سخنگوی شورای نگهبان: انجام فرآیند انتخابات در زمانی کمتر از ۴۰ روز اتفاقی کم‌نظیر در بین نظام‌های سیاسی جهان است/ انتخابات در بیش‌از ۹۵ کشور برگزار می‌شود

10:47 - 07 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۳۹۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی شورای نگهبان: انجام فرآیند انتخابات در زمانی کمتر از ۴۰ روز اتفاقی کم‌نظیر در بین نظام‌های سیاسی جهان است/ انتخابات در بیش‌از ۹۵ کشور برگزار می‌شود
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انجام فرآیند انتخابات در زمانی کمتر از ۴۰ روز در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است گفت: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حدود ۵۹ هزار شعبه در سراسر کشور و بیش از ۹۵ کشور جهان برگزار خواهد شد.

خبرگزاری میزان - در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری نشست خبری بین‌المللی هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز پنجشنبه هفتم تیر ۱۴۰۳ برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان در این نشست خبری گفت: حدود ۴۰ روز پیش رئیس جمهور کشورمان در سانحه سقوط بالگرد به همراه هیئت همراه به شهادت رسیدند و ضایعه‌ای دردناک بود و یاد ایشان را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: قانون اساسی برای فقدان رئیس جمهور پیش‌بینی لازم را دارد و ظرف حداکثر ۵۰ روز رئیس جمهور جدید باید انتخاب شود. در همین مدت افتتاح ۲ مجلس مهم، ششمین دور مجلس خبرگان و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را نیز داشتیم.

طحان‌نظیف اظهار کرد: اتفاقات ۴۰ روز گذشته نشان داد در نظام سیاسی ما خواست مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین منظور جلسات هماهنگی برای انتخاب ریاست جمهوری و تنظیم جدول زمان‌بندی برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه همه فرآیند‌ها طبق جدول زمان‌بندی و کمتر از ۴۰ روز انجام شد گفت: این امر در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است و از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

وی گفت: ۸۰ نفر در این انتخابات ثبت‌نام کردند و بعد از بررسی‌های لازم ۶ نفر از کسانی که برخوردار از شرایط لازم بودند احراز صلاحیت شدند.

طحان‌نظیف اظهار کرد: انتخابات در حدود ۵۹ هزار شعبه در سراسر کشور و بیش از ۹۵ کشور برگزار جهان برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در هر شعبه ۳ تا ۴ ناظر حاضر خواهند شد. سازوکار انتخابات در ایران به گونه‌ای طراحی شده که نمونه‌ای از جمع‌سپاری است. نمایندگان نامزد‌ها نیز برای نظارت بر فرآیند انتخابات در شعب اخذ رای حضور دارند. عموم مردم نیز از طریق سامانه مردم ناظر می‌توانند گزارشات تخلف را ارسال کنند.

وی افزود: در این دوره جریانات سیاسی مختلف حضور دارند و یک رقابت جدی را شاهد هستیم. روز‌های اخیر شاهد رقابت جدی بین نامزد‌های انتخابات بودیم و امیدوارم فردا شاهد حضور حداکثری پای صندوق‌های رای باشیم.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی درباره جزئیات فرآیند رای‌گیری از ایرانیان خارج از کشور گفت: ناظران انتخابات در خارج کشور هم حضور خواهند داشتد و بر فرآیند اخذ رای نظارت می‌کنند. انتخابات در داخل و خارج کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت زمان آن ۱۰ ساعت و قابل تمدید است.

وی افزود: سازوکار‌های قانونی اعمال می‌شود و هیئت اجرایی و نظارت در خارج کشور نیز مانند داخل کشور است، تعرفه‌ها نیز ارسال شده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره چگونگی نظارت بر شعب سیار نیز گفت: ناظران در همه شعب اخذ رای حضور دارند و این فرآیند در شعب ثابت و سیار به یک شکل خواهد بود. در کنار نظارت ناظران شورای نگهبان و نمایندگان نامزدها، سامانه مردم ناظر نیز در دسترس عموم قرار دارد.

وی درباره میزان احتمالی مشارکت گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار شده و انتخابات پیش رو چهل و دومین انتخابات است. از شواهد معلوم است رقابت‌ها جدی است.

طحان‌نظیف با بیان اینکه علاوه بر خبرنگاران داخلی ۱۸۰ خبرنگار خارجی انتخابات را پوشش خواهند داد گفت: در انتخابات مجلس نامزد‌ها باید تا ۷۲ ساعت قبل از برگزاری انتخابات انصراف بدهند، اما طبق قانون در انتخابات ریاست جمهوری با حکمی مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان از نیات و انگیزه‌های دورنی افراد خبر ندارد گفت: تشخیص پوشش بودن نامزدی امکان‌پذیر نیست. در دوره‌های مختلف نیز شاهد بودیم برخی نامزد‌ها به دلایل مختلف مثل ائتلاف با سایر کاندیدا از ادامه روند انتخابات کناره‌گیری کرده‌اند.

انتخابات اگر به دور دوم برود الکترونیکی می‌شود؟ 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال میزان درباره اینکه درصورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم آیا امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم می‌شود یا به مانند دور اول فرآیند اخذ رای به‌صورت دستی انجام می‌شود؟ گفت: با توجه با کمبود زمان در صورت کشیده شدن انتخابات به دوره دوم نیز رای‌گیری به شکل دستی برگزار می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تمهیدات انتخابات الکترونیک برای دوره‌های بعدی ان شاءالله آماده‌ می‌شود.

برای رای دادن حجاح در حال رایزنی با مقامات عربستانی هستیم

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای اخذ رأی از حجاج ایرانی که در عربستان هستند اندیشیده شده است، با بیان اینکه در بیش از ۹۵ کشور هماهنگی انجام شده تا آرای ایرانیان خارج از کشور اخذ شود گفت: مسئولان اجرایی و وزارت امور خارجه در حال رایزنی و پیگیری با مقامات عربستان هستند، این موضوع یعنی اخذ رأی از ایرانیان حاضر در عربستان و حجاج برای ما اهمیت زیادی دارد و امیدواریم که عربستان با رویکرد جدیدی که پیش گرفته است، با ما همکاری کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: فارغ از عربستان که با مقامات این کشور در حال رایزنی هستیم، با معدودی از کشورهای دیگر نیز این مسئله را داریم؛ کانادا مخالفت خود را در این زمینه اعلام کرده است و ما متاسفیم که آنان مانع رأی دادن ایرانیان مقیم کانادا هستند در حالی که آنان حق دارند در سرنوشت کشور خود سهیم باشند. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مدل نظارت بر انتخابات مدل جمع‌سپاری مردمیست ، برای ما تک تک آرا مهم و حق الناس است و صیانت از آرا در دستور کار همگان قرار دارد.

وی درباره زمان‌ اعلام‌ نتایج اظهار کرد: به محض انمام فرآیند رأی‌گیری کار شمارش آغاز خواهد شد، به دلیل کم بودن نامزدها نسبت به انتخابات‌ مجلس این کار در زمان کمتری انجام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: امیدوارم اخبار و گزارش‌های خوب و ارزنده‌ای از انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری به جهانیان مخابره کنید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *