استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‎های فسفری؛ غزه زیر آتش دارنده بزرگ‌ترین زرادخانه شیمیایی منطقه

12:22 - 22 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۱۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‎های فسفری؛ غزه زیر آتش دارنده بزرگ‌ترین زرادخانه شیمیایی منطقه
رژیم صهیونیستی از زمانی که برای ابراز وجود دست به جعل تاریخ زد، بارها از تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی و میکروبی علیه فلسطینی‌ها و کشورهای همسایه آن‌ها استفاده کرده است.

خبرگزاری میزان – دیده‌بان حقوق بشر به‌تازگی استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از مهمات فسفر سفید علیه مناطقی در امتداد مرز اراضی اشغالی با لبنان و بر فراز بندر شهر غزه را تایید کرد.

«لاما فقیه»، مدیر بخش غرب آسیا و شمال سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای مستند به ویدئو‌ها و مصاحبه‌های متعدد اعلام کرد که فسفر سفید در صورت انفجار در مناطق شهری پرجمعیت که به وارد کردن صدمه‌های آشکار به غیرنظامیان منجر شود، اقدامی غیرقانونی است.

ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به این بیانیه مدعی شد که در تهاجم یک هفته اخیر به غزه از این مهمات استفاده نکرده است.

در عین حال، گروه‌های فلسطینی از دادگاه کیفری بین‌المللی درخواست کرده‌اند که این موضوع را بررسی کند.

 

رژیم صهیونیستی، دارنده بزرگ‌ترین

فسفر سفید چیست؟

فسفر سفید ماده‌ای مومی شکل و سمی است که در دمای بالای ۸۰۰ درجه سانتیگراد می‌سوزد؛ این مهمات سمی از طریق گلوله‌های توپخانه‌ای، بمب، راکت یا نارنجک استفاده می‌شود.

این ماده توانایی شعله‌ور کردن آتش‌های سریع و ایجاد دود غلیظ در مناطق وسیع را دارد و به همین دلیل از سوی ارتش کشور‌های مختلف به گزینه‌ای برای ایجاد پرده‌های دود با عمر بیش از هفت دقیقه تبدیل شده است.

فسفر سفید در هوا بسته به ارتفاع انفجار ماده را در یک ماده گسترده پخش می‌کند و غیرنظامیان و زیرساخت‌های بیشتری را نسبت به انفجار زمینی در معرض خطر قرار می‌دهد؛ دود حاصل از سوختن فسفر سفید اغلب بی‌رنگ، سفید یا زرد است و بویی شبیه سیر دارد.

خاموش کردن آتش ناشی از مهمات فسفر سفید دشوار است و تا زمانی که فسفر بسوزد یا دیگر در معرض اکسیژن قرار نگیرد به شعله‌ور شدن ادامه می‌دهد.

فسفر سفید می‌تواند به سطوح لباس بچسبد و در صورت تماس مجدد با پوست می‌تواند مجددا مشتعل شود و تا زمانی که به درستی شسته نشود، به استخوان می‌رسد.

از سوی دیگر، مواد شیمیایی این ماده توسط بدن جذب شده و سبب اختلال در عملکرد چندین اندام از جمله کبد، کلیه‌ها و قلب می‌شود.

فسفر سفید در صورت استنشاق نیز می‌تواند کُشنده باشد و بخار آن می‌تواند چشم‌ها را به‌شدت تحریک و به نور حساس کند.

فسفر سفید برای بیش از یک قرن در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است؛ از جمله موارد استفاده از فسفر سفید در جریان جنگ‌ها، می‌توان به استفاده آمریکا از این ماده شیمیایی علیه عراق و ویتنام اشاره کرد.

ارتش انگلیس در هر ۲ جنگ جهانی از فسفر سفید استفاده کرد.

آیا فسفر سفید جزو مهمات ممنوعه است؟

از آنجا که فسفر سفید به‌عنوان سلاح محترقه در نظر گرفته نشده، کنوانسیون‌های بین‌المللی آن را ممنوع نکرده و فقط آن را در دسته مهمات چندمنظوره جای داده‌اند.

پروتکل سوم کنوانسیون ۱۹۸۰ در مورد برخی سلاح‌های متعارف فقط مواد محترقه یا استفاده از مواد دیگر را برای حمله به جمعیت غیرنظامی ممنوع می‌کند؛ این پروتکل، سوختگی یا جراحات ناشی از فسفر سفید را به‌عنوان اثرات اتفاقی در نظر گرفته و به نظامیان اجازه می‌دهد با این استدلال که فسفر سفید فقط برای ایجاد پرده دود، سیگنال‌دهی یا روشن کردن فضا استفاده می‌شود، از این ماده استفاده کنند.

اگرچه رژیم صهیونیستی مانند آمریکا پروتکل سوم کنوانسیون ۱۹۸۰ را امضا نکرده، اما ادعا می‌کنند که استفاده از فسفر سفید مطابق با قوانین بین‌المللی است.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۷۲، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن سلاح‌های آتش‌زا در «دسته‌ای از سلاح‌هایی که با وحشت دیده می‌شود»، قرار گرفتند.

در نهایت سازمان ملل به‌طور خاص تسلیحات آتش‌زا از هوا را در مناطق غیرنظامی محدود کرده است.

در سال ۱۹۸۰، جهان با ممنوعیت یا محدود کردن استفاده از سلاح‌هایی که باعث درد یا آسیب بیش از حد به غیرنظامیان می‌شوند، موافقت کرد.

صلیب سرخ و گروه‌های حقوق بشر استدلال می‌کنند که باید با فسفر سفید به‌عنوان سلاح شیمیایی برخورد کرد.

استفاده از سلاح‌هایی مانند فسفر سفید علیه غیرنظامیان یا علیه اهداف نظامی در مناطق غیرنظامی از سوی کنوانسیون ژنو غیرقانونی اعلام شده است.

آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین شریک جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حالی استفاده از فسفر سفید را قانونی می‌داند که صدام را به دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان محاکمه کرد.

موارد استفاده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدید خود درباره استفاده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید، آورده است: استفاده از فسفر سفید در غزه، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان، خطر را برای غیرنظامیان افزایش می‌دهد و منع حقوق بشردوستانه بین‌المللی برای قرار دادن غیرنظامیان در معرض خطر غیر ضروری را نقض می‌کند؛ ضمن اینکه استفاده از آن نقض قوانین بین‌المللی است.

براساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی تاکنون چندین بار از فسفر سفید استفاده و در برخی موارد به چنین اقدامی اعتراف کرده است.

 

رژیم صهیونیستی، دارنده بزرگ‌ترین

 

دیده‌بان حقوق بشر در سال ۲۰۰۹ در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در جریان تهاجم به غزه از ۲۷ دسامبر تا ۱۸ ژانویه ۲۰۰۹ به‌طور گسترده از مهمات فسفر سفید استفاده کرد.

براساس گزارش مذکور، ارتش رژیم صهیونیستی در بازه زمانی مذکور بار‌ها فسفر سفید را در هوای مناطق پرجمعیت غزه منفجر کرد؛ این گزارش تاکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی باوجود در اختیار داشتن گزینه جایگزین غیرکشنده آن هم در شرایطی که هیچ نیروی صهیونیستی در صحنه حضور نداشت، از این ماده استفاده کرد که این امر نشان‌دهنده استفاده عامدانه هدف‌مند از فسفر سفید به عنوان ماده آتش‌زا است.

رژیم صهیونیستی در آن زمان مدعی شد که از این مهمات برای علامت‌گذاری هدف استفاده کرده است، اما این موضع در ادامه تغییر کرده و ارتش رژیم صهیونیستی بعدا استفاده از فسفر سفید علیه غزه را رد کرد.

در هفته‌های پس از انتشار گزارش مذکور نیز مقام‌های رژیم صهیونیستی با تاکید بر این موضوع که استفاده از فسفر سفید مطابق قوانین بین‌المللی است، دستور تحقیق در مورد استفاده از این ماده را دادند.

رژیم صهیونیستی که با اتهام استفاده از فسفر سفید علیه غیرنظامیان در لبنان و فلسطین ناآشنا نیست، خود به استفاده از این مهمات در جنگ‌های متعدد از جمله در جنگ علیه حزب‌الله لبنان در جریان جنگ سال ۲۰۰۶ اعتراف کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۳ در پی فشار گروه‌های حقوق بشری مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی به دلیل استفاده از فسفر سفید علیه غیرنظامیان در غزه، ادعا کرد که استفاده از مهمات فسفر سفید که در جنگ‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ علیه غزه از آن‌ها استفاده کرد، به تدریج حذف می‌کند.

تاریخچه استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی

در حالی که شواهد و مدارک متعدد نشان‌دهنده استفاده مکرر رژیم صهیونیستی از تسلیحات شیمیایی هستند، تاکنون بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل از زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی بازدید نکرده‌اند.

رژیم صهیونیستی تاکنون بار‌ها از تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای علیه فلسطینی‌ها و همسایگان عرب آن‌ها استفاده کرده است؛ این روند در مه ۱۹۴۸ آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

دلیل استفاده گسترده رژیم صهیونیستی از تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای علیه فلسطینی‌ها اجرای سیاست نسل‌کشی و نابودی کامل فلسطینی‌هایی است که به اشغال سرزمین خود اعتراض دارند.

نخستین سلاح کشتار جمعی که رژیم صهیونیستی استفاده کرد، تسلیحات بیولوژیکی برای آلوده کردن آب مورد استفاده فلسطینی‌ها در مه ۱۹۴۸ بود و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ این واقعیت را مستند کرد.

جنایت صهیونیست‌ها در این باره دیگر متوقف نشد؛ آن‌ها در جولای ۱۹۴۸ مصر و سوریه از سلاح‌های میکروبی استفاده کردند.

 

رژیم صهیونیستی، دارنده بزرگ‌ترین

 

اعداد و جزئیات مربوط به حملات شیمیایی و بیولوژیکی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها بسیار زیاد است و مستندسازی آن نیازمند تحقیقات گسترده‌ای است که یافته‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

گزارش‌های مفصلی وجود دارند که نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی در طول انتفاضه فلسطین، از جوانان فلسطینی به‌عنوان سوژه آزمایش سلاح‌های شیمیایی جدید استفاده کرد.

مستند «نوار غزه» ساخته «جیمز لانگلی»، فیلم‌ساز آمریکایی، استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی بر ساکنان غزه را مستند می‌کند؛ چنین حملاتی در شهر‌های البیره و نابلس کرانه باختری تکرار شد.

استفاده مستمر رژیم صهیونیستی از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی علیه فلسطینی‌ها در مارس ۲۰۰۱، اکتبر ۲۰۰۳ و ژوئن ۲۰۰۴ که توسط این گزارش‌ها مورد بررسی قرار گرفت، برجسته‌ترین بود.

رژیم صهیونیستی همچنین در فوریه ۲۰۰۱ از گاز سمی علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه استفاده کرد؛ عوامل موساد نیز از سلاح‌های شیمیایی در حملات تروریستی علیه سران مقاومت فلسطینی استفاده کرده‌اند.

تمام دنیا به خوبی می‌دانند که رژیم صهیونیستی در حال تولید سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای بوده و بزرگ‌ترین انبار این سلاح‌های کشتار جمعی را در منطقه غرب آسیا دارد.

در مارس ۲۰۰۳، تلویزیون «بی‌بی‌سی» مستندی با عنوان «سلاح مخفی اسرائیل» را ارائه کرد که به بررسی توسعه سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای (CBN) رژیم صهیونیستی می‌پرداخت.

در عین حال، دولت‌های متوالی آمریکا به خوبی با تسلیحات CBN رژیم صهیونیستی آشنا هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *