اسلام‌ستیزی در مهد ادعایی برابری؛ افزایش حوادث علیه مسلمانان در غرب

8:44 - 25 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۵۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسلام‌ستیزی در مهد ادعایی برابری؛ افزایش حوادث علیه مسلمانان در غرب
افزایش اسلام‌ستیزی در کشور‌های غربی، از سیاست‌های ملی و کتاب‌های درسی گرفته تا قوانین وضع شده، معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - لفاظی‌های تفرقه‌انگیز و ارائه نادرست واقعیت از زمان حادثه ۱۱ سپتامبر و متعاقب آن به‌اصطلاح جنگ علیه تروریسم کارزار نظامی آمریکا، به جوامع مسلمان در سراسر جهان صدمه وارد کرد.

سخنان نفرت‌پراکنی آنلاین در فضای مجازی به خشونت واقعی علیه مسلمانان در سراسر جهان دامن زده است؛ از کشتار مسلمانان تا ممنوعیت حجاب در فرانسه، سرکوب‌ها و حمله‌های هدفمند علیه مسلمانان در سراسر جهان افزایش یافته است.

پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، جهان شاهد افزایش قابل توجه نظر‌ها و احساس‌های اسلام‌ستیزانه بود؛ این در حالی بوده که رژیم صهیونیستی وحشتناک‌ترین نسل‌کشی در قرن بیست‌ویکم را مرتکب شده است.

با توجه به افزایش اخیر اسلام‌ستیزی در جهان، به‌ویژه در کشور‌های غربی، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را در مارس ۲۰۲۴ (اسفند/فروردین) برای مقابله با افزایش اسلام‌ستیزی به تصویب رساند؛ پیدایش گروه‌های راست افراطی کمک زیادی به تشدید لفاظی‌های اسلام‌ستیزانه کرده است. 

اسلام‌ستیزی در اروپا اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا شدت آن حداقل در نظر گرفته می‌شود؛ اغلب، وقتی سیاستمداران در مورد مبارزه با اسلام‌ستیزی صحبت می‌کنند، در نهایت آن را در دستور کار قرار می‌دهند تا با راست افراطی مقابله کنند، نه به‌عنوان یک موضوع جداگانه نژادی و مذهبی.

انگلیس با وجود داشتن جامعه مسلمانان قوی شاهد افزایش ۳۳۵ درصدی جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان بوده است؛ از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۲ هزار مورد از این نوع جرایم گزارش شده است.

به‌گفته تل‌ماما (موسسه‌ای که حوادث ضد مسلمانان در انگلیس را ثبت می‌کند)، انواع این گزارش‌ها درباره رفتار توهین‌آمیز، تهدید، تجاوز، اعمال خرابکارانه، تبعیض و اعمال نفرت‌پراکنی بوده است؛ این موسسه همچنین می‌گوید که زنان مسلمان هدف اصلی در ۶۵ درصد جرایم بوده‌اند.

علاوه بر این، از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، حوادث فزاینده‌ای در انگلیس رخ داده که در آن افراد به دلیل حمایت خود از فلسطین از کار خود اخراج شدند و بسیاری از آن‌ها مسلمان هستند.

در فرانسه، جنگ با حجاب سال‌ها است که ادامه دارد و زنان مسلمانی را که حجاب دارند مجبور می‌شوند از این کشور مهاجرت کنند. 

اریک زمور، نامزد ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۱ گفته بود: اسلام جایی در فرانسه ندارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که احساس‌های اسلام‌ستیزانه از ۷ اکتبر در حال افزایش است؛ به‌عنوان مثال، یک وکیل و سیاستمدار برجسته به نام آرنو کلارسفلد ادعا کرد: بسیاری از مسلمانان در کارگاه‌های ساختمانی کار می‌کنند؛ آن‌ها به مواد منفجره دسترسی دارند و احتمالا می‌توانند به سلاح گرم دسترسی داشته باشند؛ اگر دستور کشتن یهودیان وجود داشت، ممکن بود هر روز حمله‌ای انجام شود.

در این حال و هوای فرانسه، مایوس‌کننده است که نماینده این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل از دادن رای موافق به قطعنامه ضد اسلام‌ستیزی امتناع کرده و می‌گوید: اسلام‌ستیزی در حقوق بین‌الملل تعریف توافق شده‌ای ندارد؛ فرانسه از حمایت از همه ادیان و عقاید حمایت می‌کند.

آلمان هم به این قطعنامه رای ممتنع داده بود؛ آلمان کشوری است که در ماه‌های اخیر حمله‌ها علیه مسلمانان در آن به اوج جدیدی رسیده است.

مطالعه‌های انجام شده نشان داده که مسلمانان در آلمان در زندگی روزمره خود با تبعیض ناشی از اسلام‌ستیزی مواجه می‌شوند؛ به‌عنوان مثال، در تحصیل، در بازار کار، در جست‌وجوی مسکن، در رسانه‌ها و بسیاری موارد دیگر با تبعیض مواجه هستند.

براساس گزارش دویچه‌وله، از هر ۲ نفر در آلمان یک نفر با اسلام‌ستیزی موافق است؛ همچنین براساس گزارش‌ها، از ماه اکتبر تاکنون ۵۳ مورد تهدید علیه مسلمانان، خشونت و تبعیض و همچنین ۱۰ حمله به مساجد ثبت شده است.

به گزارش رویترز، حتی یک قانونگذار مسلمان به نام ژیان عمر ۳ بار مورد حمله راست‌گرا‌های افراطی قرار گرفته است.

براساس گزارشی که به‌تازگی از سوی آناتولی منتشر شده، اتریش در سال گذشته بیشترین تعداد حوادث اسلام‌ستیزانه را از زمان آغاز رصد این حوادث در سال ۲۰۱۵ ثبت کرده است.

گزارش سالانه مرکز اسناد اسلام‌ستیزی و نژادپرستی ضد مسلمانان در پایگاه این مرکز منتشر شده است.

این مرکز می‌گوید که تعداد موارد گزارش شده، به‌ویژه از زمان آغاز جنگ غزه، افزایش یافته است؛ این مرکز گفت: موارد بیشتری از اکتبر تا دسامبر در مقایسه با ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ ثبت شده است.

در این گزارش آمده که نخستین جایی که موارد بیشتری در آن گزارش شد، مدارس بود؛ در بخش آموزش، حوادث اسلام‌ستیزی از سوی والدین، دانش‌آموزان و معلمان گزارش شده است.

به‌طور کلی، ۶۶.۷ درصد از موارد مستند به‌صورت آنلاین و ۳۳.۷ درصد به‌صورت آفلاین بوده است؛ حدود ۸۷.۸ درصد از موارد ثبت شده آنلاین مربوط به نفرت پراکنی بوده است.

۴۰.۸ درصد از کل موارد گزارش شده شامل رفتار نابرابر و ۱۹.۵ درصد شامل توهین بود؛ همچنین گسترش نفرت‌پراکنی ۸.۹ درصد و ۲.۶ درصد شامل حمله‌های فیزیکی بود. 

دیگر حوادث در دسته‌های خرابکاری (۷.۵ درصد)، خشونت پلیس (۷.۳ درصد)، تهدید خطرناک (۳.۲ درصد)، تحریک به نفرت‌پراکنی (۱.۸ درصد)، قلدری و تعقیب (۰.۸ درصد) و دیگر موارد (۷.۷ درصد) قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *