محرومیت ورزشکاران محجبه فرانسوی از حضور در المپیک

12:53 - 29 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۶۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محرومیت ورزشکاران محجبه فرانسوی از حضور در المپیک
گروه‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر علیه ممنوعیت حجاب که ورزشکاران فرانسوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، انتقاد کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - دولت فرانسه به تبعیض علیه ورزشکاران خود متهم شده است. این کشور از پوشیدن حجاب از سوی ورزشکارانش در المپیک پاریس جلوگیری می‌کند. 

ایندیپندنت گفت که کمیته بین‌المللی المپیک در ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۲) اعلام کرده بود که ورزشکارانی که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت می‌کنند، می‌توانند در دهکده ورزشکاران حجاب داشته باشند. اما با این حال، این ممنوعیت برای ورزشکاران کشور میزبان اعمال خواهد شد.

مینکی وردن، مدیر بخش ابتکارات جهانی در دیده‌بان حقوق بشر، گفت که ممنوعیت حجاب در فرانسه برای ورزشکاران ناقض منشور المپیک است.

وردن گفت: تاثیر ممنوعیت‌های حجاب در فرانسه در بسیاری از ورزش‌ها این است که بسیاری از زنان و دختران از کشور میزبان المپیک مورد تبعیض قرار می‌گیرند، کنار گذاشته می‌شوند و از بازی، تمرین و رقابت در ورزش‌هایی که دوست دارند و در آن ممتاز هستند، منع می‌شوند.

وی اضافه کرد: این ممنوعیت هم نقض منشور المپیک است، که می‌گوید ورزش یک حق بشر است، و هم نقض چارچوب جدید حقوق بشر کمیته بین‌المللی المپیک. این زنان ورزشکار فرانسوی از ورزش رقابتی در کشور خود محروم شده‌اند و هیچ راه حلی برای آن‌ها وجود ندارد. 

وردن گفت که ممنوعیت حجاب برخی از ورزشکاران فرانسوی را مجبور به ترک این کشور کرده است. همچنین برخی دیگر از آن‌ها به مهاجرت به خارج از کشور فکر می‌کنند.

هلن با، بسکتبالیست فرانسوی، گفت که ممنوعیت حجاب در تابستان امسال ورزشکاران مسلمانی را هدف قرار می‌دهد که حجاب دارند و این تبعیض آشکار براساس جنسیت و مذهب است. 

وی گفت: این نقض آشکار ارزش‌ها و مفاد منشور المپیک بوده، اما همچنین نقض حقوق و آزادی‌های اساسی ما است؛ این ممنوعیت آزادی فکر، وجدان و مذهب و حق ما برای شرکت در ورزش را نقض می‌کند.

هلن با همچنین گفت: این ممنوعیت کلیشه‌های جنسیتی و نژادی را تقویت می‌کند و نفرت ضد مسلمانان را که در حال حاضر بخشی از جامعه فرانسه را فرا گرفته، تغذیه می‌کند. 

بلقیس عبدالقادر، بازیکن سابق بسکتبال که هدایت تصمیم فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا) برای لغو ممنوعیت حجاب را در سال ۲۰۱۷ برعهده داشت، گفت: این موضوع اشک من را در می‌آورد؛ چرا هنوز باید شاهد این وضعیت باشیم؟ چرا باید توضیح دهم که من یک زن مسلمانم و در بسکتبال خوب هستم. 

مجلس سنای فرانسه در ژانویه ۲۰۲۲ به ممنوعیت پوشیدن حجاب در طول مسابقه‌ها از سوی بازیکنان ورزشی رای داد. 

قوانین اسلام‌ستیزانه در فرانسه

در زمینه اسلام‌ستیزی فزاینده پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، این ایده که پوشش مسلمانان باید کنترل شود، به افکار عمومی، رسانه‌ها و طبقه سیاسی فرانسه وارد شد. 

در حالی که قانون تصویب شده فرانسه در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان ممنوعیت تمام نماد‌های مذهبی، اما در عمل نشانه‌ها و نماد‌های اسلام را هدف قرار داد.

به این ترتیب، قانون اشاره شده در طول ۲۰ سال گذشته در را به روی پیشبرد اسلام‌ستیزی بی‌امان باز کرده که در دور کردن زنان و دختران مسلمان از نماد‌های اسلامی تجسم یافته است. 

دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سال ۲۰۲۳ ممنوعیتی برای استفاده از عبا (لباس بلند اسلامی) در مدارس دولتی اضافه کرد. این ممنوعیت زمینه زیادی را برای مدارس برای صدور احکام خودسرانه ایجاد کرده است. 

فراتر از مدارس، در سال ۲۰۱۱ پوشاندن سر و صورت از سوی زنان در اماکن عمومی غیرقانونی شد. شهرداری‌ها در سال ۲۰۱۶ نیز شروع به ممنوعیت استفاده زنان از لباس‌های پوشیده در اماکن عمومی و ورزش کردند.

گاردین در مقاله‌ای درباره ممنوعیا حجاب در فرانسه، نوشت: پیام به همه مسلمانان روشن است؛ جذب (فرهنگ غربی) شوید یا از حوزه عمومی دور بمانید. جای تعجب نیست که تعداد فزاینده‌ای از مسلمانان با پای خود این کشور را ترک می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *