افزایش اسلام‌ستیزی در فرانسه؛ راست افراطی علیه مسلمانان

17:23 - 06 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۲۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش اسلام‌ستیزی در فرانسه؛ راست افراطی علیه مسلمانان
فرانسه با وجود دارا بودن جمعیت زیادی از مسلمانان، اما همواره سیاست خود را بر اسلام‌ستیزی و سخت کردن شرایط برای مسلمانان متمرکز کرده است.

خبرگزاری میزان - انحلال غیرمنتظره مجلس ملی فرانسه از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، پس از شکست تحقیرآمیز وی در انتخابات اروپا، موج شوک‌آوری را در کل چشم‌انداز سیاسی فراتر از فرانسه ایجاد کرده است.

اکنون احزاب راست افراطی برای انتخابات غیرمنتظره قانون‌گذاری در ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) و ۷ جولای (۱۷ تیر) با یکدیگر روبرو می‌شوند.

نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب ملی راست افراطی و ضد مهاجران (RN) در مسیر پیروزی در انتخابات است. این حزب به دلیل مواضع ضد مهاجران و مسلمانان خود بر سر زبان‌ها افتاده است.

یکی از جوامعی که همواره نگران روی کار آمدن جناح‌های افراطی در فرانسه بوده‌اند، مسلمانان هستند.

فرانسه دارای یکی از بزرگترین جمعیت مسلمان اروپا است. حدود ۶ میلیون نفر از جمعیت این کشور مسلمان یا دارای پیشینه مسلمان هستند.

اما با این حال، یکی از کشور‌های اصلی در پیشبرد سیاست اسلام‌ستیزی است.

در فرانسه، جنگ با حجاب سال‌ها است که ادامه دارد و زنان مسلمانی را که حجاب دارند مجبور می‌شوند از این کشور مهاجرت کنند.

اریک زمور، نامزد ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۱ گفته بود: اسلام جایی در فرانسه ندارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که احساس‌های اسلام‌ستیزانه از ۷ اکتبر در حال افزایش است؛ به‌عنوان مثال، یک وکیل و سیاستمدار برجسته به نام آرنو کلارسفلد ادعا کرد: بسیاری از مسلمانان در کارگاه‌های ساختمانی کار می‌کنند؛ آن‌ها به مواد منفجره دسترسی دارند و احتمالا می‌توانند به سلاح گرم دسترسی داشته باشند؛ اگر دستور کشتن یهودیان وجود داشت، ممکن بود هر روز حمله‌ای انجام شود.

در این حال و هوای فرانسه، مایوس‌کننده است که نماینده این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل از دادن رای موافق به قطعنامه ضد اسلام‌ستیزی امتناع کرده و می‌گوید: اسلام‌ستیزی در حقوق بین‌الملل تعریف توافق شده‌ای ندارد؛ فرانسه از حمایت از همه ادیان و عقاید حمایت می‌کند. 

با افزایش اسلام‌ستیزی در دهه‌های اخیر، جامعه مسلمانان فرانسه (که از جمعیت بسیاری از کشور‌های اروپایی بیشتر است) در معرض تبعیض‌های اجتماعی و نهادی قرار دارند.

براساس گزارش سالانه انجمن ضد اسلام‌ستیزی در اروپا (CCIE) در سال ۲۰۲۳، حوادث ناشی از اسلام‌ستیزی ضد مسلمانان در فرانسه ۵۷ درصد افزایش یافت.

زنان قربانیان اصلی نژادپرستی ضد اسلامی هستند و ۸۱.۵ درصد از کل قربانیان را تشکیل می‌دهند. این اقدام‌ها شامل اعمال تبعیض، تحریک و تحریک به نفرت، تحقیر، توهین، آزار و اذیت اخلاقی، افترا و حمله‌های فیزیکی است. ۶۲.۳ درصد از حوادث ضد مسلمانان در اماکن عمومی از جمله مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان رخ داده است.

پس از اعلام ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس فرانسه در سپتامبر ۲۰۲۳، ۱۸۲ شکایت درباره حوادث مربوط به اسلام‌ستیزی ثبت شد که بسیار بیشتر از میانگین ماهانه ۹۶ مورد است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که پس از آغاز جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حوادث ناشی از نفرت علیه مسلمانان در سراسر اروپا افزایش یافت.

اسلام‌ستیزی در اروپا اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا شدت آن حداقل در نظر گرفته می‌شود؛ اغلب، وقتی سیاستمداران در مورد مبارزه با اسلام‌ستیزی صحبت می‌کنند، در نهایت آن را در دستور کار قرار می‌دهند تا با راست افراطی مقابله کنند، نه به‌عنوان یک موضوع جداگانه نژادی و مذهبی.

حال کارشناسان و فعالان هشدار می‌دهند که قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در فرانسه در انتخابات پیش رو ممکن است وضعیت را برای مسلمانان این کشور بیش از پیش سخت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *