شورای حکام قطعنامه‌ای را درباره ایران تصویب کرد

14:04 - 16 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۶۸۴
شورای حکام قطعنامه‌ای را درباره ایران تصویب کرد
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشست خود را با دستور کار بررسی توافق‌نامه پادمان‌های ان‌پی‌تی با ایران و برر‌سی قطعنامه ارائه‌شده از سوی تروئیکای اروپایی برگزار کرد.

خبرگزاری میزان - میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پیامی از آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی موضوع دستور کار تحت عنوان «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی با ایران» از جمله پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی تروئیکای اروپایی خبر داد.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه، ۱۴ خرداد، آغاز شده و تا روز ۱۷ خرداد ادامه خواهد داشت.

پیش از این نماینده روسیه بیانیه مشترکی را به نمایندگی از چین، ایران و روسیه را تحت دستور کار ۶ نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل قرائت کرد.

همچنین سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای ادعایی با اعلام اینکه تروئیکای اروپایی از آژانس به دلیل کار حرفه‌ای، مستقل و بی‌طرفانه تیم بازرسان خود و گزارش عینی آنها درباره برنامه هسته‌ای ایران بسیار سپاسگزار است، مدعی شدند: ما مدیرکل را تشویق می‌کنیم که هیئت مدیره را در جریان تمام فعالیت‌ها و تحولات مربوطه قرار دهد؛ تعجب‌آور نیست که گزارش آژانس بار دیگر تأیید می‌کند که ایران به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود ادامه می‌دهد و حتی از تعهدهای خود در برجام فراتر می‌رود.

بیانیه ادعایی آمریکا در نشست شورای حکام

لارا هالگیت، نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در بیانیه‎ای ادعایی با اشاره به اینکه کشورش بار دیگر قدردانی خود را از آنچه تلاش‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه مدیرکل و دبیرخانه برای تعامل با ایران در مورد مسائل جدی و باقی‌مانده مربوط به اجرای توافقنامه پادمان‌های مورد نیاز ایران در ان‌پی‌تی، خواند، ابراز می‌کند، مدعی شد: ما از گزارش دقیق مدیرکل درباره این موضوع‎های حیاتی که برای درک جامعه بین‌المللی از ماهیت برنامه هسته‌ای ایران و کاستی‌های جدی در همکاری ایران با آژانس تا به امروز ضروری است، قدردانی می‌کنیم؛ من می‌خواهم وقتم را روی این موضوع متمرکز کنم که چرا برنامه هسته‌ای ایران چنین چالش جدی برای امنیت بین‌المللی و دیدگاه ما برای پاسخ به آن چالش ایجاد می‌کند.

نماینده آمریکا با ادعای اینکه سه ویژگی رویکرد فعلی ایران وجود دارد که بسیار مشکل‌ساز است؛ اول، ایران تاکنون نتوانسته است همکاری قانونی لازم را برای حل و فصل مسائل پادمانی طولانی مدت که شامل شواهد وجود مواد هسته‌ای است، ارائه دهد، ادعا کرد: موضوع دوم این است که اظهارات اخیر مقام‌های بلندپایه ایران که تهدید می‌کنند ایران ممکن است دکترین هسته‌ای اعلام شده‌اش را بازنگری کند، به شدت نگران‌کننده و پیوسته است.

به ادعای وی، در نهایت، سومین ویژگی نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران این است که ایران بار‌ها به قطعنامه‌های این شورا در سال‌های اخیر به جای همکاری با تشدید تنش، از جمله با تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در تاسیسات به شدت غنی‌شده زیرزمینی خود در فردو، پاسخ داده است. همانطور که مدیرکل اعلام کرد، ایران تنها کشوری است که سلاح هسته‌ای ندارد که در حال غنی‌سازی تا این حد باشد.

این مقام آمریکایی ضمن اعلام حمایت کشورش از قطعنامه ضد ایرانی کشورهای اروپایی، گفت: اکنون می‌خواهم به قطعنامه فعلی که از سوی دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس برای تصویب ارائه شده است، بپردازم. با توجه به فقدان همکاری ایران با آژانس و تعهد ما به اقدام جمعی در حمایت از آژانس و ان‌پی‌تی، آمریکا از این قطعنامه حمایت می‌کند اما اشتباه نکنید، مهم است که قطعنامه‌ها به یک استراتژی گسترده‌تر گره بخورند.

هالگیت با اشاره به اینکه این قطعنامه باید اولین گام در راهبردی با هدف دستیابی به راه حلی پایدار و موثر برای برنامه هسته‌ای ایران باشد که شامل همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، به‌ویژه که ما به اکتبر ۲۰۲۵ نگاه می‌کنیم، زمانی که شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند بررسی کامل برنامه هسته‌ای ایران را در پی داشته باشد، گفت: موضوع تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت. این یک نقطه عطف طبیعی برای تلاش جامعه بین‌المللی برای اطمینان از اینکه برنامه ایران منحصرا صلح‎‌آمیز است، خواهد بود.

بیانیه اروپا درباره توافق‌نامه پادمان‌های ان‌پی‌تی با ایران

کارل هالگارد، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که اتحادیه اروپا نگران این است که آژانس هنوز در موقعیتی نیست که به دلیل فقدان همکاری ایران اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌‎آمیز است. 

نماینده با ادعای اینکه مایه تاسف است که علیرغم سه قطعنامه شورای حکام و فرصت‌های متعدد، ایران توضیحات فنی معتبری ارائه نکرده است که آژانس را قادر سازد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های این کشور را تایید کند، گفت: اتحادیه اروپا از تلاش‌های آژانس برای به دست آوردن پیشرفت از سوی ایران در حل مسائل پادمانی و بهبود همکاری حمایت می‌کند؛ این بسیار نگران کننده است که هیچ پیشرفتی در اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ برای چهارمین هیئت متوالی صورت نگرفته است.

وی با ادعای اینکه ایران هنوز تصمیم سپتامبر ۲۰۲۳ خود را درباره بازگشت چندین بازرس با تجربه کلیدی آژانس لغو نکرده است، گفت: ما انتظار داریم ایران این کار را بدون تاخیر بیشتر انجام دهد؛ آژانس توضیح داده است که این امر ضروری است تا به‌طور کامل به آژانس اجازه داده شود تا فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را به‌طور موثر در ایران انجام دهد.

این مقام اروپایی مدعی شد: ما به شدت نگران اظهارات علنی متعددی هستیم که در ایران در مورد توانایی این کشور برای تولید تسلیحات هسته‌ای و درباره تغییرهای احتمالی در دکترین هسته‌ای این کشور بیان شده است.

وی با ادعای اینکه از ایران می‎خواهیم تا اجرای موقت پروتکل الحاقی را از سر بگیرد و آن را به اجرا بگذارد، گفت که اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که به سرعت و به‌طور اساسی با آژانس در راستای پایبندی کامل به تعهدات خود کار کند.

 آژانس اتمی قطعنامه ضد ایرانی را به تصویب رساند 

شورای حکام قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تقویت کرده و ممنوعیت حضور بازرسان را لغو کند.

این قطعنامه با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و۱۲ رای ممتنع همراه شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *