وضعیت زندانیان در کشور‌های غربی؛ بحران‌های حل ناشدنی در سیستم زندان‌ها

7:30 - 06 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۷۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت زندانیان در کشور‌های غربی؛ بحران‌های حل ناشدنی در سیستم زندان‌ها
زندان‌های کشور‌های غربی با وجود ادعا‌های حقوق بشری این کشور‌ها با شرایط و بحران‌ مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - زندان‌های کشور‌های غربی و به اصطلاح پیشرفته درگیر انواع بحران‌ها و چالش‌ها هستند و این مراکز به زمینه‌ای برای ارتکاب جرایم بیشتر تبدیل شده است.

در ادامه به بررسی وضعیت زندان‌های کشور‌های غربی پرداخته شده است.

وضعیت زندان‌ها در آمریکا

آمریکا به‌عنوان دارنده بزرگ‌ترین جمعیت زندانی در جهان، شاهد بحران‌های حل‌ناشدنی متعدد و مداومی در سیستم زندان‌های خود است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که زندان‌های فدرال آمریکا با چالش‌های درهم تنیده کمبود کارکنان، سوءاستفاده‌های جنسی و فروپاشی زیرساخت‌ها مواجه هستند؛ رسانه‌های آمریکایی از سیستم زندان‌های فدرال آمریکا با عنوان آژانسی در بحران یاد می‌کنند.

به گزارش سی‌بی‌اس، سیستم زندان‌های فدرال آمریکا با ۱۲۲ مرکز در حالی که فقط ۱۵۸ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری زندانیان این کشور را در خود جای داده است، با چالش‌هایی مواجه است که آن را در آستانه فروپاشی قرار داده‌اند.

موضوع صدور احکام اشتباه هم یکی دیگر از معضل‌ها در سیستم کیفری و زندانی آمریکاست. در برخی مواقع گزارش‌هایی درباره تبرئه افرادی که سال‌ها در زندان‌های آمریکا محبوس بوده‌اند منتشر می‌شود.

به‌عنوان نمونه، ساندرا سندی، زندانی زن ۶۳ ساله اهل ایالت میسوری آمریکا پس از ۴۳ سال حبس از محکومیت اشتباه، تبرئه شد؛ این طولانی‌ترین محکومیت نادرست یک زن در تاریخ آمریکا است. 

براساس آمار‌های موجود، از سال ۱۹۸۹ تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ مورد تبرئه از محکومیت‌های اشتباه در آمریکا وجود داشته است؛ در حال حاضر تیم‌های مختلفی برای کشف موارد محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا تلاش می‌کنند. 

از دیگر بحران‌ها در زندان‌های آمریکا می‌توان به مصرف بالای مواد مخدر در میان زندانی‌ها اشاره کرد.

زندان‌های آمریکا مراکزی هستند که مصرف مواد افیونی یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی افراد حبس شده در آن است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم یک نفر از هر ۶ نفر در زندان‌های آمریکا با اعتیاد به اکسی‌کدون، فنتانیل، هروئین یا مواد مخدر دیگر دست‌وپنجه نرم می‌کند. 

از آن‌جایی که قوانین فدرال آمریکا نحوه هزینه کردن بودجه درمانی را در زندان‌ها محدود می‌کند، بسیاری از این افراد زندانی نمی‌توانند درمان موثر پزشکی برای سوءمصرف مواد افیونی دریافت کنند.

همچنین یکی دیگر از مشکلات در زندان‌های آمریکا، برده‌داری مدرن است.

به‌عنوان مثال، زندانی‌های فعلی و سابق زندان آلاباما در آمریکا شکایتی را برای به چالش کشیدن برنامه کار در زندان آلاباما به‌عنوان «برده‌داری مدرن» ارائه کردند. 

آن‌ها گفتند که زندانیان مجبورند کار‌های اجباری را انجام دهند که به نفع نهاد‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی است.

این شکایت جمعی همچنین دولت آمریکا را به حفظ یک سیستم آزادی مشروط تبعیض‌آمیز متهم می‌کند که تامین نیروی کار را تضمین کرده و در عین حال برای دولت نیز سودآور است.

وضعیت زندان‌ها در انگلیس

موضوع ازدحام بیش از حد در زندان‌های انگلیس هشدار‌هایی را طی ماه‌های گذشته درباره پیامد‌های آن در پی داشته است. 

گزارش‌ها به نقل از یک دیده‌بان فاش کرد که مجرمان پرخطر، از جمله یک آزارگر خانگی که برای کودکان خطرآفرین بود، تحت طرح آزادی زودهنگام دولت انگلیس از زندان آزاد شده‌اند. 

نگرانی‌ها از زمان انجام بازرسی در زندان ساسکس شرقی در فوریه (بهمن)، اندکی پس از اجرایی شدن این طرح (طرح کاهش فشار بر زندان‌های پرجمعیت)، پدیدار شد.

در این گزارش آمده است که بازرسان مشکلات عمده‌ای را در رابطه با مواد مخدر، خشونت و آسیب رساندن به خود در زندان ویکتوریا کشف کردند.

طرح آزادی زودهنگام دولت انگلیس برای کاهش فشار بر زندان‌های شلوغ طراحی شده بود. این در ابتدا شامل کاهش ۱۸ روزه مجازات زندانیان بود. 

مرگ‌ومیر بالا در میان زندانیان در کانادا

بررسی مرگ‌ومیر‌های رخ داده در زندان‌های کانادا نشان‌دهنده وجود الگویی از این روند فاجعه‌بار است؛ مرگ‌و‌میر در زندان‌های کانادا یک موضوع منحصربه‌فرد نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مرگ‌ومیر‌ها در زندان‌های کانادا طبق یک الگو رخ می‌دهند و جلوگیری از حوادث بیشتر به معنای پرداختن به الگو‌های خشونت و فرهنگ غیرانسانی نسبت به زندانیان است؛ از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از هزار و ۵۳۲ مورد مرگ‌و‌میر در زندان‌های کانادا ثبت شده است؛ از این تعداد ۶۶۹ مورد مربوط به زندان‌های استان انتاریو کانادا بوده است.

تنها در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۵ زندانی در زندان‌های استان انتاریو جان خود را از دست دادند.

میانگین سنی زندانیان درگذشته در زندان‌های کانادا ۴۴.۵ سال است؛ همین رقم نشان می‌دهد که بسیاری از مرگ‌ها در زندان‌های کانادا از شرایط حبس مانند اقدام‌های نگهبان‌ها ناشی شده‌اند.

دست‌کم ۱۳ مورد مرگ زندانیان مبتلا به اسکیزوفرنی در زندان‌های کانادا شناسایی شده است؛ همه این موارد به دلیل ضرب‌و‌شتم نگهبانان رخ داده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *