متن و حاشیه آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

12:16 - 05 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۰۲۶
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
متن و حاشیه آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی میان شش نامزد نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

خبرگزاری میزان - در فاصله سه روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنجمین و آخرین برنامه مناظره با موضوع «کارآمدسازی دولت» ظهر امروز سه‌شنبه  ۵ تیر ۱۴۰۳  از شبکه یک سیما پخش شد.

در ادامه این گزارش آنچه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در بخش‌های مختلف این مناظره بیان می‌کنند و همچنین حواشی و نکات جالب این مناظره زنده را منتشر خواهیم کرد.

متن کامل چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که شب گذشته برگزار شد را در خبرگزاری میزان بخوانید.

اقامه نماز جماعت پیش‌از آغاز مناظره

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر از دقایقی دیگر برای برگزاری پنجمین مناظره انتخاباتی وارد استودیوی ۱۱ سیما می‌شوند.

ترتیب صندلی نامزدها در مناظره پنجم

براساس قرعه‌کشی ترتیب صندلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در آخرین مناظره تلویزیونی به شرح زیر است:

صندلی شماره ۱:‌ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی 
صندلی شماره ۲: علیرضا زاکانی 
صندلی شماره ۳: سعید جلیلی 
صندلی شماره ۴: مصطفی پورمحمدی 
صندلی شماره ۵: محمدباقر قالیباف
صندلی شماره ۶: مسعود پزشکیان

پیش‌از شروع این مناظره سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به مناسبت عید غدیر به نامزدهای ریاست‌جمهوری عیدی داد.

آغاز پنجمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

پنجمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن کریم آغاز شد.

در این برنامه برخلاف مناظرات قبل سوال کارشناسان پخش نشد و سوالی با این عنوان که اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ توسط مجری برنامه مطرح شد.

قاضی‌زاده هاشمی: اجازه نمی‌دهیم آبان ۹۸ تکرار شود

در ابتدای این برنامه قاضی‌زاده هاشمی گفت: در مواجهه با مشکلات مردم باید ریشه‌ای اقدام کنیم و در کنار آن اقداماتی برای تامین رفاه حداقلی مردم داشته باشیم. همچنین اجازه نمی‌دهم دریافتی حقوق بگیران از تورم جا بماند.

۱۴ اقدام در دولتم در اولویت قرار خواهند گرفت از جمله، تبدیل وضعیت نیروهای شرکت برای همه استخدام‌شدگان. ازدواج جوانان را با اعتباری یک میلیارد تومانی تسهیل خواهیم کرد و راه را برای ازدواج ۱۱ میلیون جوان فراهم می‌کنیم. 

پول برق و آب و گاز مردم یه جیب آنها می رود و اجازه نمی‌دهیم آبان ۹۸ تکرار شود.

متعهد می شوم تا سال دوم دولتم کلید مسکن ۲ ونیم میلیون نفر را تحویل دهم، با افرایش ۳۳۰ هکتار زمین در شهر و روستاها به مردم، کار نهضت ملی مسکن ادامه می یابد. 

مقابل مافیای خودرو می‌ایستم و واردات خودروی نو آزاد می‌شود. سربازی اجباری را لغو می‌کنیم و تکلیف ۳ ونیم میلیون جوان غایب از سربازی را با طرح فروش حل کرده و طرح جایگیزینی سربازی اختیاری را فراهم می‌کنیم.

زاکانی: بنزین از ۳ هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان برخواهد گشت

پس از قاضی‌زاده هاشمی، زاکانی گفت: میثاق من با شما قانون اساسی است، مردم، فرهنگیان، کشاورزان، افسران، سربازان، پزشکان، پرستاران، طلاب پسران و دختران و همه مردم عزیز ایران ولی نعمت ما هستند.

برنامه‌ای در ۲ سرفصل ارائه خواهم کرد، یارانه کل انرژی را بین همه تقسیم می‌کنم، بساط قاچاق و ناترازی انرژی برچیده خواهند شد، عموم مردم در اين طرح ثروتمند خواهند شد.

اولین گام من پرداخت یارانه طلایی است. به هر نفر به قیمت امروز ۲۰ میلیون تومان در سال یارانه خواهد رسید و بنزین از ۳ هزار تومان به همان ۱۵۰۰ تومان برخواهد گشت.

بسته دوم ناظر بر مسکن است، در کوتاه مدت سازمان اجاره‌داری را دنبال خواهم کرد.

در حوزه سلامت بسته جامعی پیشنهاد کردم که متصدیان این عرصه به شدت حمایت می‌کنند. در تامین امنیت غذایی کسی نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد.

جلیلی: روستاها عین فرصت‌ هستند

در ادامه این مناظره جلیلی گفت: دو اولویت اصلی را برنامه کار قرار دادم و آن دو برنامه ارز آوری و اشتغال است.

نباید به روستاها به‌ عنوان جای محروم نگاه کرد و روستاها عین فرصت‌اند.

یکی از کشورهایی که قطب اقتصاد است در سال انقلاب ۱۳ و نیم میلیارد دلار صادرات داشته و ۴۰ سال بعد به بیش از ۲ هزار میلیارد دلار رسیده و ما می‌توانیم با این کشورها رقابت کنیم.

در دولت شهید رئیسی رکورد صادرات غیرنفتی زده شد. ۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص ملی از روستا است اما تسهیلات ۶ درصد است.

در ماجرای پوشاک می‌توانیم حتی با چین رقابت کنیم، ساختار روستاهای ما باید بتوانند امنیت شغلی‌شان تضمین شود.

پورمحمدی: ظرف مدت یک‌سال تراز بازار بورس را مثبت می‌کنم

پس از جلیلی حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی گفت: دغدغه اکثر مردم موضوعات اقتصادی است و بنده ۴ برنامه اقتصادی دارم. تولید، زیرساخت پیشرفت است و یک علامت در کل دنیا دارد. بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی و دماسنج هر اقتصادی است.

در انتهای دولت دوازدهم، بورس رشد کرد و حباب پیدا کرد ولی فرو ریخت ولی در دوره سیزدهم قفل کرد، در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم ولی هم اکنون زیر ۲۰۰ هزار نفر هستند.

چند نکته در بازار بورس مهم هستند: از جمله عدم دخالت دولت و شفافیت، حضور شبه دولتی ها که امکان رقابت را گرفته و تعارض منافع.

ما به‌طور مشخص وظیفه داریم موانع تولید را برطرف کنیم. به مردم قول می‌دهم، در دولتم حداکثر ظرف یک سال جهش کلی و تراز مثبت را به بازار بورس و سرمایه اعطا خواهم کرد.

قالیباف: ریشه خسارت‌ها و فسادها در ناکارآمدی است

در ادامه قالیباف گفت: همه مواردی که گفته شده در دو دهه قبل بنیز یان شده اما حل نشده باقیمانده است، ما نباید در مسیر دشمن حرکت کنیم، دشمن نمی‌خواهد افق روشنی از ایران عزیز در ذهن ما ساخته شود.

ما با تصميمات و نوع رفتار نباید نقشه دشمن را تکميل کنیم. مردم در عرصه‌های مختلف دغدغه دارند، ما باید آرامش ایجاد کنیم و تنش درست نکنیم، باید گشایش درست کنیم.

اینجا قدرت اجماع سازی و همراهی می‌خواهد، ریشه خسارت‌ها و فسادها در ناکارآمدی است، وقتی به اندازه صادرات نفت در داخل کشور حیف می‌کنیم نیاز به وحدت و همکاری داریم.

هر گونه هم‌افزایی برای حل مشکل مردم را باید به کار گیریم. ما باید هر آنچه برای خود می‌پسندیم برای مردم بپسندیم.

پزشکیان: دروغ نخواهم گفت

در پایان این دور از مناظره پزشکیان گفت: مهم‌ترین کار رئیس جمهور پاسخ به این سوال است که چرا این مسائل حل نمی شود.

وجود مسئله در همه جوامع طبیعی است اما آنچه طبیعی نیست حل نشدنش برای زمان طولانی است، شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی و شکاف میان مردم و دولت مهم ترین موانع تصمیم گیری است.

مصالح مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است و شکاف میان مردم و دولت موجب ترس از تصمیم گیری‌های مهم است.

با این سطح از نزاع درون حکومت نمی‌شود برای ایران، تورم، تحریم، آب و... راه حل پیدا کرد، بهترین راه هم بین نزاع و شکاف بی اثر می‌شود همان‌گونه که برجام به نزاع شکاف اجتماعی بدل شد.

الگوی سیاسی من معطوف به توافق سازی و کم کردن شدت منازعات و شکاف بین دولت و مردم است.

از رویکرد زور مدارانه و توهین می پرهیزم و معتقدم در هیچ زمینه ای نباید دیگران را نادیده گرفت. من دروغ نخواهم گفت.

قاضی‌زاده هاشمی: محدودیت‌های مردم‌آزار را حذف کرده و زیر ساخت‌های اینترنت را ارتقا می‌دهیم

در ابتدای دور دوم مناظره قاضی زاده هاشمی گفت: نمی‌گذاریم وضعیت اقتصادی، تفریح و‌ گردش را از سبد خانواده ایرانی حذف کند، لذا فرهنگ کارت در خدمت همه خانواده ها قرار می‌گیرد.

تکمیل پروژه های نیمه تمام دولت شهید رییسی تعهد ما نسبت به دولت ایشان است. 

پرده از دعوای فیلترینگ باید برداشته شود، اساسا چیزی به اسم فیلترینگ وجود ندارد. محدودیت های مردم‌آزار را حذف کرده و زیر ساخت های اینترنت را ارتقا می دهیم. 

نقش آفرینی زنان در عرصه های مختلف افزایش خواهد یافت. ریشه های تخرییی اعتقادات مردم را باید در طول ۸ سالی که موجودی جیب مردم با خاک بیابان یکسان شد ببینیم. دختران و زنان ما دردهای شنیدنی دارند و دردشان از سوی کسانی است که رآی انها را با وعده دروغ دزدیدند.

تحقق اهداف جامعه معلولان در دستورکار قرار می گیرد و سر اژدهای هفت سر فساد را خواهم زد، بنده در دولت مردم و خانواده مبارزه با فساد را ادامه می‌دهم تا ناامیدی مردم را از بین ببرم.

زاکانی: بسته نجات اجاره‌نشینی را در سال اول اجرا می‌کنم

در ادامه زاکانی گفت: باید نیاز مردم را مرتفع کنیم، یارانه طلایی را از همان سال اول بدون گران کردن اجرا می‌کنیم.

بسته نجات اجاره نشینی را در سال اول اجرا خواهم کرد. بسته مسکن ۵ ساله را انجام می‌دهم. هر خانه یک کارخانه و هر روستا مجتمعی از خدمات و خیرات باید باشد.

در شهرداری با خرید قراردادی از کشاورز معیشت مردم تهران را دست گرفتیم. قانون همسان‌سازی بازنشستگان را در سال اول اجرا خواهیم کرد.

برای تسهیل ازدواج و فرزندآوری خدمات خواهیم داد. در توسعه تعليم و تربيت بر آموزش و پرورش و خانواده تاکید داریم، صیانت از آزادی، امنیت و حریم خصوص و اینترنت از برنامه های دولت ماست.

جلیلی: زنان روستایی خانه‌دار و سرپرست خانوار دیده نمی‌شوند

جلیلی در ادامه این مناظره گفت: یکی از بحث‌های مهم این است که بخش عمده‌ای از جامعه توسط برخی از رسانه ها و جریان‌های سیاسی سانسور می شود برای مثال از زنان صحبت می‌شود اما زنان روستایی، خانه دار و سرپرست خانوار دیده نمی‌شوند و وقتی وضعیتشان بررسی نشود. تجویزی صورت نمی‌گیرد.

مردم می‌خواهند این مسائل دیده شود. بیش از ۵۰ درصد مدال آوران روستایی هستند و باید برنامه درست برای استعداد‌یابی در عرصه های مختلف داشته باشیم تا رتبه های برتر کنکور از اقشار خاص نباشند.

امنیت شعلی یکی از مسائل مهم است، در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان است در صورتی که بودجه عمومی دولت ۲۷۰۰ همت است.

پورمحمدی: با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم برد

پس از جلیلی پورمحمدی گفت: اگر بالاترین درآمد نفتی را داشته و بهترین برنامه ها نوشته و برترین مدیران را داشته باشیم،  با ساختار معیوب اداری همه چیز زمین‌گیر و اصطکاک و بحران ایجاد می‌شود.

بوروکراسی اداری معیوب و شبهه مدرنی که از بیرون آمده از مشکلات بزرگ ماست. مدیران ارشد از زوایای مسایل اداری اطلاعی ندارند.

راهکار پیاده سازی دولت چابک چیست؟ دنیا تجربه زیادی در این باره داشته است، دولت الکترونیک امروز مشکل‌گشای ماست نه دولت ظاهر و سوری و دولت خدماتی؛ بلکه دولت الکترونیک بدان معنا که کاغذی نوشته نشود و به جایی مراجعه نکرده و هزینه زیادی برای انجام کار اداری پرداخت نشود.

هوش مصنوعی و دولت الکترونیک می تواند جوابگوی نسل جوان باشد. با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم برد، وظیفه مدیر عالی کشور است که ساخاار نظام اداری را اصلاح کند.

قالیباف: با آرامش طرح‌هايم را اجرا می‌کنم

در ادامه این دور از مناظره قالیباف گفت: من اهل کارم نه اهل دعوا و ستیز. همه عمرم را برای دینم جنگیدم، دعواها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند جز اینکه مردم را ناامید کند.

در جنگ بزرگ شدیم و برای حفظ وطن و امنیت خانواده‌ها تلاش کردیم.

به پشتوانه عملکرد خود طرح‌های اجرایی دارم و برای تحقق آن می‌جنگم. مفتخرم که امروز صدا و سیما می‌گوید به طرحهای خود زمان‌بندی بدهید حتما برای طرح‌هایم زمان بندی می‌دهم.

از هر تنش دوری می‌کنم، در نیروی انتظامی اولین اقدام من دور کردن تنش از این ارگان بود. در مجلس قانون‌های زمین مانده را نهایی کردیم. با آرامش طرح‌هايم را اجرا می‌کنم و با زمان بندی به مردم تحویل می‌دهم.

پزشکیان: آنجا که باید متحد شویم سیاست‌های کلی نظام است

در پایان این دور از مناظره پزشکیان گفت: قانون و برنامه داریم و اگر برنامه دولت رئیسی را قبول دارید نوشتن قانون دیگر چیست؟

آنجا که باید متحد شویم سیاست‌های کلی نظام است و قانون برنامه است و مجلس و دولت نوشته. مشکل فرد نیست.

همه تقصیر ها مال گذشته است حق با شماست اما با ورود افراد جدید چرا در زمینه های مختلف مشکل داریم؟ ما می توانیم مشکلمان را کنیم اما اول باید به کارشناس ها اعتماد داشته باشیم.

اینکه بگوییم مشکلات را یک روزه حل کنیم امکان ندارد. ۱۶۰ میلیارد دلار پرت انرژی داریم این راه‌حل دارد و باید آن را حل کنیم.

پس از وقفه‌ای کوتاه بخش دوم مناظره با عنوان برنامه نامزدها برای مهمترین دغدغه‌های مردم آغاز شد.

۵ اولویت مردم و انتظاراتشان از رئیس‌جمهور شامل حل مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه و آسایش عمومی، رفع معضل بیکاری، مبارزه با فساد و بهبود روابط با کشورها است.

قاضی‌زاده هاشمی: محیط اقتصادی را باید پیش‌بینی‌پذیر کنیم

در ابتدای این بخش قاضی‌زاده هاشمی گفت: رشد اقتصادی و بزرگ شدن کیک اقتصادی کشور یکی از برنامه های اصلی است.

تعهد ما در برنامه برای رشد اقتصادی، ۸ درصد و سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری است.

مردم و رسانه ها باید روی اجرای برنامه ها نظارت کنند و اگر اجرایی نشد، در دوره بعدی نامزد انتخابات نمی‌شوم. 

رشد اقتصادی از برنامه های ماست، قدرتمند کردن تک تک خانواده ها با بازتولید ثروت و مهار تورم و همچنین رشد ۸ درصدی با جذب سرمایه گذاری خارجی و بازگذاشتن دست بخش خصوصی امکانپذیر است. 

محیط اقتصادی را باید پیش بینی‌پذیر کنیم و از مجوزهای رانتی جلوگیری کنیم. رانت بزرگی به نام دلار ۴۲۰۰ تومانی درست شد. سیاست درهای باز را برای وارد کردن سرمایه ایرانی خارج از کشور باید اجرایی کنیم.

زاکانی: تبادلات اقتصادی با همسایگان خیلی مهم است

در ادامه زاکانی گفت: مواجه با فساد اقتصادی گام اولیست که بنده برخواهم برداشت. فرمان ۸ ماده ای رهبر انقلاب میثاق بنده با شماست. اگر رای بیاورم مفسدین اقتصادی را اخراج خواهم کرد.

از امنیت، حقوق و آزادی شما صیانت خواهم کرد. بسته اشتغال بسیار مهم است. در خودروی برقی تا عید انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی خواهد شد. 

تبادلات اقتصادی به ویژه با همسایگان خیلی مهم است. عدم خام فروشی با تکیه بر دانش بنیان ها اولویت ماست.

اساس نخبگان محور این تحولات هستند، زیست بوم اندیشه‌ورزی خواهیم داشت. زنان و دختران، جوانان و نوجوانان ما محورهای اساسی کار در کشور هستند.

جلیلی: بخشنامه‌های متفاوت ثبات بازار را از بین می‌برد

جلیلی در ادامه مناظره گفت: نزدیک ۸۰ درصد بودجه کشور در سال برای هزینه‌های جاری حقوق و دستمزد هزینه می‌شود.

بسیاری از برنامه ها هنگامی انجام می‌شود که ماشین دولت راه اندازی شود. کارمندان ۳۰ سال عمرشان را می‌‌گذارند و دوست دارند خدمت کنند و مسائلی که موجب کند شدن می‌شود باید حل شود.

بخشنامه‌های متفاوت موجب می‌شود بازار ثبات لازم را پیدا نکند. هنگامی که اقتصاد پیش‌بینی پذیر نباشد مردم متضرر می‌شوند.

رئیس جمهور باید به دستوری که می‌دهد اشراف داشته باشد.  برای ماه اول ۲۵ دستور را تعیین کردیم که عمده آن‌ها در مسائل اقتصادی است. در اداره کشور باید گره‌ها را بشناسیم.

پورمحمدی: بازنشسته‌ها زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی در حال له‌شدن هستند

در ادامه پورمحمدی گفت: نظام تامین اجتماعی یعنی ثبات و آرامش اجتماع ، یعنی فردی که کار می‌کند پس از بازنشستگی چگونه مشکل خود را حل کند. همچنین در زمان کار اگر بیماری و صدمه ای دید، به‌واسطه این نظام تامین مشکل خود را حل کند.

نظام تامین اجتماعی جزو ضعیف ترین بخش های ماست و تمام بنگاه های تامین اجتماعی عمدتا حیاط خلوت شده، از همین حالا در ستادهای انتخاباتی ز برای ریاست شرکت های این مجموعه که ۴۰ درصد سرمایه دولت در این شرکتهاست، زنبیل گذاشتند.

همه بازنشسته ها زیر چرخ دنده های ناکارامدی در حال له شدن هستند؛ مصمم هستم یک لایحه روشن  برای تمام بنگاه های تامین اجتماعی بدهم تا همه آنها یکجا به مالکیت سهامداران دربیایند  و دست مدیریت های چندماهه و ناتوان و سفارشی از این بخش برچیده شود.

قالیباف: می‌توانیم ۲۰۰ متر زمين در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم

قالیباف در ادامه این مناظره و در فرصت پاسخگویی خود گفت: طرح ۵ فوریتی را مطرح کردم. اول باید یک سپر حمایتی برای زندگی روزمره مردم درست کنیم. ۵ الی ۶ کالای اساسی و جهیزیه در رفاه کارت مورد حمايت خواهد بود.

مسکن خیلی مهم و آرامش خانواده است، طرح جهش مسکن در حال اجراست. ما می‌توانیم ۲۰۰ متر زمين در منطقه مسکونی در اختیار خانواده ها قرار دهیم.

طرح خودرو برای اقتصاد کشور مهم است، با واردات خودرو بسیاری از مشکلات را حل خواهیم کرد. طرح هادی مشکل روستاهاست، این طرح را بروزرسانی خواهیم کرد. امنیت شغلی دهیاران را برقرار و اشتغال‌ را به روستاها بر می‌گردانیم. بخش کشاورزی مهمترین موضوعی است که در برنامه‌های ما حل و فصل خواهد شد.

پزشکیان: اختصاص ارز به چیزی غیر از دارو و کالاهای اساسی رانت است

در ادامه پزشکیان گفت: مشکلات داخل تورم، هدر رفت انرژی‌ و ارز است، عامل اصلی ایجاد تورم دولت است.

بحث ارز روشن است به هر کسی ارز به غیر دارو و کالاهای اساسی بدهیم رانت است و موجب می‌شود هنگامی که می‌خواهند جنس را وارد کنند جنس را گران می‌کنند و هنگام صادر کردن ارزان.

همه پول‌هایی که می‌خواهیم اضافه کنیم تا این مشکلات را حل نکنیم حل نمی‌شود‌. قطعا باید پیگیر حقوق معلمان، نیروهای انتظامی، بازنشستگان و افرادی که دو دولت کار می‌کنند باشیم اما 
لازمه اش این  است جلوی پول هایی که در دولت هدر می‌رود را بگیریم و هر مداخله‌ای که می‌کنیم به نفع اقشار آسیب پذیر باشد.

قاضی‌زاده هاشمی: نگرانیم که مبادا حامیان آقای پزشکیان ادعای تقلب کنند

قاضی زاده هاشمی در آغاز دور دیگری از مناظره گفت: به تهیه مسکن و معیشت روستایی توجه ویژه خواهیم کرد. چه کسی شهید رئیسی را اذیت می کرد که رهبر انقلاب گفتند دلم برای مظلومیت رئیسی سوخت، چه کسی بساط دعوا را به‌راه انداخت؟ 

آقای پزشکیان نگرانند که من تا اخر می‌مانم یا نه؟ اگر ایشان رای نیاوردند، ما نگرانیم که مبادا حامیان ایشان ادعای تقلب کنند و مردم را به خیابان بکشند چه کسی بد اخلاقی را اغاز کرد؟

وقتی از اجماع صحبت می‌کنیم، نماد اجماع شهید رئیسی بود. او با مخالفینش هم صحبت می کرد. برای او مهم، مردم بودند. شهید رجایی هم خصوصیاتی شبیه شهید رئیسی داشت و به همین دلیل تبدیل به نماد تاریخی شد.

زاکانی: آمدم تا اجازه ندهم سرمايه‌های مردم بخار شود

در ادامه زاکانی گفت: اهل شعار نیستم، در گذشته‌ام نیز سعی کرده‌ام عمل کنم، صداقت مهمترین چیز است.

درباره کرسنت درخواست مناظره کردم اما کسی حاضر به مناظره نشد. خودم و خانواده‌‌ام پاسخگوی ۴۵ سال گذشته هستیم.

مردم سکان‌دار هستند و کشور را به بهترين نحو می‌شود اداره کرد. من به میدان آمدم تا اجازه ندهم سرمايه‌های شما بخار شود و کسی دست در جیب شما کند.

ما در حوزه‌ بين الملل حق ملت را گرفتیم در سفر به چین ثابت شد، در بروکسل نائب رئیس شهرداران جهان شدیم. 

با دشمن نیز می‌شود مذاکره کرد اما با تدبیر و تکیه بر مقام‌ معظم رهبری و خودباوری.

جلیلی: بهره‌وری با مدیریت درست به دست می‌آید

پس از زاکانی جلیلی گفت: جلیلی: در برنامه هفتم ۴۵ برنامه از دولت خواسته شده و برای هر کدام برنامه ای نوشته شده باید هر چه سریع تر این برنامه ها نوشته شود.

اگر در برنامه پنجم گفته رشد ۸ درصد نیازمند کار جدی در شاخص‌های مختلف از جمله ارزآوری، جذب سرمایه، اشتغال، افزایش فناوری است که یکی از فرصت های کشور است و از همه مهم‌تر مدیریت این‌ها است.

بهره‌وری تنها با سرمایه به وجود نمی‌آید با مدیریت درست به دست می‌آید. برخی مناسبات غلط در فرهنگ اداری و سیاسی شکل گرفته است و فرهنگ غلط باید عملا حل شود.

کار واقعی باید با کار نمایشی تمایز داده شود، بسیاری از استان های ما که در شاخص‌ها خوب نیستند اما ظرفیت های بسیار خوبی دارند و باید قوی ترین مدیران را در این استان ها بگذاریم.

پورمحمدی: برخوردهای سنتی حریف فسادهای گسترده نمی‌شود

در ادامه پورمحمدی گفت: مبارزه با فساد از دغدغه‌های من است. فساد و قاچاق در تمام دنیا از دغدغه‌های مهم است، امروزه اقتصادها بزرگ شده و اقتصاد ایران نیز بزرگ شده است، لذا فساد زمینه رشد پیدا کرده است.

دیگر برخوردهای سنتی، حریف این فسادهای گسترده نمی‌شود. به مبارزه با فساد این دوستان که دور میز هستند و همچنین دستگاههای مسئول در این زمینه تردید ندارم.

در دوره طولانی خدمتم، مسئول مقابله با فساد بودم به همه همکاران گفتم، مبارزه شما ناکارامد و ناموفق است چراکه مدل و روش مقابله با فساد عوض شده و ما از آن غافل هستیم.

شبکه های فساد، مدیر و بازرس و رسانه و حتی خبرگزاری و کارشناس می خرند و قصه پیچیده تر از این حرف هاست. پایه های مقابله با فساد شامل شفافیت ، گردش آزاد اطلاعات، حضور سوت زنان و خبرنگاران در گزارش موضوعات مفسده انگیز است.

قالیباف: قوه مجریه محل کسب تجربه نیست

پس پورمحمدی قالیباف گفت: ما نباید وارد اختلاف شویم، اما در بحث کارشناسی باید وارد بحث شویم.

در همه بخش‌های ریاست جمهوری اختلاف وجود دارد اما اشکالی ندارد، رئیس جمهور باید بتواند در مدیریت قوی باشد. قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست، محل کسب تجربه نیست، محل زندگی و مال مردم است. اصلاح را از داخل و روابط خارجی شروع می‌کنم.

از اصلاحات اقتصادی روی برگردان نخواهیم شد. سوت زنی در مجلس ابلاغ شد، پاداش می دهیم و زندانی نمی‌کنیم. شفافیت امروز برای هر سه قوه ابلاغ شده و این از افتخارات مجلس است.

پزشکیان: بسیاری از شعارهای گفته شده در شرایط فعلی اجرا شدنی نیست

در پایان این بخش پزشکیان گفت: زمانی که آقای جهرمی وزیر بودند آقای قالیباف و جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی بودند و دستور قطعی اینترنت از آنجا بودن و او را برای انجام ندادن کاری که می خواستند، دادگاهی کردند.

تعدادی زیادی از افراد که در ستاد شهید رئیسی بودند الان برای ما کار می‌کنند در بسیاری از شهرستان‌ها، مواضع من کاملا مشخص است.

هیچ عملیاتی لشکر عاشورا انجام نداده که ما به عنوان مسئول اکیپ های اضطراری یا حضور داشتیم یا نیرو فرستادیم، تمام زندگی ما برای مردم بوده است. در مواضع مختلف در مجلس در مورد بسیاری از موارد از مردم دفاع کردم.

در حادثه خونین زاهدان از حق مردم دفاع کردم و همیشه طرف مظلوم بودم. بسیاری از شعارهای گفته می‌شود اجرا شدنی نیست یا در شرایط فعلی قابل اجرا نیست.

 

قاضی‌زاده هاشمی: شهید امیرعبداللهیان به ژنرال‌های دیپلماسی نشان داد که زبان دنیا را بلد نیستند

پس از پایان این بخش قاضی‌زاده هاشمی در بخش جمع‌بندی گفت: بنده به عرصه انتخابات آمدم تا بگویم بن بست نیست و راهکار وجود دارد. شهید امیرعبداللهیان به ژنرال‌های دیپلماسی نشان داد که نه زبان دنیا را بلدند و نه دیپلماسی مقتدرانه را.

مشکلات امروز با همین شعارهای سطحی و همین مدیرانی که در چهار دولت فرصت داشتند مشکلات را حل کنند ولی هیچ یک از وعده هایشان را حل نکردند مزمن شده است.

برخی با افتخار گفتند مسکن مهر مزخرف است و یارانه دادن به مردم گداپروری است. 

بعضی هم  دنبال سهم خود از انقلاب بودند و ژن خودشان را بهتر از دیگران می دانستند. با گدایی از غرب سایه جنگ را بر سر کشور آوردند.اینها می‌خواهند مشکل مردم را حل کنند؟

مردم شریف ایران‌ در روز انتخابات پای صندوق های رای بیاییم، چراکه رای زیاد باعث افزایش قدرت ملی ماست.

زاکانی: خودم را وامدار هیچ گروه و جناحی نمی‌بینم

پس از قاضی‌زاده هاشمی زاکانی گفت: سلاح مبارزه با فساد و تبعیض را زمین نگذاشته‌ام. نگران ناتمام ماندن دولت شهید جمهور هستم. بچه پایین شهر تهرانم و با فقر آشنا هستم، تلاش کردم که فراموش نکنم و پای به معرکه گذاشتم تا راه شهدا گم نشود.

ما ۶ نفر بخشی از عمر خود را در دفاع از کشورمان و ناموسمان گذاشتیم و حالا سال‌ها از آن روزگار می‌گذرد و هر کدام با مشی خود وارد میدان شده‌ایم.

من مسئله شخصی با کسی ندارم، من می‌دانم راه سخت است. خودم را وامدار هیچ گروه و جناحی نمیبینم بلکه وامدار امام و شهدا هستم.

جلیلی: باید به چیزی که در شأن مردم است طی ۵ سال آینده برسیم

در ادامه فرصت جمع‌بندی جلیلی گفت: جلیلی: امروز وظیفه بزرگ داریم مردم پای کار آمدند و برای کشور قدرت و عظمت تولید کردند، این مردم می‌توانند پیشرفت و جهش تولید کنند و می شود یک جهان فرصت تبدیل به یک ایران جهش شود به شرطی که همه مردم دیده شوند و استعدادی کنار گذاشته نشود.

در ۱۱ سال گذشته به جای اینکه در جلسه‌های سیاسی وقتمان را هدر دهیم سعی کردیم در روستاها، شهرها و استان‌های محتلف حضور پیدا کنیم و استعداد ها را بشناسیم.

به قومیت‌ها و اهل سنت می‌گویم که بدترین چیز این است که عده ای بخواهند در انتخابات حق مردم را معامله کنند، وظیفه دولت تعامل است نه معامله. هر فرد یک فرصت است.

ما باید به چیزی که در شأن مردم است طی ۵ سال آینده برسیم. عده‌ای متاسفانه قصدشان این است با سیاه نمایی مردم را ناامید کنند. ما آینده خوبی را در پیش داریم‌.

پورمحمدی: از سخنان دو پهلو و رفتارهای دوگانه بیزارم

پس از جلیلی پورمحمدی گفت: بنده نه دکترم نه آیت‌الله، نه حکیم و دانشمند و همه فن حریف به همین سادگی. من مصطفی فرزند حسین هستم فقط همین.

من از دل گفتمان اصیل انقلاب برآمدم، گفتمان مدارا و صداقت که دروغ را حتی به مصلحت برنمی‌تابد، گفتمان شادی و شکوفایی نه تلخی و سیاهی.

مردم ایران که سال‌های طولانی تحریم را با صبوری تحمل کردید، در این سالها به شما چه گذشت؟ شما چیز زیادی نمی خواستید، مانند هزاران پدری که دغدغه شغل فرزندان و مادرانی که دغدغه کوچ فرزندان‌شان را دارند. 

 من هم از سخنان دو پهلو و رفتارهای دوگانه آنها بیزارم، دو پهلوگویی و ابهام سرایی تاکی؟ بالاخره حزب می‌خواهید یانه؟ مهاجرت آری یا نه؟ شکستن تحریم می خواهید یانه؟ سازمان های مردم نهاد و بازی موش و گربه رفع تحریم آری یانه؟ من امده ام به بلاتکلیفی‌ها  پایان دهم. سفره جای نان است نه وعده آن.

قالیباف: راه شهید رئیسی را ادامه خواهم داد

در ادامه مناظره قالیباف گفت: مردم عزیز شما در لحظه تصمیم قرار دارید، شما فقط به یک نفر رای نمی‌دهید بلکه برای زندگی و آینده خود و دیگران تصمیم می‌گیرید.

واقعا فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد، رئیس جمهور باید بتواند درست تصميم بگیرد، اگر درست تصمیم نگیرد مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد.

مردم عزیز ایران تردیدها را کنار بگذارید، شما باید برای آینده خود و کشورتان تصمیم بگیرید.

مشارکت امنیت ملی و اقتدار ماست، اگر توفیق خدمت پیدا کردم راه شهید رئیسی را ادامه خواهم داد.

پزشکیان: آمده‌ام تا پلی باشم بین حکومت و نسل جوان

در پایان این بخش از این مناظره پزشکیان گفت: ایران با این ظرفیت‌های خدادادی نباید بر اثر تحریم گوشه گیر شود.

با وجود پیچیدگی مشکلات آن‌ها را قابل حل می دانم. آمده ام تا ترکیب قدرت نرم و سخت، دیپلماسی و میدان، مذاکره و مقاومت و همبستگی اجتماعی، دولت و مردم را از تنگنای تحریم برهانم و پلی باشم بین حکومت و نسل جوان.

آمده‌ام تا توجه به محیط زیست را در کانون اقدامات توسعه ای قرار دهم. تا کشور را در مسیر اصلاح زیر ساخت های تولید و رفع ناترازی قرار دهم.

دسترنج روستاییان در معرض سو استفاده دلالان است، آمده ام تا اطمینان حاصل کنم ضمن ارتقای سلامت و آموزش آن‌ها رابطه این اقشار با بازار محصولاتشان بر قرار شود.

معلمان و استادان آینده‌سازان کشور هستند، آمده‌ام تا استقلال و احترام را در فضای آموزشی گسترش دهم.

انتهای پیام/



ارومیه قلب آذربایجان ❤
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
0
0
ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترک ها ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ایران ❤یاشاسین دکتر پزشکیان افتخار آذربایجان و شهر ارومیه ❤ارومیه قلب آذربایجان سرزمین باکری ها ❤
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *