متن و حاشیه اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

20:50 - 11 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۱۶۳
تعداد نظرات: ۳ دیدگاه
متن و حاشیه اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
اولین مناظره تلویزیونی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر، روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در  ۵۸ هزار ۶۴۰ شعبه داخلی و ۳۴۴ شعبه خارج از کشور برگزار شد.

طبق نتایج به‌دست آمده از این انتخابات مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند اما هیچکدام از آن‌ها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌دست بیاورند و به همین دلیل تکلیف رئیس جمهوری ایران جمعه، ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.

برای آشنایی بیشتر مردم با برنامه‌های پزشکیان و جلیلی، رسانه ملی ۲ مناظره برنامه‌ریزی کرده است که اولین برنامه از ساعت ۲۱:۳۰ دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ با موضوع فرهنگ و سیاست برگزار شد.

در ادامه متن و حاشیه این مناظره را مرور خواهیم کرد.

متن کامل این مناظره را می‌توانید در خبرگزاری میزان بخوانید.

ورود مسعود پزشکیان به صداوسیما برای حضور در مناظره

ورود سعید جلیلی به صداوسیما برای حضور در مناظره

 

اولین مناظره دور دوم آغاز شد

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۲۱:۳۰ با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن کریم آغاز شد.

سوال اول این مناظره درباره میزان مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری بود. مجری برنامه از سعید جلیلی پرسید که برنامه شما برای افزایش مشارکت در انتخابات چیست؟

جلیلی: گفتمان دولت سایه مشارکت مردم است

سعید جلیلی در فرصت پاسخگویی خود گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و حرکت بزرگ امام خمینی (ره) این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم در جمهوری اسلامی تعیین‌کننده هستند.

باید این نقش حضور مردم را پاس بداریم. در شعارم گفته‌ایم که هر ایرانی یک نقش پرشکوه؛ و این با مشارکت مردم می تواند محقق شود. اگر ایران قدرت، پیشرفت و موفقیتی دارد این حاصل مشارکت مردم است. 

یکی از برنامه‌های مهم دولت من حتماً این خواهد بود که مشارکت مردم روز به روز بتواند در عرصه‌های مختلف جدیتر و موثرتر باشد.

گفتمان دولت سایه مشارکت مردم است؛ هرکسی به اندازه وسع خود باید تلاش کند روند کشور را به سمت بهتر شدن ببرد.

پزشکیان: بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد 

در ادامه برنامه پزشکیان گفت: از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که اینطور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم.

میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر، نگران کننده است چراکه ۶۰ درصد مردم پای صندوق نیامدند، مشکل به زنان و اقوام برمی‌گردد که آنها را بازی نمی‌دهیم.

وقتی حقوق رسانه‌ها را نادیده بگیریم و صدایشان را نخواهیم بشنویم، طبیعی است که پای صندوق نیایند تا به مایی رای دهند که خواسته آنها را در نظر نمی‌گیریم. 

ستون یک جامعه مردم هستند، وقتی ۶۰درصد پای صندوق نمی‌آیند مشکلی وجود دارد، مردم نسبت به ما مساله دارند اگر بخواهیم جامعه ثبات داشته باشد باید اقوام و مذاهب را ببینیم.

ما روز بروز داریم پشتوانه اجتماعی را به خاطر گرانی برخورد با دختران و فیلترینگ از دست می‌دهیم.

جلیلی: مردم باید احساس کنند مسئله‌ آنان شناخته و رفع می‌شود

در دور دوم مناظره جلیلی گفت: اگر انتطار داریم مردم مشارکت کنند باید آنها را ببینیم، چرا مشارکت اینگونه است؟ چون مردم را ندیده‌ایم.

کارگران و زنان بدسرپرست و بی سرپرست باید در برنامه های آقای پزشکیان دیده شود. مردم باید احساس کنند مسئله‌ آنان شناخته و رفع می‌شود.

در ۴۸ ساعت گذشته دروغ های زیادی علیه من مطرح شده اما اشکال ندارد این فضای درستی نیست، آیا درست است به ۹ یا ۱۰ میلیون نفر بگوییم شما طالبان هستید؟ باید مسائل را درست بشناسیم و راه‌ حل پیدا کنیم.

پزشکیان: مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست

در دور دوم مناظره پزشکیان گفت: رفته بودم زیارت، برخی که به آن‌ها می‌گویند حزب اللهی،‌ به من می گفتند منافق. آیا من منافقم؟

اگر بخواهیم مشارکت ایحاد کنیم مردم باید باور داشته باشند من بر سر سفره ای خواهم نشست که او می نشیند و بچه و قوم و خویش من همانگونه ای استخدام خواهد شد که بچه و قوم و خویش او استخدام می شود.

مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. قانون و برنامه هم وجود دارد و باید اجرا شود.

سوال دوم مجری مناظره درباره رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی است؛ سوال این است که چه توصیه ای در ایام باقیمانده تا ۱۵ تیر برای رقبا و رفقا دارید؟

جلیلی: حفظ حقوق اقلیت‌ها برعهده دولت‌ است

در این دور از مناظره و در فرصت پاسخگویی خود گفت: توصیه‌ام از آغاز انتخابات به دوستان این بود که بخاطر دنیای من آخرت خود را خراب نکنید و خط قرمز فعالیت خود را تقوای الهی قرار دهید.

نکته ای را که آقای پزشکیان گفتند( درباره حمله به یک وکیل) را تا شنیدم، گفتم پیگیری کنند. ممکن است در همین فضا کسانی بخواهند خرابکاری کنند.

می خواهم ببینم مشکل چیست؟ مشکل خیلی وقتها امریکا نیست. باید بحث کنیم اگر به‌قول آقای دکتر فلان برنامه خوب بوده، چرا اجرا نشده است و همین مجلس که آقای دکتر در آن حضور دارد یک وظیفه نظارتی دارد که باید این موارد را بررسی کند. کار مجلس و نهادها این است. ایشان وزیر بهداشت بودند چرا ۳۰ درصد این برنامه باید اجرا شده باشد؟

حفظ حقوق اقلیت‌ها برعهده دولت‌هاست، رفتار بدی است که ایام انتخابات تبدیل به یک اهرم می‌شود، حقوق مردم نباید معامله شود.

پزشکیان: باید به مردم اجازه دهیم و صدای آنها را بشنویم

در ادامه برنامه پزشکیان گفت: من در هر دوره ای سوال کردم و اعتراض کردم که چرا قانون اجرا نمی‌شود. در همین دولت دانشجویان معترض و اساتید را تعلیق و اخراج کردند چرا؟ اگر حرفی دارند بگذاریم صحبت کنند.

مگر ما اجازه دادیم مطالبه‌گری در مردم به وجود آید؟ هر کسی اعتراض می‌کند با باتوم از او استقبال می‌کنیم، اگر حرف مردم را بشنویم من مدیر دیگر حق ندارم خلاف کنند.

باید به مردم اجازه دهیم و صدای آنها را بشنویم، اگر می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم باید هوای همه مردم از اقشار مختلف را داشته باشیم، باید حق و عدالت را در بین مردم پیاده کنیم.

جلیلی: اگر جوان و دانشجوی ما حرف دارد باید صدایش شنیده شود

در دور بعدی مناظره جلیلی گفت: امروز صبح در جمع فعالان اقتصاد دیجیتال حضور داشتم که یکی از آن ها پیشنهاد داشت برای یک بار هم شده وزیر ارتباطات از بخش خصوصی انتخاب شود که بنده به صراحت مخالفت کردم و استدلالم این بود که بخش خصوصی منافع دارد.

برای بخش خصوصی باید زمینه فراهم شود تا بتواند کار خود را به بهترین شکل انجام دهد.

اگر جوان و دانشجوی ما حرف دارد باید صدایش شنیده شود. در حوادث ۱۴۰۱ از وقتی که شروع شد، بنایم بر این بود که هفته‌ای یک دانشگاه یا دو هفته ای یک دانشگاه می‌رفتم.

می‌گفتند نسلی آمده که نه او زبان ما را می‌فهمد و نه ما زبان او را؛ من همان موقع گفتم که این حرف اشتباهی است.

پزشکیان: بزرگترین مشکل ما در کشور این است که حرف می‌زنیم ولی عمل نمی کنیم و پاسخگو هم نیستیم

پس از جلیلی پزشکیان گفت: در خود تبریز وقتی دلنش آموزان مدارس را مسموم می کردند و رهبر انقلاب هم خواستار رسیدگی به این موضوع شدند، دانشجویانی که نسبت به این موضوع اعتراض کردند را اخراج کردند، برای فعالیت های دانشجویان ضوابط زیادی قرار می دهند و تاکید دارند اگر رفتارتان آنطور که می‌خواهیم نباشد، اخراج می شوید. در همین دولت این حرف‌ها گفته شده است.

رهبر انقلاب سیاست‌های کلی را از کی فرمودند؟ خب چه شده است؟ حالا بگوییم فلان دولت ها مقصرند؟ خب دولت فعلی شرایط را درست می‌کرد. دولت‌ها برنامه می‌نویسند اما طور دیگری عمل می‌کنند.

بزرگترین مشکل ما در کشور این است که حرف می‌زنیم ولی عمل نمی کنیم و پاسخگو هم نیستیم با این روند به وعده هایمان نمی‌رسیم. اگر با مردم صادق باشیم، قطعا به ما اعتماد پیدا می‌کنند، باید روی قوانین بایستیم. باید برنامه‌‌های دولت‌ها، سیاست های کلی را اجرایی کند.

سوال بعدی مجری مناظره این بود که به لحاظ سازوکار اجرایی، با چه سازوکاری امکان اعتراض مردم را بر اساس قانون اساسی فراهم می‌کنید؟

جلیلی: وقتی برنامه قانون می‌شود همه ملزم به اجرای آن هستند

در دور بعدی جلیلی گفت: از افتخارات حکومت دینی این است که اگر یک وظيفه‌ای برای دولت تعیین می‌شود باید هر کس در حد خود مسئله‌ را دنبال کند و اگر اشکال دارد بیان کند.

سال ۱۴۰۱ فضای دانشجویان چالشی بود البته در دولت آقای روحانی نیز داشتیم، اما باید بین مردم رفت و به سوال آنها جواب داد. وقتی برنامه قانون می‌شود همه ملزم به اجرای آن هستند، از اولویت‌های ما این است که برای اجرای برنامه هفتم باید مأموریت تعریف شود.

سازوکار اعتراض مردم تعریف شده است و حرف معترضان باید شنیده شود. این یک رویکرد است که در حد وسع خود به حرف مردم گوش کنیم و برای رفع آن کمک کنیم.

پزشکیان: اگر به اعتراض پاسخ بدهیم، دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟

پزشکیان در این بخش گفت: در مدیریت ۳ اصل وجود دارد؛ چه کسی مسئول است؟ چگونه باید کار کند؟ و چطور باید جواب بدهد؟

۹۹ درصد مدیران ما الان اصلاً نمی‌دانند که قانون برنامه چیست. وزيری که نمی داند قانون برنامه یعنی چه و رئیس دانشگاه و یا مدیر کل او این قانون را نمی داند چه چیزی را می خواهید از آن ها سوال کنید.

مدیر ما مسئولیتش را انجام نمی‌دهد کتکش را پرسنل یا مشتری‌‌ها می‌خورند.

اگر به اعتراض پاسخ بدهیم و حرفش را گوش کنیم مگر دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟ اگر مقصری بپذیر و یا قانعش کن؛ نه اینکه اخراجش کنید.

سوال بعدی مجری برنامه: مشخصاً مرز مسئولیت پذیری و محدودیت در فضای مجازی کجاست؟

جلیلی: سرعت اینترنت موبایل باید حداقل ۱۰ برابر شود

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: امروز فضای مجازی با فضای واقعی عجین شده و از مهم‌ترین نکاتیست که دولت باید برای آن برنامه داشته باشد.

سرعت اینترنت موبایل باید حداقل ۱۰ برابر و سرعت اينترنت ثابت ۵۰ برابر افزايش پيدا کند.

مسئولیت پذیری آزادی را قابل استفاده می‌کند و این در همه جای دنیا وجود دارد. در عرصه‌های مختلف اگر مسئولیت پذیری را دارای یک استاندارد بدانیم حتما کمک می‌کند. امروز یک نیروی انسانی بسیار ارزشمند در فضای مجازی داریم، دولت در بخش تنظیم‌گری بايد وارد شود و کمک کار مردم باشیم.

پزشکیان: ما داریم مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم  

پزشکیان در این بخش گفت: تمام دنیا در مواقع خاص برای اینترنت محدودیت قائل می‌شوند. تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت دارند اما نه برای ایام عادی.

الان مردم بیش‌تر از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند و تازه در این فیلتر شکن آن محدویت و کنترل هم دیگر نیست.

نمی توانید بگویید ما می خواهیم در یک قفس زندگی کنیم و ارتباطی هم با دنیا نداشته باشیم، برای برقراری این ارتباط باید اینترنت داشته باشیم.

کجای دنیا مثل ما عمل می‌کند؟‌ ما از خودمان قرار نیست چیزی را اختراع کنیم. مشابه دنیا عمل کنیم. ما داریم مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم.

جلیلی: سکوی خارجی برای فعالیت در ایران باید مسئولیت‌پذیر باشد

در ادامه جلیلی گفت: اگر می گوییم  فضای مجازی فرصت است باید برایش برنامه داشته باشیم و به مردم مشخص بگوییم که چه می خواهیم بکنیم؟

سکوی خارجی اگر مسئولیت پذیر باشد می تواند در ایران فعال باشد. باید پول محتوایی که مردم در اینترنت تولید می‌کنند به مردم داده شود.

می‌توانیم ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به فضا بفرستیم.

پزشکیان: در سلامت و آموزش به بازار آزاد معتقد نیستیم

پزشکیان در واکنش به جلیلی گفت: ما داریم از چرخه تکنولوژی دنیا خارج می‌شویم. اصلا دنیا خیلی پیچیده است خود آمریکا نمی تواند از چرخه بیرون بیاید چه برسد به ما.

ماشین هایی که ۲۰ هزار دلار است به مردمی که حقوق ۲۰ هزار دلاری دارند ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشیم.

پزشکیان درباره ضرورت استفاده از کارشناسان هم گفت: اینکه چه کسی در کجا کارشناس است، اهمیت دارد. ما در سلامت و آموزش به بازار آزاد معتقد نیستیم. قرار نیست با حرف من مملکت در چاله بیفتد لذا نباید مدیریت و کارها براساس حرف و ظن وگمان باشد.

جلیلی: ما محدود و بسته به یک گعده و محفل نیستیم

جلیلی در پاسخ به این سوال که چرا به کار حزبی اعقتاد ندارید گفت: وقتی اعلام آمادگی می‌کنید برای ریاست‌جمهوری باید از قبل کارهای کارشناسی‌تان را انجام داده باشید و جمع‌بندی کرده باشید بین نگاه‌های مختلف.

ما محدود و بسته به یک گعده و محفل نیستیم. همه ایران سرای من است. همه مردم باید مشارکت کنند.

یکی از دوستان در مناظره به من گفت که ۱۱ سال است زنبیل گذاشته‌اید؛ گفتم بله! به هرحال نمی‌شود حرف کلی زد باید بررسی کرده باشید.

پزشکیان: در روابط خارجی مشکل ما اختلاف است

در ادامه پزشکیان در پاسخ به این سوال که سیاست خارجی شما چه مسیری را طی خواهد کرد؟ اگر طرف مقابلتان تعامل نکرد، چه برنامه ای دارید؟ گفت: مشکل کشور ما نبود افرادی است که علم و مهارت و انگیزه کافی داشته باشند.

در روابط خارجی مشکل ما اختلاف است. ما از نظر علمی به خاطر اف ای تی اف و برجام خیلی ضرر می‌کنیم.

در سیاست خارجی دولت من بر اساس سیاست‌های کلی جلو خواهیم رفت، اول باید انسجام داخلی به وجود آید چون تا یکی موفق می‌شود آن یکی گیر می‌دهد.

نتانیاهو خودش را می‌کشت که برجام اجرا نشود. ما هم در داخل دعوا کردیم تا این برجام نشود. وقتی معامله می‌کنی و گفتگو می‌کنی یک چیزی می‌دهی و یک چیزی می‌گیری.

در ادامه از جلیلی این سوال مطرح شد که برنامه شما برای رفع تحریم چیست؟

جلیلی: ملت خودمان را متهم و طرف مقابل را تبرئه نکنیم

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: اشتباه است که وقتی حرف از سیاست خارجی می زنیم دنیا را به چند کشور محدود کنیم.

گفتند هم چرخ سانتریفیوژ را می‌چرخانیم و هم چرخ اقتصاد را؛ ولی چه شد؟ ۱۴ بار آژانس گزارش داد که ایران تعهداتش را انجام داد ولی طرف مقابل کلاً از برجام خارج شد.

سیاست خارجی جای دیدن واقعیت ها است. نباید ملت خود را متهم کنیم و طرف مقابل را تبرئه. در FATF و برجام امروز ما طلبکاریم و نه بدهکار.

خیلی از کشورهای دنیا بسیاری از بندهای FATF را اجرا نمی‌کنند ولی به ما می‌گویند که شما همه بندها را اجرا کنید تا بعد بگوییم گام بعدی چیست.

پزشکیان: باید در داخل با هم دعوا نکنیم بعد با دنیا مذاکره کنیم

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: مساله خیلی روشن است، همین الان به‌خاطر نداشتن تکنولوژی، نفتی که بیرون می کشیم ۱۸ درصد است.

ما نفت را ارزان می‌فروشیم برای اینکه از راهی که تحریم را دور می‌زند می‌فروشیم، خیلی از پولها در این مسیر گم‌ می‌شود. 

مجری: اگر غرب به تعهد خود عمل نکند چه می‌کنید؟ در صورتی که سردارسلیمانی را شهید می کنند شما چطور می‌خواهید با آنها مذاکره کنید؟ 

پزشکیان: بحث سردار سلیمانی بخاطر مسائل دیگری بود به فروش نفت ارتباطی ندارد.

 می‌گویم FATF مثل FIFA است؛ اگر قبول نکنیم ما را بازی نمی‌دهند.

اول باید در داخل همگرایی داشته باشیم، پرتی در مسایل مختلف را حل کنیم به دنیا هم نشان دهیم، می‌توانیم بایستیم و اینکه با دنیا بر اساس اصل عزت مصلحت و حکمت، مذاکره کنیم . 

باید در داخل درست مدیریت کنیم، پول چاپ نکنیم دولت را بزرگ نکنیم و بعد در داخل با هم دعوا نکنیم بعد با دنیا مذاکره کنیم.

جلیلی:  اگر تشخيص غلط بدهیم تجویز غلط خواهیم داد

جلیلی در ادامه گفت: احساس می‌کنم برای دکتر پزشکیان مسئله را باید بيشتر توضیح بدهم. شما رفتید ده‌ها چیز دادید و هیچ نگرفتید و بعد او تحریم‌ ها را بيشتر کرد.

ما طلبکار طرف مقابل هستیم، آقای روحانی گفت: اگر شما از برجام خارج شوید ما می‌مانیم. این سیاست است؟

مسائل را با هم تداخل ندهیم همه چیز به تحریم ربط ندارد، اگر تشخيص غلط بدهیم تجویز غلط خواهیم داد.

ما اهرم تحریم را باید از دست او خارج کنیم، با طلبکاری، راه دیگر اینکه معطل این‌ها نمانیم و علاوه بر این دو کار، باید او را از تحریم کردن پشیمان کنی، با تبدیل تهدید به فرصت. این روش شهید رئیسی بود و راه اینکه اقتصاد را راه بیاندازیم تعامل با کشورهای دیگر است و این کار را دولت شهید رئیسی انجام داد.

پزشکیان: باید ضمن رعایت عزت و حکمت و مصلحت، مشکلات مردم را حل کنیم

پزشکیان در ادامه گفت: در دولت شهید رئیسی پول چاپ کرده‌ایم. چرا؟

باید اختلافات داخلی را حل و به علم و کارشناسی احترام بگذاریم. کسی که با تصمیم خود می گوید من باید این کار را انجام دهم هلاکت پشت سر اوست.

اینکه ما مملکت را به اینجا رساندیم به خاطر تصمیم هایی است که ما گرفتیم. باید ضمن رعایت عزت و حکمت و مصلحت، مشکلات مردم را حل کنیم.

استاد دانشگاه ما ۴۰۰ دلار پول می‌گیرد، بیرون منت او را می کشند و ۶۰۰۰ هزار دلار پول به او می‌دهند. کدام استاد با این پول می‌ماند؟ پزشک، دانشجو، کارمند، هنرپیشه و ورزشکار ما هم همین وضعیت را دارند.

برای هر مشکلی در دنیا راه حل وجود دارد ، هنر پیدا کردن راه حل و رساندن جامعه به یک عزت است.

چرا عراق که این قدر به آن خدمت کردیم پول ما را نمی دهد. چرا چینی که اینقدر رابطه خوبی با او داریم دلارهای ما را نمی‌دهد.

جلیلی: نباید معطل ۳ کشور شویم

جلیلی در فرصت جمع‌بندی خود گفت: ما ده‌ها جلسه با کارشناسان امر برای اداره کشور داشتیم. برنامه من کاملا مشخص است. نه تنها برای اداره و فروش نفت بلکه باید در این حوزه، جهش داشته باشیم. نظرات بنده بر اساس جمع بندی ۱۴۰ سفر و دیدار با ۲۴ صنف است. 

برنامه سیاست خارجی این است که نباید معطل ۳ کشور شویم ۲۰۰ کشور وجود دارد، هر سفارت باید یک سکوی تجاری شود. 

اگر مطالعه نداشته و بررسی های لازم را نکنیم کشور در طول ۴ سال عقب مانده و به مشکل می‌خورد.

پزشکیان: رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم با شرایط موجود شدنی نیست

پزشکیان در فرصت جمع‌بندی خود گفت: برنامه از نظر علمی مسیر و فرآیند دارد و صاحب آن را پیدا کنید تا بنویسد. قانون برنامه را دولت شهید رئیسی به مجلس داده است. از نظر علمی شما نمی‌توانید مثلا برای وزارت کشور برنامه بنویسید.

من وقتی وزیر شدم به دانشگاه‌ها گفتم استراتژيک پلنینگ بنویسند اصلا نمی‌دانستند اصلا چیست.

اینکه ما چهار کلمه حرف بزنیم که نشد برنامه، هنر این است که با توجه به ظرفيت چیزی بنویسیم که قابل اجرا باشد.

رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم با شرایط موجود شدنی نیست. الان گوشت و برنج و ... چقدر قیمت دارد؟ ما زندگی مردم را با چالش مواجه کردیم و زندگی آنها نمی‌گذرد.

همه افرادی که استخدام کردید اطرافيان شما هستند. در دولت شهید رئیسی در سایه بودید چرا در آفتاب ننیامدید و عمل نکردید؟ شما چه چیزی را اداره کردی؟

کسی که یک اداره را اداره نکرده چگونه می‌تواند کشوری را اداره کند. همین امروز از انتخابات کنار می‌روم به‌شرطی که رشد ۸ درصد توسط آقای جلیلی انجام شود اگر نشد باید اعدامش کنند.

اینکه ما باید هسته ای داشته باشیم درست است، اما اینکه برجام و اف ای تی اف را قفل کنیم چیز دیگری است.

جلیلی: یک جهان فرصت داریم می‌توانیم در ۵ سال آینده کشور را جهش دهیم

جلیلی در بخش پایانی این مناظره گفت: وقت انتخاب و وقت تصمیم است یک نگاه این است که بگوید برنامه ای برای رشد هشت درصدی ندارد یا بگوید غلط است و ممکن نیست که کشور را عقب می‌اندازد.

یا اینکه یک ادعایی وجود دارد و قانون به ما می گوید که باید رشد هشت درصد داشته باشیم نه آن هشت سالی که رشد منفی شد. امروز باید این هدف را محقق کرد. اعتقاد ما این است که یک جهان فرصت داریم و با آن می‌توانیم در ۵ سال آینده نه تنها کشور را اداره کنیم بلکه آن را جهش دهیم و لازمه این کار هم این است که همه مردم را در این کار مشارکت دهیم نه اینکه به اندک بهانه ای کار را تعطیل کنیم.

بگویید که فلان شد و ۷۰۰ نفر هم در روز مردند که مردند، چون اف ای تی اف امضا نشد نمی شود. ما این رویکرد را قبول نداریم.

پزشکیان: من قائل به مذاکره برای رفع تحریم هستم

در پایان این مناظره پزشکیان گفت: نگاه من به سیاست خارجی فرق دارد من قائل به مذاکره برای رفع تحریم هستم، تحریم را آسیب جدی به زندگی مردم می‌دانم، من قائل به پیوستن به اف ای تی اف هستم. 

سیاست خارجی یعنی پیوند با همه کشورهای جهان، یعنی تشخیص بحران‌های پیش‌رو و آرامش‌ مردم، سیاست خارجی من برای رفاه مردم است و متوقف کردن روند مهاجرت‌ جوانان، سیاست خارجی من برای صلح و برای ایران است.

خوش‌وبش پایانی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان بعد از یک مناظره بیش از سه ساعت و نیمه

انتهای پیام/



ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
هردو خوب بودند درود به ایران سربلند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
چو ایران نباشد تن من مباد همه با هم برای ایران قوی به میدان بیایم رای ما اثر گذار است بدون شک همه ما به یک دولت قوی که از دل ملت متحد ویک دل بیرون میاد نیازمندیم پس همه باهم برای ایران قوی پای کار باشیم
محمدرضا یزدی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
واقعاً پزشکیان در مناظره باخت ، بخاطر دروغ هایی که مطرح کرد ، نمودار دروغی و استفاده از جملات کلیشه ای که تهمت به نظام بوده است .
و واقعاً دیسیپلین یک رئیس جمهور را ندارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *