غزه؛ مدفن پروتکل ژنو

10:00 - 08 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۳۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غزه؛ مدفن پروتکل ژنو
جهان در حالی نودونهمین سالگرد تصویب پروتکل ژنو را گرامی می‌دارد که جنگ غزه در بیش از هشت ماه نقض مکرر این کنوانسیون با فجایع مرگ‌باری دنبال می‌شود.

خبرگزاری میزان – قانون ژنو یا پروتکل ۱۹۲۵، قانونی برای ممنوعیت استفاده از موادی است که سبب خفگی، مسمومیت و دیگر گاز‌های این رده در میانه جنگ است؛ این پروتکل با تاکید بر ممنوعیت جنگ‌های باکتروبیولوژیکی در ژوئن سال ۱۹۲۵ (خرداد ۱۳۰۴) در جریان برگزاری کنفرانس نظارت بر تجارت بین‌المللی اسلحه و مهمات جامعه ملل تصویب و ۸ فوریه ۱۹۲۸ (۱۸ بهمن ۱۳۰۶) اعمال شد.

دلیل تصویب این پروتکل استفاده گسترده از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در جریان جنگ جهانی اول بود؛ اگرچه تصمیم به ممنوعیت این تسلیحات با تاکید کشور‌های استفاده کننده از آن امیدوارکننده بود، اما روند تحولات بعدی نشان داد که این پروتکل بار‌ها در جریان جنگ‌های مختلف نقض شد.

پروتکل ژنو از سوی کشور‌های مختلف نقض یا قربانی چشمپوشی عامدانه‌ای طی دهه‌های گذشته شد؛ یکی از جنگ‌هایی که با نقض این پروتکل پیش رفت، جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ است؛ صدام در جریان این جنگ بار‌ها از گاز‌های خردل، سارین و وی ایکس علیه ارتش و شهروندان ایران استفاده کرد.

نگاهی به تاریخ تقریبا یک قرنی این پروتکل نشان می‌دهد که پروتکل یادشده مانند دیگر کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های تامین‌کننده حقوق بشر گرفتار چرخه سیاسی‌کاری شده است.

تولید و فروش تسلیحات شیمیایی و میکروبی از سوی کشور‌های اروپایی به‌عنوان کشف‌کنندگان و نخستین استفاده‌کنندگان از تسلیحات شیمیایی پس از تصویب پروتکل ژنو ادامه داشته و سبب رقم خوردن جنایت‌های بسیاری شده است.

اگرچه مواد شیمیایی سمی در هزاران سال گذشته همواره به‌عنوان ابزار جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما استفاده از تکنیک‌های مختلف برای مرگ‌بار‌تر کردن آن‌ها به جهت نقض قوانین جنگی و حقوق بشری همواره مورد انتقاد بود؛ چنین تسلیحاتی نه سلاح جنگی بلکه سلاحی برای ترور دسته‌جمعی هستند.

با نگاهی به بحران غزه به‌عنوان بدترین بحران حقوق بشری حال حاضر جهان، باید تاکید کرد که پروتکل ژنو در این جنگ نیز با استفاده رژیم صهیونیستی از گازهای ممنوعه نقض شده است؛ نقض که از سوی هیچ‌یک از بانیان این پروتکل با اعتراض جدی مواجه نشد.

جنگ غزه به‌عنوان نقطه اوج بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های حقوق بشری و بشردوستانه، ادامه دارد؛ دیده‌بان حقوق بشر در سال ۲۰۰۹ در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در جریان تهاجم به غزه در ۲۰۰۹ به‌طور گسترده از مهمات فسفر سفید استفاده کرد..

در عین حال، دیده‌بان حقوق بشر در اواخر مهر سال گذشته در گزارشی استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از مهمات فسفر سفید علیه مناطقی در امتداد مرز اراضی اشغالی با لبنان و بر فراز بندر شهر غزه را تایید کرد.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود درباره استفاده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید، آورده است: استفاده از فسفر سفید در غزه، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان، خطر را برای غیرنظامیان افزایش می‌دهد و منع حقوق بشردوستانه بین‌المللی برای قرار دادن غیرنظامیان در معرض خطر غیر ضروری را نقض می‌کند؛ ضمن اینکه استفاده از آن نقض قوانین بین‌المللی است.

براساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی تاکنون چندین بار از فسفر سفید استفاده و در برخی موارد به چنین اقدامی اعتراف کرده است.

در حالی که شواهد و مدارک متعدد نشان‌دهنده استفاده مکرر رژیم صهیونیستی از تسلیحات شیمیایی هستند، تاکنون بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل از زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی بازدید نکرده‌اند.

رژیم صهیونیستی تاکنون بار‌ها از تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای علیه فلسطینی‌ها و همسایگان عرب آن‌ها استفاده کرده است؛ این روند در ۱۹۴۸ آغاز شد و همچنان ادامه دارد؛ دلیل استفاده گسترده رژیم صهیونیستی از تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای علیه فلسطینی‌ها اجرای سیاست نسل‌کشی و نابودی کامل فلسطینی‌هایی است که به اشغال سرزمین خود اعتراض دارند.

نخستین سلاح کشتار جمعی که رژیم صهیونیستی استفاده کرد، تسلیحات بیولوژیکی برای آلوده کردن آب مورد استفاده فلسطینی‌ها در مه ۱۹۴۸ بود و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ این واقعیت را مستند کرد.

اعداد و جزئیات مربوط به حملات شیمیایی و بیولوژیکی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها بسیار زیاد است و مستندسازی آن نیازمند تحقیقات گسترده‌ای است که یافته‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *