آخرین اخبار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ پزشکیان و جلیلی در مناظره اول خود چه گفتند؟

9:35 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۲۱۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
آخرین اخبار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ پزشکیان و جلیلی در مناظره اول خود چه گفتند؟
پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم راه پیدا کردند تا روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات شانس خود را برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری امتحان کنند.

خبرگزاری میزان - انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر، روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در  ۵۸ هزار ۶۴۰ شعبه داخلی و ۳۴۴ شعبه خارج از کشور برگزار شد.

طبق نتایج به‌دست آمده از این انتخابات مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند، اما به موجب اصل ۱۱۷ قانون اساسی و مواد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچکدام از آن‌ها نامزد‌ها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌دست بیاورند و به همین دلیل تکلیف رئیس جمهوری ایران جمعه، ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.

پس از برگزاری مناظره اول میان این ۲ نامزد به بررسی اخبار و حواشی تبلیغات آن‌ها خواهیم پرداخت و اخبار رسانه‌ها را درباره دور دوم انتخابات مرور خواهیم کرد.

 

مستند سوم سعید جلیلی
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۲۱:۳۰
مستند سوم مسعود پزشکیان
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۲۰:۰۵
پزشکیان: دولت من بر اصول حق و عدالت پایدار خواهد بود
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۶:۰۳

مسعود پزشکیان در جمع اهالی فرهنگ گفت: با علم و هنر و فرهنگ است که می‌توان این ناهمگونی و واگرایی را که در کشور پیش آمده است را اصلاح کرد.

هنرمندان، عالمان و اهالی فرهنگ باید به کمک کشور بیایند تا به این وضعیت واگرایی پایان دهیم.

اصول من حق و عدالت است، حق کرد و سنی و بلوچ و عرب و عجم نمی‌شناسد، حق یعنی هر کسی در هر جایی که نشسته است به اندازه شایستگی‌هایش امکانات داشته باشد و بتواند در مسیر رشد و تعالی خودش بکوشد، دولت من بر همین اصول حق و عدالت پایدار خواهد بود.

تغییر یک باره رخ نمی‌دهد به همین دلیل ما نیاز داریم گام به گام پیش برویم و اصلاح‌گری را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

جلیلی: ملت ما کوچکترین جسارت را به سردار سلیمانی بر نمی‌تابد
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۲:۳۱

سعید جلیلی در جمع مردم لرستان گفت: اقوام مختلف اجازه نمی‌دهند کسانی در ایام انتخابات از آنها سوءاستفاده کنند

هفته قبل در استان کرمان از روستای قنات ملک بازدید کردم که یک فرزند غیور به نام سردار سلیمانی را تقدیم جامعه اسلامی کرده که خار چشم دشمنان است و این فرزند عشایری آنچنان جایگاه یافت که رئیس جمهوری وقت آمریکا اعتراف کرد که سلیمانی کابوس ماست و دشمن را به لرزه در می‌آورد.

ملت ما امروز کوچکترین جسارت را به سردار سلیمانی بر نمی‌تابد.

در طول دوره سه ساله ریاست جمهوری شهید رئیسی بخشی از توان دولت صرف ترمیم خرابکاری‌های ۸ سال قبل و همچنین بخشی دیگر صرف بازگرداندن قدرت ملت در عرصه‌های مختلف شد و ان‌شاء‌الله راه شهید رئیسی را با قدرت ادامه خواهیم داد.

ایرانیان خارج از کشور به چه کسی رای دادند؟
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۲:۰۹

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور: مجموع آرای ایرانیان خارج از کشور ۹۷ هزار و ۹۶۷ رای بود که از این تعداد ۳۲ هزار و ۵۸۲ رای مربوط به پزشکیان، ۴۸ هزار و ۴۲ رای مربوط به جلیلی، ۱۳ هزار و ۲۱۵ رای مربوط به قالیباف و هزارو ۶۲ رای مربوط به پورمحمدی بوده است.

آرای باطله نیز سه هزار و ۶۶ رای بوده است.

رای قالیباف به سد کدام نامزد ریخته می‌شود؟
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۱:۳۵

روزنامه فرهیختگان نوشت: درمورد سرنوشت سه‌میلیون رای قالیباف می‌توان سه فرض را مطرح کرد:

۱- از آنجا که بخشی از این بدنه منتقد جدی برخی کنش‌ها و نظرات تیمی هستند که در خط مقدم دفاع از سعید جلیلی قرار دارد، ممکن است علی‌رغم پیام حمایت قالیباف از جلیلی حاضر به رای دادن به او نشوند؛ شکافی که درون اصولگرایی در انتخابات اسفند تقویت شد و تا آخرین دقایق انتخابات تیرماه ادامه پیدا کرد، ممکن است در بخشی از این بدنه منجر به نزدیک شدن رای آن‌ها به‌سمت مسعود پزشکیان شود.

۲- بخشی از این سه‌میلیون نیز ممکن است در دوگانه دو نامزد انتخاباتی دور دوم به‌خاطر کنش ضعیف کمپین‌ها، رای ندادن یا رای سفید دادن را ترجیح بدهند که در این حالت احتمالا میزان آرای باطله در انتخابات ۱۵ تیرماه افزایشی خواهد شد.

۳- بخشی از این طیف هم ممکن است به سمت رای دادن سلبی سوق پیدا کنند و با این گزاره که اگر پزشکیان رای بیاورد تکرار دولت روحانی خواهد بود، ترجیح دهند به جلیلی رای دهند تا از تکرار دولت روحانی و ضرباتی که در دهه ۹۰ به فضای سیاسی و اقتصادی کشور وارد شد، جلوگیری کنند.

معادله چندمجهولی ۱۵ تیر
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۱:۲۹

روزنامه وطن‌امروز نوشت: بر اساس آمار آنچه بیشترین وزن را در سبد آرای مسعود پزشکیان داشته، مولفه قومیت بوده است. او در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، کرمانشاه، کردستان، سیستان‌وبلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری و زنجان که مساله قومیت و زبان مطرح بوده، رای نخست را کسب کرده است. تهران، البرز و خراسان شمالی تنها استان‌هایی بوده که بدون وجود مولفه قومیت و زبان، رای پزشکیان از جلیلی بیشتر بوده است. این مساله از ۲ جهت واجد اهمیت است؛ نخست آنکه نشان می‌دهد سنخ رای کسب شده توسط پزشکیان بیش از آنکه جناحی و همسو با اصلاح‌طلبان باشد، برآمده از ظرفیت‌های قومیتی بوده است و به رغم وزن بالای آرای پزشکیان، رای وی را نمی‌توان چندان ناشی از مرجعیت یافتن اصلاح‌طلبان دانست.

با این حال این رای با هر خاستگاهی، در دور نخست به سبد پزشکیان رفت و احتمالا با درصد اندکی تغییر در دوم نیز به سبد رای وی سرازیر خواهد شد. اهمیت دوم از آن جهت است که با توجه به کم‌رمق بودن پایگاه رای کلاسیک اصلاح‌طلبان یعنی طبقه متوسط، اگر این پایگاه در دوم از انفعال خارج شود، امکان وارد کردن شوک به نتایج را دارد.

در سوی دیگر، اما سعید جلیلی جز استان‌های تهران و البرز، در تمام استان‌های مرکزی ایران رای نخست را از آن خود کرد و در استان‌های اصفهان، قم، سمنان، مرکزی و یزد حتی بیش از ۵۰ درصد آرا را در سبد خود جای داد. این مساله از آنجا واجد اهمیت است که استانی مانند یزد که همواره پایگاه رای سنتی و ثابت اصلاح‌طلبان بوده، کمترین استقبالی از پزشکیان نکرده است و این معنایی جز آن ندارد که در فقدان مولفه قومیت، کاندیدای اصلاح‌طلب وزن و عیار چندانی نداشته است. سوای استان‌های مرکزی، جلیلی در خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کرد. استان‌های خوزستان و قزوین نیز تنها استان‌های کشور بودند که به رغم برخورداری از صورت مساله قومیت و زبان، بیش از پزشکیان به سعید جلیلی رای دادند. چینش آرای استان‌های مرکزی ایران و فاصله معنادار جلیلی با پزشکیان حکایت از آن دارد که با افزایش مشارکت در این استان‌ها می‌توان انتظار فعال شدن بیش از پیش رای به سعید جلیلی را داشت. به همین خاطر شبکه حامیان جلیلی در این زمان محدود باید عمده توان خود را بر ارتباط‌گیری با استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، خوزستان، فارس، هرمزگان و بوشهر معطوف کنند، چرا که با کاسته شدن از تعداد مرددان در این استان‌ها گرایش به وی بیش از کاندیدایی خواهد بود که مهم‌ترین برگ برنده‌اش تحریک شکاف‌های قومیتی است.

انتخاب تداوم خدمت یا بازگشت به بن‌بست
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۱:۲۷

روزنامه کیهان نوشت: دولت‌های جریان انقلاب از جمله دولت شهید رئیسی همواره خدمت به مردم را در دستور کار خود داشته و مردم در حال استفاده از خدمات آن‌ها در همه جای کشور هستند، اما دولت‌های اصلاح‌طلبان، مخصوصاً دولت روحانی که اعضای آن، همه‌کاره ستاد پزشکیان هستند جز بن بست برای کشور حاصلی نداشته‌اند و در ۱۵ تیرماه، ما مردم بین تداوم خدمت یا بازگشت به بن بست انتخاب می‌کنیم.

ما مردم انتخاب می‌کنیم که کسی که مانند رجائی لباس می‌پوشد و می‌کوشد مرام و راه آن شهید را زنده کند انتخاب کنیم یا کسانی که رجائی را نمی‌شناسند یا مرام او را سال‌هاست ترک کرده و به اشرافیگری روی آورده‌اند و به همین دلیل، لباس رجائی را با مائو اشتباه می‌گیرند. ما مردم تصمیم می‌گیریم که به تهمت‌زنندگان به شهیدان مظلوم بهشتی و رئیسی رای بدهیم یا ادامه دهندگان راه آنها. ما مردم تصمیم می‌گیریم؛ به کسی که عکس دوران دفاع مقدس دارد و ستادش عکس اصول آن دوران عمل می‌کند رای بدهیم یا کسی که سلامتی‌اش را فدای انقلاب و مردم کرده و هنوز بر سر آن اصول ایستاده و راه را ادامه می‌دهد.

رای پزشکیان از کجا آمد؟
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۱:۲۰

روزنامه اعتماد نوشت: فارغ از هر نتیجه‌ای که در دور دوم انتخابات رقم بخورد مسعود پزشکیان بدون شک پدیده انتخابات ریاست‌جمهوری در دو دهه اخیر و حتی شاید پیش از آن باشد.

مساله اصلی و قابل توجه که از مسعود پزشکیان پدیده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ را می‌سازد نیز همین مساله است که او با این میزان مشارکت و از بدنه رایی که اصولگرایی و در فقدان حضور جدی بدنه رای خاکستری توانسته در بالاترین میزان رای بایستد. این مساله نشان می‌دهد حتی بدنه رای اصولگرایی که پیش این و در دهه ۸۰ و ۹۰ در پای جلسات مذهبی و در اتمسفر محافل مداحی یا واعظان و مساجد درباره کاندیدای خود تصمیم‌گیری می‌کرد، ساختار فکری و تصمیم‌گیری خود را تغییر داده و مطالباتی جدید در چارچوب افکار مذهبی خود پایه‌ریزی کرده است. در این پایه‌ریزی جدید برند سیاسی کاندیدا‌ها در درجه و اولویت برای رای دادن قرار ندارد و از اساس این «خود کاندیداها» هستند که با بدنه رای‌دهندگان ارتباط برقرار کردند. در حقیقت بخشی از جمعیت ثابت در پای صندوق رای که در بیش از یک دهه گذشته عموما کاندیدا‌های اصولگرا را به کاندیدا‌های اصلاح‌طلب یا حتی از جریان اعتدال ترجیح داده‌اند حالا بعضا در مقابل محمد‌باقر قالیباف و سعید جلیلی - دو کاندیدای اصلی جریان اصولگرا- به مسعود پزشکیان رای داده‌اند.

اگرچه مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات بوده و طی سال‌های اخیر نیز نماینده‌ای با رویکرد‌ها و ادبیات اصلاح‌طلبی در مجلس شورای اسلامی بود، اما کمتر بر این جناح‌بندی‌های سیاسی تاکید داشته است از این نظر در چشم بخشی از جمعیت مردمی با گرایش‌ها و اعتقادات اصولگرایی او مردی از جبهه مقابل نیست و قرار نیست کاندیدای آن‌ها را شکست دهد. علاوه بر این سبک زندگی و کارنامه سالم شخصی و اقتصادی و اخلاقی وی توانسته توجه‌ها را به خود جلب کند. با توجه به موج اخبار پیرامون چهره‌های مختلف سیاسی در سال‌های اخیر مردم به این نکته نیز به عنوان یک امتیاز بزرگ نگاه می‌کنند. مورد دیگر رویکرد او در مناظرات بود که در عین صحبت صریح از درگیری و توهین به کاندیدا‌های رقیب خودداری می‌کرد. وضعیت زندگی شخصی او و فرزندانش در کنار تصویری که از او در مقابل یک همسر وفادار به نمایش گذاشته شد، در تثبیت شخصیت و اعتماد به او بی‌تاثیر نبوده است. پزشکیان با ادبیات بسیار صریح در مسائل مختلف حریتی از خود نشان داده است که از چشم رای‌دهندگان اصولگرا دور نمانده است و در یک انتخابات با مشارکت حداقلی او توانسته بخشی از آرای کسانی که اساسا به مقوله رای ایدئولوژیک و تکلیفی نگاه می‌کنند را به سمت خود بکشاند.

مسعود پزشکیان در اولین مناظره دور دوم چه گفت؟
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۰:۴۷

مسعود پزشکیان شب گذشته در اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که اینطور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم.

مشارکتی که صورت گرفت نگران کننده است؛ قابل قبول نیست که ۶۰ درصد مردم پای صندوق نیایند.

اگر بخواهیم مشارکت افزایش یابد مردم باید باور کنند که مسئولان سر همان سفره‌ای می‌نشینند که او می‌نشیند.

مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. 

بیشترین مشکل این است که حرف می‌زنیم ولی عمل نمیکنیم و پاسخگو هم نیستیم.

اگر به اعتراض پاسخ بدهیم و حرفش را گوش کنیم مگر دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟

نمی‌توانید بگویید ما می‌خواهیم در یک قفس زندگی کنیم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم.

کجای دنیا مثل ما عمل می‌کند؟‌ ما از خودمان قرار نیست چیزی را اختراع کنیم. مشابه دنیا عمل کنیم. ما داریم مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم.

با روند فعلی امکان رشد هشت درصد وجود ندارد؛ داریم سر مردم کلاه می‌گذاریم.

 از انتخابات کنار می‌روم به شرطی که اگر نتوانستید رشد اقتصادی را به ۸ درصد برساندید اعدامتان کنند.

من تحریم را آسیب جدی می‌دانم، سیاست خارجی من عادی‌سازی روابط با جهان است، من قائل به اجرای FATF و برجام هستم.

سعید جلیلی در مناظره اول دور دوم چه گفت؟
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۹:۴۶

سعید جلیلی شب گذشته در اولین مناظره از دور دوم انتخابات گفت: گفتمان دولت سایه مشارکت مردم است و برای رسیدن از وضع موجود به مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد.

اگر جوان و دانشجوی ما حرف دارد باید صدایش شنیده شود. می‌گفتند نسلی آمده که نه او زبان ما را می‌فهمد و نه ما زبان او را؛ من همان موقع گفتم که این حرف اشتباهی است.

اگر می خواهید از فضای مجازی به خوبی استفاده کنید باید سرعت شایسته داشته باشد. بررسی‌های ما این است که می‌شود سرعت اینترنت موبایل را ۱۰ برابر و اینترنت ثابت را ۵۰ برابر افزایش داد.

سکوی خارجی اگر مسئولیت پذیر باشد می تواند در ایران فعال باشد.

 رئیس‌جمهور با رئیس دانشگاه فرق دارد؛ باید تصمیم بگیرد. باید مباحث کارشناسی را قبلاً انجام داده باشید. وقتی به موضوع اشراف داشته باشید می توانید تصمیم درستی بگیرید.

اشتباه است که وقتی حرف از سیاست خارجی می زنیم دنیا را به چند کشور محدود کنیم. دنیا ۲۰۰ کشور دارد.

در FATF و برجام امروز ما طلبکاریم و نه بدهکار. ما نباید معطل طرف مقابل شویم. باید طلبکار باشیم.

ابزار تحریم را حتماً باید از دست طرف مقابل خارج کنیم؛ یک راه گفتگو و اجبار طرف مقابل به اجرای تعهداتش است. اما از طرف دیگر باید مثل شهید رئیسی عمل کنیم و نباید معطل بمانیم؛ هر دو مسیر باید با هم پیش برود؛ یعنی هم رفع تحریم و هم خنثی‌سازی تحریم.

حاشیه نگاری اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۹:۴۵
 

این خبر در حال تکمیل است...



هرمز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
اگه به جلیلی دسترسی دارید یه پیشنهاد دارم: فقط کافیه امشب تو مناظره چهار تا جمله ی ترکی بگه، می دونم ترکی بلده چون مادرش اردبیلیه
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *