گزارش|

کارگاه مونتاژ لوستر در ندامتگاه مرکزی و کانون اصلاح و تربیت استان کرمان زمینه اشتغال ۳۰ مددجو را فراهم کرد

8:00 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۸۶۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
کارگاه مونتاژ لوستر در ندامتگاه مرکزی و کانون اصلاح و تربیت استان کرمان زمینه اشتغال ۳۰ مددجو را فراهم کرد
کارگاه مونتاژ لوستر در ندامتگاه مرکزی استان کرمان راه‌اندازی شده که ظرفیت اشتغال برای حدود ۲۰ نفر را فراهم کرده همچنین یک کارگاه تولیدی دیگر لوستر نیز در کانون اصلاح و تربیت استان کرمان تاسیس شده است که حدود ۱۰ نفر از مددجویان در این بخش مشغول به کار هستند.

خبرگزاری میزان - اشتغال و حرفه‌آموزی یکی از مهمترین آموزه‌های جلوگیری از جرم است در همین راستا زندان باید بستری برای اصلاح مجرم باشد که یکی از لوازم آن حرفه‌آموزی و توانمندسازی زندانی است بنابراین آموزش یک حرفه و اشتغال در طول مدت حبس، علاوه بر آنکه می‌تواند برای زندانی زمینه یک حرفه در روز‌های پس از زندان را داشته باشد و همچنین معیشت خانواده او را نیز تا حد زیادی تأمین می‌کند. حرفه‌آموزی در زندان باعث می‌شود زندانی‌ها پس از آزادی، برای شروع یک زندگی سالم مشکل نداشته باشند، زیرا با حرفه و تخصصی که کسب کرده‌اند می‌توانند پس از دوره محکومیت مشغول به‌کار شوند.

بنیاد تعاون زندانیان را در ۴ گروه اشتغال نشسته (کنار تخت و محل اقامت)، اشتغال در محیط بسته (کارگاه‌های صنعتی و خدماتی داخل زندان‌ها)، اشتغال در محیط نیمه‌باز (۱۵ هزار هکتار اراضی پیرامون زندان‌ها و در فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری)، اشتغال در محیط باز یا اعزام بکار (شهرک‌های صنعتی، کارخانجات، منابع طبیعی و شهرداری‌ها)، مشغول بکار کرده است.

زندانیان در قبال کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند از بنیاد حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند که نیمی از حقوق و دستمزد زندانیان به حساب خانواده‌های شان و نیمی دیگر برای تامین مخارج ضروری در زندان به حساب زندانیان واریز می‌شود.

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن سرکشی از زندان مرکزی اصفهان در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ گفت که زندانیان از اتلاف وقت خود بپرهیزند و در داخل زندان از اوقاتی که دارند برای حرفه‌آموزی و ارتقای شغلی و یا ادامه تحصیل و افزایش معلومات، استفاده کنند و در کلاس‌های آموزشی زندان شرکت کنند؛ حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان، قطعاً برای خود و خانواده‌شان، کمک حال است.

کارگاه مونتاژ لوستر در ندامتگاه مرکزی و کانون اصلاح و تربیت استان کرمان زمینه اشتغال ۳۰ مددجو را فراهم کرد

با تاکید مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه بر اجرا و روزآمدسازی سند تحول قضایی و پایان دوره زمانی اجرای سند تحول قضایی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲، روزآمد سازی سند تحول قضایی در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت.در این راستا، «سند تحول و تعالی قوه قضاییه» تدوین شد تا برای یک دوره سه ساله از ابتدای سال ۱۴۰۳ آغاز و تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۵ اجرایی شود به همین منظور در تاریخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

سند تحول و تعالی قوه قضاییه مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است. فصل دوم سند تحول تحت عنوان «برنامه تحول» به بیان هفت ماموریت قوه قضاییه بر اساس قانون اساسی و راهکارهای تحقق آن می‌پردازد که مأموریت ششم آن اصلاح مجرمان است.

مأموریت ششم: اصلاح مجرمان

برای این مأموریت سه چالش شناسایی شده است که شامل: «صدور برخی تصمیمات قضایی غیر مؤثر بر اصلاح مجرمان»، «اثربخشی محدود اقدامات اصلاحی» و «عدم حمایت موثر از محکومان پس از اتمام دوره حبس» می‌شود.

عوامل ایجاد و راه‌حل‌های رفع این مشکلات طی مدت مشخص در سند جدید تحول قضایی تعیین شده است.

مؤثر و متنوع نمودن مجازات‌ها متناسب با نوع جرایم، تسهیل صدور تصمیمات قضایی مؤثر بر اصلاح مجرمان، ترغیب قضات به صدور تصمیمات قضایی مؤثر بر اصلاح مجرمان، استقرار نظام‌های جدید تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، استقرار نظام ارزیابی عملکرد مبتنی بر نتیجه برای مسئولان و کارکنان زندان، توسعه نظام اشتغال زندانیان، ارتقای نظام حمایت و مراقبت پس از خروج محکومان از زندان، نظارت موقت بر مجرمان حرفه‌ای پس از اتمام دوره حبس از جمله راه‌حل‌های رفع عوامل ایجاد این چالش‌هاست که در سند تحول به آن پرداخته شده است.

کارگاه مونتاژ لوستر در ندامتگاه مرکزی و کانون اصلاح و تربیت استان کرمان زمینه اشتغال ۳۰ مددجو را فراهم کرد

در همین راستا امیرعباس عزتی مدیر شرکت لوسترسازی آماز در گفت‌وگو با میزان، درباره ایجاد زمینه اشتغال برای مددجویان زندان استان کرمان، اظهار کرد:کارگاه مونتاژ لوستر در ندامتگاه مرکزی استان کرمان با همکاری بنیاد تعاون و صنایع زندانیان استان در راستای کمک به اشتغال‌زایی زندانیان راه‌اندازی شده است که  این کارگاه ظرفیت اشتغال برای حدود ۲۰ نفر را داراست.

وی افزود: تعداد مددجویانی که در این حرفه مشغول به کار هستند متغیر است، ولی به طور کلی ۱۰ مددجو به صورت ثابت مشغول به کار هستند و صفر تا صد تولید لوستر از چوب خام تا لوستر نهایی داخل زندان تولید می‌شود.

مدیر شرکت لوستر سازی آماز بیان کرد: چوب این لوستر‌ها وارداتی است و مواد اولیه را نیز از تهران و شهرستان‌های دیگر خریداری می‌کنیم پس از اینکه مددجویان از طریق مربی‌های آموزشی این حرفه را کسب کردند مونتاژ لوستر‌ها توسط مددجویان انجام می‌شود.

عزتی درباره نحوه همکاری بنیاد تعاون زندانیان استان کرمان با کارآفرینان به چه صورت است، گفت: بنیاد تعاون زندانیان استان کرمان یکی از سوله‌های زندان را در اختیار ما قرار داده است تا این سوله در اختیار کارگاه باشد همچنین نیروی کار مورد نیاز را در اختیار ما قرار می‌دهد.

مدیر شرکت لوستر سازی آماز گفت: در سراسر کشور یک نمایندگی ثابت داریم که فقط محصولات تولید شده ما را عرضه می‌کنند اگر تسهیلات مورد نیاز در اختیار ما قرار گیرد تعداد اشتغال مددجویان را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: یک تولیدی دیگر لوستر نیز در کانون اصلاح و تربیت استان کرمان تاسیس کرده‌ایم که حدود ۱۰ نفر از مددجویان در این بخش مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *