نشست شورای حکام؛ ادعای گروسی: ذخایر غنی‌شده ایران در حال افزایش است

12:18 - 14 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۴۸۷
نشست شورای حکام؛ ادعای گروسی: ذخایر غنی‌شده ایران در حال افزایش است
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با قرائت بیانیه‌ای از سوی مدیرکل آژانس به‌طور رسمی آغاز ‌شد.

خبرگزاری میزان - نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، ۱۴ خرداد، در وین آغاز شد.

موضوع هسته‎ای ایران یکی از موضوع‎های این نشست خواهد بود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پیامی، نوشت: نشست فصلی شورای حکام با قرائت بیانیه‌ افتتاحیه از سوی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس آغاز شد.

پیشتر منابع تاکید کردند که صدور قطعنامه جدید ضدایرانی در شورای حکام پیامدها و هزینه‌های سنگینی را برای صادرکنندگان قطعنامه خواهد داشت.

همچنین با توجه به تجربه دفعات قبل، اگر شورای حکام مجددا اقدام به صدور قطعنامه علیه ایران کند، تهران نیز عکس‌العمل نشان خواهد داد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در گفت‌وگو با میزان در واکنش به نشست آتی شورای حکام تاکید کرده بود با وجود مذاکرات مثبت با گروسی، باید توجه داشته باشیم که شورای حکام همواره موضوع هسته‌ای ایران را سیاسی می‌کند و نمی‌توان با قطعیت از تاثیر این مذاکرات بر خروجی آن جلسه صحبت کرد، اما امیدواریم این موضوع تاثیرگذار باشد.

بیانیه ادعایی گروسی درباره موضوع هسته‌ای ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در بیانیه آغازین خود با ادعای اینکه ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از جمله ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد در حال افزایش است، ادعا کرد: آژانس تداوم کسب اطلاع در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است.

مدیرکل آژانس، مدعی شد: بیش از ۳ سال از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران می‌گذرد و بنابراین بیش از ۳ سال است که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی در ایران نبوده است.

گروسی با ادعای اینکه هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمان باقی مانده وجود نداشته است، ادعا کرد: انتشار بیانیه‌های عمومی بیشتر در ایران در مورد توانایی‌های فنی این کشور برای تولید تسلیحات هسته‌ای و تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای ایران تنها نگرانی‌های من را در مورد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به ایران، اظهار کرد: در اوایل اردیبهشت به تهران سفر کردم و با مرحوم آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کردم؛ من چند پیشنهاد ملموس برای تقویت مجدد اجرای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ با آن‌ها در میان گذاشتم.

مدیرکل آژانس در ادامه با ادعای اینکه من عمیقا متاسفم که ایران هنوز تصمیم خود را درباره مجوز چند بازرس با تجربه آژانس تغییر نداده است، گفت: با این وجود، من از موافقت ایران مبنی بر اینکه بیانیه مشترک همچنان به ارائه چارچوبی برای همکاری با آژانس و رسیدگی به مسائل باقی‌مانده ادامه می‌دهد، استقبال می‌کنم.

وی با بیان اینکه از ایران می‌خواهم که بیانیه مشترک را از طریق تعامل جدی با پیشنهادات مشخص آژانس اجرا کند، عنوان کرد: مجددا در برابر دولت جدید ایران بر تمایل خود به ادامه گفت‎وگو‌های سطح بالا و مبادلات فنی متعاقب آن که در نتیجه دیدار با وزیر امور خارجه فقید و سرپرست فعلی وزیر امور خارجه آغاز شد، تاکید می‌کنم

مدیرکل آژانس همچنین گفت: طی ارتباط با باقری کنی، موافقت کردیم که تلاش‌های بیشتری را همان‌طور که در اوایل ماه می‌ در تهران مطرح شد، دنبال کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *