متن کامل چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

20:00 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۷۹۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
متن کامل چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
چهارمین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار شد.

خبرگزاری میزان -  ۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در چهارمین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به سوالات پاسخ دادند که مشروح آن به شرح زیر است:

مقدمه مجری: بر اساس قرعه کشی که پیشتر انجام شده ترتیب حضور نامزد‌های محترم در برنامه چهارم بر این اساس است: نامزد محترم شماره یک، جناب آقای محمدباقر قالیباف، نامزد محترم شماره دو جناب آقای مسعود پزشکیان، نامزد محترم شماره سه، جناب آقای سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نامزد محترم شماره چهار، جناب آقای مصطفی پورمحمدی، نامزد محترم شماره پنج جناب آقای سعید جلیلی و نامزد محترم شماره شش جناب آقای علیرضا زاکانی. 

همانطور که پیشتر هم اطلاع رسانی شده به جهت این که ما کمتر از یا حدود تقریبا ۱۳ ساعت تا برنامه بعدی مناظره که فردا ساعت ۱۲ و نیم تقدیم حضور بینندگان عزیز خواهد شد فرصت داریم برای این که نامزد‌های محترم فرصت کافی برای تجدید قوا برای حضور در برنامه آخر و مناظره پنجم را داشته باشند امشب بنا داریم که برنامه را کمی زودتر حدود یک ساعت تقریبا زودتر به پایان ببریم این باعث شد که برنامه دستخوش برخی تغییرات بشود البته خیلی تغییرات ویژه‌ای نیست، صرفا سه مرحله‌ای که در برنامه‌های قبلی داشتیم تبدیل به دو مرحله شده، هر نامزد محترم در هر مرحله و در دو نوبت ۵ دقیقه‌ای فرصت پاسخگویی خواهند داشت که مجموعا ۱۰ دقیقه در هر مرحله خواهد بود و در پایان مراحل دوگانه مجموعا ۲۰ دقیقه هر نامزد فرصت صحبت و پاسخگویی به سوالات را خواهند داشت بعد از پایان مراحل دوگانه صرفا چند دقیقه‌ای فرصت استراحت خیلی کوتاه است بدون ترک استودیو و البته با امکان حضور یکی از مشاوران برای هر یک از نامزد‌های محترم که در حدود ۴-۵ دقیقه این فضای مشاوره فراهم خواهد شد و بلافاصله بعد از آن انشاالله فرصت جمع بندی ۶ دقیقه برای هر یک از نامزد‌ها فراهم خواهد بود که مجموعا زمان اختصاصی افتاده به هر نامزد در این برنامه ۲۶ دقیقه خواهد بود، ضمن این که امشب هم در برنامه مناظره به مانند برنامه قبل اعضای محترم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در استودیوی مجاور استودیوی شماره ۱۵، حضور دارند و از آغازین لحظات این برنامه تا انتها بر روند و فرآیند برنامه مناظره دقت خواهند داشت و اگر نیاز به مداخله‌ای از سمت مجری در این برنامه باشد با تشخیص کمیسیون بررسی این اتفاق خواهد افتاد که پیشتر از این بابت اگر مداخله احتمالی صورت گرفت از حضور یکایک نامزد‌های محترم عذرخواهی می‌کنم. درخواست ما این است که، چون برنامه امشب برنامه حوزه سیاسی هست در چارچوب سوالات پاسخ بفرمایید که مخاطبین محترم بتوانند در مقام قیاس برنامه‌های نامزد‌های محترم بربیایند و نکته آخر این که فارسی را پاس بداریم و قطعا قند شیرین فارسی به زبان و ادبیات فارسی ما کمک خواهد کرد. امشب برنامه مناظره سیاسی است در دو محور تقدیم حضور شما خواهد شد عنوان اصلی برنامه امشب ایران در جهان امروز است در فرصت اول راجع به فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی صحبت خواهیم کرد و در نوبت دوم و مرحله دوم موضوع تهدید‌ها و چالش‌های سیاست خارجی را پیش خواهیم کشید. در بخش اول مناظره امشب همانطور که اشاره شد به موضوع فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازیم، همانطور که مستحضر هستید در برنامه هفتم به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است در این بخش از مناظره نامزد‌های محترم راهکار‌های خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه خواهند کرد، در ابتدا سوالات کارشناسان را خواهیم دید و بعد فرصت ۵ دقیقه‌ای هر یک از نامزد‌ها شروع خواهد شد. 
 
سوالات کارشناسان: 
محسن پاک آیین کارشناس سیاست خارجی: برنامه‌های دولت شما برای بهره مندی از فرصت‌ها و مزایای توافقنامه‌های بلند مدت مطرح شده با کشور‌هایی نظیر چین و روسیه چیست؟ 
سیدمحمدکاظم سجادپور (رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه): خواستم از نامزد‌های محترم بپرسم چگونه می‌خواهند مسئله توازن و تعادل در سیاست خارجی را در عمل دنبال کنند؟ 
کامبیز میرکریمی (عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه): پیمان موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا یک نمونه موفقی بود که به خوبی اجرا شد و نشان داد که چقدر یک پیمان منطقه‌ای می‌تواند باعث جهش صادرات ایران بشود؟ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه با کشور‌های دیگر و با مناطق دیگر چیست؟ 
یحیی آل اسحاق (رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق): یک فرصتی هست در منطقه یعنی ۱۵ تا کشور همسایه ما، چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعاملات شان با هم هست، سهم ما از این بازار همسایه با مزیت‌هایی که داریم، چقدر است؟ عزیزمان برای استفاده از این فرصت که ضروری است چه برنامه‌هایی دارد؟ 
محمدرضا رئوف شیبانی (سفیر سابق ایران در سوریه): با توجه به موقعیت ویژه محور مقاومت و همزمان حرکت رو به جلو و رو به پیشرفت جریان‌های مقاومتی در منطقه و جهان و همچنین دستاورد‌هایی که محور مقاومت تاکنون به دست آورده در دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاورد‌ها چیست؟ 

مجری: برنامه شما برای تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و تقویت پیوند‌های اقتصادی با اولویت همسایگان چیست؟ جناب آقای قالیباف جنابعالی ۵ دقیقه فرصت دارید برای پاسخ گفتن به این سوال.

اولویتم در دیپلماسی خارجی مصوبات نظام است

قالیباف: سوالاتی که عزیزان مطرح کردند در سوالات شان بحث فرصت‌ها و تهدیدهاست، شهید سلیمانی باورش این بود و اینگونه هم عمل می‌کرد که می‌گفت فرصت‌های ما در دل تهدیدات است، تهدیدات هر چقدر هم بزرگ باشند فرصت‌های آن هم بزرگ هستند، اجازه بدهید من از این منظر به موضوع بپردازم، بهرحال امروز، اولویت بنده در دولت چهاردهم در سیاست خارجی دیپلماسی و سیاست‌هایی است که مصوبه نظام هست و طبیعتا دستگاه دیپلماسی ما باید این کار را انجام بدهد و پیش برود.

در داخل و خارج نیاز به اجماع داریم / پرونده‌های باز و نیمه باز بین‌المللی را می‌بندیم
ما تعداد قابل توجهی ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده یا اگر بسته شده اجرا نشده، سالهاست ادامه دارد که بعضی از نمونه‌های آن را اشاره کردم، اولویت اول مان این است که برویم به سمتی که پرونده بازی نداشته باشیم، برویم سراغ آن‌ها و آن‌ها را پیگیری کنیم و حل و فصل کنیم، به نظر من مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند ما را موفق بکند در این موضوع، این است که ما بتوانیم یک اجماع ایجاد بکنیم. ما در سطح ملی نیازمند یک اجماع هستیم نیازمند وحدت هستیم.

ما حتما مذاکره می‌کنیم و حتما به توافق می‌رسیم

لذا این اجماع ضرورت کار است چه در داخل و چه در خارج، به دلیل این که اصلا سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی و بالعکس است لذا بنده به طور روشن در حوزه مذاکره معتقدم که ما حتما مذاکره می‌کنیم، همین طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را دنبال کرد و حتما به توافق می‌رسیم چه توافقی؟ توافقی در چارچوب قانون و سیاست‌های کلان که در همین قانون راهبردی بند ششم آن را گفته و باید آن را مبنای کار قرار بدهیم، چگونه ما هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد گام به گام آن را در مقابل اقدام انجام می‌دهیم که در مورد بعد من این را دنبال می‌کنم و در کنار آن در حوزه داخل هم به خنثی سازی تحریم که با آن ۵ فوریتی که من اشاره کردم آن را دنبال خواهیم کرد.

ستاد پزشکیان نکاتی را مطرح می‌کند که احساس نگرانی می‌کنیم. اما نکته مهم اینجاست و من مخصوصا این روز‌ها این سوال مطرح شد برای من و حتما برای مردم عزیزمان که این اولویت که می‌خواهیم دنبال کنیم گفتیم اجماع و وحدت می‌خواهد، جناب اقای دکتر پزشکیان برادر عزیزم بر این موضوع خودشان هم همیشه تاکید داشتند، ولی این روز‌ها ما می‌بینیم که ستاد ایشان و مشاورین ایشان نکاتی را مطرح می‌کنند که یک مقدار احساس نگرانی داریم، یعنی نشان می‌دهد که در گفته‌ها، در میتینگ‌ها دیگر کمتر توجه به آن اجماع نظر و وحدت پیش می‌آید، حالا چه در برنامه تلویزیونی من موردی را دیدم چه در این میتینگ‌هایی که آنجا بود، این‌ها باعث می‌شود که یک تنشی بین مردم با مردم، بین مجموعه دستگاه‌ها با هم، افراد با هم، چون ما این جا واقعا وحدت می‌خواهیم برای این، در این چه ثمره‌ای دارد؟ ثمره اش این است که صدای مردم گم می‌شود، شنیده نمی‌شود حل مشکلات مردم به آن توجه نمی‌شود، در همین بحث مربوط به قانون راهبردی با صراحت مشاور جناب آقای دکتر گفتم ما اصلا این قانون را مانع رفع تحریم می‌دانیم اصلا این خودش مانع است، خب اگر مانع است و این هم قانون است، چگونه می‌خواهیم دنبال کنیم؟ این در شرایطی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار ما است مبنای تعیین تکلیف است بهرحال این تضاد و این دوگانه را چگونه می‌خواهیم دنبال کنیم؟ چگونه می‌خواهیم این را پیش ببریم.
یعنی اگر از همین الان این بحث‌ها مطرح شود طبیعتاً این برای آینده می‌شود یک بهانه‌ای که بگوییم باز نگذاشتند، مثل حالا واکسن هم من در همین روز‌ها شنیدم که نگذاشتند واکسن وارد شود این‌ها باز مردم را خسته می‌کند کشور را دو مرتبه برمی‌گرداند دهه ۹۰ را ما تکرار می‌کنیم دهه ۹۰ دهه تلخی بود اولویت ما بحث‌های اقتصادی است و از ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و این جا هرچه ما از آقای دکتر شنیدیم وحدت و انسجام بود، ولی در میدان اتفاق دیگری دارد می‌افتد.

 سوال: ممنون، آقای پزشکیان بفرمایید.

 پزشکیان: عید سعید غدیر را خدمت بینندگان عزیز تبریک عرض می‌کنم و بر این مبنا از حضرت علی علیه السلام در رابطه با همین مشکلاتی که وجود دارد یک دستورالعمل‌هایی که به مالک نوشته اند را خدمت شما عرض می‌کنم، حضرت علی می‌فرمایند کسی که بیشتر از همه باید دوست داشته باشد این است که وسط حق را عمل کنی، عدلی که همه را فراگیر باشد و همه را پوشش بدهد و آن چیزی که رضایت همه مردم را در آن ببینید و این چیزی که ما الان در داخل مشکل داریم و این بحث‌هایی هم که آقای دکتر فرمودند زاییده نوع بی‌عدالتی‌هایی است که در سیستم دارد شکل می‌گیرد، بحث‌هایش مفصل است بعد می‌فرمایند عمود دین، حالا یک عمود دین به عنوان فرد است که می‌گوید نماز عمود دین است که برای من عمود است، یکی برای جامعه است که می‌گوید ستون دین عِده و عُده در مقابل دشمنان همه مردم هستند نه یک گروه، نه خواص و می‌فرمایند که خواص پر مدعا هستند و نباید زیاد به آن‌ها توجه کرد ما باید به عموم مردم توجه کنیم. اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بین‌المللی خودمان را حل کنیم همین بحثی که الان اشاره فرمودند باید اجماع و عموم مردم را راضی نگه داریم ما این جا مشکل داریم حالا بحث‌هایی که تا حالا کردند را من وارد نشدم، در رابطه با بحث‌های اقتصادی همین برجام برای همان دولتی است که برادران می‌گویند بد است و از آن نقد می‌کنند و الان هم دنبال این هستند که این برجام را حل کنند حالا به هر شکلی که قرار است انجام بدهند پس برجام یک مزیتی بود که دولت گذشته توانست این کار را بکند، ولی با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند، دعوا سر این است که به اسم من نباشد به اسم شما باشد این هم یک اختلافی است که وجود دارد و این اختلاف‌ها باعث شد که آن مدتی که دولت برجام را وارد شد که حل کند داشت حل می‌شد، داشت همه چیز جلو می‌رفت وقتی که جلویش اختلافات با مشکل ایجاد کرد روز به روز وضعیت ما بدتر شد و الان هم مردم می‌بینند که در چه حالتی است، الان مزیت‌های اقتصادی در کشور ما نفت و گاز است و از این طرف وضعیت ژئوپلیتیکی که ما در منطقه داریم یعنی ما در منطقه می‌توانیم ترانزیت شرق به غرب باشیم، می‌توانیم بیشترین مزیت را در گردشگری و در نفت و در گاز برای مردم و کشورمان به ارمغان بیاوریم چرا نتوانستیم این کار انجام بدهیم؟ مسئله خیلی روشن است ما هم با خودمان دعوا داریم هم با کسان دیگر که همسایه ما هستند، کاری که شهید رئیسی انجام دادند قابل قدردانی است تلاش کردند که مشکل با همسایگان را حل کنند تلاش کردند که برجام را نهایی کنند، ولی ما داریم کاری می‌کنیم که در این روند باز به خاطر مشکلات داخلی نگذاشتیم آن اتفاق بیفتد اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مملکت ما حل شود، ارتباط ما با دنیا حل شود تا بتواند رونق پیدا کند باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلفی که وجود دارد حل کنیم ما باید اف‌ای تی اف را یک روز نهایی کنیم، چون در همین وضعیتی که الان هستیم گران می‌خریم ارزان می‌فروشیم کلی از این پول‌های ما معاملات ما همین توافق‌نامه‌هایی که انجام دادیم کی ما توافقنامه‌ای را با چین انجام دادیم که بیاید کاری بکند چرا انجام نمی‌دهند؟ برای این که تا ما مشکلمان را در رابطه با این ارتباطات بین‌المللی حل نکنیم آن‌ها هم کاری با ما نمی‌کنند خیلی روشن است با شعار دادن هم مشکل مملکت حل نمی‌شود ما باید مشکلات را همان چین، همان عراق، همان روسیه اگر قرار باشد با ما مشکل را حل کنند باید برویم آن ضوابط بین المللی را درست کنیم، نوشتیم، ولی چرا آن‌ها در رابطه با معاملات ۳۰۰ -۴۰۰ میلیارد دلارف ۱۳۰۰ میلیارد دلار برای ما ۲۰۰ -۳۰۰ میلیون دلار است یعنی اصلاً قابل قیاس نیست این معاملاتی که ما انجام می‌دهیم ما سهممان را از بازار با گفتگو با گفتگویی که با همسایگان خواهیم داشت و با وحدت و از انسجامی که در داخل باید ایجاد کنیم باید حل کنیم من هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحث‌هایی بشوم که هی دارند نقد می‌کنند، گروه شما، جریان شما همه کسانی که پیش من آمدند خودشان آمدند.

 سوال: ممنون، آقای قاضی‌زاده هاشمی بفرمایید.

قاضی زاده هاشمی: عید سعید غدیر را عرض تبریک دارم. ما این روز‌ها وقتی که خدمت مردم می‌رسیم بین مردم هستیم و مورد لطف قرار می‌گیریم از یک نظر مردم انتقاد می‌کنند که شما چرا واضح صحبت نمی‌کنید چه در این برنامه چه در برنامه‌های دیگری که تلویزیون برگزار می‌کند و اعضای رسمی ستاد‌ها و مشاورین کاندیدا‌ها آنجا در حضور کاندیدا‌ها بعضاً اظهار نظر‌هایی می‌کنند این‌ها پاسخ داده نمی‌شود و به آن پرداخته نمی‌شود. من از آنجایی که برخی از این موضوعات به دولت شهید رئیسی عزیز و شخص شهید رئیسی عزیز برمی‌گردد حقیقتاً امشب تصمیم گرفتم کمی مصداقی‌تر موضوعات را عرض کنم. در حوزه همسایگان سیاست ایران همیشه برقراری صلح و آرامش و جلوگیری از دخالت بیگانگان بوده است ما ضمن اینکه باید با همسایگان رابطه داشته باشیم باید از مداخلات فرا منطقه‌ای جلوگیری کنیم گرچه بعضی مواقع این سیاست متاسفانه مختل شد. شما یادتان است که دولت آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل داد به معنای واقعی کلمه جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود اوضاع ما و همسایگان شرقی ما به چه ترتیب بود؟ با دولت سابق افغانستان تنش جدی داشتیم تنش ما بالا گرفته بود پایگاه‌های آمریکا آنجا حاضر بودند تهدیدات جدی از سمت افغانستان آنجا وجود داشت جالب این است که جریان رسانه‌ای و مهندسی افکار عمومی همین آقایان در ابتدای دولت شهید رئیسی و روی کار آمدن طالبان قصد داشت جامعه را جوری تحریک کند که به بهانه موهوم یک جنگ بی‌ثمر با طالبان شروع شود، بماند که در دولت اصلاحات که آقای پزشکیان عزیز خودشان را امتداد آن می‌دانند و معرفی کردند هم دیپلمات‌ها و عناصر رسانه‌ای ما در مزارشریف مظلومانه به شهادت رسیدند و ما در آستانه یک جنگ قرار گرفتیم. دلیل این اتفاقات این است که حامیان آقای پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی ندارند و تک چشمی به دنیا نگاه می‌کنند هر وقت این جریان سرکار آمده سایه جنگ بر سر کشور افتاده و حتی امنیت ما را هم می‌خواستند گدایی کنند، شهید رئیسی این تابو را شکست و با وعده صادق و با اقتدار در کنار دلاوری رزمندگان سایه جنگ را از سر کشور ما دور کرد و دشمن صهیونیست را هم سر جای خودش نشاند، دوستانی که دنبال برجام دو و سه بودند دست ما را از همین قدرت می‌خواستند خالی کنند حتی دیپلمات‌های دولت آقای روحانی که در زندان‌های اروپا بودند آقایان اسدی و نوری با اقتدار دیپلماتیک ایشان آزاد شدند. یادتان رفته که آقای الهام علی اف اواخر دوره آقای روحانی برای ایران خط و نشان می‌کشید و کار به جایی رسیده بود که تاجیکستان و ترکمنستان هم با ما قهر بودند، رابطه ما با کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم در دوره دولت قبل چه اوضاعی پیدا کرده بود، بحرین و جیبوتی هم با ما روابطشان را قطع کرده بودند شهید رئیسی و شهید امیر عبداللهیان نشان دادند که استاد تعامل و مذاکره هستند می‌گفتند بدون اذن کدخدا امکان تعامل با هیچ کس و هیچ جا نیست، اما هم روابط با عربستان اصلاح شد به طوری که آقای بن سلمان به دنبال ارتقا روابط شخصی خودش با شهید رئیسی عزیز بود، هم بعد از ۴۰ -۴۵ سال یخ ارتباطی مصر با ما آب شد و هم تنش آذربایجان تمام شد و هم قرارداد‌های معطل مانده در کریدور‌ها و مسیر‌های شمال - جنوب با هند و روسیه و چین به بعضاً قرارداد‌های عملیاتی رسید، به بریکس و شانگ‌های هم پیوستیم و دیدیم که وقتی ضایعه شهادت رئیس جمهورمان رخ داد ایران آن قدر مورد توجه بود که ۸ کشور جهان با جمعیت ۲ میلیارد نفر عزای عمومی اعلام کردند.

سوال: ممنون از شما، آقای پورمحمدی بفرمائید.

پورمحمدی: بنده هم تبریک عرض می‌کنم این عید بزرگ را، انشاالله که همه ما از پیروان حضرت علی (ع) باشیم، همه می‌دانیم سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و اگر در داخل توانمند باشیم از هرجهت می‌توانیم اهدافمان را در عرصه بین المللی هم تثبیت و محقق کنیم، اما یک بحث و سوال جدی من دارم، الان بحث انتخابات ریاست جمهوری است و موضوع مهمی است که ما دورش جمع شدیم و الان هم در حال برگزاری مقدمات انتخابات هستیم این مناظره هم مناظره سیاسی است، کجا بحث سیاست داخلی شد؟ این همه میزگرد، این همه جلسات گفتگو و صحبت‌ها حرفی از سیاست داخلی به میدان نیامد، همین دوستان ما هم خیلی خوب بود این سه بزرگواری هم که تاکنون صحبت کردند بخش زیادی از فرمایشاتشان سیاست داخلی است ما چرا نمی‌خواهیم روی سیاست داخلی حرف بزنیم؟ موضوع مهم کشور امروز انتخابات است و انتخابات مشارکت مردم است، رهبری فرمودند با مشارکت، اقتدار ملی تولید می‌شود و با اقتدار ملی هم دفع خطرات دشمن را می‌توانیم دور کنیم و هم مشکلات داخلی را حل کنیم، همه تلاش کنیم برای افزایش مشارکت، اما متاسفانه این ۷-۸-۱۰ روزی که همه داریم تلاش می‌کنیم افزایش مشارکت نمی‌بینیم نظرسنجی‌ها این نیست، همان اعداد و ارقام اولیه نزدیک به همان است با جا به جایی برخی تعداد سهم و سهم افراد همان چیز‌هایی بوده که در سبد‌های قبلی وجود داشته، ما هیچ حس و حال جدیدی در جامعه نمی‌بینیم این مسئله عمده امروز ایران است و ما باید به این جدی برگردیم. بحث انتخابات ناموس سیاسی کشور است، جمهوری اسلامی با مردم و رای مردم شکل گرفته، با حضور مردم و از روز اول امام بزرگ ما بحث انتخابات را جدی مطرح کردند، من وقتی وزیر کشور شدم دیدم مشکل انتخابات مشکل جدی است هرسال انتخابات داریم باید به این فکر کنیم یک نامه‌ای اوایل سال ۸۷ خدمت مقام معظم رهبری نوشتم، مشکلات انتخابات را مطرح کردم از ایشان تقاضا کردم این قصه جدی بررسی شود دستور بفرمائید، ایشان لطف کردند به مجمع تشخیص ارجاع دادند که بررسی شود و مجمع تشخیص هم تائید کرد پیش مسائل و دغدغه‌های من را، گفتند موضوع جدی است حتی بحث معظل مطرح کرد از باب معظل بررسی شود، بعد خدمت رهبری فرمودند نه از باب سیاست کلی، هشت سال طول کشید تا سیاست‌های کلی انتخابات نوشته شود، من آن جا اعتراض کردم به مرحوم آقای رفسنجانی که این موضوع مهم انتخابات چرا عقب می‌افتد، گفتند سال ۸۸ که مطرح شد در سطح آن دوره یک عده‌ای گفتند نه وضع کشور این جور است و مصلحت نیست و از این حرف ها، هشت سال، سال ۹۵ تصویب شد سیاست‌های کلی تا امروز هنوز قانون انتخابات کامل نوشته نشده هم مجلس فکر می‌کنم دهم و هم مجلس یازدهم که آقای قالیباف بودند هنوز ما قانون جامع انتخابات که براساس سیاست‌های کلی باشد ننوشتیم، معلوم است من معتقدم سال ۸۸ بسیاری از گرفتاری‌هایی که داشتیم به خاطر این که سیاست‌های انتخاباتی ما درست نبود و این مسئله بسیار مسئله جدی است و نمی‌شود از آن براحتی گذشت، همین الان انتخابات، این انتخابات جاری ما، این مسئله جدی است و نمی‌شود از آن گذشت، تعدادی از این آقایان تائید نشدند آقای جهانگیری، آقای لاریجانی، آقای دکتر حسینی که در مجلس نماینده است، برخی از افراد با ما چه فرق می‌کنند؟ چه تفاوتی بین ما و آن‌ها است، چرا ما باشیم و آن‌ها نباشند؟ دغدغه است بین جامعه، مسئله است باید حل شود. البته من به اعضای شورای نگهبان، دوستان خودم حق می‌دهم آن‌ها می‌گویند ما قاضی هستیم و قانون به ما گفته ما حق داریم من هم، چون قاضی بودم این را می‌فهمم.

من مشکل با ساختار و برخی قوانین دارم، ما نباید قوانین انتخاباتیمان شناور باشد، تعیین صلاحیت شناور باشد، قوانین انتخاباتی در دنیا جز قانون اساسیشان است، جز قانون‌های پایدار و ثابت غیر قابل تغییر است، الان دوستان ما اینجا نشستند اصلاً مسئله مهمی است اینجا الان بگوییم جناب آقای قالیباف دوستان ما نماینده کدام جریان سیاسی مشخص هستیم خودمانیم فقط، اگر خوب عمل کردیم رای آورده‌ایم، خوب عمل کردیم خودمان موفقیم نبودیم، کسی از کسی نمی‌تواند سوال کند پشتوانه ما کیست، حتی این آقای پزشکیان که نماینده جریان به نام فرد مشخص ایشان برنامه خودش را دارد، همین الان هم در این برنامه ایشان گفت که یک عده به من روی آوردند، ببینید این‌ها مسئله و دغدغه‌های جدی و مهم کشور است، اصلاً نمی‌خواهیم به این مسائل بپردازیم و تا این‌ها حل نشود آن وفاق و آن اجماع و آن یخی که امروز در فضای سیاسی جامعه می‌بینیم و عدم اشتیاق به مشارکت این متاسفانه باقی می‌ماند و این تا باقی بماند نه مسائل اقتصادی منحل می‌شود و نه مسائل بین‌المللی مان و انشاالله بقیه بحث‌ها را هم در دور دوم خواهم گفت.

سوال: خیلی متشکرم جناب آقای جلیلی بفرمایید؟ 

جلیلی: بسم الله الرحمن الرحیم عید سعید غدیر را تبریک عرض می‌کنم، ببینید ما وقتی صحبت از فرصت‌ها می‌کنیم یکی از بخش‌های مهم این فرصت‌ها در سیاست خارجی است، سوال مردم این است که این فرصت‌های سیاست خارجی چگونه به زندگی ما می‌رسد؟ من این را توضیح بدهم در سیاست خارجی فرصت چگونه شکل می‌گیرد، فرصت اینگونه شکل می‌گیرد که کشور‌ها با هم یک اشتراکاتی دارند از آن تعامل به دست می‌آید و از آن تعامل فرصت به دست می‌آید به ویژه در زمینه اقتصادی اگر ما صحبت می‌کنیم از اینکه می‌خواهیم فرصت‌ها را استفاده کنیم باید بدانیم در روابطمان با کشور‌های جهان چه اشتراکاتی داریم و از آن‌ها چه فرصت‌هایی به دست می‌آید اولین ایراد اینجا این است که شما فقط دو سه تا کشور را بهش تمرکز کنید که اتفاقاً آن دو سه کشور بیشترین اختلاف را با شما دارند و با شما نه تنها فرصت تولید نمی‌کنند بلکه تهدید تولید می‌کنند این یک، پس شما باید تمام دنیا رو ببینید ما در دنیا کشور‌های فراوانی داریم که زمینه‌های مشترک کار با ما را دارند به ویژه در عرصه اقتصاد اینجا شما باید اولویت بندی داشته باشید بدانید که هدف در اقتصاد چیست اولین بحثی که اینجا وجود دارد این است که در بحث‌های اقتصادی، چون سوال جلسه ما امروز این است که فرصت‌های اقتصادی در سیاست خارجی را چگونه به دست بیاوریم ما امروز دو تا موضوع اصلی در کشور داریم یک اشتغال دو ارزآوری این دو تا باید عملیاتی شود بیاید و عملاً در سیاست خارجی خودش را نشان بدهد، سیاست خارجی موفق است اگر ابتدای سال این کار شروع شد ابتدای دولت معلوم شود، در پایان آن سال در پایان آن دولت چه میزان به ارزآوری ما اضافه شد، چقدر اشتغال ما را زیاد کرد، چقدر توانست اقتصاد ما را رشد بدهد، این اولین لازمه‌اش این است که شما باید اقتصادت را جانمایی کنی در آن زنجیره اقتصادی که وجود دارد اولویت‌ها را باید اینجا مشخص کرد شما باید ببینید در کشور‌های همسایه که اولین اشتراک را با شما دارند چگونه می‌خواهید از این استفاده کنید من یک مثال بزنم برخی اوقات فقط از اشتراک شما با دیگران نیست که این به دست می‌آید از اختلاف آن‌ها با هم هم برای شما بعضی وقت‌ها فرصت تولید می‌شود همین روسیه با اتحادیه اروپا دچار اختلاف شد یک زمانی ۱۱ میلیارد دلار صیفی جاتش را از آنجا وارد می‌کرد به دلیل این اختلاف این فرصت برای شما ایجاد شد که ۱۱ میلیارد دلار صیفی جاتتان را صادر کنید به روسیه خب این یک فرصت است یا با همسایگان شما شرایطی وجود دارد که تحریم نمی‌تواند در آن اثر بگذارد در زمانی همین کسانی که ادعا‌هایی دارند ما با همین ترکمنستان روابطمان ۶ میلیارد دلار بود به دلیل اینکه اولویت‌ها را نمی‌شناختند ارزآوری برایشان مهم نبود این رسید به ۲۰۰ میلیون دلار این معلوم است که به اقتصاد کشور لطمه می‌زند، من عرضم این است هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد هر سفارت شما باید برایش ماموریت تعریف شود در ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور اگر این نگاه باشد آن موقع هر سفر سیاسی و دیپلماتیک شما در سطوح مختلف که می‌رود باید همراه با خودش عده‌ای از فعالان اقتصادی و بازرگانان را ببرد در جا‌های مختلف ببینید ما در دنیا هرجا که فرصتی است آن را نباید بگذاریم کنار از آمریکای لاتین گرفته، آفریقا گرفته همسایگانمان گرفته، همین کشور‌های حوزه مقاومت گرفته، همه این‌ها برای ما کلی می‌توانند فرصت ایجاد کنند ما در زمانی من معاون آمریکای لاتین اروپا آمریکای وزارت خارجه بودم در همان زمان ما با دو سه کشور آمریکای لاتین توانستیم صادراتمان را به چند میلیارد دلار برسانیم این چند میلیارد دلار یعنی کلی ارزآوری کلی اشتغال و کلی فعالیت‌های اقتصادی و حضور ما در آنجا همین شهید رئیسی عزیز در آخرین سفرش چی را به رخ کشید رقم نیم میلیارد دلار رفت در سریلانکا صادرات خدمات فنی ما را به رخ کشید، این را باید برنامه داشت، من معتقدم آن وقت بعد این علاوه بر بحث‌های جغرافیایی بحث‌های موضوعی هم وجود دارد شما امروز در گردشگری در سلامت در آموزش در مسائل فرهنگی در کنار اقتصادی همه این‌ها می‌توانید با دیپلماسی‌های مرتبط با آن‌ها کلی برای کشور فرصت ایجاد کنید ما اگر صحبت از فرصت می‌کنیم و می‌گوییم یک جهان فرصت واقعاً امروز در جهان این فرصت وجود دارد ما الان در منطقه در همین منطقه مقاومت که ما بیشترین همکاری‌ها را داشتیم جوانان ما رفتند آنجا به حق ایستادند و دفاع کردند از مقاومت امروز باید روابط اقتصادی ما در همین سطح باشد متناسب باشد یعنی ما باید بیشترین روابط اقتصادی را با کشور‌های همسایه مثل پاکستان مثل سوریه داشته باشیم نه اینکه برخی کشور‌های دیگر بیشتر از ما داشته باشند، من عرضم این است ما امروز در برخی از کشور‌ها فرصت‌های کم نظیری داریم فقط بازار پتروشیمی و صنایع پایین دستی پتروشیمی منطقه ۱۳۵ میلیارد دلار از سهم ما خیلی کم است، ما باید اینجا حضور فعال داشته باشیم. 

سوال: خیلی متشکرم جناب آقای زاکانی بفرمایید؟ 

 زاکانی: بسم الله الرحمن الرحیم تبریک عرض می‌کنم فرا رسیدن عید سعید غدیر را ما در یک کتاب به عنوان سیاست خارجی ایده محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه ایده‌های خودمان را ترسیم کرده‌ایم و با یک چهارچوب مشخصی که مبتنی بر قدرت داخلی انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای و جهانی این ظهور و بروز قدرت ایران را بتوانیم بیشتر کنیم و یک جایگاه جدیدی را برای ایران در عرصه منطقه و جهان به ثبت برسانیم مبانی سیاست خارجی ما سه چیز است یکی مکتب امام یکی منطق درستی برای جهانیان دارد رهنمود‌های رهبری معظم انقلاب و تکیه به مردم است بر اراده مردم تکیه کنیم مفروضاتمان هم این است که دوران گذار است، قدرت دچار یک دگرگونی و پراکندگی شده و جهان در حال تغییر است با مدل‌های قبلی و با مدل‌های در حقیقت سوخته نمی‌شود، جایابی درستی برای قدرت در عرصه منطقه‌ای و جهانی داشت پنج گام را هم تعریف کرده‌ایم ابتدا ارتقاء کرامت انسانی است یعنی بازیابی آن پیام اساسی انقلاب اسلامی در سراسر جهان این پیام امروز با همه وجود شنیده می‌شود امروز وقتی شما از آزادسازی قدس صحبت می‌کنید از ظلم بر مردم فلسطین صحبت می‌کنید در خود آمریکا هم پدیدار دارد، چون ما مبتنی بر آن یافته‌های که بر اساس کرامت انسانی است تکیه زده انقلاب اسلامی و برترین‌های آن را بیان کرده نکته دوم ارتقاء منزلت تصویر جهان ایران است این حصاری که دور ایران کشیدند و این سیاهنمایی را که کرده‌اند باید شکسته شود، بهترین پیام آور برای این موضوع ایرانیان خارج از کشور هستند و عقبه مستضعفین و حق مداران در سراسر جهان خاصه در محور مقاومت محور سوم فعالیت ما سیاست همسایگی است و ارتقاء محور مقاومت، ما ظرفیت بی‌نظیری داریم در منطقه بدون ایران که به زعم بزرگان دشمن در منطقه غرب آسیا قدرت برتر است این قدرت برتر امروز یک تجلی ویژه پیدا کرده به ویژه بعد از کاری که در وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که اصلاً معادلات منطقه‌ای تغییر کرده لذا از همه این ظرفیت‌ها باید استفاده کرد از سیاست همسایگی باید بهره برد و نکته چهارم دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است ما از همه ظرفیت‌های جهانی و منطقه‌ای و داخلی‌مان باید استفاده کنیم دیگران را به خودمان وابسته کنیم به جای اینکه به دیگران وابسته باشیم این خیلی امر مهمی است شما وقتی در درون کشور ظرفیت‌هایی را خلق می‌کنید که ۳۶ کشور در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار از ایران به ایران وابستگی پیدا می‌کنند این فوق العاده قدرت برای ایران ایجاد می‌کند، وقتی شما در منطقه آثارت جوری است که بدون شما نمی‌توانند تصمیم بگیرند برای شما قدرت در منطقه ایجاد می‌کند، وقتی شما در جهان در قدرت‌های نوظهور ارتباطات و مواردی را دنبال می‌کنید در بریکس در شانگ‌هایی که آرزوی یک عده بود در دولت شهید رئیسی به ثمر رسید شما برای خودتان فرصت‌های جدیدی خلق می‌کنید که یک نمونه‌اش را سرور عزیزم راجع به اوراسیا صحبت کردند لذا دیپلماسی اقتصادی نیاز به یک تحول در وزارت خارجه دارد و نیاز به بسترسازی برای حضور بخش خصوصی در سراسر جهان و فرصت‌های آن دارد که این اتفاق بیفتد نهایتاً موقعیت ژئوپلیتیک ایران باید در منطقه و در جهان یک منزلت‌یابی جدید شود این فرصت‌ها فرصت‌هایی نیست که بشود آن را از دست داد، لذا با ایده محوری با منزلت جویی ما مسیری را باید برویم که در این مسیر ایران را بر قله‌های جهان بنشانیم.
عرض کردم ما باید به مکتب امام به رهنمود‌های رهبری معظم و به مردم خودمان تکیه کنیم و از تمام ظرفیت‌ها نهایت استفاده را بکنیم برای چی برای اینکه ارتقاء کرامت انسانی را داشته باشیم و اعتلای اهداف انقلاب اسلامی در سراسر جهان و از طرفی هم بازیابی قدرت خودمان را در منطقه و جهان مجدد انجام بدهیم. 

سوال: خیلی متشکرم بسیار خوب در نوبت دوم هر یک از نامزد‌ها به مدت ۵ دقیقه فرصت دارند که نظرات دیگر نامزد‌ها را نقد کنند جناب آقای قالیباف ۵ دقیقه جنابعالی از همین حالا شروع شد؟ 

قالیباف: من در بخش دوم این را توضیح بدهم البته من واقعاً متوجه نشدم به هر حال جناب آقای پزشکیان در این حوزه که ستاد ایشان برای مذاکره چه پیشنهادی دارند و چطوری می‌خواهند رفع تحریم را انجام بدهند، با توجه به اینکه قانون اقدام راهبردی را مانع تحریم می‌دانند و سیاست‌های کلان را هم گفتند قبول نداریم این را به هر حال روشن شود من به هر حال به این موضوع بپردازم که خود من وقتی می‌گویم مذاکره را قبول دارم و پیگیری می‌کنیم منطبق بر ماده ۶ در ماده ۶ به ما این فرصت را می‌دهد که اقدام متقابل انجام بدهیم و قدم به قدم پیش برویم، یعنی ما الان پروتکل الحاقی را که با قانون اهبردی متوقف کرده‌ایم او در مقابل آزادسازی نفت ما ما می‌توانیم مجدد آن را برقرار کنیم یعنی یک اقدام آن‌ها یک اقدام ما مثلاً ما الان غنی سازی ۶۰ درصد را بر اساس اقدام راهبردی اقدام شده اگر آن‌ها در حقیقت بنادر ما را آزاد کنند بیمه را آزاد کنند بانک مرکزی را اجازه بدهند کارش را انجام بدهد ما حتماً برمی‌گردیم یعنی پایاپای این کار را باید انجام بدهیم به هر حال وقتی ما با یک دشمنی روبرو هستیم که صادقانه نیست رفتار ترامپ را دیده‌ایم طبیعتاً باید خیلی حساب شده این کار را انجام بدهیم و من مطمئن هستم که در حوزه رفع تحریم این موضوع را به طور جد دنبال می‌کنیم، اما در حوزه خنثی سازی تحریم و فرصت‌های خیلی بزرگی داریم ما همین الان عزیزان اشاره کردند اوراسیا بحث شد شانگ‌های بحث در همین جا در رابطه با بریکس همین الان ما ۲۴ میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قرارداد‌هایی که در همین چهارچوب شور‌های نوظهور است و همه این‌ها هم مخالف آمریکا هستند با ما هم می‌توانند کار کنند این‌ها باز نشان می‌دهد که ما اینجا در داخل یک انسجام و یک وحدت رویه نداریم اختلاف است بین دستگاه‌ها حتی اختلاف میان دستگاهی من در آن پیشنهادی که داشتیم که این‌ها را حل و فصل کنیم در ۵ کار یکیش در حوزه سیاست خارجی است که من معتقدم این بسیار کار کلیدی و اساسی است در میز گرد سیاسی قبل من اشاره کردم نشان دادم که چگونه ایران ما در حوزه ترانزیت هوایی چگونه ما را دور می‌زنند آن را من نشان دادم که همه می‌آیند از اطراف ایران عبور می‌کنند ما از درآمد بزرگ محرومیم که این در کمتر از یک سال قابل انجام است باز من به مردم عزیزمان این را نشان می‌دهم نگاه کنید این‌ها مسیر‌هایی است که الان دارد کارش انجام می‌شود یعنی از جنوب ایران از هند مستقیم آیمک می‌آید و می‌رود به سمت اروپا از مسیر عربستان و از شمال ایران.
این خطوط قرمز که می‌بینید ایران را دور زده است، این بزرگ‌ترین موقعیت ژئوپلیتیکی ما را دارد و بزرگترین موقعیت درآمد اقتصادی ما را از بین بردند در شمال و جنوب.
پیشنهاد ما در طرح ۱۴۱۴ که گفتیم در چاربهار چه کاری انجام دهیم و پایگاه و پایتخت دوم اقتصادی مان در آن جا می‌گذاریم، پایتخت دوم ایران را، این نقشه نگاه کنید، این‌ها مسیر‌های حمل و نقلی است که الان بخش قابل توجهی هست، متاسفانه به خاطر سیاست‌های غلطی که یا هماهنگی‌های غلط یا عدم واقعا توافق‌های اساسی در اجرای سیاست‌ها که می‌گویم ضعف مدیریت در این جا خودش را نشان می‌دهد.
ما راه آهن‌هایی که داریم حدود ۲۵ درصد راه آهن‌های ما برای ما هیچ منفعت اقتصادی ندارد و حتی به اندازه هزینه خودش هم نمی‌آورد و اگر آن‌ها در مسیر این سیاست دنبال کرده بودیم، امروز وضع مان بهتر بود.
امروز با این طرح ۱۴۱۴ در حوزه چاربهار، شما چند سال حرف چاربهار را می‌شناسید و حرف از سرمایه گذار ۱۰۰ میلیون دلار و ۸۰ میلیون دلار است در شرایطی که ۲۴ میلیارد دلار بدونی که مشکل‌ای اف تی اف و بدون مشکل مربوط به تحریم از تحریم هسته‌ای آمریکا داشته باشیم، می‌توانیم انجام دهیم.
این جاست که توافق، این جاست که مدیریت قوی، این جاست که تصمیم درست و ما به حول و قوه الهی در برنامه هفتم و در ادامه آن این ان شاءالله کار عظیم را برای یک درآمد دائمی برای کشور فراهم خواهیم کرد.

مجری: آقای پزشکیان بفرمایید.

پزشکیان: من یک اصولگرا هستم، اما به شدت باید برای این که به اصول برسیم اصلاحات و کاملا به اصلاحات معتقد هستم، اصولی که معتقدم حق هست و عدالت و همان چیزی که درجامعه می‌بینیم حق مردم و عدالت در تقسیم منابع و کانون‌هایی که باید همه مشارکت کنند. دیده نشده است.
در نتیجه برای این که این اتفاق بیافتد و همه مشارکت کنند باید کشور از این که یک جریان، یک دسته، یک گروه بخواهد اداره کند بیاییم بیرون.
غیر ممکن است مملکت توسط یک جناح، یک دسته و یک گروه بتواند اداره شود، تا مشکلات داخلی خودمان را حل کنیم تمام این حرف‌هایی که می‌زنیم قابل اجرا نیست. کی از سفارت انگلستان رفت بالا و آن جا بست، اصلاح طلب‌ها این کار را کردند، کی سفارت عربستان سعودی آتش زد و بعد نماز خواندند و در روزنامه‌هایی که مال این‌ها بود گفتند ما دستاورد بزرگی آوردیم و بعد باعث شد تمام سفارت خانه جمع کنند و بروند و یا رابطه شان را با ایران به شدت کاهش دهند.
ما‌ها که معلومه است، از آن آدم‌هایی که از سفارت خانه بالا رفتند پست‌های دولتی گرفتند چرا جلوی آن‌ها را نگرفتند، ما داریم با هم دعوا می‌کنیم بهتر است صادق باشیم و صادقانه بگوییم، می‌خواهیم بگوییم ما نکردیم، کی این بچه‌ها را این روندی ایجاد کرده است که از کشور خارج می‌شوند. ما‌ها یعنی این روند را واقعیت را ببینیم.
از روز اول وقتی که آمدم ثبت نام کردم گفتم که بنده آن چیزی که پیگیری خواهم کرد سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است.
الان می‌توانم بگویم که قبول ندارم، یکی یک چیزی گفته که این برنمی گردد به دیدگاه من، بنده نجات کشور را در همان سیاست‌های کلی می‌بینیم که مال نظام است و رفتم به آن طرف.
مگر نمی‌گفتند مثلا پول گوشت، مرغ و این‌ها به برجام ربط ندارد، مگر نمی‌گفتند دلار این جوری نمی‌شود، چطور شد گوشت، مرغ شد ۱۰۰ هزار تومان، گوشت ۷۰۰-۸۰۰ هزار تومان این‌ها که برجام ربط نداشت چرا اتفاق افتاد.
در تئوری بگوییم خیلی راحت است، چرا نتوانستیم بکنیم، ما گفتیم که برجام نباشد، اف‌ای تی اف هم نباشد این‌ها مشکل داخلی ماست و حل می‌کنیم چرا حل نکردیم.
واقعیت این است که در داخل اول این اختلافات را حل کنیم نه پشت تریبون و این حرف‌ها، بشینیم یک جا، حضرت امیر در خطبه ۱۶ می‌فرماید (کلمات عربی) بروید توی خانه‌های تان قایم شوید، اول این اختلافات خودتان را حل کنید، هیچ ملامت کننده ملامت نکند مگر خودش و هیچ حمد کننده را بزرگ نداند مگر خدایش را.
چیزی که گرفتار آن هستیم، ما می‌گوییم شما نتوانستید، شما می‌گویید ما نتوانستیم، به کجا می‌رسد، در همین اول مجلس قراربود تورم را درست کنیم، زندگی مردم را اصلاح کنیم، چرا نتوانستیم بکنیم، حرف زدن که هزینه ندارد، باید مشکلات داخلی را حل کنیم، امکان ندارد اگر برجام، ارتباط مان حتی به این کشور‌های منطقه درست کنیم، اگر‌ای اف تی اف و برجام را شهید رئیسی خودش به شدت پیگیری بود که برجام را حل کند، خوب محال است که بچرخانیم که ما کردیم و شما نکردید.
باید دست به دست هم دهیم و با دنیا مشکل مان را حل کنیم، ما باید دست به دست هم دهیم و اختلاف داخلی را حل کنیم و این در جلساتی که باید با هم بشینیم.
وگرنه آن‌ها به من طعنه بزنند و من به آن‌ها طعنه بزنم، من معتقدم اگر سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری که سیاست‌های نظام است اگر قدرت مدیریت داشتیم و توان اجرایی داشتیم و کارشناسان مان را احترام می‌گذاشتیم و پرونده برای شان درست نمی‌کردیم و حذف شان نمی‌کردیم و برخورد ناشایست با این‌ها نمی‌کردیم، ما مردم ایران، شایستگان و نخبگان قادر هستند که ما را به جایی برسانند که در سیاست‌های کلی دیده شده است، مشکل دعوایی است که هی همدیگر را محکوم می‌کنیم.
معلوم است که این کار‌ها را کرده است و لازم نیست الان همدیگر را محکوم کنیم.

مجری: آقای قاضی زاده هاشمی بفرمایید.

هاشمی: آقای دکتر پزشکیان مطالب درستی می‌فرمایند، ولی در مقام بیان چه حضرت ایشان، چه مشاوران شان در برنامه‌ها، چه سخنران‌های کمپ‌های تبلیغاتی ایشان، توصیه می‌کنم اگر گوش نمی‌کنند سخنرانی‌ها دوستان شان حداقل مرزبندی کنند با این حرف ها، با حرف‌هایی که اساس نظام و انقلاب و دستاورد‌های نظام و انقلاب را هدف گرفته و زیر سوال می‌برد.
ما با همسایگان مان دوست هستیم و پیشرفت آن‌ها را پیشرفت خودمان می‌دانیم و عمق استراتژیک همسایگان هستیم و تا اقتصاد آن‌ها درست نشود، اقتصاد ما درست نمی‌شود، ولی به عنوان یک ایرانی که نگاه خود تحقیری داشته باشیم و مشکلات زیادی داریم، باید این‌ها را حل و فصل کنیم، ولی نباید آدرس غلط دهیم، در مناظرات اقتصادی کثرت جاده‌های ترکیه بعضی از دوستان بدون چه نهضت بزرگ جاده سازی بود که مجبور شدم یادآور شوم به رخ کشیدند.
آقای پزشکیان یادتان هست یک روزی رئیس جمهور ایرانی وقتی به ترکیه می‌رفت، خیابان‌های ترکیه، خیابان استامبول بسته می‌شد و مردم ترکیه به رئیس جمهور شان می‌گفتند این شعار ما می‌توانیم دولت ایران را یاد بگیرید و پیش روی تان قرار دهید و از آن پیروی کنید، متاسفانه وقتی که دولت دوازدهم، یازدهم روی کار آمد ما دچار سراشیبی شدیم عقب افتادیم، چون آن نهضت فعالیت، نهضت ساخت و ساز و جهشی که در بخش‌های مختلف بود، متوقف شد، الان هم که شهید رئیسی عزیز آمدند این کار را دوباره راه اندازی کنند، یک جمع زیادی از این دوستان که الان فرصت حرف زدن پیدا کردند، طلبکار شدند متاسفانه.
ما دنبال احیای قدرت ایران بودیم در دولت شهید رئیسی و موفق شدیم که این کار را انجام دهیم، ایران همیشه الهام بخش کشور‌های منطقه و امروز الهام بخش کشور‌های جهان است، رئیس جمهور‌های ما حضرت آقا وقتی می‌رفتند به کشور‌های مختلف، شهید رئیسی می‌رفت، حتی رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم و نیویورک و کشور‌های مختلف، اخیرا رفتن شهید رئیسی به پاکستان بیینید بعد از این که ما درگیری پیدا کرده بودیم، چه استقبال باشکوهی از ایشان شد.
ما نباید تن به خود تحقیری دهیم و داشته‌های مان را خیلی ارزان بفروشیم.  نکته‌ای که در مورد سیاست خارجی آقای پورمحمدی فرمودند ما تا قبل از دهه نود مسئله مشارکت مردم و قهرمردم با صندوق این گونه که الان هست، نداشتیم، مردم کمتر، بیشتر اوج مشارکت مردم سال ۸۸ است، چرا بعد اتفاقی افتاد که مردم کم کم با صندوق‌ها قهر کردند و این گونه فکر کردند بخشی از مردم که فایده‌ای ندارند، که الان دوستان آقای دکتر پزشکیان با انواع و اقسام ترفند‌ها یک جوری مردم را دعوت کنند و بترسانند مردم را، که اگر نیایید چنین می‌شود و چنان می‌شود، با ترساندن مردم از امور موهوم، اموری که متاسفانه خودشان رقم زننده اش بودند در دولت آقای روحانی، تلاش می‌کنند این اتفاق بیافتد.
چرا مردم قهر کردند، چون مردم دوگانگی دیدند، رفقایی که الان هستند در ستاد آقای پزشکیان، وزیر مسکنی که مسکن نساخت خونه خودش توی باستی هیلز بود و مسکن نخواست و موقعی که می‌رفت افتخار کرد که مسکن نساخت و این را اعلام کرد با صدای بلند، این‌ها سرکار باشند مردم نجیب چه فکر می‌کنند، می‌گویند ما به چه کسی مراجعه می‌کنیم و یا به چه کسی رجوع می‌کنیم، یا فساد‌هایی که وجود داشت، نمی‌خواهم بپردازم، یا اتفاقی که سر بنزین افتاد سال ۹۸، رفتاری که با مردم شد، فارغ از گرانی که اتفاق افتاد، نحوه تعامل دولتمردان، قبل از آن هم دولت‌های مختلف قیمت‌ها را تعدیل می‌کردند با رابطه قوی با مردم، قضیه اینترنت، نه تلگرام، سال ۹۸ اینترنت جهانی را بست، الان مسئولیت دارد قائم مقام ستاد آقای پزشکیان، مسئولیت دارد، کسانی که پناه آوردند، این دوگانگی‌ها را مردم می‌بینند که دچار تردید می‌شوند.

مجری: آقای پورمحمدی بفرمایید.

پورمحمدی: بله باز هم بحث خارجی است ولی، چون اساس سیاست داخلی است باز برمی گردد مباحث ما به سیاست داخلی، توضیح می‌دادم که به هر حال ببینید نظام ما با مردم به این جا رسیده است، ولی متاسفانه عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند، تلاش هم آن چنان نمی‌کنند مردم خوشبین شوند و حضور پیدا کنند، حالا با تفسیر‌های مختلف، ببینید یکی از ساختار‌های روشن برای جلب مشارکت مردم و سازماندهی و پاسخگویی و شناسنامه دار کردن فعالیت‌های سیاسی که جلوی فعالیت‌های هرج و مرج طلبانه، نامشخص و مافیایی و پنهان در عرصه سیاسی گرفته شود، فعالیت حزبی است، تحزب است، یک واقعیت، ما دویست و هفتاد - هشتاد حزب داریم، تازه ۱۱۰-۱۲۰ تا توانستند مقدمات را فراهم کنیم، ولی الان جریان تحزب در کشور وجود دارد که اصلا گروه‌ها، کاندیدا‌ها شناسنامه داشته باشند، مانیفست برنامه داشته باشند، آرمان‌های شان مشخص باشد، کجا می‌خواهند بروند، تعریف شان، تحلیل شان از شرایط بگویند، وقتی به طور مشخص در این جلسه، دوستانی تحزب و فعالیت سازمان یافته سیاسی را قبول ندارند، ما می‌توانیم امیدی داشته باشیم که یک سامان سیاسی منظم داشته باشیم.
این برادر آقای جلیلی من وزیر کشور بودم، دیدم که باید سامان دهیم هم به جریان سیاسی، هم به جای تشکل‌های مردمی به خصوص، ثمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، وقتی دیدیم وضعیت سازمان‌های مردم نهاد نظم و قاعده پیدا کند، ایشان معاون من را خواست و گفت این چه کاری می‌خواهید بکنید، سازماندهی می‌خواهید بکنید، می‌خواهید انقلاب مخملی و انقلاب رنگی توسط این ثمن‌ها و انجیو‌ها صورت بگیرد و من گفتم این حرف‌ها را قبول نکن، قدرت ایران در تاریخ طبقه متوسطش هست، ما تسلیم دیکتاتور‌ها خیلی نشدیم، نظام ایران خیلی آن فضای دیکتاتوری شدید بر آن حاکم نشده است، چرا مردم، چون طبقه متوسط ایران قدرتمند بوده است، علما، دانشمندان، فرهنگیان، هنرمندان، اصناف، بازاریان، پیشه وران، پیله وران، ما قدرتمندترین طبقه متوسط تاریخ را داشتیم، از همین است که دیکتاتوری در ایران ضعیف بوده است.
امروز هیئت‌های مذهبی، تشکل‌های خیریه که بسیار گسترده و بسیار مفید است، این سمن‌ها و اِن‌جی‌او‌ها قوت نظام ماست. این‌ها مدنیت نظام ما را تأمین می‌کنند. حالا ما می‌خواهیم سازمان‌دهی کنیم، کسی که قبول ندارد مردم را به آن معنا، مردم باید حضور داشته باشند، حرف بزنند. نقش‌آفرین باشند و بتوانند با سازمان‌دهی و با تشکل در نظام سیاسی مشارکت کنند. حالا، چون بحث دیپلماسی است یک خرده آن بحث را باز کنم. یکی از مقولات مهم دیپلماسی؛ بحث همان چه که گفتیم؛ دیپلماسی اقتصادی است. به هر حال، چون بحث اقتصادی خیلی مهم است باید سمت و سوی اقتصادی خود را مشخص کنیم. توافقات منطقه‌ای که الحمدلله در دولت شهید رئیسی هم خوب جلو رفت. بازار‌های مشترک که فعال شده، دیگر نمی‌خواهم بگویم، چون دوستان گفتند، نیاز به توضیح ندارد. قرارداد‌های اقتصادی، تجاری، صادرات خدمات مهندسی، گردشگری و چیز‌هایی که انجام شده، مهمتر از همه اجرای پروژه‌های مشترک است، مثل انتقال آب، انتقال خطوط نفت و گاز، انتقال برق و کار‌های دیگر. من یک مثال مصداقی روشن می‌خواهم بزنم، چون مهم است و در این جلسه هم مطرح شده، نیاز به توضیح دارد. بحث کرسنت و SFO، کرسنت سال ۸۱ قراردادی در دولت وقت تصویب می‌شود، بنا شده از یک حوزه میدان مشترک گازی به نام سلمان که بین ما و امارات است برداشت مشترک شود، ما قرار شد سهم خودمان را استخراج کنیم، به اماراتی‌ها بفروشیم در طول ۳۰ سال. قرارداد انجام شد، آن‌ها هم سهم خود را بردارند، چون حوزه مشترک است. قرار شد انجام شود، شروع شد که مقدمات، سر اختلاف در قیمت بود و یک حرف‌هایی در حاشیه آن بود، این یک خرده طول کشید، بعد هم که بحث قیمت و اختلاف قیمت مطرح شد، دیوان محاسبات هم ورود پیدا کرد و قرار شد که نسبت به این قصه تصمیم بگیرد. من هم هیچ نقشی نداشتم، چون من آن موقع دفتر رهبری بودم؛ سال ۸۱. ۸۷ هم من رفتم سازمان بازرسی، دیگر این که سؤال می‌شود به من ارتباطی ندارد، ولی اطلاعات را می‌خواهم به مردم بدهم. این پروژه قرار بود گاز را بفروشیم؛ پول دریافت کنیم. ضمناً امنیت منطقه‌ای را با مشارکت دو کشور تضمین کنیم. ضمناً سهم خود را از میدان گازی مشترک برداریم، چرا جلوی آن را گرفتیم تا امروز؟ ۲۲ سال است، چند سال اول مذاکره بوده، ۱۵ تا ۱۶ سال است یا آقای زنگنه مجرم است که آقایان متهمش کردند؛ آقای جلیلی و دوست برادرمان، یا دوستانی که جلوی اجرای قرارداد را گرفتند. من امروز به ملت ایران اعلام می‌کنم؛ این قرارداد میلیارد‌ها دلار منافع ملت را از دست ما گرفت، میلیارد‌ها دلار خسارت بر ما وارد کرد، ۱۸ میلیارد دلار تقاضا کرده، چند میلیارد دلار تصویب شده در دادگاه‌ها، سه سال است که آقای زنگنه تقاضای مناظره با آقای جلیلی داده، چرا جواب نمی‌دهد؟ حق با ایشان است یا حق با ایشان است، یا ایشان خائن است، به ملت خیانت کرده، باید پاسخ دهد. من از سازمان صداوسیما می‌خواهم جلسه علنی بگذارد، مناظره بگذارد، تکلیف مردم روشن شود. این است که سیاست داخلی دیکته می‌کند بر سیاست خارجی، منافع ما را به خطر می‌اندازد. در این گروکشی‌ها، گرفتاری‌ها و خط‌کشی‌ها، این مسأله کشور است و امثال این ما زیاد داریم در موضوعات مختلف. حل بکنیم این‌ها را، می‌گذاریم استخوان لای زخم، بعد هم تبعات آن را در کشور می‌بینیم، همان چیزی که الان متأسفانه ما شاهدیم، دلسردی مردم نسبت به مشارکت سیاسی و حضور جدی در انتخابات است. 
سعید جلیلی: بحث‌های خوبی شد، به نظرم در بحث‌هایی که اگر ما صحبت می‌کنیم از اداره کشور و به ویژه شخص رئیس جمهور، یکی از موضوعات مهم این است که رئیس جمهور باید موضوعات را خوب بداند، اشراف داشته باشد، با یک جمله که در راهرو و این طرف و آن طرف می‌شنود تصمیم نگیرد، که حالا چند تا آقای پورمحمدی گفتند، خیلی جالب است. من چند نکته عرض کنم؛ در پزشکی حتماً دوستان بهتر می‌دانند، اگر شما یک تشخیص غلط بدهید، به تبع آن، تجویز شما هم درست نخواهد بود، ولی آن جا اگر خدای ناکرده تشخیص و تجویز غلط باشد، شاید جان یک نفر به خطر بیفتد، اما در سیاست و حکمرانی؛ یک تشخیص غلط باعث می‌شود میلیون‌ها نفر از آن متضرر شوند. این بحثی که فرمودند وفاق مثلاً در سیاست خارجی حتی در مسائل ملی، بحث خیلی مهمی است. وفاق چگونه صورت می‌گیرد؟ این است که اولاً شما راجع به موضوع تشخیص درست داشته باشید. شما دارید تشخیص غلط می‌دهید، شما موضوعات را اشتباه مطرح می‌کنید، اصلاً نکاتی که مطرح می‌کنید، من حاضرم با خود شما چند ساعت مناظره کنم. موضوعات را اصلاً نمی‌دانید موضوع آن چیست؟ 

پورمحمدی: با طرف‌تان مذاکره کنید، من که طرفتان نیستم.

جلیلی: در موضوع همین FATF می‌خواهم عرض کنم. شما جمله‌ای را راجع به FATF بیان کردید آن روز، حالا نمی‌دانم خواب‌نما شده بود یا چیز دیگری که بحث اصلاً موضوعی که الان در FATF مانده، اصلاً موضوع؛ آن نیست. اصلاً آن سالی که شما گفتید؛ اصلاً بحث قرارداد FATF؛ آن نبود، سه سال بعد از آن پیش آمد. اصلاً آن زمانی که بود موضوع کنوانسیون، دقیقاً بحث من این است، شما می‌خواهید رئیس جمهور باشید، وقتی که موضوع را اصلاً نمی‌دانید، چطور؟

پورمحمدی: من بهتر از شما می‌دانم، بگذار تلویزیون مناظره بگذارد که من درباره FATF و کرسنت صحبت کنم. نمی‌خواهم اینجا ادعا کنم.
جلیلی: اجازه است صحبت کنم؛ همین طور است دیگر، FATF؛ خود او می‌گوید ۴۱ بند با شما امضا کرده، همان آقای طیب‌نیا شما دارید آن را اجرا می‌کنید. شما هنوز این را نمی‌دانید. ۳۹ بند آن را دارید اجرا می‌کنید، بعد کار‌ها می‌بینید پیش نمی‌رود، بعد رئیس دولت، سخنگوی دولت شما می‌گوید؛ این را ببینید؛ می‌گوید تحریم و FATF مانع خرید واکسن؛ تیتر، روزنامه دولتی، ایران. سخنگوی دولت، بعد میلیون‌ها نفر از این ضرر می‌کنند، چون نمی‌دانید. الان مگر FATF امضا شده است؟ مگر الان این حل شد؟ پس چرا هنوز واکسن را ما توانستیم بخریم؟ چون تشخیص غلط می‌دهیم. تشخیص غلط، یعنی تجویز غلط. این را من واقعاً یا دوستمان می‌فرمایند در قضیه برجام مگر این کار انجام نشد، مگر نمی‌گفتند با یک توافق حل می‌کنیم، می‌رویم مشکلات حل می‌شود، هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد، هم چرخ اقتصاد بچرخد، رفتند چه کار کردند؟ رفتند همین کار را انجام دادند. توافق کردند؛ ۱۵ بار خود آژانس گفت اجرا کردند، خیلی هم خوب اجرا کردند، تازه بیشتر هم اجرا کردند که مدیون نباشند. نتیجه آن چه شد؟ این که طرف کلاً خارج شد. کلاً عمل نکرد، بعد آن موقع تازه شما می‌آیید کشور را متهم می‌کنید، این جالب است. شما تمام بند‌های FATF را آن نکاتی که همین آقای طیب‌نیا رفت امضا کرد؛ اجرا می‌کنید، عوض این که طلبکار باشید، می‌آیید ملت و کشور را اینجا بدهکار می‌کنید، در قضیه کرسنت جالب‌تر است. موضوع کرسنت چیست؟ در کرسنت یک فساد صورت گرفته به ثمن بحث، کشور را رفتند یک اموال و سرمایه کشور را قرارداد بستند، فلان شده، بله باید با آن برخورد شود، باید دادگاه محکوم کند، بعد فردی که در این قضیه باید متهم شود، شما برای چه می‌روی به دادگاه شکایت می‌کنی، می‌گویی این قضیه در آن فساد بوده، به خاطر این فساد ما باید مدعی باشیم و این را نمی‌توانیم اجرا کنیم، چون به سرمایه ملت ما لطمه زده است، بعد در دادگاه می‌دانید چه می‌گوید؟ می‌گوید پس چرا این رئیس جمهور شما آمد؛ همان کسی که در این قضیه متهم است، دوباره به عنوان وزیر نفت آن را معرفی کرد؟ این را جواب دهید. این رفتار را جواب دهید؟ این یعنی چه؟ راجع به سمن شما می‌گویید، راجع به سمن‌ها نمی‌دانم خواب‌نما شدید که چه کسی آمده، چه کسی به شما چه گفته؟ اگر بحث‌تان این است؛ بله شما بگویید آن سمن‌هایی که شما می‌گفتید من می‌خواهم کمک کنم، چند تا ریشه در فرهنگ ملی ما داشت؟ خود شما گفتید هیئت‌ها و جلسات ما، ما بسیاری از نهاد‌های مردم‌نهادی داریم که شکل خارجی ندارد. شما آمدید بودجه‌های فراوان به کسانی که فقط شکلی است؛ مثل همین شرکت‌های صوری، شرکت‌های قراردادی آمدند ثبت کردند، یک امتیاز می‌گیرند، انجام می‌دهند، این اسمش می‌شود؛ کار ملی؟ این اسمش می‌شود کار اجتماعیِ سیاسی؟ این معلوم می‌شود که دقیقاً مسأله را نمی‌دانید. وقتی که مسأله را نمی‌دانید، طبیعتاً نمی‌توانید تجویز کنید. تشخیص غلط، تجویز غلط می‌آورد. من این جا عرضم به مردم این است که رئیس جمهور باید بفهمدمی‌خواهد چه کار کند.
علیرضا زاکانی: به نظرم خیلی از مواردی که مطرح می‌شود، مال بی‌برنامگی است، چون برنامه ندارند، اینجا می‌نشینند یک صحبت‌هایی می‌کنند، ما را هم مجبور می‌کنند یک حرف‌هایی بزنیم بعداً خجالت‌زده می‌شوند. بعداً گله نکنید از ما، خجالت‌زده می‌شوید. آقای روحانی بنا شد عزت را به پاسپورت ما برگرداند، اما ۶۴ دانشجوی ما از نروژ اخراج کردند، بانوان ما را در استانبول زدند،

کودک ایرانی را در فرودگاه امریکا دستبند زدند و به خود نماینده ایران در سازمان ملل ویزان ندادند، بنزین هواپیمای آقای ظریف هم بهش داده نشد یعنی وزیرامورخارجه مان، مشکل ما چیست مشکل ما این است که می‌رویم گدایی غرب می‌کنیم برای این که داخل کشور مشکل را حل کنیم. آقای ظریف مشاور عزیز جناب آقای پزشکیان ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ در شورای روابط خارجی امریکا ما روندی را شروع کردیم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی است اگر با وجود تلاش‌های ما بی نتیجه بماند مردم ۱۶ ماه بعد انتخابات پارلمانی پاسخ می‌دهند. سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ هم توافق‌هایی کردیم و توسط اروپا رد شد مردم با انتخاب رئیس جمهور متفاوت پاسخ دادند من هم بازنشسته کردند حالا باردیگر من احیا شدم غرب در انتقال پیام به ایران دقت کند گدایی از غرب نمی‌شود کرد. التماس کرد این جا ما مشکلمان چیست ما مشکلمان مردم عزیز جریان تحریف است تا جریان تحریف شکست در این کشور نخورد جریان تحریم هم خنثی نخواهد شد نمونه واکسن کرونا که اخیرا مشاور ایشان و رئیس جمهور سابق خیلی به در و دیوار دارند می‌زنند این نامه آقای ظریف است به آقای رئیسی خب چرا به مردم خلاف می‌گویید این امضای آقای ظریف است چرا به مردم خلاف می‌گویید چرا به مردم دروغ می‌گویید خوب نیست مردم می‌فهمند خوب نیست خنده ام می‌گیرد از این نحوه برخورد ناظر به برجام گفتید اولا بنده کارنامه دارم کارنامه بنده اداره کمیسیون برجام است آقای پزشکیان خودشان هم تشریف داشتند در این کمیسیون برجام را نخوانده بودند اظهارنظر می‌کردند و آن جا گفتیم خواندید صادقانه گفتند من نخوندم گفتم چرا شما اظهارنظر می‌کنید آقای پزشکیان وقتی برجام را نخوانید گفت اطمینان می‌کنم، این برجام که این گزارش را در مجلس هم خواندیم بند به بندش، بند به بندش امروز حکایت از این دارد که ما درست گفتیم هم نکات مثبت را گفتیم هم نکات خسارت بار را گفتیم، اما برجام چیزی نبودش که رهبر معظم انقلاب بخواهند من گفتم آن دفعه مذاکره را رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌خواستند و بعدا هم با دانشجویان فرمودند خطوط قرمز رعایت نشد در برجام چرا خدای ناکرده تحریف می‌کنیم واقعیت‌های تاریخ را لذا در برجام کارنامه داریم و موضوع آن هم کاملا معلوم و مشخص است گزارش‌ها خواهش می‌کنم گزارشات ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه آقای ظریف را به مجلس شما بخوانید الان نیست برای به سال ۹۵ است تمام می‌گوید که نشد نشد نشد نشد خب چرا ما یادمان رفته یادمان می‌رود که ثبت تاریخ می‌شود این گزارشات لذا برجام نکته‌ای است که ما مثبت و منفیش را گفتیم و حقیقت معلوم و آشکار شد یک عده نمی‌خواستند مردم متوجه بشوند خلاف به مردم گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود بعدا بندی شرمن خندید گفت شما انگلیسی بلد نیستید کسانی که مدعیند ما لیفتی (کلمه لیفتی را چندین بار گوش دادم، ولی بجز این متوجه نشدم در ساعت ۲۱ و ۲۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه) که گفتیم این تعلیق موقت بود نه تعلیق دایم رئیس جمهور پشت تریبون آمد صحبت کرد، وزیرخارجه این مملکت آمد پشت تریبون صحبت کرد و متهم کرد لذا برجام اتفاقا الان نیاز به نقدکردن دارد و بهتر از هر کسی آیت الله رئیسی آن را نقد کرد و دنبال مذاکره ندوید دنبال نقدکردن بود ما وظایفمان را در داخل انجام دادیم آن‌ها انجام ندادند لذا آقای رئیسی توانست قدرت منطقه‌ای و جهانی ما را افزایش بدهد هفت و نیم برابر افزایش فروش نفت داشته باشیم پول‌های بلوکه شده ما را آزاد کند. نکته‌ای در مورد چین گفتید آقای پزشکیان برادر عزیزم آقای پورمحمدی چین را بنده رفتم در همین تحریم سیزده میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتم الان قریب دو میلیارد یورو قرارداد نوشتم ضمانتنامه اش دست بنده است مگه می‌تونید این را کتمانش کنید نمی‌توانید کتمان کنید لذا این هم نکته بعد. 

زاکانی: در مورد کرسنت گفتید کرسنت دیگه این جا بنده مدعیشم این جا دیگه کسی که نشسته همه ابعاد خیانت بزرگی در کرسنت صورت گرفته و مشکل آقای پورمحمدی هم این است که اس اف او وقتی که اسناد را از دفتر عباسی یزدان پناهی یزدی درآورد ایشان در مجموعه خودش بایگانی کرد در مورد کرسنت هر کی خواست در این کشور آقای روحانی، کرسنت دستپخت آقای خاتمی است دولتی که ایشان بهش افتخار می‌کند دستپخت آقای زنگنه است، دستپخت آقای روحانی است، بنده در آن روز در مجلس سخنرانی داشتم ایشان هم آن پایین نشسته بود داشت من را نگاه می‌کرد و در سخنرانیم گفتم این خیانت صورت می‌گیرد، ولی متاسفانه این خیانت انجام شد.

مجری: مرحله اول را در دو نوبت پنج دقیقه با محوریت فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی پشت سر گذاشتیم و مرحله دوم را تا لحظاتی دیگر آغاز خواهیم کرد که محور عمده آن تهدید‌ها و چالش‌های سیاست خارجی است و به همان روال هر نامزد محترم پنج دقیقه در نوبت اول فرصت پاسخگویی به سوالات کارشناسان را خواهند داشت و در نوبت دوم فرصت نقد نظر هر یک از نامزد‌ها از سوی دیگر نامزد‌ها فراهم است که مجموعا ده دقیقه در این مرحله هر یک از نامزد‌ها فرصت خواهند داشت، اما پیش از این که وارد مرحله دوم شویم اجازه بدهید که گزارش زمان بندی را یکبار با یکدیگر مرور کنیم آقای قالیباف در مرحله اول مجموعا ده دقیقه و هشت ثانیه صحبت کردند، آقای پزشکیان در مرحله اول مجموعا ده دقیقه و پنج ثانیه صحبت کردند، آقای قاضی زاده هاشمی در مرحله اول مجموعا ده دقیقه و چهار ثانیه صحبت کردند، آقای پورمحمدی در مرحله اول مجموعا یازده دقیقه و بیست و هفت ثانیه صحبت کردند، آقای جلیلی در مرحله اول مجموعا ده دقیقه و یازده ثانیه صحبت کردند و آقای زاکانی در مرحله اول مجموعا ده دقیقه و  ۵۱ ثانیه صحبت کردند.  
مجری: در بخش دوم مناظره امشب موضوع تهدید‌ها و چالش‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را پیش خواهیم کشید. در برنامه پنج ساله هفتم به کنشگری فعال برای صیانت از برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشور، لغو تحریم‌ها و مقابله با تروریست و خشونت گرایی اشاره شده است در این بخش از مناظره نامزد‌های محترم راهکار‌های خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارایه خواهند کرد. ابتدا سوالات کارشناسان را باهم ببینیم.

سوالات:
آقای ابوالفضل عمویی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی: چنانچه سیدن به یک توافق در دولت شما برای رفع تحریم‌ها با چالش مواجه شود آیا اجرای برنامه‌های شما در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی دولتتان با چالش مواجه نمی‌شود؟ آیا آماده اداره دولت بدون توافق در سریع‌ترین زمان ممکن هستید؟

آقای سیدعباس موسوی سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه: از آن جایی که برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به هر حال برای دنیا حرف برای گفتن دارد دشمنان هم برنامه دارند و دنبال ایران هراسی، سیاه نمایی از سیاست‌ها و رویکرد‌های ما هستند خب دولت احتمالی آینده شما در دولت چهاردهم چه برنامه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

آقای حسین جابری انصاری سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه: یک نگاه این است که ما اگر روابط خودمان را با همسایگانمان و با منطقه خودمان بهبود ببخشیدم تاثیر مثبتی را در جامعه ما هم خواهند داشت و فضای تنفسی بیشتری برای ما ایجاد می‌کند در مقابلش یک نگاه این است که ما اگر روابط بین المللی مان را درست کنیم، چون که صد آمد نود هم پیش اوست روابط منطقه‌ای هم خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد و نگاه سومی هم وجود دارد که نوعی داد و ستد بین دو این دو است و روابط مرغ و تخم مرغی و تقدم الزامی بین این دو نیست این دو مسیری است که باید به موازات هم پیگیری شود. به نظرم خوب است که نامزد‌های محترم ریاست جمهوری نوع نگاه خودشان را و اولویت‌های خودشان را با توجه به این مساله مطرح کنند.

آقای سیدعباس عراقچی معاون اسبق وزارت امورخارجه: دو مسیر همه دولت‌ها پیش گرفتند یکی خنثی سازی تحریم‌ها و ناامیدکردن تحریم کنندگان و دوم این که رفع عزتمندانه تحریم ها، این دو مقوله، دو مقوله بسیار مهم است و به اعتقاد من همزمان باید پیش برود برنامه‌های دولت شما برای این که در هم دو زمینه رفع تحریم‌ها و خنثی سازی تحریم‌ها چگونه است.

آقای سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل: مواجهه سیاست خارجی دولت شما با نظام سلطه منظور صهیونیست بین الملل و استکبار جهانی در سیاست خارجی مطلوب شما چگونه تعریف می‌شود؟

مجری: همین طور که در سوالات کارشناسان هم مشاهده کردید نامزد‌های محترم در این مرحله مشخصا به این سوال پاسخ خواهند داد که اولویت و برنامه شما برای مقابله با چالش‌ها و تهدید‌ها در سیاست خارجی چیست؟

دیپلماسی میدان یک ابزار است

قالیباف: در این بخش می خواهم به این نکته اشاره کنم البته باز این نکته را عرض کنم من با این پیشنهاد آقای پزشکیان موافقم که ما پشت تریبون ها حرف نزنیم این ها را بنشینیم جای دیگه صحبت کنیم من اگر این جا هم مطرح کردم چون در این چند روز گذشته همه این موضوعات در بین مردم مطرح شد و جز ناامیدی و جز این که مردم می گویند هنوز نرفته به قدرت سر چی دارند دعوا می کنند ما داریم در سر سفره هایمان این مشکلات و سختی ها را می کشیم من هم موافقم که این ها را واقعا مطرح حتما نکنیم، نگاه کنید شهید سلیمانی یک الگویی است برای همه ما در همه موضوعات رفع تحریم در رابطه با خنثی سازی تحریم در رابطه با قدرت منطقی در رابطه با فرصت و تهدید همه این ها درس است من در این ۲۰ سالی که ایشان در این مسئولیت نیروی قدس بودند از نزدیک با ایشان همکاری داشتیم و دنبال می کردیم موضوعات را نگاه کنید ویژگی شهید سلیمانی چی بود به دنبال دو قطبی های کاذب نمی رفت اصلا بحث میدان دیپلماسی نداشت حاج قاسم وسط میدان با همان فردی که داشت مبارزه می کرد و باهاش می جنگید همزمان باهاش حرف هم می زد، پس نگاه کنید دیپلماسی میدان یک ابزار است من یک وقتی می گویم مذاکره روش مبارزه است یا مبارزه روش مذاکره است یعنی این، این الگوی انقلاب است این الگوی نظام جمهوری اسلامی است امروز قدرت منطقه ما از این برخاسته، شهید سلیمانی قدرت حل مساله داشت، مسئله را از حالتی با حالت دیگه تبدیل نمی کرد انرژی نبود که از یک حالت به یک حالت بشود موضوع را استحاله نمی کرد موضوع را زیر فرش  قایمش نمی کرد قدرت داشت حلش می کرد.

 امروز متاسفانه در کشور در همین بحث یادمان رفته ما آمدیم این جا که خدمت به مردم بکنیم و بتوانیم عزت را به کشور برگردانیم. قدرت شهید سلیمانی این بود که آن وحدت و اجماعی که همه مان می گوییم ایجاد می کرد من بارها و بارها و بارها جلساتی بود با هم می رفتیم اصلا خارج از کشور خدا را شاهد می گیرم در این دو سه روزی که بودیم فقط برای اجماع سازی و هم نظر کردن افراد گروه های مختلف این جریانات در شبانه روز سه ساعت استراحت نمی کردیم جلسه جلسه وقتی آدم این یادداشت را نگاه می کرد فکر می کرد مثلا این مال یکسال یک نفر است که خاطراتش را نوشته این یعنی اجماع سازی ما این طوری واقعا رفتار می کنیم ما این طوری پیش می بریم.

 همین الان شما نگاه کنید وقتی حرف از قدرت می زنیم یک جا نگاه می کند می گوید روی موشک ننویس الموت الاسرائیل که این تحریم مشکل درست می کند این ور شما وعده صادق است می بینید که چقدر فرصت اقتصادی برای ما تهیه می کند امروز در کشور این حرکت منطقه در جنوب شرق آسیا دو تا بال دارد یک بال امنیت، یک بال اقتصاد امروز ما در امنیت با همکاری همسایگانمان کشورهای اسلامی جلوی دخالت امریکا را در این جا گرفتیم هژمونی او را بهم زدیم و ما باید از فرصت اقتصادیش هم استفاده کنیم.

 این نکته‌ای که من گفتم برنامه چهارده چهارده یعنی اگر امروز ما ترانزیت شمال به جنوب، شرق به غرب، بحث‌های فناوری، بحث‌های مربوط به گردشگری و این اقدامات را در حوزه ترانزیت و حمل و نقل این کار این فرصت ماست این صد‌ها میلیارد برای ما میلیارد دلار فرصت ایجاد می‌کند حتی برای ما امنیت می‌آورد ولی ما امروز غفلت کردیم به خاطر همین تردیدی در تصمیم گیری‌ها آمدند کشور ما را دور زدند بنده معتقدم که ما هم رفع تحریم را با همین نگاه، با همین رویکرد بتوانیم حقمان را بگیریم و براساس بند ۶ قانون اقدام راهبردی توضیح دادم در خنثی سازی تحریم هم برای داخل اول رشد اقتصادی، رشد اقتصادی این که ما برای مردم تضمین کنیم.

 همین الان ۲۴ میلیارد دلار گفتم قراردادی داریم که آماده نمونه اش را دوستان اشاره کردند این‌ها را چرا نمی‌دهیم سرمایه قابل توجه امروز ارز و طلا در اختیار مردم در بانک ها،  ما امنیت این کار را تفاهم در این کار را همین اجماع را آن‌ها بفهمند که ما دلسوز این‌ها هستیم ده‌ها میلیارد دلار الان اینجاست که می‌توانند سرمایه گذاری کنند و البته این فرصتی که من اعلام می کنم شما می توانید مدیریتش را برعهده داشته باشید پنج دقیقه را هر میزان که خواستید در نوبت اول یا نوبت دوم استفاده کنید فقط می گویم که پایان پنج دقیقه که بدانید پنج دقیقه گذشته و هر طور که می خواهید مدیریت کنید.

برجام هم مزایا داشت و هم معایب

پزشکیان: آن چه که من از اول خدمت عزیزانی که صدای ما را می شنیدند و یا خبر می رساندند این که می گفتم کار را باید با کارشناسان حل کرد و به شدت معتقدم که با کارشناسی رفت و تا مشکلاتی که الان وجود دارد را با این نگاه نریم مشکلات تحریم و آن یکی ها را به این سادگی نمی توانیم حل کنیم بحثی که برادر عزیزمان آقای زاکانی می گویند من گفتم سوادش را ندارم مشکل این است که این ها هم سوادش را نداشتند ولی این ها می گفتند ما کارشناسیم من می گفتم کارشناس نیستم بعد از آنها سوال کردم روش ارزیابی تان چیست چطور می خواهید تحقیق کنید همین برادر گفت روش یعنی چی؟ بالاخره الان هر موضوعی را بررسی کنی از نظر علمی روش دارد اگر این ها آن راه را رفتند صد نفر دیگر از آن راه رفتند باید به نتیجه برسد آمدند نشستند با نگاه خودشان یه چیزی درآوردند حالا کاری ندارم، برادرمان آقای جلیلی در جلسه بود داشت بحث می کرد من گفتم حالا ما این برجام را نپذیریم آن اقدام بعدی مان برای حل مسئله چیست یعنی نپذیرفتم راه حل بعدی نیست گفتند نقشه نداریم الان به خاطر همین روندی که گیر کردیم هزاران میلیارد تومان دلار داریم ضرر می کنیم و بعد از این جا می آییم یکی را گیر می دهیم که این جا این جوری است نفت و زیرساخت های نفتی را گازی را معاملات را همه شان را داریم روزانه شاید بیش از چندین هزار میلیارد روزانه داریم ضرر می دهیم به خاطر همین تصمیماتمان.

 من می فهمم که نمی فهمم مشکل این است که یک عده فکر می کنند عقل کل هستند و همه چیز را می فهمند من در دوره تحصیل آدمی نبودم که بی سواد همه مراتبم را با رتبه های خوب آمدم بالا در امتحانات برد نفر دوم کشور شدم این جوری نیست که مثلا بی سوادم چون می فهمم می گویم باید کارشناس نگاه کند مشکلات سیاسی و یا امنیتی را کارشناسان کجا دوره دیده اند این ها چقدر دوره دیده اند چند تا مشکل را حل کردند که این ها برای مملکت می خواهند نسخه بنویسند می گویند ما نسخه داریم یک برنامه روش دارد چه جوری برنامه می نویسند تازه هر برنامه ای با آن کارشناسان می شود قابل حل نه این که با این ها، در ضمن ما می گوییم برجام بد است اولا  این ها اعلام کنند این چون بد است ادامه نخواهیم داد بگویند چه راهی خواهیم رفت دوم برجام بد است ترامپ می گفت آتشش می زنم اسرائیل نتانیاهو می گفت که بدترین کاری است که انجام گرفته آن کشورهایی که با ما مسئله داشتند دشمنی داشتند تلاش می کردند این برجام را پاره کنند.

در مجلس این برادران برجام را آتش می زدند  چه فرقی بین این ها و آن ها وجود دارد آن هم می گوید باید آتش بزنم این هم می گوید باید من آتش بزنم الان هم بگویند که برجام را نمی پذیریم وقتی می گویند برجام بد است بررسی کردیم آدمی که کارشناس نیست بگویند قبول نداریم به مردم بگویند می خواهند چه بکنند در ضمن بگویند از این دیوار سفارتخانه کی بالا رفته این معضل را برای جامعه در دید جهانی برای ما ایجاد کرد و الان هم وضعیت ترانزیت ما نسبت به کشورهای اروپایی و جاهای دیگر در چه وضعی است اصلا قبول نمی کنند ما باید بپذیریم کارشناسان تصمیم بگیرند آدمی که کارشناس است در این رشته ممکن است چهار تا غلط پیدا کند اصلا باید آن کارشناس بگوید که این غلط است یا درست است باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد نه یک عده آدم هایی که کارشناس رشته نیستند اصلا سوادش را ندارند توهم دانایی بهشان دست بدهد مگر می شود؟

من استاد تمام دانشگاه هم به پیر و پیغمبر می فهمم این چیزهایی را که باید حرف نزنم ولی این ها می گویند نه ما بلد بودیم و این هم راهش است  همین می شود دیگه این بلا را بر سر مملکت کی آورده همین تصمیماتی که از طریق غیرکارشناسی آمده و اتفاق افتاده و این این جوری نیست که من در جریان هم گفتم الان هم پشت این تریبون از این صفحه تلویزیون اعلام می کنم مقام معظم رهبری به مجلس داده بود نظر بدهید ما نظرمان را گفتیم مقام معظم رهبری هر تصمیم بگیره ما اطاعت می کنیم وقتی می گویند نظر بده من نظر خودم را صادقانه می گویم نه آن چه که در ذهنم من تصور می کنم.

 رهبری نظرش این نیست این است از من نظر خواسته من الان هم نظرم این است ما باید برجام را حل می کردیم پیگیری می کردیم مزایایی داشت معایبی هم دارد کسی نگفته حتما مزایاست ولی اینگونه که همش بزنیم و آتیشش بزنیم بعد این کار را با سفارتخانه بکنیم بعد این جا بگوییم که ما با دنیا می خواهیم درستش کنیم چون واقعیت این است که همین است که شده این را حل نکنیم آن یکی حرف هایی که می زنیم به نظر من فقط حرف است که می زنیم چون وضع سفره مردم را که نمی بینیم مشکل مردم را نمی بینیم داریم از طرف خودمان دستور می دهیم ماها هم هیچ مشکلی برای بچه هایمان و خانواده هایمان نداریم وضعیت ما همه خوب است مردم حالا هر گرفتاری دارند خب ما داریم انقلاب می کنیم.

در دوران دو سال و ده ماهه ریاست جمهوری شهید رئیسی ۸۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد

قاضی زاده هاشمی: چون خیلی به سفارتخانه‌ها اشاره کردند آقای دکتر پزشکیان بر حسب ظاهر درگیری ما با آمریکا با موضوع لانه پیش آمده، بفرمایند چه کسانی رفتند لانه را تصرف کردند، ایشان نقشی در آن داشته یا نه؟ و در دوره کدام دولت سفارت عربستان و سفارت انگلستان مورد تعرض قرار گرفت و دولت وقت چرا مدیریت نکرد این کار را؟ آیا توان مدیریتش را نداشت، رئیس شورا هم که ملی رئیس جمهور است، نمی‌تواند جلوی ۴ نفر را بگیرد؟ که این اتفاق نیفتد و بعد مرتب دائم آن را ما فاکتور کنیم به نام بچه حزب اللهی‌ها و نظام؟ درحالی که با همان افراد برخورد کرد قوه قضائیه، در خصوص نحوه مواجهه با تحریم‌ها و چگونگی اداره مملکت در شرایط تحریم.

من یک سخنی خدمت برادر عزیزم جناب آقای دکتر پزشکیان دارم که ظاهرا ستادهایشان را کنتراتیو کابینه جناب آقای روحانی سپردند و عرایضی هم خطاب به ملت ایران دارم، جناب آقای دکتر پزشکیان مشاور سیاسی شما که اتفاقا وزیر خارجه کابینه آقای روحانی بود در یک برنامه تبلیغاتی تلویزیونی در حالی که در کنار دست حضرتعالی نشسته بود حرف‌های عجیبی زد، ایشان رسما پذیرفت که دولت شهید رئیسی به عکس دولت آقای روحانی روزانه میلیون‌ها بشکه نفت فروخته، اما در تحلیل تاسف باری دلیل این افتخار ملی را شل کردن پیچ تحریم‌ها توسط بایدن ذکر کرد و در ادامه گفت حالا بگذارید ترامپ بیاید خواهید دید چقدر نفت می‌توانید بفروشید.

الان لازم است به چند تا سوال جواب داده شود، فارغ از نادرست بودن اساس این تحلیل که بنده قبول ندارم به این ادعا، سوال این است که آیا بعد از سقوط ترامپ و روی کار آمدن دموکرات‌ها دولت آقای روحانی ۹ ماه تلاش نکردند که بایدن پیچ تحریم‌ها را شل کند؟ چرا بایدنی که این پیچ را برای دولت روحانی شل نکرد، اما همان پیچ را برای شهید رئیسی عزیز و شهید امیرعبداللهیان ما شل کرد؟ آیا شل کردن پیچ تحریم برای رئیسی و امیرعبداللهیان و سفت کردن همان پیچ برای آقایان یک اعتراف تاریخی به این نیست که رئیسی عرضه وادار کردن آمریکا به شل کردن پیچ تحریم‌ها را داشت، اما آقایان نداشتند؟ ثانیا یادتان هست که جناب اقای روحانی رئیس جمهور محترم وقت با تمسخر به منتقدانشان در سیاست خارجی را به غلط متهم می‌کرد که شما زبان دنیا را بلد نیستید، شما زبان ملت خودتان را هم بلد نیستید.

جناب آقای پزشکیان، جناب آقای حسن روحانی که صحنه گردان اصلی ستاد اقای دکتر پزشکیان شدید متاسفانه الان، حالا فهمیدید که زبان دنیا را الان کی بلد است و چه کسی می‌تواند تحمیل کند نظر خودش را به آمریکایی‌ها و زبان مردم خودش را هم به خوبی بلد است، چون به دنبال حل نیاز‌های آنها است، جناب آقای پزشکیان چه کسی ملت را از تحریم‌های دموکرات‌ها سال ۹۲ ترساند تا رای آنها را با ادعای لغو تحریم‌ها بگیرد و بعد از ۸ سال نه تنها تحریمی لغو نشد، بلکه ارزش پول ملی ما هزار درصد کاهش پیدا کرد، آیا همان‌ها نیستند که امروز به جای ترساندن ملت از دموکرات‌های آمریکا مشغول ترساندن ملت بزرگ ایران از جمهوری خواهان آمریکا هستند، این‌ها کاسب تحریمند؟ یا بچه‌های انقلاب؟ یا شهید رئیسی عزیز؟ و با وعده‌های دروغین لغو بالمره تمامی تحریم‌ها ۸ سال بر گرده مردم سوار شدند، پس این ما هستیم که می‌توانیم با همین ترامپی که شما الان دارید مردم را می‌ترسانید و می‌خواهید مجددا از او رای بگیرید، مذاکره کنیم و خواست خودمان را تحمیل کنیم به او، در این دوران با همین دروغ بزرگ، سه هزار مدیر در دولت آقای روحانی بر کرسی کلیدی نشستند و در روزگار فقر و درد ملت بنا بر گزارش دیوان محاسبات کشور بالای ۵۰ میلیون تومان در سال ۹۵ با دلار زیر ۴ هزار تومان حقوق حرام گرفتند که به قیمت دلار ۵۰-۶۰ تومانی الان می‌شود ماهی ۷۵۰ میلیون تومان، این‌ها کاسب تحریم آن وقت ما هستیم یا این حضرات که به اعتراف آمریکایی‌ها تا به الان در دوران دو سال و ده ماهه شهید رئیسی ۸۰ میلیارد دلار نفت فروخته شده و توانسته ایم به جای این که ۷۰۰ جان نازنین ایرانی به علت این که تاخیر کردند در آوردن واکسن، روزانه از بین می‌رفت با کاری که شهید رئیسی عزیز کرد که اگر لازم باشد توضیح می‌دهم قضیه واکسن را دقیقا، چون من در آن ایام عضو ستاد ملی کرونا بودم، با اقدام سازنده‌ای که دولت شهید رئیسی و امیرعبداللهیان کردند در عرض دو سه ماه کرونا جمع شد در کشور و این خیانت بزرگ و تاریخی است واقعا، این که می‌آیند آن را توجیه می‌کنند واقعا عجیب است. 

افتخار می‌کنم برای هیچ کس پرونده‌ای را نبستم و کنار نگذاشتم

پورمحمدی: من روی همان محوری که صحبت کردم توضیح بدهم،  بحث تهذب یک مسئله جدی است، بحث سازمان دهی نهاد‌های مردمی یک مسئله جدی است، دوستان بفرمایند که الان قبول دارند یا ندارند این بحث روشنی است این که پیچش بدهیم و آدرس این طرف و آن طرف بدهیم، اگر دو تا دستگاهی، حزبی، ان جی اویی مشکل دارد دستگاه امنیتی جلوی آن را می‌گیرد، ولی شما نمی‌توانید کلا نسبت به همه قضاوت‌های آنچنانی بگویید که انقلاب مخملی می‌خواهد بشود و این حرف‌ها.

این که می‌فرمایید نمی‌دانید پس تشخیص نمی‌توانید بدهید من هیچ وقت ادعای دانستن خیلی ندارم، طبیعی است هیچ کس همه چیز را نمی‌داند، شما که می‌دانید سالیان سال دولت سایه تشکیل می‌دهید حتما همه چیز می‌دانید و حاضر نیستید با دولت‌هایی هم همکاری کنید، بفرمایید در خصوص این مسائلی که نسبت به کرسنت و این‌ها هست، چرا حاضر نیستید با آن متهم اصلی مباحثه کنید؟ دادگاه الان دارد به پرونده رسیدگی می‌کند مدتی هم متوقف شده تقاضا هم دارم از دادگاه پرونده را به جایی برساند، بهرحال شما مانع انجام قرارداد کرسنت شدید، می‌گویید یک فسادی در آن بوده، بنده هم اتفاقا در سازمان بازرسی هر چه اطلاعات آمد تا الان هم اینچنین بوده، پرونده‌ها موجود است، من افتخار می‌کنم برای هیچ کس پرونده‌ای را نبستم و کنار نگذاشتم.

علت درگیری هایم با خیلی از افراد مشهور که این جا نمی‌خواهم اسم ببرم که پرونده هایشان را منظم کردم، حتی ارتباطات هم داشتم با آنها، جایگاه والایی هم داشتند برای خودشان و خانواده شان، پرونده را گزارش کردم به رئیس قوه قضائیه به دستگاه قضایی ارسال کردم، موجب محکومیت او هم شد این جا هم نمی‌خواهم این‌ها را توضیح بدهند دوستان اگر خواستند جزئیات آن را برایشان می‌گویم.

وظیفه ام را سعی کردم بدون ملاحظه با هیچ کس انجام بدهم، اما چرا حاضر نیستند با طرف متهم که می‌گویند خیانتکار است یک مناظره بکنند؟ ۱۷-۱۸ سال گذشته این داستان، اموال این ملت به تاراج رفته، امروز جریمه ۱۸ میلیاردی دلار علیه این ملت دارد پرونده ساخته می‌شود، چند میلیارد آن را حکم گرفتند چرا حاضر نیستید بحث کنید، مگر نمی‌گویید طرف تان جنایتکار است؟ حل کنید دیگر، بروید بنشینید در دادگاه و قصه را حل کنید، ایشان می‌گوید خواب نما شدم، حالا متاسفانه بله بعضی‌ها که هنوز هم از خواب بیدار نشدند، یا دیر از خواب بیدار شدند، خیلی چیز‌ها را دیر فهمیدند و نفهمیدند خیلی‌ها الان مسائل کشور را نمی‌فهمند، حوادث خارجی هم دارد این را نشان می‌دهد ولی شما در نامه تان نوشتید، بند ۴ نامه تان در خصوص اف‌ای تی اف نسبت به پالرمو را نوشتید که شما نوشتید که به کنوانسیون پالرمو جرایم سازمانی ملحق بشویم، این‌ها اسنادش هست این‌ها که قابل کتمان نیست، من وارد این بحث‌ها نمی‌خواستم بشویم، این جا وقتی که می‌آیید می‌گویید که آقا نمی‌دانم کرسنت و فلان و ما خیلی کار داریم و این حرف‌ها، ببینید این جا جای بزن در رو نیست، این جا جای بگو در رو هم نیست، این مسائل جای جدی بحث دارد، کلیات هم گفتن و نمی‌دانید و نمی‌فهمید و خبر ندارید و این‌ها بعد هم حالا شما که علامه دهر هستید یک جایی عمل کردید که ببینیم عمل تان چیست؟ در کتاب‌های درسی و دانشگاه و پژوهشگاه که خیلی حرف است، در رشته خودتان هم موفق نبودید در کارهایتان، بگویید دو تا مذاکره قوی و موفق ارائه شده، این جور نیست که ما شعار بدهیم، و با شعار حل کنیم بخاطر همین است که مردم هنوز به ما اعتماد نمی‌کنند و مشکل جدی درست می‌شود، من، چون وقت زیادی در بحث قبلی گرفتم ادامه نمی‌دهم. 

مبارزه با فساد یکی از بحث‌های جدی است

جلیلی: آقای پورمحمدی پریشب بعد از جلسه نکته خوبی گفتند، گفتند شما برنامه‌های خیلی خوبی دارید همه را هم قبول دارم، در همه چیز هم کار کردید این‌ها را به ما بده، حتما من چیز بشوم این‌ها را اجرا می‌کنم ما حاضر بودیم بدهیم که شما اگر برنامه ندارید.
پورمحمدی: ما برای این پست زنبیل نگذاشتیم چندین سال.
جلیلی: اتفاقا باید بگذارید، باید برای این موضوع اگر وارد می‌شوید احساس وظیفه کنید به قول خودتان بی گدار نیایید، بدون تهذب و بدون کار نمی‌شود، اگر شما می‌خواهید کار کشور را اداره کنید باید به آن اشراف داشته باشید این افتخار نیست که من هیچ کاری نکردم برنامه هم ندارم، برنامه‌های خودت را بده من اجرا کنم و بعد این بحث را پیش ببرم بعد آن موقع وقتی چیزی نداریم یک روز از این طرف بگوییم و یک روز از آن طرف بگوییم و یک چیز دیگر، البته من فکر می‌کنم این‌ها وقت ما را می‌گیرد. یعنی وقت ملت را می‌گیرد.

ملت ما امروز اتفاقا بهترین ظرفیت است ما وقتی می‌گوییم ایفای نقش پرشکوه برای هر ایرانی دقیقا برای این موضوع است یعنی باید شما این را قائل باشید این که من در دو سه سال اخیر در هر دانشگاه گفتم هر دانشگاه یک دولت سایه، آن سمن واقعی این است، آن تشکل نهاد‌هایی که بحث می‌کنیم مردمی این است که شما به دانشگاهت بها بدهید نه این که بگویید نه این‌ها را نمی‌خواهد، نه این که بگویید اصلا دولت سایه چیست؟ نه اتفاقا این بحث که ما می‌گوییم باید دولت‌ها را کم  کنید با تسهیل با تایید با تکمیل دقیقا بر این اساس است که این بهرحال یک رویکردی می‌خواهد این رویکرد را نداشته باشیم و فقط بیاییم بگوییم آقا تهذب و بعد بگوییم یک برنامه بدهید من آن را اجرا کنم این جواب نمی‌دهد.

بحث دیگر بحث موضوع سیاست خارجی، مردم عزیز ما امروز بزرگترین فرصت هایمان در سیاست خارجی است که متاسفانه عده‌ای در هشت سال آن را از بین بردند، آن را به بهانه‌های مختلف نمی‌توانستند استفاده کنند، سوال می‌کنند برجام، برجام بعد گفتند چه شد؟ همین‌هایی که می‌گفتند ما حل می‌کنیم دلار سه تومان شد سی تومان، تحریم‌های ۸۰۰ تا شد ۱۵۰۰ تا، آیا مشکل مردم را حل کرد؟ باید جواب بدهند، بعد می‌گویند که بله شما هم که کارشناسی هم نیستید از یک طرف صحبت از وفاق می‌کنند و از یک طرف هیچ کس را قبول ندارند، ۶ جلسه در برجام آن بحث‌هایی که ما کردیم امروز نه برای شما، برای ملت، برای تاریخ مانده، کدامیک از آنها غلط درآمد؟ همان زمان عده‌ای نوشتند که آقای ظریف گفت می‌شود، جلیلی گفت نمی‌شود، حالا شما بگویید شد یا نشد؟ تحریم‌ها برداشته شد یا نشد؟ نظر کارشناسی این است، بله، همان زمان به شما گفتیم که شما در زمانی دارید این را اجرا می‌کنید و در زمانی دارید این امتیازات را می‌دهید که خود اوباما آمد، فیلم آن هست بیان کرد که ما دیگر هیچ ابزاری نداشتیم، داشت تمام اهرم‌های فشار اقتصادی ما به بن بست می‌رسید خوشبختانه توانستیم این توافق را انجام بدهیم.

این که ما پخش کردیم آیا این‌ها را ندیدید؟ بحث من دقیقا این است، با این موضوعات هشت سال آن یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتیم، هشت سال کشور را معطل کردیم، هشت سال فرصت اشتغال، فرصت ارزآوری را از بین بردیم، بعد امروز دارید رسما از پرونده‌های فساد دفاع می‌کنید؟ فسادی که بین است، فسادی که بیان شد، جای متهم در دادگاه است نه این که بیاید در تلویزیون مناظره کند، اول برود در دادگاه جواب بدهد و حکمش را بگیرد اگر این طور باشد که هر متهمی را بگویید آقا بیاوریدش آنجا و با او بحث کن و تلویزیون دراختیار او قرار بده؟ البته این را هم هیچ وقت ایشان نگفته به من که بیا مناظره، بگویید یک بار که گفته شده، شما باز این از آن بحث‌هایی است که اگر باز ناراحت نشوید که چرا به شما این را می‌گوییم، نمی‌دانم این الهامات از کجا به شما می‌شود، بحث این است که ما بحث مان جدی است، اداره کشور جدی است، یکی از بحث‌های جدی که من به عنوان رئیس جمهور بیان می‌کنم و دنبال می‌کنم و معتقدم باید باشد مبارزه با فساد است.

بله، وقتی که میلیارد‌ها دلار، ده‌ها میلیارد دلار برای چندین سال می‌آیند سرمایه کشور را به یغما می‌دهند حتما شما می‌توانید نسبت به آن بی تفاوت باشید؟ خود آقای روحانی اولین نامه را دولت آقای خاتمی نوشت گفت این مشکل دارد، بعد حالا شما می‌گویید این هیچی؟ چرا فلان شد؟ شما در قوه قضائیه بودید، شما سازمان بازرسی بودیدباید جواب بدهید این فساد را چرا پیگیری نکردید؟ چرا این نتیجه نگرفت؟ بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و می‌دانم که امثال شما صدایتان در می‌آید برای این که یکی از بحث‌هایی که این کشور بخواهد نظم پیدا کند همین است، نباید اجازه بدهید به یغما برود سرمایه این ملت، حالا در بحث سیاست خارجی چیست؟ بحث سیاست خارجی دقیقا این است، سیاست خارجی باید سرمایه‌های ملت را ارتقا بدهد نه این که به باد بدهد، در همین قضیه‌ای که می‌گویند چه بود؟ ملت سرمایه‌هایی را داشت، آمدند گفتند خیلی خوب این را راحت می‌دهیم بعد چه شد؟ بعد طرف کلا خارج شد، بعد می‌گویند که حالا چرا خارج شد، بله وقتی که او می‌گوید تو همه کارهایت را انجام دادید، بعد می‌گوید چه؟ می‌گوید من صبر راهبردی می‌کنم من کاپ اخلاق گرفتم، همین کسانی که می‌گفتند چرخ اقتصادی بچرخد افتخارشان این شد که کاپ اخلاق بگیرند، افتخارشان این شد که بله ما اصلا قرار نبود اقتصادی باشد ما قرار بود امنیت بیاوریم و دیدند امنیت هم به دست نیامد با همین رفتار‌های این‌ها آمدند آن سلیمانی عزیز ما را شهید کردند، بعد گفتند ما عوضش کاپ اخلاق گرفتیم و تعهداتمان را انجام دادیم، این است؟ 

آیا این می‌شود آن سیاست خارجی، این می‌شود آن ریاست جمهوری که باید از حقوق ملتش دفاع کند؟ از منافع کشورش دفاع کند؟ باید بفهمد چیست، باید بفهمد چه قرارداد‌هایی که در آن پیش می‌آید نه این که بگوید من در کشویم گذاشتم، خیلی منظم گذاشتم نتیجه آن چه شد؟ چرا پیگیری نکردید؟ شما الان باید جواب بدهید، شما رئیس سازمان بازرسی کشور بودید این موضوع بسیار مهم در زمانی که شما بودید باید این را پیگیری می‌کردید. در موضوعات اقتصادی سیاست خارجی، مردم عزیز ما امروز در یک فرصت کم نظیر هستیم در یک شرایط بسیار خوب هستیم امروز می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم ما با فناوری‌ها و دانشمندانی که داریم می‌توانیم، این طور نیست که مثلاً اگر در هوش مصنوعی، در کوانتوم عقب بیفتید چهار سال عقب می‌افتید، یک دفعه ۴۰ سال عقب می‌افتید، چون دیگران شما را محدود خواهند کرد.

یکی از بزرگترین حزب‌های کشور را راه انداختم

زاکانی: من خدمت آقای پزشکیان عرض می‌کنم که ما امروز یک کارنامه‌ای داریم که این کارنامه ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است و بنده یک تحملی داشتم که دو طرف ماجرا را دعوت کردم در کمیسیون هر دو طرف را خوب شنیدم یعنی هم جناب آقای ظریف آمدند و هم آقای دکتر تشریف آوردند هر دو طرف را من شنیدم آقای عراقچی، آقای صالحی آمدند، آقای شمخانی آمدند ما حرف همه را شنیدیم، از مجموعه دانشگاه‌ها هم آقای پزشکیان شما که خودتان تشریف داشتید ما حقوقدان‌ها را از دو طرف آوردیم که موافق و مخالف صحبت کنند نهایتاً یک جمع‌بندی کردیم که ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است، نمی‌دانم چگونه است این که ۱۰۰ درصد درست از آب بیرون آمده غیر کارشناسی است از نظر ایشان و آن که فقط پیام مثبت صادر شده بدون پشتوانه آن کار کارشناسی است، امروز این سند حقانیت ما است. نکته دوم ناظر به آتش زدن گفتند، بنده هیچ وقت به عمرم چنین حرفی را نزدم من نمی‌دانم ایشان راجع به چه کسی دارد صحبت می‌کند یا راجع به سفارتخانه بالا رفتن دارند می‌گویند.

 بنده به عمرم نه کسی را تایید کردم، نه تکذیب کردم نه این حرف‌ها حرف‌های خود ایشان است که می‌زنند، مردم عزیز با احساس و پشتوانه نظر تهی دارند دنبال می‌کنند که رای بگیرند و این کار کار درستی نیست، من سری قبل عرض کردم آن که گفتم من نمی‌گذارم، با رفاقتمان دارم این را عرض می‌کنم آقای پزشکیان ما رفیق هستیم با منطق و استدلال و آگاهی خودم این گزارشات آقای ظریف است زیاد نمی‌خواهد جای دوری برویم، گزارشی است که به مجلس آقای ظریف داده است نمی‌خواهد ما جای دور برویم و دنبال کنیم همه آنچه که ما تشخیص دادیم که تشخیص کارشناسان بود درست از آب در آمد آنچه که دوستان می‌گفتند ما نخواندیم، پیش خدا باید حجت داشته باشند آن را دنبال کنند.

ناظر به تحزب هم که آقای پورمحمدی، بنده یکی از بزرگترین حزب‌های کشور را راه انداختم با ۲۷۰ شعبه ثبت شده در وزارت کشور بنده بزرگترین تشکل‌های دانشجویی را سال‌ها اداره کردم لذا کاملا کار با تشکل و ساماندهی را بلدم شاید یکی از کسانی باشم که در کشور صاحب حرف در این حوزه باشند، اما نمی‌شود از مختصاتی دفاع کرد که در دهه ۸۰ و دهه ۷۰ بیان داشت که عزیزی که ما معتقدیم که مردم هدایت شده بیایند پای صندوق رای، آن که ما می‌خواهیم از صندوق رای در بیاید و حضرت آقا مخالف این است می گویند همه بیایند آن کسی که در آمد، من با او کار می‌کنم. من این را گفتم اسم آوردم آن عزیز از من شکایت کرد من رفتم دادگاه معلوم شد که این حرف را زده بود نمی‌شود سر مردم را کلاه گذاشت مردم دیگر متوجه می‌شوند. ناظر به حوزه سیاست خارجی هم آنچه که شما دارید می‌گویید را بنده عمل کردم در این ۳۳ ماه عمل کردم و به حمدالله هم در بروکسل توانستیم موفقیت‌های جدی در عرصه جهانی به دست بیاوریم و هم در چین و اینها کارنامه‌ای است که وجود دارد و این کاملا مشخص است. ناظر به حوزه کرسنت گفتید من واقعاً تعجب کردم آقای پورمحمدی چرا چنین موضوعی را گفتند، از ایشان بعید بود در دوره آقای خاتمی در دوره‌ای که آقای پزشکیان هم وزیر بودند بزرگترین خیانت‌های نفتی به کشور شده است توتال، استات اویل و کرسنت اتفاقا دوستان بروید ببینید من دیروز گفتم بارگذاری کنند تا معلوم بشود که چه کسی باید آن جنبه سیاهی بر چهره‌اش بنشیند.

بنده آن جا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس من این بیان را داشتم آقای وزیر نفت پیشنهادی هم آنجا نشسته بود و گفتم اگر این اتفاق بیفتد ما در این پرونده شکست می‌خوریم، در مرز پیروزی بودیم آقای روحانی گفت من دو ماه نمی‌توانم تحمل کنم آقای زنگنه گفت من دو هفته‌ای حلش می‌کنم، ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع، دو و نیم میلیارد خسارت اول، ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم، در بوتاش هم با ترکیه ضرر کردیم من تعجب می‌کنم چطور رویتان می‌شود راجع به اینها حرف بزنید، واقعاً تعجب می‌کنم. من حاضر هستم هر کسی که خواست اگر آقای زنگنه علاقه دارد فردا، آقای روحانی علاقه دارد فردا، آقای خاتمی علاقه دارد فردا مناظره کنیم این سه نفر هستند من فردا حاضر هستم بنشینم صحبت کنم تا بگویم چه جنایتی در این کشور اتفاق افتاده، اما فریاد زدیم و گوش نکردند و بار‌ها سر این قضیه بنده دادگاه رفتم، با افتخار از حق ملت دفاع کردم، ملت نمی‌گذاریم حق شما را عده‌ای به یغما ببرند.

سوال: ممنون از شما آقای زاکانی، نوبت دوم را آغاز می‌کنیم و فرصت ۵ دقیقه‌ای هر یک از نامزد‌ها برای نقد نظرات یکدیگر، آقای قالیباف بفرمایید.

باید به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات مردم در زمان کوتاهی حل و فصل شود

قالیباف: من در ادامه بحث، بحث خنثی سازی تحریم را که در حقیقت برگردیم از این بحث‌ها به زندگی مردم، واقعیت این است که بعد از دهه ۹۰ امروز مردم ما در حداقل‌های زندگی دچار مشکل هستند من در طول عمر مدیریتی ام در هر کجا بودم همیشه دغدغه‌مند دغدغه مردم بودم که کاری را برای آنها انجام بدهیم، چون ما معتقد هستیم تلاش همه ما ذینفع نهایی و ماحصل کار باید در خدمت این دوستان باشد. ما حتماً باید رشد اقتصادی را از طریق رفع تحریم که توضیح دادم بدون شک و حتماً با حوزه رشد اقتصادی که از کار ماندگار است این کار را انجام بدهیم ولی قبل از همه اینها مردم ما در یک شرایطی هستند که نجابت به خرج دادند و تحمل آنها سر آمده است، ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات آنها در زمان کوتاهی حل و فصل شود، لذا اولین کاری که بنده می‌خواهم یک سپر حمایتی برای مردم عزیزمان داشته باشم مخصوصاً من در این ۵ فوریتی که گفتم کسانی که حقوق ثابت دارند ولی تورم بیش از افزایش حقوق است فاصله این را حتماً ما باید جبران کنیم یعنی اگر امروز حقوق ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، تورم ۳۰ درصد است حتماً ۱۰ درصد باید به این ۲۰ درصد اضافه شود اگر نشود این سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود. حالا این برای همه کسانی که چنین شرایطی را دارند می‌خواهند کارگر باشند، کشاورز باشند، می‌خواهند کارمند باشند، مددجویان کمیته امداد امام باشند، مددجویان بهزیستی باشند، کارگران شرکتی باشند هرجا باشند به هر حال اینها در یک جایی که حقوق ثابت دارند این وظیفه ما است که این کار را انجام بدهیم.

من می‌گویم کار را هم باید آگاه باشیم، بدانیم و هم کارنامه و عملکرد داشته باشیم. امروز ۱۷ و نیم درصد اتلاف سرمایه‌های در دستمان را داریم در داخل کشور، ما به راحتی می‌توانیم با دقت در این موضوعات بدون این که ما بخواهیم مشکلات جدید و بیشتری را درست کنیم و به تورم دامن بزنیم تورم را مهار و کنترل کنیم طبیعتاً تا ما تورم را نیاوردیم در بخش حقوق و مخصوصاً کمک در حوزه کالا، من گفتم آن حدود ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ کیلو کالری در روز و بحث مربوط به پنج، شش قلم اصلی جهیزیه که موضوعات و دغدغه‌های امروز همه خانواده‌ها است می‌شود اینها را کاملاً انجام داد و پیش برد، سلامت مهم است همین مردمی که امروز در معیشتشان، در مسکنشان دچار مشکل هستند بدون شک اگر بچه‌شان مریض شد همان را هم برای سلامت بچه‌شان استفاده می‌کنند. ما باید حتماً اینها را دنبال کنیم ما واقعاً سرانه بین ۸ تا ۹ میلیون تومان به ازای هر نفر داریم هزینه می‌دهیم، مدیریت بهتر می‌تواند این کار‌ها را خیلی بهتر پیش ببرد و جلوگیری از این اتلاف با این منابع این کار‌ها به سرعت از همین سال اول آغاز دولت چهاردهم توفیق خدمت داشته باشم انشاالله اجرایی می‌کنم، سابقه من هم ضمانت این کار است.

موضوع مهم، مسکن است. ببینید تا ما مسکن بسازیم الان خیلی‌ها هستند وام گرفتند قسط وامشان سر رسیده و خانه هنوز به آنها داده نشده است نمی‌دانند قسط بانک را بدهند از این طرف خانه می‌گوید وام بعدی را بیاور، این وسط ماندند یعنی تازه خانه نداشتند الان بدهکار به خانه هم شدند ما به طور روشن گفتیم به هر فردی که منزل ندارد در محیطی که کاربری مسکونی دارد ۲۰۰ متر مسکن می‌دهیم، ۲۰۰ متر زمین می‌دهیم که کاربری مسکونی داشته باشد اگر این اتفاق بیفتد دیگر این همه دست انداز جلوی مردم نمی‌گذاریم. شما دیدید همین الان اگر هر کسی زمین داشته باشد یک سرمایه‌گذار پیدا می‌شود با او مشارکت می‌کند ۶۰، ۴۰ این کار انجام می‌دهند دیگر وامی نمی‌خواهد، کاری انجام نمی‌دهد این کار باید با سرعت انجام بشود. من با تجربه‌ای که در ساخت و ساز در شهرداری ۱۲ سال دارم این کار شدنی است در همه روستا‌های ما و در بیش از ۸۰ درصد شهر‌های ما، ما قادر هستیم این کار را انجام بدهیم و آن بحث مربوط به جوانان هم همین طور.

موضوع بعدی موضوع خودرو است که من گفتم، ما هم در خودروی سنگین و هم در خودروی سبک، شما ببینید امروز جوانان ما در حوزه خودرو دچار مشکل هستند من بار‌ها صحبت کردم صنعت خودرو از ما رانت می‌گیرد ولی نتوانسته ما را خودروساز کند حالا آن به جای خودش، ما حتماً واردات خودرو را باید بیاوریم هم خودروی سنگین و هم خودرو شخصی و سبک، در خودروی سنگین امروز ما سهم قابل توجهی از اینها اسقاطی هستند. ما با توجه به این که می‌توانیم واردات خودرو را مجلس تصویب کرده حتی ۵ سال کار کرده، روش‌هایی وجود دارد که هم خودرو اسقاط شود شما می‌دانید که پلاک در اختیار صاحب خودرو است ۸۰ درصد خودروی ما خودراننده هستند ما با همان ماشین می‌توانیم این جابجایی را انجام بدهیم و این تحول هم در مزیت ترانزیتی ما باشد و هم مشکل رانندگان را حل کنیم و هم اقتصاد را توام با هم.

باید انسجام داخلی را ایجاد کنیم، مردم سرمایه ما هستند

پزشکیان: اگر ما برجام را نپذیریم، چون سوالات این گونه بود، اگر برجام را نپذیریم یا نخواهیم آن را حل کنیم و اگر اف‌ای تی اف را حل نکنیم بالاخره همان چیزی را هم که از حضرت علی (ع) در اول جلسه خدمت مردم شریف عرض کردم باید انسجام داخلی را در خودمان ایجاد کنیم، یعنی مردم سرمایه ما هستند و باید با این مردم آشتی کنیم، الان مردم با ما مشکل دارند حالا هر تعریفی بخواهند بکنند، تقصیر برای این است، برای او است مردم الان مشکل دارند و این نگاه است که باعث این اتفاق شده است. همین بحث‌هایی که می‌فرمایند از اتاق بازرگانان کسی برود سوال کند ببیند آیا برجام و اف‌ای تی اف را اینها بد می‌دانند یا خوب می‌دانند؟ حالا یک عده به اسم کارشناس نشستند اینها را توجیه کردند یک بحث جدا است ولی همان اتاق بازرگانی بروند با آنها صحبت کنند ببینید چه بلایی سر تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران ما آمده است. اینها در جلسه هم به ما می‌گفتند ما نمی‌توانیم با این روند ادامه بدهیم، حالا اینها می‌گویند ما ادامه می‌دهیم.

همین الان ما که در دنیا گاز و نفت جمعاً بخواهیم اول هستیم، زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم، تابستان برقشان را قطع می‌کنیم، کارخانه را هم همین جور. اینها که دیگر در داخل است چرا این کار‌ها را نکردیم؟ واقعیت این است بفرمایند در میادین مشترک ما چقدر داریم ضرر می‌کنیم؟ من نمی‌دانم کرسنت یا هر چیز که اینها می‌گویند همان قطر، همان عمان، همان امارات و کویت در میادین مشترک سهمشان را می‌برند ما اصلاً عین خیالمان نیست.

از این طرف هم ما خودمان می‌گوییم که فلان شرکت‌ها می‌خواستند ما را فلان بکنند، ما سرمایه‌مان را داریم از دست می‌دهیم منابع نفتی و گازی بازار‌ها را از دست داده‌ایم بگویند اگر برجام را نپذیرفتند، اولاً این وفاق داخلی را چه جوری می‌خواهند درست کنند، الان با هم دعوا داریم دیگر، تازه با آدم‌هایی دعوا داریم که مقام معظم رهبری می‌گفت صادق‌ترین، شجاع‌ترین، سالم‌ترین آدم‌ها همین‌ها هستند، اینها می‌گویند که اینها خائن هستند حالا باید بگوییم مقام معظم رهبری بعد چیزی را دارند رد می‌کنند که می‌گویند ما صادق هستیم، ترامپ هم همان را می‌گفت، اسرائیل هم نتانیاهو هم همان را می‌گفت، می‌گفت من هر کاری را باید بکنم که این برجام را نگذارم به نتیجه برسد، اینها هم می‌گویند ما هم نگذاشتیم به نتیجه برسد، اینها بگویند که فرق اینها با آنها چیست؟آن‌ها می‌خواستند نشود اینها می‌گویند نشود، حالا اشکال ندارد نشود، برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم ما چیست؟ اختلاف داخلی را که داریم داریم با همدیگر دعوا می‌کنیم، با سرمایه‌گذار‌ها مشکل داریم، برای اینکه گفتن حرف‌ها که یک حرف است این که آنها چه می‌گویند صدا و سیما یا خودشان بروند مصاحبه کنند ببینند این تئوری که اینها می‌گویند قبول دارند اینکه می‌گویند فرصت زیاد است فرصت را آنها باید یعنی تولید کننده‌ها و سرمایه‌گذار‌ها باید خلق کنند سرمایه‌گذار‌ها دارند سرمایه را از این مملکت خارج می‌کنند، وقتی پای صحبتشان می‌شینید ناراحت هستند به خاطر اینکه گران می‌خرند و ارزون می‌فروشند، بعضی وقت‌ها پولشان گم می‌شود حالا اینها بگویند ما می‌خواهیم یک مدینه فاضله درست کنیم، مدینه فاضله در تئوری می‌شود درست کرد در عمل این است که مردم زندگی‌شان دارد نابود می‌شود.

 پول کرایه خانه آدم می‌رود صحبت کند زن بیوه دارد به من می‌گوید که من پول ندارم خانه کرایه کنم بگویید چه کار کنم، آدم چی به اینها بگوید کی این کار را کرده؟ حالا اینها می‌گویند تقصیر برای همه آنها است خیلی خوب تقصیر برای آنهاست بخواهیم درست کنیم، قدم اول باید وحدت و انسجام داخلی را درست کنیم دست از این دعوا‌ها و متهم کردن و خائن جلوه دادن‌ها برداریم، و دوم قدرت دفاعی ما باعث افتخار ما است قدرت بازدارندگی این کشور و کاری که سپاه کرده و ارتش کرده باعث افتخار جامعه است یکی از عللی که نمی‌توانند آنها به ما طمع کنند، به خاطر این قدرت بازدارندگی موشک و پهپاد ماست این را داریم ولی اگر این را نداشته باشیم امکان اینکه بتوانیم جامعه را یعنی قدرت اصلی باید تمایل ما گرایش ما با این مردم باشد این آدم‌هایی که می‌روند اینها می‌گویند خیلی خوب بد هستند این را از مردم بپرسید چرا ما را قبول ندارند چرا دارند نخبه‌ها از کشور خارج می‌شوند به خاطر رفتار حاکمان ما به خاطر امر و نهی‌هایی که داریم به خاطر اینکه ما تصور می‌کنیم عقل کل هستیم در همه چیز ما نقشه داریم اون‌های دیگر حالیشون نیست نمی‌فهمند پس ما باید برای اینها نقشه بنویسیم نگو من امیرم دستور خواهم داد اینها اطاعت کنند به محاکمه می‌کشم روزگارشان را سیاه می‌کنم.

بیشتر از ۱۰ سال روی مدل مردمی‌سازی دولت کار کرده‌ایم

قاضی زاده هاشمی: بله مشکل ما این است که برادرمان جناب آقای دکتر پزشکیان به جای اینکه به سوالات جواب بدهند سوال جدید طرح می‌کنند، ما اینقدر مرد هستیم که از آن دولت محدودی در اختیارمان بوده دفاع کنیم، عزیزان هم مرد باشند و از دولت‌هایی که حمایت کردند و در داخلش بودند از عملکردش دفاع کنند تا مردم تشخیص بدهند اینکه ما در زمانی بنشینیم گذشته را کلاً فراموش کنیم بعد ناظر به آینده از طرف مردم کی مردم را از صحنه عمل بیرون کرد کدام سیاست دولت گرای مطلق و خارج کردن مردم از عرصه‌های سیاسی فرهنگی و اجتماعی و گرفتن کار از دست مردم در کدام دولت‌ها اتفاق افتاد که الان ما بگوییم به مردم رجوع نمی‌کنیم کی محدود کرد فعالیت بخش خصوصی را بخش تعاونی را نابود کرد تاریخی وجود دارد ۴۰، ۴۵ سال تاریخ اداره کشور وجود دارد جوری صحبت نکنیم انگار امروز ما آمده‌ایم سر کار ناظر به آینده شروع کنیم.

 خطاب به مردم شما مظلوم واقع شدید، بله کسی که ادعای دولت مردم دارد و مدل دارد ما بیشتر از ۱۰ سال روی مدل مردمی‌سازی دولت کار کرده‌ایم کاری که الان در دولت شهید رئیسی در حوزه مردمی‌سازی اتفاق افتاده و واگذاری امور نقش دادن جدی به مردم در عرصه‌های مختلف قابل مقایسه با دولت‌های قبل از خودش نیست بگویند ما برنامه عملی مان برای واگذاری کار به مردم چیست، من دو سه تا موضوع مطرح شد خیلی سریع بگویم یکی موضوع واکسن بعضی از عزیزان که خودشان دوز اول واکسن فایزرشان را هم زده بودند صاحبه کردند و گفتند که ما اجازه نمیدهیم مردم ایران موش آزمایشگاهی واکسن شوند و واکسن‌های خارجی شوند و اجازه واردات ندادند مصاحبه‌هایشان از سخنگوی دولت وقت آمد اف‌ای تی اف را متهم کرد، الان می‌گویند واکسن کار ما بوده، چون مسئله حل شده قابل ادعا است دو هفته زودتر واکسن وارد می‌کردید تا دولت شهید رئیسی به نام خودش ثبت نکند این افتخار بزرگ را اگر واقعاً می‌توانستید این کار را انجام بدهید، غیر از اینکه در این ماجرا، ماجرای واردات واکسن و استفاده از واکسن بحث مفصلی است که من الان واقعاً، چون وقت کم است عرض می‌کنم یا اشاره کردم در بحث برجام این برجام اگر بد است چرا شهید رئیسی ازش خارج نشد بنده به عنوان معاون شهید رئیسی جواب می‌دهم اگر ایشان خارج شده بود باز برادر عزیز جناب آقای دکتر پزشکیان شما متهمش نمی‌کردید که تو کنار ترامپ و نتانیاهو هستند، چون آنها خارج شدند تو هم خارج شدی یک ماشین ۲ میلیاردی را ۲۰۰ میلیون تومان فروختند به ما مونده روی دستمان چه کارش باید می‌کردیم ما بعد بردند در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کردند.

 دولت وقت ایران تعهدات شورای امنیت را پذیرفته است چه کار باید می‌کردیم ما آمدند به لحاظ حقوق بین‌الملل دست و پای جمهوری اسلامی را بسته‌اند بعد الان می‌گویند چرا خارج نشدید ازش، اگر بد است یک کاری کردید که مجبوریم این را مدیریت کنیم و جلو ببریم و حداکثر استفاده را ازش بکنیم و بهانه به دشمن ندهیم وگرنه خسارت محض از این خسارت محض را مدیریت عالی خود دولت دوستان اشاره کرده و گفته اینها در تاریخ ما است آن وقت چه کار کردیم آمدیم آن ارزان فروشی کردیم قدرت و سرمایه ملی و موفقیت جوانانمان را بعد اسمش را گذاشتیم هنر دیپلماسی دیپلماسی خندیدن و امتیاز دادن نیست استواری هوشمندانه از ملت عزیز و امتیاز گرفتن همان کاری که برادر شهید ما شهید امیرعبداللهیان انجام داد نمادش بود کسی که به خاطر اینکه ما بتوانیم با دو تا دولت منطقه رابطه برقرار کنیم بنا به سفارش آنها از وزارت خارجه عذرش خواسته شد و همان فرد که آقایان مدعی بودند که اگر برود روابط را با کشور‌های حاشیه خلیج فارس درست می‌کند آمد سر کار شد و زیر خارجه و ارتباط را با همان کشور‌ها برقرار کرد با عزت دیپلماسی شهید امیرعبداللهیان دیپلماسی خلق قدرت بود، مذاکرات جدی هم در منطقه هم با غرب و هم با شرق نه محدود، از موضع قدرت برای ایجاد توازن با تکیه بر قدرت درونزای ما از یک عده افرادی که از دو طرف هم نقد می‌کردند ایشان نترسید با قدرت رفت جلو و به نتیجه رساند اینکه می‌بینید ما یک افزایش فوق العاده فروش نفت پیدا کردیم که سناتور آمریکایی برمی‌گردد همین چند روز قبل به وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که آقا چطور اینها ۳۰۰ هزار بشکه را رساندند به ۲ میلیون بشکه نفت پاسخی که وزارت خارجه آمریکا می‌دهد می‌گوید رئیسی مرد مصممی بود دیپلماسی و اداره کشور جای مردان مصمم است و با اراده نه آدم‌های ضعیف و سازش کار.

با شعار و اتهام زدن و عصبانی شدن مشکل حل نمی‌شود

پورمحمدی: الحمدلله دوستانی که خیلی جایگاه مناسب و اطلاعات کامل و دانش لازم برای احراز مقام ریاست جمهوری دارند باید یک مقدار تحمل هم داشته باشند عصبانی هم زود نشوند اتهام هم بیخود نزنند و به هر حال این روز‌ها می‌گذرد این نوع صحبت‌ها خیلی روشن است خیلی عجیب است، یک قراردادی سال ۸۱ بسته شده یک کسانی آمده‌اند مسئول شده‌اند بعد ما‌ها ۸۷، ۶ سال بعد رفته‌ایم سازمان بازرسی دو تا گزارش آمده برای ما تازه دیوان محاسبات کارش را کرده بوده ما آن گزارش را منظم کرده‌ایم و فرستاده‌ایم الان موجود است در سازمان بازرسی می‌شود ازش پرسید، خیلی روشن می‌شود پرسید آن آقایونی که دو بار آقای احمدی نژاد خواست مشکل را حل کند هم پرونده فساد تعقیب شود برود دادگاه فاسدین محکوم شوند هم این قرارداد اجرا شود قیمتش تمام شود این خسارت عظیم در ۱۸ سال گذشته به کشور وارد نشود چرا جلویش را گرفتید.

این را باید جواب بدهید با شعار و داد زدن و اتهام زدن و عصبانی شدن مشکل حل نمی‌شود خوب شد آقای زاکانی حرف خیلی خوبی زدن تشکر می‌کنم اعلام آمادگی کردند بحث کنند ما که طرف نیستیم یک کسی است متهم است به اسم آقای زنگنه خیانت کرده شما اتهام خیانت بهش می‌زنید او هم می‌گوید شما مانع اجرای قرارداد شدید ده‌ها میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کردید دادگاه هم به نحوی دارد می‌رسد البته ما هم از دادگاه تقاضا داریم که زودتر رسیدگی کند، اما اینکه ملت بدانند آیا در این ۱۷، ۱۸ سال چه خسارتی به ملت ایران وارد شده جزئیاتش را بفهمند بد است چرا فرار می‌کنید؟ بیایید حرف بزنید نه اینکه بگوییم که آقا برود در دادگاه محاکمه شود من نمی‌توانم با این بنشینم آقا بیایید ببینیم پرونده چیست؟ حق ملت است چرا فرار می‌کنیم از مسائل جدی دور می‌زنیم فساد بود چقدر فساد بود صد بار بزنیم اعدام کنیم، اما یک قراردادی که دست ملت است نباید زمین گیر شودچرا قرارداد را زمین گیر کردید اینها مسائل جدی است بعد قطعنامه حالا بحث برجام کی اینقدر از برجام دفاع می‌کند این حرف‌ها چیه به من هم می‌خواهی بگویید من که همان موقع هم نسبت به برجام حرف داشتم.

یک بحث دیگری است قطعنامه‌هایی در سازمان ملل تصویب شده ملت ما را بیچاره کرده شما که مسئول بودید، چرا جلوی این قطعنامه‌ها را نتوانستید بگیرید؟ گذاشتید بیچاره کردن ملت ایران را حالا می‌گید چرا می‌روید مذاکره می‌کنید چرا قرارداد می‌بندید که اینها رو یه کمی تضعیف کنید اصلاً چرا گذاشتید امضا شود چرا قطعنامه صادر شود شما که مسئول بودید این همه خسارت ۱۵ سال به ملت ایران وارد شده صد‌ها میلیارد دلار این کشور خسارت دیده این همه مشکل مملکت دارد مردم دارند چرا اجازه دادید چرا عمل نکردید چرا قدرت دانشتان قدرت مذاکراتی‌تان عمل نکرد قطعنامه‌ها پشت سر هم صادر شد و ما گیر افتادیم در سازمان ملل که حالا با دریوزگی برویم برجام را قبول کنیم اف‌ای تی اف را قبول کنیم و صد جای دیگر را اینها مسائلی مهم است بله آقا دوران بزن در رو بگو در رو گذشته به اینها باید پاسخ داد خیلی روشن الحمدلله امام به ما یاد داد استقامت را و من از این مختصر وقتی که در این فرصت باقی مانده برگردم گفتم ما باید بحث داخلی بیشتر کنیم حالا همه ما در بحث‌های خارجی بودیم حالا برگشتیم داخلی الحمدلله امام به ما یادت استقامت را در عرصه داخلی و در عرصه خارجی امروز افتخار می‌کنیم در مقاومت ما فرهنگ مقاومت را در جهان پرچمش را اعتلا بخشیدیم از مردم مظلوم دفاع کردیم ۴۵ سال ندای امام و ملت ایران جهانگیر شد و امروز جوانان عالم به حقانیت فریاد‌های ملت ایران در دفاع از حقوق مردم مسلمان و مظلوم فلسطین الحمدالله تثبیت شد و این نشان داد که فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی قدرت پیشروی دارد الحمدلله امروز می‌توانیم ادعا کنیم با صدای بلند بگوییم هم غزه هم لبنان هم یمن هم عراق هم قطر هم عمان جانم فدای ایران و جانم فدای حرم و جانم فدای قهرمانان ایران و جانم فدای این ملت که این همه سختی را تحمل کرد و انشاالله گام‌های بلند را در ادامه برخواهد داشت. 

 باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

جلیلی: بحث‌ها به جای خوبی رسید حالا دوستانی که صحبت از تحذب می‌کنند بعد کار عمیق تحذبی را بیان می‌کنند زنبیل گذاشتند این هم از کار‌های جالب است یا مثلاً صحبت می‌کنند بزن در رو، از قطعنامه‌ها صحبت می‌کنند، ۳ قطعنامه اول که آقای لاریجانی زمانشان صادر شد آقای پورمحمدی عضو کمیته هسته‌ای بود اصلاً یادش نیست، اینها بحث‌هایی است که جای خودش بحث دارد که من نمی‌خواهم بهش بپردازم، چون اندازه کافی راجع به این پرداخته‌ام همین‌ها که می‌گویند گفتگو با مردم صحبت کنید بنده ده‌ها جلسه در دانشگاه‌ها شرکت کرده‌ام و بحث کرده‌ام، علاوه بر آن چیزی که در مجلس گفتیم این را مفصل توضیح دادیم من امروز این را می‌خواهم به ملت بگویم این حرف‌ها خیلی خوب است ما یک گذشته‌ای داریم یک آینده این گذشته است که دارند اینها تعریف می‌کنند، یک گذشته غلطی که هیچ نتیجه نداشت دلار سه تومان را کرد ۳۰ تومان تحریم‌ها را دو برابر کرد بعد جالبیش این است که می‌گویند که همین روش باید دوباره ادامه پیدا کند.

جالب این است که می‌گویند همین روش باید ادامه پیدا کند، صحبت می‌کنند که مثلا خوب چرا ترامپ خارج شد اگر این بود، چرا خارج شد؟ چون می‌گفت در همه تعهدات انجام دادی، من می‌خواهم خارج شوم، شما می‌رفتید مصاحبه می‌کردید، زمان دولت وقت می‌گفت اگر خارج هم شوید، ما هستیم، طرف می‌گفت اگر این قدر طرف این طوری است من خارج می‌شوم، مثل کسی است که جنس را شما به او فروختید، تحویل دادید، می‌گوید پول هم ندادید، من این قرارداد را قبول دارم، این می‌گوید خوب است دیگر، این که می‌گویید چرا ادامه داده می‌شود، برای این که این طلب ملت است و حق ملت است، شما باید دنبال کنید که باید طلبت را بدهید و شما باید بیایید سهمت را انجام دهید، این که بیان می‌کند از اتاق بازرگانی بپرسید.

 در اوج زمانی که هنوز خارج نشده بود، کل صادرات ما به اتحادیه، به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان بود و چرا نتیجه نگرفت، من سوال می‌کنم در همان زمان چرا این‌هایی که می‌گفتند ما با این مشکلات حل می‌کنیم، چرا یک دفعه همه چیز بهم خورد و الان می‌ترسانند، چون بلد نیستند و صحنه را نمی‌شناسند، خوب است مطالب را بگویید که ملت ما این جا انتخاب کند، آیا یک مسیر چرا رشد اقتصادی در همان سال‌هایی که می‌گویید این امضا شد، رشد اقتصادی ما شد صفر، شد منفی، متوسطش شد هفت دهم درصد، ما بحث مان این است ما صحبت از جهش می‌کنیم، صحبت از یک جهان فرصت می‌کنیم، با این روش‌های غلط در سیاست خارجی این که هنوز نیامده است از هشت ماه جلوتر می‌ترسید که آمد چی، این که اگر موفقیتی به دست می‌آورید، این موفقیت کار ما نبود، او نخواست، این رویکرد حتما برای کشور جهشی را به دنبال نخواهد داشت.

این رویکرد نمی‌تواند همان جوانی که می‌گوید امروز نگران و به خاطر این مهاجرت می‌کند، برای او نمی‌تواند شغل ایجاد کند، این عرصه سیاست خارجی فرصت‌های فراوان است، شما در سریلانکا نیم میلیارد دلار خدمات فنی بسته شد و ما با ده‌ها کشور می‌توانیم این کار را بکنیم، آن وقت جوان خواهد رفت، هر سفارت بشود یک سکوی برای کشور، این را تشخیص دهید، فقط بازار منطقه، بازار دوروبرما، ۱۵-۱۶ کشور اطراف ما فقط بازار صادرات پایین دست پتروشیمی شان ۱۳۵ میلیارد هزار دلار است، با این که مزیت نسبی ما نفت و گاز است، سهم ما چیز است از این و چرا نتوانستیم این کار را انجام دهیم و این کار بزرگی که در این سه سال شروع شد، همین است و این دروازه‌ها را باز می‌کند، ما با ترکمنستان شش میلیارد دلار روابط مان بود، همان موقع همان‌هایی که خیل بلد بودند چه کردند، رساندند به دویست میلیون دلار، چرا؟ چون بلد نیستند، ادعا بله، ادعا خیلی خوب است، امروز که مردم می‌بیینند، شد یا نشد، همان که می‌گفتند می‌شود، فی المره روز اول لغو خواهد شد چه شد، ما وقتی که صحبت می‌کنیم از امنیت کشور دفاع می‌کنیم، وقتی ما مسئول شدیم، شرق ما را آمریکا اشغال کرده بود و غرب ما را آمریکا را اشغال کرده بودند و همین‌ها از ترس او می‌گفتند باید برویم فلان امتیاز را بدهیم ولی بعد چه شد، وقتی ما تحویل دادیم، هر دوتای این‌ها آمریکا با خفت در آن‌ها مواجه شده بود، التماس می‌کرد و ده‌ها نامه به ما می‌نوشت که ما در این جا مشکل پیدا کردیم.
همین قضیه سوریه وقتی گروه‌های متحجر به سمت ملت ما می‌آمدند، کی تصمیم دقیق گرفت، چه کسانی دچار خطای راهبردی بودند که هنوز شک داشتند که آیا باید در این قضیه تصمیم درست بگیرند یا نگیرند.
در بحث‌های اقتصادی وقتی پیش آمد، ما هیچ وقت اکتفا نکردیم به این که فقط برویم گفتگو کنیم، بله گفتگو یک وسیله است، یکی خنثی کردن تحریم بود، کمیته مقابله با تحریم تشکیل شد و ده‌ها زیرساخت برای مقابله با تحریم تشکیل شد و این‌ها کافی نیست، ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و برای این راه داریم و راه‌های بسیار عملی داریم و دشمن این نیست که بعضی جا‌ها خنثی شود و یا نشود، بله وظیفه ماست که خنثی کنیم با ابزار اقتصادی و با همین جوان‌های متخصص.

هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم، هم امانتدار مردم باشیم

زاکانی: هیچ راهی نداریم، الا این که مشارکت بکنیم. هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم، هم امانتدار مردم باشیم و در سیاست مردم را بین شان دیوار نکشیم، اقوام را در مقابل هم قرار ندهیم، مذاهب را در مقابل هم قرار ندهیم، ادیان در مقابل هم قرار ندهیم، این گل و بوستانی که در ایران عزیز هست، همه اش را بپذیریم.
همه ایرانی‌ها عزیز هستند با هر سلیقه و با هر شرایطی، من نمی‌دانم دوستان از چه منظری صحبت می‌کنند، نگاه ما این است که همه اقوام، مذاهب و ادیان رسمی کشور این‌ها عزیز هستند، تک تک شان عزیز هستند، نمی‌خواهیم دیوار بکشیم.
ولی دوستان علاقمند هستند که دیوار بکشند، ملت ما از عدالت خوشش می‌آید، ملت ما از فسادستیزی و رفع تبعیض خوششان می‌آید، الا یک عده زالوصفتی که نمی‌خواهند این اتفاق بیافتد، لااقل در این دو دهه که با بزرگان این‌ها مبارزه کردم فهمیدم که عده‌ای نمی‌خواهند سر سفره مردم چیزی بیاید و مردم صاحب امکان و اقتضائی شوند، ما هیچ راهی ندارم اولا با ملت مان شریک شویم و ملت را بیاوریم سر سفره اقتصاد کشور، چه مسکن شان، که بنده هم در بعد استیجاری ها، بسته بسیار جدی و هم در بعد صاحبخانه شدن که یک تجربه ۳۳ -۳۴ ماهه در یک روزه حدود ۳ هزار مسکن واحد را شروع کردیم و حرف هم نزدیم، در ابعاد مختلف یارانه طلایی که مردم شریک می‌شوند در ثروت موجود کشور، حق شان است، به آن‌ها نمی‌دهند، حق شان است، یا در حوزه معیشت، در حوزه سلامت، در حوزه‌های مختلف، مردم دغدغه نداشته باشند.
نکته دوم ما حرف‌های تفرقه انگیز نزنیم، وحدت آفرین حرف بزنیم. مردم را دیوار کشی بین شان نکنیم، ما انسجام مان را لازم داریم، هم باید قدرت اقتصادی مردم را قوی کرد و هم انسجام و وحدت ملی را توجه کرد، نکته سوم زیرساخت‌های کشور را جوری متحول کنیم که کشور مایه افتخار الان است، افتخارآمیزتر شود.
تمام ظرفیت‌های آن در کشور عزیزمان است، ناظر به ریلی آن یک موضوع بود که اشاره شد.
ناظر به حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های بینظیر است، دریای ما ظرفیت است، خشکی ما ظرفیت است، صحرای ما همه ظرفیت است، معدن، گاز، همه همه، این سه تا ویژگی با هم داشته باشیم و هم مردم را ثروتمند کنیم و شریک کنیم و هم کشور را به سمت پیشرفت و آبادانی ببریم و هم انسجام ملت را آسیب نزنیم.
این حرف‌هایی که زده می‌شود، دوستان می‌زنند، انسجام ملت را آسیب می‌زند و نکته بعد این است که کسی جلوی برجام نگرفته است، ما اتفاقا دنبال اجرای برجام هستیم که برجام اجرا شود، ما سهم خودمان را انجام دهیم، آن‌ها باید سهم خودشان را انجام دهند که نمی‌دهند، آن‌ها آتش زدند، آن‌ها خیانت کردند، علتش هم این بود که خودشان گفتند، کسانی که با ما مذاکره کردند، دقت نداشتند و این کاملا معلوم و مشخص است.
به اعتقاد بنده آن چه که کمک می‌کند به مردم شفافیت است. آن چه که به مردم کمک می‌کند، مردم را در حقیقت وارد حریم مسئولین کردن و مسئولین را از درون شناختن است، این چیزی که مردم بندگان خدا ویترینی می‌بینند، اما پشت این صحنه، صحنه‌ای است، صحنه‌ای است پشت این صحنه مردم عزیز، یک عده را اداره می‌کنند، چه کسانی؟ کسانی که سالیان سال در این کشور آسیب جدی زدند.
مردم ما کی هستند، همان‌هایی که پای حاج قاسم آمدند، مردم ما کی هستند، همان‌های که پای شهید رئیسی آمدند، این مردم ما هستند، همه آمدند، چرا مردم را دسته بندی می‌کنیم، چرا مردم را ناامید می‌کنیم، چرا به مردم می‌گوییم نمی‌توانیم، ما می‌توانیم، ما ظرفیت داریم، ظرفیت داخلی، منطقه و جهانی مان، تمام دنیا به این نکته رسیده است، که دنیا در حال تغییر است، شما برگشتید به بیست سال گذشته، دنیا دارد تغییر می‌کند و قدرت‌های منطقه‌ای و جغرافیا در عرصه جهانی اهمیت پیدا کرده است و پیمان‌های منطقه‌ای اهمیت پیدا کرده است، چیزی که دولت قبل آرزو می‌کرد در بریکس و شانگهای دولت شهید رئیسی این را محقق کرد، الان موقع چیدن این میوه‌های اساسی است و خودمان را به حرف سرگرم نکنیم.

مجری: مرحله پایانی و جمع‌بندی را آغاز می‌کنیم.

قالیباف: خیلی خوشحالم، امشب در ابتدا سعی کردم با دو تا سه سؤالی که داشتم مطالبی را برای مردم عزیزمان و برای این جمع روشن کنم. برای همه مشخص شد که به هر حال ستادی که امروز آقای پزشکیان با ایشان کار می‌کنند، در حقیقت همان ستاد آقای روحانی است، من فکر می‌کنم، همه شما هم این برداشت را کردید. معنی این حرف یعنی چه؟ یعنی ما برگردیم به یک دهه قبل، دو مرتبه برگردیم به رشد زیر یک درصد، برگردیم به نقدینگی ۲۶ برابر، برگردیم به تنش‌های بین قوا، برگردیم به اختلافات بین مردم، تنش‌های بین رهبری و بعضی از موضوعات دیگر، یعنی شکاف بیشتر بین مردم، دولت و ملت، یعنی این که دو مرتبه اخلال صورت بگیرد در حکمرانی کشور.

آیا واقعاً امروز سزاوار است ما در این مسیر حرکت کنیم؟ حداقل این نمونه‌ای که ما در همین دو سه روز اخیر دیدیم، شاهد و گواهی بر این موضوع است که گذشته تلخ این را هم در کشور تجربه کردیم. مطمئنم که مردم عزیز ما حتماً این گونه تصمیم خواهند گرفت که ما رو به جلو برویم، برویم یک رویای ایران بزرگ را بسازیم، برویم همین طور که در حوزه دفاعی، حسرت این را همه می‌خورند، در حوزه اقتصادی هم این گونه باشیم، نشان داد که ما در این موضوعات اگر غیر این مسیر را طی کنیم، دغدغه مردم را نداشتیم. امروز ما دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم. این واقعیتی است که باید بدانیم و باید پیش برویم. ما نمی‌توانیم مسیری را طی کنیم که کشور دچار تنش و مشکلات شود، امروز همه باید کنار هم باشیم، دست به دست هم دهیم و بنده در گذشته خود نشان دادم که این گونه عمل و رفتار کردم.

من ۱۲ سال توفیق خدمت در شهرداری تهران را داشتم، هر سه دولت با من مخالف بودند، کمک به من نکردند، در یک جلسه دولت مرا دعوت نکردند، یک جلسه در حل مشکلات ما نگذاشتند. حتی مصوبات مجلس را در حمایت بودجه از ما به طور کامل که باید تعهدات‌شان را عمل می‌کردند، نکردند. ولی ما با تلاش، کار، تکیه بر شما مردم، با کارآفرینان جامعه، جوانان خلاق و پای کار، با این که چپ و راست نکردیم، زن و مرد را نگفتیم این مال این گروه یا آن گروه. نگفتیم اینها شیعه هستند یا سنی، نگفتیم اینها از کدام قوم هستند؟ هر کس قوی بود و امین بود، بر اساس شایسته‌گزینی احترام کردیم. نخبگان را ما احترام کردیم و بدون مشورت و تصمیم‌سازی آنها تصمیم نگرفتیم. نتیجه این کار چه شد؟ نتیجه این شد که شما دیدید در ۱۲ سال تهران جدید ساخته شد، بهانه نگرفتیم پول ندادند، نداریم.

مدیر قوی؛ یعنی قدرت اجماع، یعنی کسی که پیش‌شرط نداشته باشد، درخواست اختیار نکند، نگوید به من پول بدهید. نگذاشتید، شما دیدید همین روس‌ها گفتند نگذاشتند. من به طور روشن می‌گویم؛ بنده به حول و قوه الهی اگر شما انتخاب کردید، حتماً بدون هیچ بهانه‌ای آرزو‌های این کشور را چه در آن رویای رشد اقتصادی و چه در مشکلات جاری شما، آینده فعلی را مناسب و ان‌شاءالله پریشانی را از شما دور، افقی روشن و رویایی برای آینده خود با رشد اقتصادی و پایتخت اقتصادی ایران و به گونه‌ای که به گذشته خودمان افتخار کنیم و راه شهدا و امام شهدایمان را و با دغدغه مردم و سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری را به پیش ببریم به حول و قوه الهی ان‌شاءالله.

پزشکیان: حالا فرصت جواب دادن هم نیست، چهار نفر در مقابل یک نفر یک مقدار؛ پنج دقیقه در مقابل ۲۰ دقیقه یک مقدار جای بحث دارد. امیدوارم این برادر‌ها تا آخر هم بمانند که اشکال نداشته باشد. اما آن چه که نوشتم و جمع بندی کارشناسی است، عزیزانی که با ما کار می‌کنند، هست، از روی این نوشته عرض می‌کنم. مردم عزیز ایران، مبنای سیاست خارجی من؛ همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.

اما درک من از این اصول سه‌گانه با سایر نامزد‌های حاضر در این جا، متفاوت است. من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می‌دانم و عزت را نیز در بهبود زندگی شما جستجو می‌کنم. در یک کلام؛ من سیاست خارجی را یعنی هم ارتقای جایگاه و امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تأمین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان می‌دانم. من سیاست خارجی را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت در داخل کشور، متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن و ساختن در دل جوانان کشورمان می‌دانم. من می‌خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان و نوه‌هایشان به دور سفره هفت‌سین بنشینند و خاطرات شیرین بسازند، نه این که از پشت پنجره سرد تبلت‌ها و موبایل‌هایشان دستی از آن سوی آب‌ها تکان دهند و در سکوت، تنهایی و دل‌تنگی باقی عمر خود را سپری کند. یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من؛ فرو نشاندن موج مهاجرت و فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود. من سیاست خارجی را برای ایجاد ثبات و آرامش روانی برای تک تک مردم ایران می‌خواهم و تلاش خواهم کرد که ایرانیان به دوراز اضطراب و عدم اطمینان از فردای خود بتوانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند. من سیاست خارجی را ابزاری برای بلند آوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایرانی در جهان می‌دانم.

حرف برای گفتن زیاد دارم از دل تاریخ و آیین و فرهنگمان تجربه‌ها و حکمت‌های بی شماری برای کمک به درمان درد‌های انسان داریم. من سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ غنی ایرانی، ارزش‌های بشردوستانه ایرانی و اسلامی و جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی می‌دانم. من می‌خواهم ایرانی بودن چه برای ایرانیان داخل ایران و چه ایرانیان خارج کشور یک امتیاز باشم. من سیاست خارجی با مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشورها، عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری با جهان از طریق رفع تحریم‌ها و احیای صنعت پرسود گردشگری و بهبود فضای سرمایه گذاری و کسب و کار می‌دانم. دستگاه سیاست خارجی دولت من برای ارتقای سطح فناوری، افزایش تبادلات علمی و بهره برداری از آخرین دستاورد‌های بشر همه ظرفیت‌های خود را فعال خواهد کرد.

من سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی و تحکیم برادری با کشور‌های همسایه می‌خواهم. من می‌خواهم کشور‌های همسایه ثروت و منابع خود را به جای مهار یکدیگر صرف آبادانی و توسعه غرب آسیا برای نسل‌های آینده خود کنند. من به کشور‌های همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد. سیاست خارجی دولت من در مورد مردم مظلوم منطقه براساس ارزش‌های برخاسته از فرهنگ ایرانی (جمله عربی) که انسان‌ها یا با تو در دین برادرند و یا در خلقت، در آفرینش با تو برابر و فرهنگی که به ما یاد می‌دهد بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار، تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی، با غصب و اشغالگری سرزمین دیگران هرگر کنار نمی‌آیم نسل کسی و نژادپرستی را برنمی تابم من مصمم هستم که با یک سیاست خارجی تعامل گرا و عزتمند هزینه مردم را کاهش دهم. من اجازه نمی‌دهم با شعار‌های دهن پرکن جیب مردم خالی شود. قلب من با قلب ایرانیان می‌تپد هزاران قلب را جراحی کردم امروز قلب ایران مادر همه ما ایرانیان آزرده و مجروح است. من پزشک قلب هستم آرامش بخش قلب آزرده شما خواهم شد.‌ای مردم دوست داشتنی من تانک نیستم من نقطه زن نیستم من غلط انداز و لاف زن نیستم من خاک پای شما عزیزان، مسعود پزشکیان هستم والسلام.

قاضی زاده هاشمی: من ابتدا در عرایض قبلیم دو تا موضوع را برعکس ذکر کرده بودم یکی این که ماشین دویست میلیون تومانی را ما دو میلیارد تومان حالا فروختن که چه عرض کنم بهتر بگویم انداختن تو قضیه برجام من برعکس گفتم در رابطه با تصرف سفارت انگلیس سال ۹۰ اتفاق افتاده و تصرف سفارت عربستان سال ۹۴ که من هر دو تا سال ۹۴ گفتم که اصلاح می‌کنم. مردم آگاه و هوشیار ایران سیاست خارجی جای خیال پردازی، شاعرمسلکی، توهم زدگی و ایده آلیسم هپروتی نیست، سیاست خارجی عرصه عمل است نه شعار، سیاست خارجی عرصه اجرای راهبرد‌های بین المللی یک ملت هفت هزار ساله باتوجه به محدودیت‌ها و واقعیت هاست. مردم شریف ایران تحریم با همه زحمت‌ها و تلخی هایش یک واقعیت است تحریم نه بی تاثیر است و البته نه آخر دنیا، هم باید مذاکره کرد، هم باید تلاش کرد تا آثار تحریم را به قدری از بین ببریم که انگیزه و طمع تحریم از طرف دشمن بخشکد.

مردم شریف ایران همین جا به شما قول می‌دهم کسانی که وعده لغو تحریم‌ها را می‌خواهند باردیگر به گرده شما سوار کنند هرگز نمی‌توانند تحریم را لغو کنند. تجربه تاریخ این را نشان می‌دهد. تحریم بخشی از راهبرد امنیت ایالات متحده امریکاست و دیدید که با تعطیلی کل برنامه هسته‌ای ایران هم هرگز لغو نشد حرف زیبازدن و وعده فریبا دادن کار ساده‌ای است، اما عملکردن به این وعده‌ها با تجربه هشت ساله حاکمیت کسانی که صحنه گردانان اصلی ستاد برادر عزیزمان آقای پزشکیان هستند البته بهتر است بگویم ستاد آقای روحانی اثبات شد که امکانپذیر نیست.

مردم شریف ایران تحریم‌های امریکا روی دو نقطه متمرکز شده بود فروش نفت و منابع ارزی، شهیدان سرافراز ما آیت الله رئیسی و دکتر امیرعبدالهیان بدون کاسبی تحریم و بدون شعار‌ها و وعده‌های سیاسی دروغین در طول سه سال و در سکوت مطلق فروش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را به نزدیک دو میلیون بشکه نفت رساندند و هشتاد میلیارد دلار درآمد نفتی نصیب کام خشکیده اقتصاد ایران شد. مردم ایران اگر کشور پشتوانه ارزی نداشت چطور امروز در خیابان‌های این مملکت شما خودروی آئودی و کیا و اپتیما و تویوتا و هوندا و نیسان و فولوکس واگن می‌بینید در حال پلاک شدن یا تاکسی‌های برقی که امروز می‌بینیم در عرصه خیابان‌های تهران وارد بازار شدند. کالا‌های وارداتی که از سال ۲۰۱۷ ممنوع الورود بودند به علت نداشتن ارز، آیا دولت سوم آقای روحانی می‌خواهد این روند را مجددا در نطفه خفه کند. مردم آگاه و هوشیار ایران رئیسی عزیز ما زبان دنیا را دقیقا می‌شناخت. جهان درهایش را تنها به کنشگران راستین و با اراده‌ای مانند شهید رئیسی خواهد گشود اگر می‌خواهید پیچ تحریم‌ها به قول آقایان شل بماند این کشور محتاج به تداوم زیرکانه، مقتدرانه، واقع بینانه و دلسوزانه‌ای مانند شهید رئیسی دارد.

مردم ایران خطر امریکا چه با ترامپ چه با بایدن هرچند یک خطر غیرقابل کتمان است، اما یک دهم خطر کسانی که راه درآمد نفتی را در داخل این ملک مظلوم به روی شما بستند نبوده و نخواهد بود. تقابل و توافق در مقابل هم نیستند اتفاقا برای این که با دشمنت یا رقیب توافق خوبی بتوانی شکل بدهی اول باید قدرتت را نشان بدهی و طرف مقابلت را عقب برانی تا سر میز توافق بیاید و بتوانی ازش امتیاز بیشتری بگیری این تجربه همه ما در زندگی است، اما بعضی از دوستان ما یک طوری درگیر توافقند و معتاد توافقند که انگار توی عمرشان یک معامله نکرده اند.

ما به جای تمرکز بر اختلافات باید بر روی اشتراکاتمان با همه کشور‌های دنیا برنامه ریزی کنیم در عرصه فرهنگ عرض کردم بسیاری از کشور‌های غربی موضوع خانواده برایشان ارزش است بسیاری از کشور‌های غربی موضوع عدالت برایشان ارزش است کشور‌های همسایه ما که با ما فرهنگ مشترک دارند و ما ایران فرهنگی هفتصد میلیون نفری را ذکر کردیم قابلیت این را دارند که پروژه‌های مشترک اقتصادی را با آن‌ها دنبال کنیم آن‌ها نیازمند انرژی ما هستند و ما می‌توانیم با دیپلماسی انرژی تمامی بازار‌های منطقه را فتح کنیم. 

پورمحمدی: به نام خدای علی و به نام خدای غدیر، مردم عزیز ایران سلامی دوباره چو بوی خوش آشنایی، در این چند دقیقه پایانی اجازه می‌خواهم نکاتی را به اختصار و با صراحت از صحبت‌ها و نظراتم در این جلسه و در جلسات گذشته را با شما همراهان در میان بگذارم. هدف اصلی سیاست خارجی دولت قرار توسعه اقتصاد ملی است دستاورد نهایی ما خلق ثروت برای مردم ایران است اولویت ما رفع تحریم‌ها در خارج و خنثی سازی آن در داخل به صورت همزمان است نه انتخاب میان یکی از این دو، تلاش ما حل مسئله در کمترین زمان با کمترین هزینه و با بیشترین سود برای ایران است خط قرمز ما منافع و مصالح ملی است در وسیع‌ترین معنا و دقیق‌ترین مپنا روش ما اقتضایی است به اقتضای زمان، مکان و توان رویکرد ما ایجاد فرصت‌های جدید و شکار مقتدرانه فرصت‌های پیش آمده است.

ایرانیان بیش از ۱۵ سال است که به بهانه و دلایل مختلف در تله تحریم‌ها گرفتار شده ایم برجام و تلاش‌های مشابه راه حل‌های جادویی نیستند بلکه تلاش‌های ملی برای رهایی از دام تحریم‌ها بودند ادامه این تلاش‌ها برای رفع موانع توسعه ایران لازم ولی قطعا ناکافی است برخی از کسانی که امروز چشم در چشم از شما رای می‌خواهند خواسته یا ناخواسته با توهم یا جهل مرکب جاده صاف کن دشمن برای گرفتار شدن بیشتر شما در این دام بودند برخی از این آقایان تحریم و رنج و عذاب ملت ایران را فرصت و نعمت می‌دانستند و همچنان می‌دانند اکنون زمان آن است که با انتخابی درست و غیر هیجانی بتوانیم راه ببندیم بر فرصت سوزان و نوکیسه گان، پل بسازیم برای عبور از کینه‌ها و شکاف ها، سد بسازیم در برابر سیل مهاجرت، بایستیم در مقابل طرد نخبگان، هنرمندان، هنرمندان شایسته، استادان و کارشناسان با تجربه، پایان دهیم به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن ها، لرزه بیندازیم بر اندام انحصارطلبان و بنیاد انحصارطلبی، امید دهیم به اقتصاد مردمی، بخش خصوصی، کارآفرینان، سرمایه گذاران و مدیران سکو‌های اینترنتی مردم ایران من با شما قرار می‌گذارم که باهم تلاش کنیم تا ایران از بند تحریم‌ها رها شود و در اقتصاد منطقه و جهان نقش آفرین باشد.

ایران محور مهمترین منطقه جهان شود نه آماج حمله قدرت‌های جهان، ایران از شر باندبازی‌های سیاسی نجات یابد و نظام حزبی واقعی را تجربه کند ایران معلمان، اساتید، کشاورزان، کارگران و کارمندان، نیرو‌های نظامی و انتظامی و بازنشستگان خود را قدر شناسد و آنان را بر صدر نشاند ایرانیان عزیز من می‌دانم که بسیار خسته و دل آزرده اید و از هرچه وعده و وعید است دل بریده اید به شما حق می‌دهم چرا که وعده بهشت روی زمین می‌دهند و از تامین یک زندگی معمولی برایتان عاجزند گفتند نفت را سر سفره هایتان می‌آوریم ولی حداقل‌ها نیز از سفره‌های بسیاری فاصله گرفته است گفتند از آرامش و نشاط و شادی ولی پر کردند زندگی را از یاس و اضطراب و دلهره گفتند از کرامت انسان ولی شکستند حرمت دختران و جوانان، حق داری که تردید کنی، حق داری که از خود بپرسی چرا باید رای بدهیم، آن هم به مصطفی پورمحمدی، می‌دانم که خیلی از شما به دوستانتان گفته اید این پورمحمدی است که هم می‌داند، هم می‌خواهد و هم می‌تواند ولی چه فایده که او رای ندارد شاید رویتان نمی‌شود به دوستانتان بگویید من نه برای افراد مشهور و پر ادعا بلکه به پورمحمدی رای می‌دهم امشب از شما می‌خواهم اگر میان خود و خدا به این باور رسیده اید که پورمحمدی می‌داند و می‌تواند بیایید سد سکوت و تردید را بشکنید نه به شعار‌های دیگران بلکه به شعور و شجاعت خودتان اعتماد کنید نگویید رای ندارد اگر شما بخواهید رای دارد.


جلیلی: تبریک می‌گویم خدمت مردممان، جلسه امشب قرار بود درباره استفاده حداکثری از فرصت‌های سیاست خارجی باشد برخی مباحث همین جلسه نشان داد که ما می‌توانیم چهار سال آینده را طوری رقم بزنیم که واقعا این فرصت‌ها را به شکل حداکثری استفاده کنیم یا دچار یک مباحث غلط مشکل داری بشویم که هیچ فایده‌ای برای ملت نخواهد داشت و بعد با همان‌ها چهار سال همه را سرگرم می‌کنیم کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت است از منافع ملت است از حقوق دانشمندان این کشور است اگر ما این را صحبت می‌کنیم ما از حقوق هسته‌ای ملت دفاع کردیم اگر ما صحبت از منافع کشور می‌کنیم ما با ساز و کار‌های جدی موضوع تحریم را می‌گوییم نه تنها باید خنثی و رفع بشود بلکه باید تحریم کننده پشیمان بشود، اما بحث‌های جدی می‌توان کرد درباره این که چگونه با سیاست خارجی بتوان اشتغال ایجاد کرد چگونه با سیاست خارجی بتوان ارزآوری داشت عزیزانم امروز با برنامه‌های مشخص در این که چگونه می‌توان از گردشگری استفاده کرد در سیاست خارجی برای افزایش درآمد‌های کشور، چگونه از موضوع موقعیت جغرافیایی کشور مثل ترانزیت می‌توان حداکثر استفاده را کرد برای این که این به بهترین شکل دنبال شود مثال می‌زنم امروز کشور ما یک موقعیت بسیار خوب دارد که بتواند در برخی از کالا‌ها هاب منطقه بشود.

 یعنی مثلا شما می‌توانید حتی برخی کالا‌ها مثل گندم را بیاورید در داخل کشور شما ظرفیت‌های کارخانه‌های آردت با یک سوم کار می‌کند تبدیل به آرد کنی دوباره صادر کنی مثلا به کشور‌های دیگر از هند گندمش را بیاورید آردش را به عراق صادر کنی ما امروز عرض کردم یازده میلیارد دلار فقط یک بازار وجود دارد برای صیفی جات که رقیب عملا کنار رفته این را شما ببینید آن موقع کشاورز آبدان شما، کشاورز بوشهر شما، کشاورز‌های دیگر شما و همه کشور چقدر می‌توانند از این استفاده کنند، ما امروز می‌توانیم برای حتی موضوع سلامت یک ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی درست کنیم در تعامل با کشور‌های دیگر امروز دانشمندان ما که برخی می‌گویند که نگرانند چرا این‌ها مهاجرت می‌کنندبرای این است که شما برای آنها بازار نتوانستید درست کنید، ما امروز به مدد این‌ها می‌توانیم هم بازار‌های دنیا را بگیریم با فناوری‌های مهم از جمله هوش مصنوعی، کوآنتوم و بحث‌های دیجیتال و بحث‌های دیگر و از سوی دیگر می‌توانیم کشور را ارتقا بدهیم، قدرت کشور را با استفاده از فناوری‌هایی که موجب اقتدار کشور می‌شود افزایش بدهیم.

عرض من این است عزیزان من ما امروز اگر صحبت می‌کنیم از این که کشور ما می‌تواند این کار‌ها را انجام بدهداین فردی را می‌خواهد بتواند فرمودند بله اجماع ایجاد کند من در آن سال‌هایی که مسئولیت دبیری شورای امنیت داشتم شاید بیشترین اختلاف بین قوای سه گانه بود، اما بیشترین پناه آوردن به همان دبیرخانه بود که می‌توانست بین قوای سه گانه یک اجماع ایجاد کند و هماهنگی و همدلی ایجاد کند و بسیاری از کار‌ها آن زمان انجام شد. 

زاکانی: مردم عزیز ایران این کلید یادتان هست؟ خوب نگاه کنید، سال ۹۲ گفتند قرار است قفل از زندگی تان باز کنیم، اما هیچ قفلی را باز نکردند و قفل‌های متعدد دیگری هم زدند و کلیدسازی هم نیامد، تحریم برداشته نشد، پاسپورت عزیز نشد، سال آخر دولت آقای روحانی آمد نه هسته‌ای درست شد، نه نان مردم، مردم الان همان‌ها آمدند با ویترین جدید تا دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهند، مراقب باشید. مردم عزیز اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است، وقتی می‌بینم به سادگی حق مردم را می‌خورند و یک آب هم روی آن، داد که هیچ فریاد می‌زنم، می‌گویند جلوی مردم دعوا و اختلاف نکنید، مردم این حرف یعنی خبط‌ها و تخلفات ما را به مردم نگویید، در واقع می‌گویند صدای آن را در نیاورید ولی من نمی‌توانم، حتما به مردم خواهم گفت، عزیزم، همکارم در تلویزیون دعوت به وحدت و عدم دعوا می‌کند ولی مشاوران و ستاد در ستاد ایشان و در کنار ایشان اختلاف اندازی می‌کنند، تفرقه افکنی می‌کنند و میکروفن پرت می‌کنند، بعد این جا عزیزم نهج البلاغه می‌خواند امیرالمومنین ع خطاب به یکی از اصحاب خود که انسان شریفی بود نوشت تو هرگز نمی‌توانی مدیریت کنی و پل افرادی می‌شوی که بر مردم ستم می‌کنند، امیرالمومنین (ع) به ابوموسی اشعری گفت اگر می‌خواهی مذاکره کنی مذاکره کن، اما به عقل و تجربه تکیه کن، کسی که به عقل و تجربه تکیه نمی‌کند او شقی است، ببینید ما چگونه مذاکره کردیم، مردم، اجازه دیوارکشی ندهید، مردم اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند، مردم چه در داخل و چه در خارج از کشور تمام مردم ایران ایرانی هستند.

 همه شماخواهان عدالتید و همه شما خواهان رفع تبعیض هستید، همه شما مخالف فساد، طرفدار مبارزه با فساد هستید، مردم اجازه ندهید به دروغ میان شما دیوار بکشند، اجازه ندهید به نام مذهب، به نام قومیت، به نام جنسیت یا هر نام دیگری، شما را از هم جدا کنند، این خیانت به ایران است، اقوام عزیز ایرانی در کنار هم هویت زیبایی به نام تمدن و فرهنگ ایرانی را خلق کردند این خیانت را و طراحی فریبنده را برای کسب محبوبیت بر رای را بر هم بزنید کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد کسی حق ندارد ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد تنها اتحاد، همبستگی و انسجام ملی است که موجب پیشرفت خواهد شد، نه تجزیه، تقابل و درگیری؛ مردم عزیز ناامید نشوید، آمده ایم مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل بر خدا حل کنیم، نمونه‌های کارنامه را هم عرض کردم هم کارنامه داریم، هم برنامه، جمعه ۱۸ تیر همه شما پای صندوق‌های رای بیایید حتی اگر به بنده رای نمی‌دهید یا به مخالف من رای می‌دهید باز هم بیایید، چون هر رای شما رای به خط امام، اصل انقلاب و شهدای پرواز اردیبهشت است. موفق و موید باشید.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *