هشدار تخلیه برای غزه؛ روایتی از تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی جنایت آوارگی اجباری

7:41 - 24 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۳۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار تخلیه برای غزه؛ روایتی از تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی جنایت آوارگی اجباری
آمریکا تلاش دارد با دادن چهره انسانی به جنایت در جریان رژیم صهیونیستی، روند آوارگی اجباری فلسطینی‌ها را این بار در غزه تسهیل کند.

خبرگزاری میزان – طوفان الاقصی پیامد‌های سنگینی برای رژیم صهیونیستی داشت، اما مهم‌ترین پیامد آن کنار انداختن پرده‌ها از صحنه جنایت‌های مستمر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها بود که طی دهه‌های اخیر همواره پشت تبلیغات رسانه‌ای و اظهارنظر‌های سوگیرانه پنهان نگه داشته می‌شدند.

رژیم صهیونیستی در دور جدید حمله خود به غزه از هیچ جنایتی ابا و اجتناب نکرده است؛ این رژیم، نوار غزه را هدف مهمات شیمیایی فسفر سفید قرار داد؛ از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی استفاده کرد؛ دست به کشتار جمعی و قتل‌عام ساکنان غزه زد؛ نسل‌کشی را از طریق بمباران گسترده غزه اجرا کرد؛ بحران بشردوستانه در غزه را به سمت فاجعه انسانی سوق داد؛ دست به کودک‌کشی زد؛ اماکن غیرنظامی را هدف قرار داد؛ ...

رژیم صهیونیستی اکنون در حال چیدن قطعات پازل غیرانسانی جنایت‌کارانه‌ای است که آمریکا نیز برای آن زمینه‌سازی می‌کند.

روایتی از تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی یک جنایت غیرعادی

روایت تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی یک جنایت غیرعادی

مقاومت فلسطین ۹ روز پیش عملیاتی را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد تا به جنایت‌های تشدید شده این رژیم به‌ویژه در پی روی کارآمدن کابینه افراط‌گرای بنیامین نتانیاهو، پاسخ داد.

این عملیات تاکنون تاثیر‌های سوئی بر رژیم صهیونیستی داشته است؛ در واقع، طوفان الاقصی با درهم کوبیدن افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی، ساختار‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی این رژیم را با چالشی جدی مواجه کرد.

واکنش رژیم صهیونیستی به این عملیات یعنی بمباران و محاصره کامل نوار غزه را می‌توان بزرگ‌ترین شکست این رژیم در پی عملیات طوفان الاقصی دانست؛ چراکه سبب شد تا جهان این بار موضوع مناقشه رژیم صهیونیستی - فلسطین را از منظر جدیدی ببیند.

نوار غزه با جمعیت ۲.۳ میلیون نفر که از سال ۲۰۱۵ تاکنون تحت محاصره هوایی، زمینی و دریایی قرار دارد، طی روز‌های اخیر از سوی رژیم صهیونیستی به‌صورت کامل محاصره شد؛ اکنون نگرانی‌ها درباره رقم خوردن یک فاجعه بشردوستانه در این منطقه تشدید شده است، چراکه ساکنان غزه با آوارگی اجباری مواجه شده‌اند.

رژیم صهیونیستی پس از اعمال محاصره کامل نوار غزه، با صدور به اصطلاح هشداری اعلام کرد که قصد تهاجم زمینی به این منطقه را دارد؛ این رژیم اعلام کرد که ۱.۱ میلیون نفر از ساکنان شمال غزه برای در امان ماندن از این تهاجم می‌توانند منطقه را ترک کنند.

در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی که طی ۹ روز گذشته بیش از ۲ هزار نفر از ساکنان غزه را قتل‌عام کرده، ادعا شده که هدف از تخلیه ساکنان به سمت جنوب غزه تامین امنیت و حفاظت از آن‌ها است.

آمریکا حامی اصلی رژیم صهیونیستی نیز طرح ایجاد کریدور‌های امن برای خروج ساکنان غزه را مطرح کرد.

در حالی که رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش می‌کنند تا از این ایده به‌عنوان تلاش برای تامین امنیت غیرنظامیان یاد کنند، ساکنان غزه، کشور‌های منطقه و سازمان‌های بین‌المللی مخالفت جدی خود را با این هشدار اعلام کردند.

مخالفت‌ها طیف گسترده‌ای از دلایل را مطرح می‌کنند، اما نقطه وصل همه استدلال‌ها به یک پرسش ختم می‌شود: چرا رژیم صهیونیستی که از کشتار و قتل‌عام فلسطینی‌ها هیچ ابایی ندارد، نگران تامین امنیت ساکنان غزه است؟

سازمان ملل: جابجایی ساکنان غزه پیامد‌های انسانی ویران‌گر خواهد داشت

سازمان ملل با تاکید بر پیامد‌های انسانی ویران‌گر جابجایی عظیم ساکنان غزه، از رژیم صهیونیستی خواست تا هشدار تخلیه خود را لغو کند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: سازمان ملل به شدت درخواست می‌کند که این هشدار در صورت وجود لغو شود تا از رقم خوردن یک وضعیت فاجعه‌بار جلوگیری کند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد که آنروا، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل در پی دریافت دستور تخلیه ارتش رژیم صهیونیستی کارکنان خود را به جنوب غزه منتقل کرد.

گیلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، واکنش این نهاد به دستور تخلیه غزه را شرم‌آور خوانده و ادعا کرد که این سازمان باید بر حق دفاع از خود رژیم صهیونیستی متمرکز باشد.

روایتی از تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی یک جنایت غیرعادی

آوارگی ساکنان غزه در میانه بحران

پس از حملات رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های آبی و توقف آب‌رسانی به غزه، ساکنان این منطقه دیگر به آب آشامیدنی از طریق خطوط لوله دسترسی ندارند؛ یونیسف می‌گوید که برخی از ساکنان غزه شروع به نوشیدن آب دریا کرده‌اند.
امکانات بهداشتی در غزه فروپاشیده است؛ در عین حال، دسترسی به بیمارستان‌ها و مراقبت‌های پزشکی به دلیل حملات و جاده‌های آسیب‌دیده با مشکل مواجه است.

حدود ۵۰ هزار زن باردار در غزه حضور دارند که ۵۰۰ نفر از آن‌ها ماه آینده زایمان خواهند کرد.

براساس آمار‌های موجود و اعلام آژانس بشردوستانه سازمان ملل OCHA از زمان آغاز دور جدید تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون حدود نیم میلیون نفر از ساکنان این منطقه آواره شده‌اند.

آنروا اعلام کرد که ۶۰ درصد جمعیت آوارگان غزه در تاسیسات این نهاد سازمان ملل پناه گرفته‌اند.

نگرانی امدادگران از هشدار تخلیه

یکی از کارکنان بشردوستانه در غزه با اشاره به هشدار صادر شده از سوی رژیم صهیونیستی مبنی بر تخلیه مناطق شمالی و مرکزی غزه، گفت: آن‌ها باید به من بگویند که چگونه می‌توانیم بیمارستان‌ها را با بیماران آی‌سی‌یو و مجروحان حملات اخیر تخلیه کنیم؛ این هشدار مزخرف و غیرممکن است.

امدادگران تاکید دارند که در حالی که به دلیل ویرانی جاده‌ها و کمبود سوخت، تیم‌های امدادی نمی‌توانند به مناطقی از شمال غزه برسند تا صد‌ها جسد را که به دلیل حملات هوایی اخیر در زیر آوار مانده‌اند، بیرون بیاورند، چگونه غیرنظامیان می‌توانند این منطقه را ترک کرده و به جنوب غزه بروند.

آن‌ها می‌گویند که افراد دارای معلولیت و بیماری‌های مزمن به دشواری توانسته‌اند خود را به مراکز آنروا در شمال غزه برسانند تا از حملات رژیم صهیونیستی در امان باشند.

روایتی از تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی یک جنایت غیرعادی

فلسطینی‌ها چه می‌گویند؟

اکثر جمعیت غزه را فرزندان آوارگانی تشکیل می‌دهند که در جریان درگیری‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ که طی آن بیش از ۷۵۰ هزار فلسطینی به اجبار از شهر‌ها و روستا‌های خود آواره شده‌اند؛ آن‌ها تاکید دارند که نمی‌خواهند بار دیگر آوارگی را تجربه کنند.

بسیاری از ساکنان شمال غزه در پی شنیدن هشدار رژیم صهیونیستی مبنی بر تخلیه می‌گویند که از ترس وقوع «نکبت دوم» ماندن را به رفتن اولویت می‌دهند؛ آن‌ها می‌گویند که آسیب نسلی آوارگی در خاطرات جمعی بسیاری از مردم غزه حک شده است.

رئیس دفتر رسانه‌ای حماس نیز در این باره گفت که صدور هشدار جابجایی تلاشی از سوی رژیم صهیونیستی برای تبلیغات جعلی با هدف ایجاد سردرگمی در میان شهروندان و آسیب رساندن به انسجام داخلی فلسطینی‌ها است.

عفو بین الملل: جابجایی اجباری غیرنظامیان نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است

سازمان عفو بین‌الملل ضمن انتقاد از صدور هشدار از سوی رژیم صهیونیستی مبنی بر تخلیه مناطق شمالی و مرکزی غزه و جابجایی ساکنان به جنوب این منطقه، تاکید کرد: این هشدار به منزله جابجایی اجباری غیرنظامیان است که نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه محسوب می‌شود.

اگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل نیز در این باره، اظهار کرد: آوارگی اجباری گسترده بیش از ۱.۱ میلیون نفر از شهر غزه و کل بخش شمالی نوار غزه آغاز شده است؛ دستور مذکور سبب ایجاد وحشت در بین مردم شده و هزاران فلسطینی آواره داخلی در خیابان‌ها می‌خوابند و نمی‌دانند در میان بمباران بی امان اسرائیل و اقدام‌های بی‌رحمانه مجازات جمعی به کجا می‌توانند فرار کنند و امنیت داشته باشند؛ این دستور فورا باید لغو شود.

وی تاکید کرد: جابجایی اجباری غیرنظامیان غزه از سوی رژیم صهیونیستی باید فورا متوقف شود.

روایتی از تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی یک جنایت غیرعادی

هشدار تخلیه؛ تداوم سیاست شوم رژیم صهیونیستی

نگاهی به تاریخ اشغالگری رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که صدور هشدار تخلیه مناطق شمالی و مرکزی غزه و کوچاندن ساکنان به جنوب منطقه با ادعای تامین امنیت آن‌ها، ادامه یک سیاست شوم رژیم صهیونیستی است؛ آوارگی اجباری از سرزمین‌های خود.

در واقع، رژیم صهیونیستی پس از محاصره ۱۶ ساله غزه، با تشدید حملات خود به این منطقه و ارعاب ساکنان قصد دارد ده‌ها هزار فلسطینی دیگر را به رنج آوارگی اجباری دچار کند؛ تهاجم فعلی رژیم صهیونیستی در کمتر از یک هفته صد‌ها هزار فلسطینی را آواره کرده است.

شواهد در این رابطه، بی‌چون و چرا است؛ این تصویر از جنایت‌های بین‌المللی در حال ارتکاب، نقض آشکار اساسنامه رم را ترسیم می‌کند.

علاوه بر این، این اقدام‌ها را می‌توان به‌عنوان بخشی از یک حمله گسترده و سیستماتیک به جمعیت غیرنظامی، نقض مستقیم قوانین بین‌المللی دانست؛ این اقدام‌ها بخشی از سیاست رسمی مورد تایید کابینه، تشکیلات سیاسی و مقام‌های نظامی رژیم صهیونیستی هستند.

در حالی که سازمان ملل و بسیاری از کشور‌ها خواستار ایجاد گذرگاه‌های امداد بشردوستانه برای غیرنظامیان غزه هستند، درخواست‌هایی به‌ویژه از سوی آمریکا و کشور‌های متحد رژیم آپارتاید صهیونیستی برای ایجاد گذرگاه‌هایی جهت انتقال ساکنان فلسطینی از غزه به مصر وجود دارد؛ این روند در کنار فرآیند محو شدن مسئولیت‌ها، نگرانی‌هایی را در مورد طرح پنهانی برای آوارگی مردم غزه ایجاد کرده است.

با توجه به این که وزرای رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ در مورد جابجایی اجباری فلسطینیان به مصر بحث و برنامه‌ریزی کرده‌اند، تلاش کنونی برای آوارگی مردم غزه جای تعجب ندارد.

جامعه بین‌المللی باید بپذیرد که هرگونه تلاش برای جابه‌جایی فلسطینی‌ها به بهانه تضمین امنیت آن‌ها، فصل جدیدی از نکبت جاری را تشکیل می‌دهد؛ در عین حال، کشور‌هایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، دانسته یا ندانسته، در رقم خوردن جنایت بین‌المللی انتقال اجباری جمعیت شریک هستند.

اگر اشغال و تجاوز بی‌امان از جمله نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت از سوی رژیم صهیونیستی با حمایت ضمنی کشور‌های بانفوذ غربی نبود، نیاز مبرم به کریدور‌های بشردوستانه در غزه وجود نداشت؛ در عین حال، کشور‌هایی که مستقیما درگیر این ماجرا نیستند، وظیفه اخلاقی و قانونی دارند که سرپناه‌های امن برای ساکنان غزه تامین کنند.

درخواست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر باز کردن گذرگاه‌ها به مصر با مسئولیت‌هایی که قوانین بین‌المللی برای تامین سرپناه امن در زمان جنگ دیکته می‌کند، همسو نیست؛ علاوه بر این، به نظر می‌رسد که این فراخوان‌ها هدف فوری ایجاد چهره انسان‌دوستانه دارند، در حالی که هدف استراتژیک نهایی ایجاد فاجعه جدیدی در نوار غزه است.

به این ترتیب، رژیم صهیونیستی و کشور‌هایی که از آن، برای نسل‌کشی احتمالی حمایت می‌کنند، موظف هستند به جای تلاش برای جابجایی جمعیت نوار غزه، که صراحتا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، اقدام‌های خود را متوقف کنند؛ جامعه جهانی، از جمله سازمان ملل، آژانس‌های بین‌المللی و کشور‌هایی که فعالانه درگیر ماجرا نیستند، باید به سرعت برای ایجاد کریدور‌های امداد بشردوستانه فوری اقدام کرده و هرگونه طرحی برای جابجایی اجباری ساکنان غزه را رد کنند.

اگر حق انتخاب در این موضوع به رژیم صهیونیستی واگذار شود، ۲ گزینه در اختیار فلسطینی‌ها قرار خواهد گرفت: انتقال اجباری جمعیت یا نسل‌کشی.

و واقعیت این است که رژیم صهیونیستی جنایت‌های خود را آشکارا، با افتخار و بدون پشیمانی انجام می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *