درباره ساختار پارلمان اروپا چه می‌دانیم؟

8:54 - 11 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۸۱۲
درباره ساختار پارلمان اروپا چه می‌دانیم؟
انتخابات پارلمان اروپا هفته آینده برگزار خواهد شد و رای‌دهندگان نمایندگاه خود را برای یک دوره ۵ ساله دیگر انتخاب خواهند کرد.

خبرگزاری میزان - انتخابات پارلمان اروپا در استراسبورگ هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود؛ این انتخابات با حدود ۴۵۰ میلیون شهروند اتحادیه اروپا که قرار است از ۶ تا ۹ ژوئن (۱۷ تا ۲۰ خرداد) رای دهند، بزرگ‌ترین انتخابات در جهان پس از هند است.

مروری بر ساختار پارلمان اروپا

اعضای پارلمان اروپا تصمیم می‌گیرند که کدام قوانین از مقررات زیست‌محیطی گرفته تا مهاجرت و سیاست‌های امنیتی در سراسر اتحادیه اروپا اعمال شود.

این نهاد همچنین بودجه اتحادیه اروپا را تصویب کرده و بر نحوه هزینه آن نظارت می‌کند.

پارلمان، در کنار شورای اروپا، رئیس کمیسیون اروپا (در حال حاضر اورسولا فون در لاین، که به دنبال انتخاب شدن برای یک دوره جدید است) را انتخاب و ۲۷ کمیسیونر خود را منصوب می‌کند.

اگرچه هدف از این انتخابات، تصمیم‎گیری در مورد این است که چه کسی به‌عنوان نماینده در پارلمان اروپا انتخاب شود، رای‎دهندگان اغلب از آن برای ابراز نارضایتی از دولت‌های خود استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، اعضای جناح راست فرانسه گفته‎اند که می‌خواهند از این انتخابات به‌عنوان یک همه‎پرسی برای امانوئل مکرون، رئیس‎جمهور فرانسه استفاده کنند.

رای‎دهندگان در انتخابات پیش رو، ۷۲۰ نماینده پارلمان اروپا را انتخاب خواهند کرد و تعداد نمایندگان پیش از هر انتخابات با حداکثر ۷۵۰ نفر (به اضافه رئیس پارلمان) تعیین می‌شود.

درباره ساختار پارلمان اروپا چه می‌دانیم؟

نمایندگی هر کشور براساس مبزان جمعیت است که بیشترین کرسی‌ها به آلمان با ۹۶ کرسی و فرانسه با ۸۱ کرسی تعلق دارد؛ پس از این دو کشور نیز ۷۶ کرسی برای ایتالیا، ۶۱ کرسی برای اسپانیا و ۵۳ کرسی برای لهستان اختصاص داده شده و در آن سوی طیف، قبرس، لوکزامبورگ و مالت هر کدام تنها ۶ کرسی دارند.

رای‌دهندگان، فهرست نامزد‌هایی را انتخاب می‌کنند که از سوی احزاب مربوطه آن‌ها ارائه شده است.

پس از انتخاب، نمایندگان پارلمان اروپا براساس ایدئولوژی (سبزها، سوسیالیست‌ها، راست میانه، راست افراطی و غیره) به گروه‎های پارلمانی خواهند پیوست؛ برای مثال، گروه چپ میانه سوسیالیست و دموکرات، اعضایی از حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، حزب سوسیالیست فرانسه و حزب دموکرات ایتالیا و دیگران را متحد می‌کند.

رای‎گیری در پارلمان اروپا چگونه پیش می‌رود؟

رای‌گیری امسال در ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) با هلند و پس از آن ایرلند و جمهوری چک یک روز بعد آغاز می‌شود؛ ایتالیا، لتونی، مالت و اسلواکی رای‌گیری را از ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) آغاز می‌کنند، اما بیشتر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا یکشنبه ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) رای خواهند داد و انتظار می‌رود نتایج آن اواخر عصر همان روز اعلام شود.

همه کشور‌های عضو، انتخابات اتحادیه اروپا را یکسان برگزار نمی‌کنند؛ براساس سن رای‌دهی در سراسر اتحادیه اروپا (از ۱۶ تا ۱۸ سال برای اکثر کشور‌های عضو) و خود انتخابات مطابق با رویه‌های هر کشور عضو جداگانه است و رای دادن در بلژیک، بلغارستان، یونان و لوکزامبورگ اجباری است.

کرسی‌ها به تناسب تخصیص داده می‌شوند، بنابراین اگر حزبی ۲۵ درصد آرای ملی خود را به دست آورد، ۲۵ درصد از کرسی‌های کشورش در پارلمان اروپا را نیز به دست خواهد آورد.

درباره ساختار پارلمان اروپا چه می‌دانیم؟

مشارکت در آخرین انتخابات سال ۲۰۱۹ پارلمامان اروپا ۵۰.۶ درصد بود که برای نخستین بار از سال ۱۹۹۴ از مرز ۵۰ درصد عبور کرد؛ مشارکت در سال ۱۹۷۹ به بالاترین حد خود یعنی ۶۲ درصد رسید.

کاری که پارلمان اتحادیه اروپا انجام می‌دهد

اعضای پارلمان اروپا دوره‌های ۵ ساله‌ای را طی می‌کنند که عمدتا بین دو کرسی رسمی پارلمان اروپا در استراسبورگ و بروکسل سپری می‌شود؛ جلسه‌های عمومی که در آن نمایندگان پارلمان اروپا برای رای‌گیری در مورد قانون گرد هم می‌آیند، ۴ روز در ماه در استراسبورگ برگزار می‌شود.

این نهاد مسئول نظارت بر نهاد‌های اتحادیه اروپا است؛ اختیار‌ها و مسئولیت‌های آن به‌تدریج از طریق تغییر‌های متوالی در معاهده‌های اتحادیه اروپا گسترش یافته است.

۲۰ کمیته پارلمانی به موضوع‌های سیاستی مانند دفاع و امنیت، تجارت بین‌الملل، مقررات زیست‌محیطی و مسائل حقوق بشر می‌پردازند.

پارلمان اروپا با استفاده از تمام ۲۴ زبان رسمی اتحادیه اروپا، با تمام اسناد منتشر شده به هر زبان، تجارت را انجام می‌دهد و نمایندگان پارلمان اروپا حق دارند به زبان خودشان کار کنند و مقرراتی برای این کار در نظر گرفته شده است.

در حالی که بیشتر وظایف اصلی اکثر پارلمان‌ها قانون‌گذاری است، ۳ نهاد جداگانه اتحادیه اروپا مسئول قانون‌گذاری هستند؛ کمیسیون اروپا تنها شعبه‌ای است که می‌تواند قوانینی را پیشنهاد کند در حالی که پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا تصمیم به تصویب یا رد آن‌ها می‌گیرند و هر دو باید برای تصویب قانون توافق کنند.

درباره ساختار پارلمان اروپا چه می‌دانیم؟

روند بعد از انتخابات پارلمان اروپا چگونه است؟

یکی از نخستین وظایف پارلمان اروپا انتخاب رئیس جدید کمیسیون اروپا و تعیین ۲۷ کمیسیونر آن است، در حالی که این شورای اروپا است که نامزدی را برای ریاست کمیسیون پیشنهاد می‌کند و موظف است نتایج انتخابات پارلمانی را بررسی کند.

نامزد معرفی شده باید با اکثریت آرا در پارلمان اروپا تایید شود؛ بنابراین، بزرگ‌ترین گروه‎(های) سیاسی پیروز در انتخابات، در قوی‌ترین موقعیت برای تعیین رئیس آینده کمیسیون، که قدرتمندترین نقش در سطح اتحادیه اروپا تلقی می‌شود، خواهند بود.

نامزد‌های ۲۷ پست کمیساریایی یک روند بازرسی را طی می‌کنند؛ شورای اروپا و رئیس منتخب جدید کمیسیون اروپا فهرستی از نامزدها را که از هر کشور عضو یک نفر است، به تصویب می‌رسانند که در کمیته‌های پارلمانی حاضر می‌شوند تا به سؤالات مربوط به حوزه‌های سیاستی مربوطه خود پاسخ دهند.

سپس پارلمان اروپا یک رای واحد در مورد فهرست کامل کمیسیونرها پیش از اینکه به‌طور رسمی از سوی شورای اروپا منصوب شوند، برگزار می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: پارلمان اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *