رویکرد پارلمان اروپا؛ از نقض حقوق بشر تا دخالت در امور کشور‌ها

7:30 - 26 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۷۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رویکرد پارلمان اروپا؛ از نقض حقوق بشر تا دخالت در امور کشور‌ها
پارلمان اروپا بر خلاف ادعا‌های خود همواره یکی از نهاد‌های موثر در نقض حقوق بشر بوده و این موضوع را می‌توان در قانون‌های این نهاد اروپایی جست‌وجو کرد.

خبرگزاری میزان - به‌تازگی نتایج انتخابات پارلمان اروپا اعلام شد که با واکنش‌هایی همراه شد

این در حالی است که این نهاد عمومی پیش از این نیز تصمیم‌هایی اتخاذ کرده که کارشناسان درباره پیامد‌های حقوق بشری آن هشدار داده بودند.

نقض حقوق بشر علیه مهاجران

یکی از طرح‌هایی که به‌تازگی در پارلمان اروپا تصویب شد، طرح مهاجرت و پناهندگی است. این طرح در حالی تصویب شد که عفو بین‌الملل درباره پیامد‌های آن هشدار داده بود.

عفو بین‌الملل هشدار داد که این طرح مردم را در معرض خطر شدید نقض حقوق بشر قرار می‌دهد.

ایو گدی، رئیس دفتر موسسه‌های اروپایی و مدیر وکالت عفو بین‌الملل، می‌گوید: واضح‌تر از همیشه است که این طرح اتحادیه اروپا در مورد مهاجرت و پناهندگی، قانون پناهندگی اروپا را برای دهه‌های آینده به عقب می‌اندازد و به رنج بیشتر منجر می‌شود. این طرح افراد بیشتری را در معرض خطر نقض حقوق بشر در هر مرحله از سفرشان قرار می‌دهد.

گدی، اظهار کرد: از زمانی که این طرح برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ پیشنهاد شد، هر مرحله از رایزنی‌ها نتیجه نهایی را بدتر کرده است. نتیجه این مذاکره‌ها تضعیف حمایت‌ها و دسترسی به پناهندگی برای افراد در حال حرکت، گسترش بازداشت و کنترل مرزها، و انتقال بیشتر مسئولیت‌ها به کشور‌های خارج از اروپا بوده است.

به گفته وی، این طرح هیچ کاری برای بهبود واکنش اروپا به مردمی که نیاز به حمایت دارند، انجام نمی‌دهد.

در همین حال، تاثیر احزاب راست افراطی بر سیاست مهاجرت پیش از آغاز به‌کار نمایندگان جدید محسوس بوده است. 

پایگاه چتم هاوس، می‌نویسد: حزب EPP در طول سال گذشته، مواضع سیاست راست افراطی برای مقابله با مهاجران اتخاذ کرده است. 

خصومت نسبت به مهاجران خواهان ورود به اتحادیه اروپا شاید تنها موضوع سیاستی باشد که جناح‌های مختلف راست افراطی درباره آن توافق دارند.

دخالت در امور کشور‌های دیگر

از دیگر اقدام‌های پارلمان اروپا می‌توان به دخالت در امور دیگر کشور‌ها مانند تصویب قطعنامه‌ اشاره کرد.

پارلمان اروپا در اردیبهشت قطعنامه‌ای ضدایرانی را با طرح ادعا‌های واهی تصویب کرد.

در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای آنچه مقابله با ایران خوانده شد، اتخاذ کند. 

قانون‌گذاران اروپایی همچنین در ادامه سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران، درخواست اضافه کردن برخی نهاد‌های ایران به فهرست سیاه اتحادیه اروپا را بار‌ها تکرار کرده‌اند. 

پارلمان اروپا علاوه بر تصویب قطعنامه‌های ضد ایرانی در سال‌های اخیر تلاشی گسترده را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران انجام داده و بسته‌های تحریمی متفاوتی را به مردم ایران تحمیل کرده است. 

این نهاد در حالی مدعی دفاع از حقوق بشر است که در سال ۱۴۰۲ دست‌کم ۲ بار میزبان کنفرانس‌هایی بود که تروریست‌ها آن را با اهداف کاملا آشکار ضد ایرانی برگزار کردند.

میزبانی پارلمان اروپا از تروریست‌های ضد ایرانی، آن هم در شرایطی که دستان این تروریست‌ها به خون بیش از ۲۰ هزار شهروند ایرانی آلوده است، به خوبی عمق پوچی و بیهودگی ادعا‌ها و ابراز نگرانی‌های پارلمان اروپا درباره آنچه نقض حقوق بشر به‌ویژه زنان در ایران می‌خواند، آشکار می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *