رئیس کل دادگستری خراسان شمالی: ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی استان سنددار شده است

12:08 - 09 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۸۳۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی: ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی استان سنددار شده است
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از سنددارشدن بیش از ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: اجرای طرح جامع حدنگار (کاداستر) در ۴۸ درصد اراضی کشاوررزی استان طی سال گذشته و سه ماهه ابتدایی سال انجام شده است.

حجت‌الإسلام والمسلمین براتی زاده در گفت‌وگو با میزان گفت: در نتیجه تلاش‌های انجام شده، طی سال ۱۴۰۲، مالکیت ۲ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۱۹۳ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان، در بانک جامع کاداستر (حدنگار) تثبیت شد.

سنددارشدن بیش از ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی استان خراسان شمالی

وی با اشاره به جایگاه ممتازِ کشوریِ استان خراسان شمالی در اجرای طرح جامع حدنگار (کاداستر) گفت: در این راستا برای ۲ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۸۹۹ هکتار از اراضی استان یعنی معادل ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی سند رسمی مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شد.این در حالی است که این طرح در مساحت ۲۰۳ هزار و ۷۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات سطح استان (معادل ۴۸ درصد از مجموع این اراضی) اجرا شده است.

رفع تصرف از ۳۲ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های خراسان شمالی

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به رفع تصرف بیش از ۳۲ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های استان در سال گذشته و سه ماهه ابتدایی سال جاری  اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۹۰ هزار متر مربع و در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۳۰ هزار و ۳۳۷ متر مربع از حریم و بستر رودخانه‌های استان نیز رفع تصرف شد.

رفع تصرف و خلع ید از ۳۲۴ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی

وی در خصوص میزان اراضی ملی و منابع طبیعی اعاده شده به بیت المال طی سال گذشته و سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز خاطرنشان کرد:در سال ۱۴۰۲ مقدار ۳۰۰ هکتار و در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۲۴ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان پس از خلع ید و رفع تصرف به بیت المال اعاده شد و مستحدثات مربوطه نیز قلع و قمع شد.

رفع آثار تغییر کاربری در ۳۳ هزار و ۱۵۰ متر مربع از اراضی کشاورزی و باغات

رئیس کل دادگستری استان از رفع آثار تغییر کاربری غیرمجاز در ۳۳ هزار و ۱۵۰ متر مربع از اراضی زراعی و باغات خراسان شمالی طی سال گذشته و سه ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد.

حجت‌الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده با اشاره به شناسایی یک هزار و ۴۴۰ مورد از مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغات استان در مدت زمان یاد شده گفت: مساحت مجموع این موارد ۱۲۵ هزار متر مربع می‌باشد که در ۸۵۰ مورد پس از طرح شکایت دستگاه ذی ربط برای متهمان پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در ۲۵۶ مورد و در مساحت بیش از دو هکتار تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، در ۴۲ مورد و در مساحت ۳ هزار ۱۵۰ متر مربع، تبصره ۳ ماده ۱۰ همان قانون و در ۲۴۴ مورد و در مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع نیز تبصره یک ماده ۱۰ قانون یاد شده اعمال و حسب مورد و به موجب اقدامات اجرایی دستگاه قضایی (واحد‌های اجرای احکام) و جهاد کشاورزی مستحدثات غیرقانونی قلع و قمع و یا از ادامه عملیات تغییرکاربری غیرمجاز، توسط ضابطان انتظامی جلوگیری شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *