بیانیه‌های ادعایی تروئیکای اروپایی و آمریکا در نشست شورای حکام

23:02 - 15 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۵۸۸
بیانیه‌های ادعایی تروئیکای اروپایی و آمریکا در نشست شورای حکام
سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین آمریکا در بیانیه‌هایی جداگانه ادعاهایی را درباره موضوع هسته‌ای ایران مطرح کردند.

خبرگزاری میزان - سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای ادعایی با اعلام اینکه تروئیکای اروپایی از آژانس به دلیل کار حرفه‌ای، مستقل و بی‌طرفانه تیم بازرسان خود و گزارش عینی آنها درباره برنامه هسته‌ای ایران بسیار سپاسگزار است، مدعی شدند: ما مدیرکل را تشویق می‌کنیم که هیئت مدیره را در جریان تمام فعالیت‌ها و تحولات مربوطه قرار دهد؛ تعجب‌آور نیست که گزارش آژانس بار دیگر تأیید می‌کند که ایران به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود ادامه می‌دهد و حتی از تعهدهای خود در برجام فراتر می‌رود.

این بیانیه ادعایی با اشاره به اینکه بیشتر برنامه هسته‌ای ایران برای کشوری که برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد بی‌سابقه است، مدعی است که در دوره گزارش، ایران بسیار فراتر از تعهدهای برجامی خود به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است؛ این کشور اکنون ۳۰ برابر محدودیت تعیین‌شده در برجام اورانیوم غنی‌شده دارد و ذخایر اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰ درصد به رشد قابل توجهی ادامه داده است.

بیانیه ادعایی تروئیکا می‌گوید که ما از ایران می‌خواهیم که فورا تشدید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و از تهدید به تولید سلاح هسته‌ای خودداری کند؛ بازگشت به محدودیت‌های تعیین‌شده توسط برجام، به ویژه محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی؛ اجرای تعهدهایی که درباره شفافیت و همکاری با آژانس اتخاذ کرده است، از جمله اعمال مجدد تمامی اقدام‌های شفاف‌سازی که در فوریه ۲۰۲۱ متوقف کرده است؛ اجرای مجدد و تصویب سریع پروتکل الحاقی آن، لغو تصمیم سپتامبر ۲۰۲۳ خود مبنی بر پس گرفتن تعیین بازرسان با تجربه، انجام شود.

تروئیکای اروپایی با ادعای اینکه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور قابل توجهی به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و معماری جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند، می‌گوید که ما در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین راه حل برای رفع تردید‌های فزاینده در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد.

براساس این بیانیه ادعایی، ما به راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم و آماده استفاده از تمام اهرم‌های دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم.

سه کشور اروپایی در بخشی دیگر اعلام کردند: در نهایت از مدیرکل می‌خواهیم که شورای حکام را در جریان وضعیت برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد؛ ما خواهان انتشار عمومی این گزارش هستیم.

نماینده آمریکا نیز در نشست شورای حکام در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه آمریکا قدردانی خود را از مدیرکل و دبیرخانه به خاطر تلاش‌های مستمر آن‌ها برای اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت در ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعلام می‌کند، ادعا کرد: متأسفانه همانطور که در گزارش ۲۷ می‌ مدیرکل آژانس به روشنی مشخص شده است، تصمیم بیش از ۳ سال پیش ایران برای توقف اجرای تعهدهای هسته‌ای خود در برجام و متعاقباً حذف تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام، تلاش‌های آژانس را تضعیف می‌کند.

وی با ادعای اینکه خودداری ایران از اجرای تعهدهای خود بر اساس کد ۳.۱ اصلاح شده و تصمیم این کشور برای توقف اجرای موقت پروتکل الحاقی، دسترسی به اطلاعات و مکان‌هایی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای مأموریت راستی‌آزمایی حیاتی خود برای اطمینان از عدم فعالیت‌های اعلام‌نشده به آن‌ها نیاز دارد، به شدت محدود می‌کند، ادعا کرد که گزارش مدیرکل بار دیگر تاکید می‌کند که آژانس تداوم اطلاعات درباره تولید و موجودی سانتریفیوژ‌ها و اجزای مرتبط ایران را از دست داده است، در حالی که ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد ایران همچنان در حال رشد است.

بیانیه ادعایی آمریکا، می‌گوید: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم که به طور کامل با آژانس برای اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس، از جمله از طریق اجرای اقدامات مرتبط با بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در مارس ۲۰۲۳، لغو تصمیم خود مبنی بر لغو تعیین بازرس آژانس و ازسرگیری اعمال موقت، همکاری کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *