پزشکیان در گفتگوی ویژه خبری: بسیاری از مدیران زیان ایجاد می‌کنند اما پاداش می‌گیرند

22:44 - 21 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۴۳۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
پزشکیان در گفتگوی ویژه خبری: بسیاری از مدیران زیان ایجاد می‌کنند اما پاداش می‌گیرند
پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: عده‌ای در بنگاه‌ها کار را بر عهده گرفته‌اند که زیان ایجاد می‌کنند، اما فوق‌العاده‌مدیریت (پاداش) می‌گیرند.

خبرگزاری میزان - مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که برنامه هفتم توسعه در دولت شما در چه جایگاهی قرار دارد، گفت: ما قرار نیست برنامه جدیدی بنویسیم و سیاست جدیدی را در کشور اعلام کنیم؛ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مشخص است و نهایتا کاری که دولت محترم در گذشته بر اساس کارشناسی انجام داده و تبدیل به قانون شده در این رفت و برگشت‌ها ادامه دارد و طبیعتا هر دولتی که بخواهد بیاید باید برنامه هفتم را در جهت سیاست‌های کلی اجرا کند. 

وی افزود: عملکرد ما در اجرای سیاست‌های کلی و برنامه‌های توسعه نشان می‌دهد که ما در اجرا نتوانستیم آن اهداف و سیاست‌ها را پیاده کنیم در نتیجه اگر روزی ما سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم قطعا اولویت ما رفتن به سمت سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که ما را به اهداف برساند.

پزشکیان درباره اقدامات برنامه ریزی شده برای آنکه برنامه هفتم به عنوان یک برنامه اصلی مبنای کار دولت آینده قرار گیرد، اظهار کرد: معمولا دولت‌ها زمانی که برنامه اعلام می‌کنند برای رسیدن به آن برنامه‌ها قطعا کار‌های کارشناسی صورت گرفته است لذا وظیفه ما این نیست که دوباره برنامه جدیدی ارائه دهیم تا آن کار را انجام دهیم، قدم اول ما این است که جهتی را که دولت در پیش گرفته بود را ادامه دهیم و سعی کنیم که آن برنامه‌ها را درست و به موقع اجرا کنیم و اگر در ارزیابی‌هایی که ممکن است در آینده شکل بگیرد نواقصی وجود داشته باشد باید اصلاحاتی در مسیر شکل بگیرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما معمولا در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها داریم که از اساسی‌ترین مشکل‌ها است این است که هر کسی که می‌آید برنامه و مسیر را عوض می‌کند و راه دیگری را انتخاب می‌کند. از نظر علمی راه و برنامه مشخص است و وظیفه آن کسی که عوض می‌شود ادامه راهی است که تعیین شده، اگر راه نامناسب بوده باید کارشناسی مجدد شود و اگر راه مناسب است لزومی برای این که ما برنامه دیگری بنویسیم و بخواهیم تمام کار‌های کارشناسی شده را کنار بگذاریم از نظر منطقی و علمی بی ربط است.

وی درباره تناقضات احتمالی برنامه هفتم با برنامه دولت آینده خود نیز اظهار کرد: اگر تناقض‌ها خلاف جهت سیاست باشد باید اصلاح شود، ولی اگر این برنامه در جهت سیاست باشد طبیعتا باید این برنامه را ادامه داد، اگر این برنامه نیازمند یک بازنگری جهت تسریع در اجرا است باید آن استراتژی که می‌تواند که ما را به آن نقطه برساند آن استراتژی را پیاده کرد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: کاری که ما باید در دولت انجام دهیم این است که دولت و مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به اهداف مان برساند. در جهت رسیدن به این اهداف باید سه اصل مسئولیت پذیری، ادامه مسیر و پاسخ گویی مبنا قرار گیرد و هیچ دولت و حاکمیتی بدون رعایت این اصول نمی‌تواند به اهداف خود برسد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر می‌خواهیم کشور ما به نتیجه برسد باید مشخص شود که چه کسی مسئول است، چه باید انجام دهد و اگر نکرد باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: بنگاه‌های بسیاری در کشور داریم که در اختیار برخی افراد قرار دارند، کار را بر عهده گرفتند، مدیریت انجام می‌دهند، ضرر می‌دهند و به آن‌ها فوق العاده مدیریت پرداخت می‌کنیم. در حالی که در هیچ جای دنیا به یک مدیری که سیستم را تخریب و از هدف دور می‌کند فوق العاده مدیریت پرداخت نمی‌کنند.

پزشکیان با اشاره به پنج استراتژی در حوزه مدیریت اذعان داشت: اولین استراتژی مدیریت عملکرد نیروی انسانی است، دومین استراتژی پرداخت دستمزد بر اساس فعالیت افراد است؛ اگر در سیستم اداری و یا تغییراتی که می‌خواهد ما را به اهداف برساند پرداخت را بر اساس عملکرد به نیرو‌های انسانی بدهیم و نه بر اساس روز‌های کاری، ما را راحت‌تر می‌تواند به اهداف خود برساند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: سومین استراتژی اعطای اختیارات است یعنی ما باید به آن‌ها اختیار بدهیم تا بتوانند کار‌های مدنظر را انجام دهند. چهارمین استراتژی نوعی قرارداد است که بر اساس آن کنترات می‌بندند که خدمت یا هدفی را به یک کارگروه واگذار کنند تا وقتی که کار را انجام داد دستمزد دریافت می‌کند. پنجمین استراتژی مدیریت عملکردی است که اگر بخواهیم این روند را اصلاح کنیم باید در روش اجرای کار بین نیرو‌های انسانی یک تغییرات اساسی به وجود بیاوریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کسی هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند، گفت: مدیر عوض می‌کنیم و مدیرانی سرکار می‌آیند که از برنامه خبر ندارند و برنامه را اجرا نمی‌کنند و راه دیگری می‌روند، کاری که باید حاکمیت انجام دهد این است که هر مدیری که می‌خواهد مسئولیتی بپذیرد باید بپذیرد که ما را به هدف مشخص شده خواهد رساند و اگر نتوانست برساند باید جوابگو باشد.

پزشکیان ادامه داد: مدیران بسیاری داریم که نه تنها ما را به اهداف مشخص شده نمی‌رسانند بلکه وضعیت را بدتر می‌کنند و فوق العاده مدیریت هم دریافت می‌کنند و ادعای ریاست هم دارند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر این که باید اصلاحات و تغییرات اساسی در نوع برخورد با مدیران شکل بگیرد، تاکید کرد: علت آن که نتوانستیم خیلی از برنامه‌ها از جمله برنامه ششم توسعه را به هدف برسانیم این است که افرادی که در سیستم حضور داشتند اصلا از برنامه خبر نداشتند، هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای این کار را نداشتند. مجموعه این عوامل باعث می‌شود که ما از دستیابی به اهداف خود دور شویم، در نتیجه هر دولت یا هرفردی که می‌خواهد سرکار بیاید اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است این است که نباید راه و مسیر را تغییر داد و هدف را گم کرد، اما هر کسی که مسئولیت را می‌پذیرد باید پاسخگو باشد که می‌تواند در آن جایگاهی که قرار دارد، سیستم را به اهداف خود برساند.

پزشکیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه ریزی‌های خود در جهت اولویت اصلی برنامه هفتم توسعه که موضوع پیشرفت اقتصادی توام با موضوع عدالت و نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد است که بر موضوع افزایش بهره وری نیز در این حوزه تاکید شده، اظهار داشت: بهره وری به این برمی گردد که مسئولیت پذیری در قبال کار وجود دارد یا خیر؛ در حال حاضر در سیستم بودجه ریزی هزینه کرد را به اسم عملکرد اعلام می‌کنیم. به طور مثال وقتی بابت دو لیوان که باید ۱۰ تومان پرداخت کنم ۱۰۰ تومان پرداخت کنم. دولت این عدد را به عنوان عملکرد بیان می‌کند در حالی که این عدد مربوط به هزینه کرد است.

وی ادامه داد: آن چه از نظر علمی در جهان درباره آن بحث می‌کنند عملکرد است، به طور مثال در پزشکی، در اقتصاد بهداشت و یا روند کارکرد، با من به عنوان یک پزشک قراداد می‌بندند که در ظرف یک سال ۴۰۰ تا ۵۰۰ عمل جراحی انجام دهم، تعداد مشخصی کلاس بر‌گزار کنم، کار مدیریتی انجام دهم و چند مقاله ارائه کنم، اگر این کار را انجام دادم و این کار‌ها ارزیابی شد به طور مثال ۱۰۰ میلیون تومان پول پرداخت می‌کنند، اما در صورتی که من به قرارداد عمل نکردم نباید به من دستمزدی پرداخت شود؛ قیمت کالا یا خدمت را مشخص می‌کنند و سپس با من قرارداد منعقد می‌کنند و در قبال قیمت مشخص شده به من پول پرداخت می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: این در حالیست که من اگر الان کار کنم یا نکنم حقوق می‌گیرم، اگر فردی ۱۰۰ برابر کار کند و فرد دیگری هیچ کاری انجام ندهد با هم یک حقوق دریافت می‌کنند لذا تا زمانی که ما مکانیزم پرداخت را اصلاح نکنیم و بین فردی که کار می‌کند با فرد دیگری که کار نمی‌کند فرق نگذاریم امکان اینکه بتوانیم بهره وری را اصلاح کنیم نداریم.

پزشکیان ادامه داد: زمانی که برخی از برادران به مجلس آمده بودند تا در رابطه با مکانیزم‌های حقوقی کف و سقفی را مشخص کنند من به عزیزان سازمان امور استخدامی کشور گفتم از نظر اعتقادی خداوند می‌فرماید اگر یک ذره کار خوب انجام دهید پاداش می‌گیرید و بدی هم کنید پاداش می‌گیرد، ما در سیستم دولتی، کار کنیم یا نکنیم حقوق دریافت می‌کنیم که این مکانیزم از نظر اعتقادی غلط است، از نظر علمی نیز در سطح جهان اصلا به این شکل نیست که کار نکنید و حقوق دریافت کنید، فردای آن روزی که کاری انجام نشود آن فرد را از آن سازمان اخراج می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل گم شده در کشور بحث عدالت است، گفت: ما از عدالت صحبت می‌کنیم، اما هیچ گاه سهم مناطق محروم را از نظر نیروی انسانی، منابع، فضا، تجهیزات و امکانات به شکل صحیح پرداخت نمی‌کنیم.

پزشکیان گفت: شما به مرز‌های ما نگاه کنید به طور مثال نفت، گاز و آب در خوزستان قرار دارد، اما هنگامی که به روستا‌های این مناطق سفر کنید بسیاری از آن‌ها مشکل آب، کار و فضا دارند.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان و کردستان نیز به این شکل هستند، اگر به آن‌ها نگاه کنیم عدالتی که از آن سخن می‌گوییم در میدان عمل چیزی از آن وجود ندارد و همه در اطراف تهران بزرگ می‌شوند در صورتی که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری پیشگیری از توسعه نامتناسب و انتقال نیرو‌ها به مناطقی که تعادل بین منابع و مصارف وجود داشته باشد و یک آینده جلوتر را بتوانند ببینند مورد توجه قرار گرفته است.

پزشکیان گفت: به نظر بنده شهر‌های بزرگ ما یک روزی در بی آبی غرق خواهند شد، مشکل شدیدی پیدا خواهند کرد چنان که اصفهان نیز در چنین وضعیتی قرار دارد، محیط زیست را به کلی در آنجا نابود کردیم وضعیت زندگی را به کلی تخریب کردیم و روز به روز هم آن را بدتر می‌کنیم در نتیجه آن کاری که باید بر اساس سیاست‌های کلی انجام بگیرد مدیریت عملکرد نیروی انسانی، پرداخت بر اساس عملکرد، اعطای اختیار، پاسخگویی و مسئولیت خواستن و قرارداد با نیرو‌ها و کارکردن بر اساس قرارداد است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اگر مشتریان داخلی ما ناراضی باشند بهترین برنامه‌ها را هم ارائه دهیم نخواهیم توانست به اهداف خود دست یابیم تصریح کرد: مشتریان داخلی ما همان کارمند‌ها و پرسنلی هستند که برای ما کار می‌کنند تا ما را به هدف برسانند.

وی ادامه داد: این مشتری باید راضی باشد تا بتواند به مشتری بیرونی خدمت دهد و او را راضی کند. وقتی مشتری من راضی نیست و پولی که به او می‌دهم نمی‌تواند با آن خانه اجاره کند و زندگی خود را بگذراند و فشار مالی بسیاری بر روی او وجود دارد انتظار اینکه بتواند سایر امور را به شکل صحیح انجام دهد غیرممکن است.

پزشکیان افزود: ما باید کاری کنیم که زندگی نیرو‌های داخل سیستم تامین شود، تا این‌ها راضی نشوند نمی‌توانند ما را به اهداف مان برسانند

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که هم اکنون ما را در رساندن به اهداف خود با مشکل مواجه می‌کند، نارضایتی زیادی است که در پرسنل‌های اداری، شرکتی، بیمارستانی و قسمت‌های مختلف وجود دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص برنامه‌های خود درباره رشد اقتصادی مورد اشاره در برنامه هفتم توسعه نیز بیان کرد: بر اساس نظر کارشناسان اقتصاد علم وسیعی است، اگر ما بخواهیم به رشد برسیم باید سرمایه گذاری کنیم؛ بدون سرمایه گذاری نه اشتغالی ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش پیدا می‌کند. این سرمایه گذاری بستگی به این دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را ببینیم، فقط کشور را ببینیم یا اینکه منطقه را در نظر بگیریم. هر چه قدر دید ما وسیعتر باشد طبیعی است که سرمایه گذاری و بازار بیشتری را ببینیم، تولید ما افزایش پیدا می‌کند و رشد امکان پذیر است.

پزشکیان افزود: اگر می‌خواهیم به رشد مورد نظر برسیم باید دو کار اساسی که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری نیز به آن اشاره شده عمل کنیم؛ گام اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن آن‌ها در اقتصاد و سپس شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است، الان بین دولت و مردم شکاف ایجاد شده است، ما باید مردم را در صحنه نگه داریم، باید مغزها، استعداد‌ها و نیرو‌های نخبه‌ای که الان به علت رفتار‌های ما از کشور خارج می‌شوند را در کشور نگه داریم چرا که این افراد می‌توانند ما را به رشد مورد نظر برسانند.

وی ضمن تاکید بر لزوم شکل گیری سرمایه گذاری‌های مشترک میان کشور‌های منطقه و ایران، اظهار داشت: برای این سرمایه گذاری باید رضایت و امنیت برای سرمایه گذار وجود داشته باشد تا او در کشور ما سرمایه‌گذاری کند، ما نمی‌توانیم با قانون‌ها و تصمیمات خلق الساعه، تغییرات مدیریتی و روش‌های آنان به چنین اهدافی دست یابیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با ثبات در قانون گذاری، تصمیم گیری و برخورد با تولید کننده ها، احترام به نخبگان و توانمندان و همچین توجه به افکار و ایده‌های آن‌ها و بر داشتن موانع از سر راه این افراد می‌توان به رشد ۸ درصدی دست یافت.

پزشکیان ادامه داد: با شعار نمی‌توان به رشد ۸ درصدی دست پیدا کرد، زمانی که توانستیم با مردم آشتی کنیم، اعتماد سرمایه دار و سرمایه گذار را جلب کنیم و به کارشناس و تولید کننده احترام بگذاریم، دستیابی به اهداف نیز امکان پذیر است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌های او می‌تواند عملکرد منفی سرمایه گذاری را به تراز مثبت برساند اظهار کرد: برنامه ریزی‌های ما همان برنامه‌های دولت است، ما باید نگاهمان را اصلاح کنیم، سیستم و مدیران ما باید مردم را به عنوان سرمایه‌های این مملکت ببینند. رهبری نیز شعار امسال را تولید با مشارکت مردم تعیین کردند؛ غیر ممکن است که با نگاهی محدود و افرادی که فقط اطراف خود را می‌بینند، مردم را جلب و مشارکت آن‌ها را در این صحنه‌ها اعمال و عملیاتی کرد. زمانی می‌توانیم مشارکت ایجاد کنیم که اجازه دهیم بیایند، آزاد باشند و مطمئن باشند که ما با آن‌ها می‌توانیم به اهداف دست پیدا کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: منظورم از مردم، آن نخبه و آن سرمایه گذاری است که به خاطر رفتار اشتباه ما در حال فرار کردن از کشور است. اگر دولت من روی کار بیاید دست این افراد را می‌بوسیم و از آن‌ها خواهش می‌کنیم که در کشور بمانند. باید بپذیریم اگر می‌خواهیم به جایی برسیم که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است باید دنبال افرادی بگردیم که مهارت، علم و انگیزه این کار را دارند.

پزشکیان با بیان اینکه هر فردی که می‌خواهد در سیستم مسئولیت بپذیرد باید دستورالعمل روشنی در اختیار او قرار گیرد، گفت: امروز نه دستورالعملی به مسئولان داده می‌شود و نه از آن‌ها برنامه و سیاستی مطالبه می‌شود. به نظر من ما در مملکت به نوشتن هر روزه قانون در مجلس نیاز نداریم بلکه مجلس موظف است قانون نوشته شده را از هر دولتی که بر روی کار می‌آید مطالبه کند.

باید FATF داخلی پیاده کنیم

وی با تاکید بر اینکه داده‌ها در کشور باید شفاف شوند گفت: اگر داده‌ها در کشور شفاف شود به راحتی می‌توان جلوی قاچاق، زمین خواری، رانت و رشوه را گرفت. در مجلس وقتی برخی می‌خواستند FATF مخالفت کنند، می‌گفتند اگر این موضوع را بپذیریم آمریکا می‌فهمد ما چقدر پول را در کجا هزینه کردیم؛ من با پذیرفتن و یا نپذیرفتن FATF کاری ندارم، اما معتقدم FATF را پیاده کنیم و حداقل می‌توانیم کاری کنیم که پول در کشور گم نشود. علت گم شدن پول در کشور و پولدار شدن یک شبه برخی افراد که فقط یک حقوق عادی دارند به دلیل نبود داده و عدم شفافیت چرخش جریان پول و اموال و دارایی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه آنچه که می‌تواند هزینه را از دوش مردم بردارد و ما را به عدالت نزدیک کند این است که دولت، مجلس و قوه قضائیه بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند.

پزشکیان ادامه داد: ما برای عده‌ای مدارسی را ایجاد کرده ایم که با هزینه‌های سرسام‌آور اداره می‌شوند و اکثر کسانی که وارد دانشگاه‌ها می‌شوند نیز بچه‌هایی هستند که توان مالی دارند. در هیچ جای دنیا با آموزش به شکلی که ما با آن برخورد می‌کنیم بر خورد نمی‌کنند. اگر می‌خواهیم ضریب جینی اصلاح شود باید بر اساس عدالت، آموزش و سرویس سلامت، نگاه ویژه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: باید مسئولان بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته اند اگر این کار را انجام دهیم مردم می‌توانند به ما اعتماد کنند، اما اگر این کار را نکنیم ضریب‌ها صرفا عدد‌هایی است که نوشته شده است و محقق نمی‌شود و در نهایت نیز تقصیر را نمی‌پذیریم و به گردن آمریکا می‌اندازیم. تقصیر‌ها برای ما است و اگر اتفاقی در این جامعه رخ می‌دهد مقصر ما هستیم که در قبال تصمیمات گرفته شده پاسخگو نیستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر این که ما باید خود را اصلاح کنیم گفت: اگر خودمان را اصلاح کنیم مردم عزیز کشورمان به ما اعتماد می‌کنند و ما را قبول خواهند کرد.

پزشکیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت خود درباره مردمی‌سازی اقتصاد و واگذاری سهام شرکت‌ها نیز بیان داشت: معتقدم دولت در گذشته حتما برنامه داشته است، ما برنامه را اجرا می‌کنیم. قرار نیست بنده حرف تازه‌ای در این رابطه بزنم مگر اینکه برنامه‌ای وجود نداشته باشد. وظیفه هر دولتی که می‌آید تغییر ریل و مسیر نیست بلکه رفتن در همان مسیری است که پیشتر طراحی شده است حال اگر در این طراحی اشکالی وجود دارد می‌توان نواقص را با کار کارشناسی اصلاح کرد تا به هدف مورد نظر برسیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *