این سوال گفت: نگاه دولت آقای روحانی این بود که به هرکس ماشین دارد یارانه می‌دهیم و کسی که ندارد نمی‌دهیم این یعنی بی عدالتی.

ناترازی انرژی امروز یک مساله کشور است. ما باید برای آن برنامه داشته باشیم و بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم.

اساس طرح ما این است که اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهیم آن زمان است که مردم در این رابطه فعال خواهند شد. طرح ما اصلا به معنای افزایش قیمت نیست.

در ادامه برنامه مجری برنامه از پزشکیان درباره بورس سوالی مطرح کرد.

پزشکیان: کسری پول دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری گفت: روحانی به من چه ربطی دارد؟

نگاه من درباره بورس همان است که دکتر عبده گفته است. اقتصاد یک نفر نیست، اینطور نیست که یک نفر برای اقتصاد نقشه بکشد.

اصولاً دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند و به تولید دستور بدهد.

کسری پول دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد، ثبات و امنیت را به بورس برمی‌گردانیم.

تحریم‌ها را اگر حل نکنیم موج تحریم در خود بورس تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه مجری از جلیلی پرسید: منتقدان می‌گویند اگر شما رئیس‌جمهور شوید بورس می‌ریزد، وضعیت بورس در دولت شما چطور خواهد بود؟

جلیلی: باید سهام بیمه شوند

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: خرده سرمایه‌دارها بیشترین ضرر را در بورس کردند. بورس یکی از بهترین ابزارها برای اقتصاد و تولید و ارتقا و جهش کشور است. 

ما برای بورس باید بیمه داشته باشیم و بیمه سهام را ما پیشنهاد خواهیم داد و علاوه بر آن ایجاد شرکت‌های کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس را باید داشته باشیم. 

یکی از بسترهای هر ایرانی یک نقش پرشکوه همین بورس است. یکی از راه‌های ما برای بورس شفافیت است. باید برای سرمایه مردم برنامه‌ داشته باشیم و به آنها اعتماد داشته باشیم.

در ادامه برنامه مجری از پزشکیان پرسید: کدام دهک‌ها را از یارانه حذف می‌کنید؟

پزشکیان: باید براساس شناخت یارانه بدهیم

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: در حاکمیت اسلامی هیچ انسانی نباید گرسنه بخوابد. این قانون است که باید برای بی خانمان‌ها مسکن درست می‌کردیم و آموزش و درمان او را تامین می‌کردیم.

در زمانی که این قانون را می نوشتیم ادعا داشتیم که می خواهیم مملکت را گلستان کنیم اما الان چه کردیم.

الان به همه یارانه پرداخت می شود، این درحالیست که اول باید بدانیم به چه کسی یارانه بدهیم و به چه کسانی ندهیم که این کار نیازمند داده است و بعد باید ببینیم چه کسانی به چه چیزی نیاز دارند و نهایتا بر اساس شناخت یارانه پرداخت کنیم.

در ادامه مجری از جلیلی پرسید: در دولت شما وضعیت یارانه چه طور می‌شود؟

جلیلی: یارانه فقط نباید برای نان باشد، خانواده به تفریح و سفر هم نیاز دارد

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: ما ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کالری تامین می‌کند و نیاز روزمره هر انسان است را در یک طرح تهیه کردیم که حداقل اطمینان خاطر حاصل شود که ۱۳ قلم کالا به مردم می‌رسد و ۲۵۰۰ کالری تامین می‌شود.

طرح سفر خانوار را مطرح کردیم، یارانه فقط نباید برای نان باشد. طرح یارانه کالای فرهنگی هم داریم.

باید برویم به سمت اینکه ضریب جینی ما در بهترین حالت خودش باشد.

در ادامه برنامه مجری این پرسش را مطرح کرد که قیمت و اجاره مسکن جزو دغدغه‌های مردم است و تناسبی با توان مالی جامعه ندارد. آقای پزشکیان و آقای جلیلی خیلی شفاف و روشن درباره مسکن صحبت کنند.

پزشکیان: ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در سال وجود ندارد

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: آنچه در قانون باشد برای مسکن اجرا خواهم کرد. دولت شهید رئیسی اعلام کرده بود سالی ۱ میلیون مسکن می‌سازد اما ظرفیت آن وجود نداشت. وعده دادند اما نتوانستند عمل کنند.

من طبق قانون عمل می‌کنم و آنچه دولت رئیسی انجام داده در حد توان دنبال خواهم کرد. ما ضمن ادامه دادن راه شهيد رئیسی آمایش سرزمین را نیز به شدت پیگیری می‌کنیم.

تهران در سال‌های نه چندان دور مشکل نشست زمین پیدا خواهد کرد. چه کسی باعث می‌شود اجاره مسکن بالا رود غیر از تورم؟

وقتی دولت‌ها براساس‌ تورم پول پرداخت نمی‌کنند نمی‌توانند مشکل را حل کنند، ما باید جلوی تورم را بگیریم و حقوق کارمندان را با تورم افزایش دهیم.

در ادامه مجری از جلیلی پرسید: شما وعده ساخت یک میلیون مسکن را دادید، چطور می‌خواهید زمینش را بخصوص در شهرهای بزرگ تامین کنید؟

جلیلی: ۲دهم درصد به زیستگاه مسکن اضافه می‌شود

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت:  رویکرد و نگاه ما در بحث مسکن مهم است، مسئول ستاد آقای پزشکیان که وزیر مسکن بوده زمان وزارتش گفته بود بالا بودن قیمت خانه به ما ربطی ندارد و هرگز درپی کاهش قیمت مسکن نبودیم؛ این رویکرد می خواهد ادامه پیدا کند یا نه؟ در ۸ سال، متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد.

مشکل مسکن مسأله زمین است که در برنامه هفتم برای آن پیشنهاد آورده شده.

برخی دوستان می‌گویند مسکن مهر مزخرف است، برنامه هفتم درباره زمین و مسکن چه می‌گوید؟

اطلاع ندارید که گفته شده به زیستگاه مسکن‌مان دو دهم درصد اضافه کنیم. این می‌شود چیزی حدود ۳۰۰ هزار هکتار یعنی چند برابر مساحت یک شهر بزرگ.

کار دولت و رئیس‌جمهور این است که این‌ها را باید بداند.

مجری برنامه در ادامه از پزشکیان پرسید: گفته‌اید یا باید تحریم‌ها را حل کنیم یا زندگی مردم به فلاکت کشیده می‌شود. اگر توافقی به هردلیلی به دست نیامد و تحریم‌ها باقی ماند تورم و قیمت‌ها بیشتر می‌شود یا خیر؟

پزشکیان: دولت نباید در ارز دخالت کند

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: علت تورم دولتیست که از جیب مردم پول برمی‌دارد.

اگر بتوانیم ارز وارد کشور کنیم و صادرات کنیم می‌توانیم جلوی تورم را تا حد زیادی بگیریم.

کاری که الان در داخل می‌توانیم بکنیم بدون رفع تحریم‌ها، توجه به ناترازی انرژی و ارز و مدیریت است.

ارز را تک نرخی می‌کنیم که بازار تصمیم بگیرد. دولت نباید در ارز دخالت کند؛ باید در دارو و کالاهای اساسی سوبسید بدهد و بقیه چیزها را خود بازار تنظیم کند.

در ادامه برنامه مجری برنامه از جلیلی پرسید: منظورتان از حکمرانی ریال چیست؟

جلیلی: برای کنترل تورم باید بر ریال حاکمیت داشته باشید 

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: بحث تورم باید ریشه‌یابی و حل شود و از سرزنش افراد هم نگران نشد.

 اگر بگویی برنامه دارم می‌شود ضدفضیلت ولی اگر برنامه نداشته باشی و بگویی بررسی می‌کنم این می‌شود فضیلت.

تورم دو علت دارد یک هسته مرکزی است و یکی جهش‌های تورمی است باید برای هر دو این‌ها راه حل داشته باشید.

اگر بخواهید در پول کشور مدیریت کنید باید بر گردش ریال آگاهی داشته باشید. باید در سرمایه‌های بزرگ شفافيت مالی داشته باشیم.

برخی از جهش ها در قیمت ارز مردم را اذیت می‌کند ما باید این فرایند تأمین و تخصيص ارز را بدانیم. ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است، ما هم برنامه داریم و هم احکام داریم.

در ادامه برنامه مجری از پزشکیان پرسید: با واردات خودرو موافقید یا مخالف؟

پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: ما به کجا رسیدیم که خودروی دست دوم هم راضی شدیم اما نمی گذارند وارد شود.

خیلی از آدمها هستند که دلار دارند و اگر اجازه بدهید ماشین وارد کشور می‌کنند؛ چرا اجازه نمی‌دهیم؟

واردات ماشین دست یک عده رانت خوار است. من واردات خودرو را با ارزهایی که دارند آزاد می‌کنم.

ماشین‌های فعلی را اگر به خارج بفرستیم با یک‌چهارم قیمت داخل ایران هم نمی‌خرند. دولت باید دست از قیمت گذاری ها بردارد و در بازار مداخله نکند.

در ادامه مجری برنامه از جلیلی گفت: منظور شما از واردات کنترل شده خودرو چیست و ارز آن را از کجا تامین می‌کنید؟

جلیلی: یکی از راه‌های افزایش تیراژ خودرو واردات است

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: تیراژ یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به خودرو است؛ باید آنقدر افزایش یابد که این مشکل در بازار پیش نیاید.

باید تولید شما در خودرو اقتصادی شود. یکی از راه‌های افزایش تیراژ، واردات است.

 باید بازار را طوری کنترل کنید که تولیدکننده شما فکر نکند همه چیز دست اوست.

مجری برنامه در ادامه از پزشکیان پرسید: دولت شما چطور بدهی‌ها به صندو‌ق‌های بازنشستگی را می‌خواهد کاهش بدهد؟

پزشکیان: کاری می‌کنیم سلامت بازنشستگان تأمین شود

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: ما باید کاری کنیم بازنشستگان به صورت تکمیلی بدون اینکه هزینه ای داشته باشند به مداوا بپردازند و قدرت خرید آنها متناسب با تورم باشد تا از باقیمانده عمر خود لذت ببرند.

مجموعه باید سلامت، رفاه، مدیریت ساختاری را برای بازنشستگان ببیند، اگر قدرت به دست ما برسد کاری می‌کنیم سلامت بازنشستگان تأمین شود.

برای هر بخش از برنامه نویسی باید کارشناس باشد، اینطور که نمیشود بگوییم برنامه داریم، برنامه را با استاد دانشگاه نمی‌شود نوشت.برای هر کاری روش ارزیابی وجود دارد.

در ادامه مجری برنامه از جلیلی پرسید: منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از کجا تامین می‌کنید و برای ناترازی صندوق‌ها برنامه شما چیست؟

جلیلی: در نگاه آقای پزشکیان امکان ندارد افرادی بدون دریافت پول کار کارشناسی کنند

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: آقای پزشکیان با اینکه جمعی از مردم، جوانان و نخبگان بنشینند و برای کشور راه حل داشته باشند مشکل دارند.

تفکر اطرافیان آقای پزشکیان این است که بدون دریافت پول‌های سنگین نمی‌توان پروژه ای انجام داد.

در نگاه آقای پزشکیان اصلا امکان ندارد افرادی بدون دریافت پول کار کارشناسی کنند.

من متخصصان را آوردم برنامه بنویسند نام آن ها را هم می‌گویم اما شما می گویید قبول ندارم پس اجنه را بیاوریم برنامه بنویسند؟

تکریم بازنشستگان وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است. وقتی حرف از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌شود بلافاصله صحبت از منابع درآمدی آن می‌شود. باید جلوی فساد گرفته شود.

در همان ۸ سال ببینید در سازمان‌های بازنشستگی چه پرونده‌هایی بوده و چه کسانی حقوق های نجومی می‌گرفتند.

اگر دولت می خواهد به بازنشستگان و صندوق های بازنشستگی برسد یکی از مسائل بدهی‌های دولت به صندوق ها است که باید هرچه سریعتر دنبال شود.

پزشکیان: برای من چه آنان که رای دادند و چه ندادند محترم هستند

در بخش جمع‌بندی این مناظره پزشکیان گفت: نه بیسوادم نه وابسته به حزبم و نه خودم را از مردم جدا کردم. از درون مردم بودم و برای مردم بودم.

اینکه ۶۰ درصد مردم در دور اول پای صندوق نیامدند پیام دارد برای حکومت. برای من چه آنان که رای دادند و چه ندادند محترم هستند.

جلیلی: من کسی نیستم که در مواجه با اولین مشکل جا بزنم

پس از پزشکیان، جلیلی در بخش پایانی گفت: ای مردم دوباره وقت انتخاب است بین بازگشت‌ به دوران بهانه ها برای در رفتن از مسئولیت و بر عهده‌ گرفتن مسئولیت‌ها.

از نگرانی‌های شما درباره مسکن، اقتصاد و خانواده‌هایتان باخبر هستم. برای جهش در تولید و نقش‌آفرینی مردم در امور کشور به حضور شما مردم نیاز دارم.

وقتی اعتقادی به نیروی مردم ندارند چگونه می‌توانند مشکل شما را حل کنند، من کسی نیستم که در مواجه با اولین مشکل جا بزنم و دست از تلاش بردارم.

انتهای پیام/



م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
0
0
آقای جلیلی فقط می خواستند جناب پزشکیان را خراب کنند
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
0
0
پزشکیان پیروز است
1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
0
0
درود بر جلیلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
0
0
رای ما فقط دکتر پزشکیان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *