فقر شدید غذایی؛ قاتل خاموش کودکان در جهان

15:31 - 21 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۳۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فقر شدید غذایی؛ قاتل خاموش کودکان در جهان
درگیری، افزایش قیمت مواد غذایی و بحران آب‌وهوا از جمله عواملی هستند که باعث شده ده‌ها میلیون کودک در سراسر جهان در فقر شدید غذایی زندگی کنند.

خبرگزاری میزان - گزارش جدیدی که از سوی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) منتشر شده، نشان می‌دهد که ۱۸۱ میلیون کودک زیر ۵ سال در سراسر جهان (از هر ۴ نفر یک نفر) در فقر شدید غذایی زندگی می‌کنند.

این گزارش تعریف می‌کند که فقر غذایی، وضعیتی است که فرد گرسنه در آن یا غذایی مصرف نمی‌کند یا حداکثر ۲ گروه از ۸ گروه غذایی را که از سوی آژانس به رسمیت شناخته شده، مصرف می‌کند.

این گزارش حدود ۱۰۰ کشور با درآمد کم و متوسط را مورد توجه قرار می‌دهد. از ۱۸۱ میلیون کودک درگیر فقر غذایی، ۶۴ میلیون در جنوب آسیا و ۵۹ میلیون در جنوب صحرای آفریقا ساکن هستند. 

فقر غذایی کودکان ناشی از عوامل متعددی از جمله درگیری، افزایش قیمت مواد غذایی و بحران آب‌وهوا است. 

در سومالی، که همچنان با خشکسالی، درگیری و تورم افسارگسیخته مواجه است، ۶۳ درصد از کودکان در حال حاضر در فقر غذایی شدید زندگی می‌کنند. بیش از ۸۰ درصد از افرادی که در آسیب‌پذیرترین جوامع این کشور زندگی می‌کنند، گزارش کردند که فرزندشان یک روز کامل گرسنه مانده است.

در نوار غزه، ۹ کودک از هر ۱۰ کودک فقر غذایی شدیدی را تجربه می‌کنند و با ۲ یا کمتر گروه غذایی در روز زندگی می‌کنند. دلیل این وضعیت جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و هدف قرار دادن سیستم غذایی و بهداشتی این باریکه است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف گفت: کودکانی که در فقر شدید غذایی به‌سرمی‌برند، کودکانی هستند که بر لبه پرتگاه زندگی می‌کنند. در حال حاضر، این واقعیت برای میلیون‌ها کودک خردسال وجود داشته و این وضعیت می‌تواند تاثیر منفی جبران‌ناپذیری بر بقا، رشد فیزیکی و مغزی آن‌ها داشته باشد.

راسل همچنین گفت: کودکانی که فقط ۲ گروه غذایی در روز مصرف می‌کنند (به‌عنوان مثال برنج و مقداری شیر) تا ۵۰ درصد بیشتر احتمال دارد که اشکال شدید سوء‌تغذیه را تجربه کنند.

با وجود آمار‌های وحشتناک، این گزارش به موفقیت‌های کمی در کشور‌های کلیدی اشاره کرد. به عنوان مثال، بورکینافاسو نرخ فقر شدید غذایی کودکان خود را به نصف کاهش داد؛ یعنی از ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۱.

نپال نیز نرخ فقر شدید غذایی کودکان را از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۸ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش داد. همین وضعیت در مورد رواندا نیز صدق می‌کند که نرخ را از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش داد. 

پرو هم از سال ۲۰۱۴ نرخ فقر شدید غذایی کودکان خود را زیر ۵ درصد نگه داشته است. 

قاره آفریقا با جمعیت بیش از ۱.۳ میلیارد نفری یکی از مناطقی است که عمدتا به دلیل درگیری‌ها، بحران‌های آب‌وهوایی و افزایش قیمت مواد غذایی، آسیب دیده است. این قاره یک سوم بار جهانی و ۱۳ کشور از ۲۰ کشور دارای بیشترین آسیب را به خود اختصاص داده است.

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که سال گذشته در شمال غرب نیجریه دست‌کم ۸۵۰ کودک طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از بستری شدن در مراکز بهداشتی این کشور جان خود را از دست دادند.

بسیاری از کودکان مبتلا به سوءتغذیه در این منطقه هرگز به بیمارستان نمی‌رسند، زیرا در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند یا خانواده‌هایشان توان پرداخت هزینه‌های مراقبت را ندارند. 

فیلیپین

براساس گزارش‌ها، حدود ۲ میلیون کودک در فیلیپین از فقر شدید غذایی رنج برده و قادر به دریافت غذای سالم به میزان کافی نیستند. حدود ۱۸ درصد یا ۲ میلیون از کودکان به‌شدت از نظر غذایی فقیر هستند.

۴ کودک از هر ۵ کودک در این شرایط فقط با شیر مادر و مواد نشاسته‌ای مانند برنج، ذرت یا گندم تغذیه می‌شوند. همچنین کمتر از ۱۰ درصد از این کودکان تنها با میوه و سبزیجات تغذیه می‌شوند؛ و کمتر از ۵ درصد با غذا‌های غنی از مواد مغذی مانند تخم مرغ، ماهی، مرغ یا گوشت تغذیه می‌شوند.

تایلند

براساس گزارش‌ها، از هر ۱۰ کودک زیر ۵ سال در تایلند یک نفر فقر شدید غذایی را تجربه می‌کند که سلامت و رشد کلی آن‌ها را تهدید می‌کند.

کیونگسون کیم، نماینده یونیسف در تایلند گفت: رژیم‌های غذایی نامناسب می‌تواند تاثیر‌های ماندگاری بر سلامت جسمی و روانی کودکان داشته باشد. مصرف غذای سالم و تغذیه مناسب برای سلامتی کودکان ضروری بوده و یک حق اساسی برای بقا و رشد آن‌ها است. 

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یکی از ۲۰ کشوری است که ۶۵ درصد از کل کودکانی را که در فقر شدید غذایی زندگی می‌کنند، به خود اختصاص داده است.

نگرانی ویژه این است که ۲۳ درصد از کودکان در آفریقای جنوبی در این دسته طبقه‌بندی شده و در معرض خطر سوءتغذیه تهدیدکننده زندگی و پیامد‌های بهداشتی مرتبط با آن قرار دارند. 

سودان

سوءتغذیه کودکان در سودان در سطح اضطراری قرار دارد. در دارفور مرکزی، سوء تغذیه حاد در میان کودکان زیر ۵ سال ۱۵.۶ درصد برآورد شده است.

وضعیت در ماه‌های اخیر بدون اینکه نشانه‌ای از کاهش به دلیل ادامه درگیری‌ها دیده شود، وخیم‌تر شده است. همچنین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه به‌شدت با مشکل مواجه شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *