اسلامی: ایران در فاز کاهش تعهدات برجامی قرار دارد/ هشدار درباره صدور قطعنامه

11:02 - 15 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۵۴۴
اسلامی: ایران در فاز کاهش تعهدات برجامی قرار دارد/ هشدار درباره صدور قطعنامه
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس و موضوع عمل نکردن به تعهدات از سوی طرفین برجام، گفت که ایران وارد فاز کاهش تعهدات شده است.

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز سه‌شنبه، ۱۵ خرداد در جریان سفر به شهرکرد، درباره برجام، گفت: ما با استناد ماده ۳۶ برجام، این حق را داریم که اگر طرفین به تعهدات خود عمل نکردند، ما هم کاهش تعهدات را دنبال کنیم.

اسلامی، اظهار کرد: ما در فاز کاهش تعهدات بوده و ملاک برای ما قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای رفع تحریم‌هاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیان کرد: مدیرکل آژانس وظیفه دارد براساس مصوبه شورای امنیت عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ را که همان متن برجام است، هر ۳ ماه یک بار به شورای حکام و هر ۶ ماه یک بار به شورای امنیت و سازمان ملل گزارش دهد.

اسلامی، اضافه کرد: این گزارش شامل ۲ بخش برجام و پادمانی است؛ طبیعی است که در بخش پادمان روال طبیعی براساس ضوابط پادمان و ان‌پی‌تی وجود دارد؛ البته آژانس در ایران مستقر بوده و بازرسی‌ها را انجام می‌دهد و براساس همان ضوابط کار ما جریان دارد که هیچ‌گاه متوقف نبوده و نخواهد شد.

معاون رئیس‎جمهور، تاکید کرد: اگر گزارش مغایرتی را نشان می‌دهد، به این دلیل است که طرفین برجام به تعهدات عمل نکردند که لازم است به تعهدات خود بازگردند؛ ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: اگر قطعنامه‌ای تصویب و یا فشار سیاسی اعمال شود، قطعا عکس‌العمل نشان می‌دهیم و این موضوع را اعلام کرده‌ایم.

این در حالی است که نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، ۱۴ خرداد، در وین آغاز شد. 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در بیانیه آغازین خود با ادعای اینکه ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از جمله ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد در حال افزایش است، ادعا کرد: آژانس تداوم کسب اطلاع در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است. 

گروسی با ادعای اینکه هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمان باقی مانده وجود نداشته است، ادعا کرد: انتشار بیانیه‌های عمومی بیشتر در ایران در مورد توانایی‌های فنی این کشور برای تولید تسلیحات هسته‌ای و تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای ایران تنها نگرانی‌های من را در مورد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران افزایش می‌دهد. 

پیشتر منابع تاکید کردند که صدور قطعنامه جدید ضدایرانی در شورای حکام پیامد‌ها و هزینه‌های سنگینی را برای صادرکنندگان قطعنامه خواهد داشت.

همچنین با توجه به تجربه دفعات قبل، اگر شورای حکام مجددا اقدام به صدور قطعنامه علیه ایران کند، تهران نیز عکس‌العمل نشان خواهد داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *