آیا ترامپ با وجود محکومیت جنایی می‌تواند رئیس‌جمهور شود؟

8:38 - 18 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۶۵۶
آیا ترامپ با وجود محکومیت جنایی می‌تواند رئیس‌جمهور شود؟
دونالد ترامپ در حالی کارزار انتخاباتی خود را پیش می‌برد که محکومیت جنایی در دادگاه می‌تواند وی را با چالش‌هایی مواجه کند اما به نظر می‌رسد منع قانونی برای وی در زمینه ریاست‌جمهوری وجود ندارد.

خبرگزاری میزان - یک هیئت منصفه در منهتن هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به جعل سوابق تجاری به منظور پنهان کردن پرداخت حق‎السکوت به بازیگر فیلم‌های مستهجن محکوم کرد.

 ترامپ به ده‌ها جنایت در ۳ پرونده دیگر متهم شده است؛ دو مورد در دادگاه فدرال و یک پرونده دیگر در جورجیا.

در حال حاضر، ترامپ با هیچ محدودیت رسمی مبارزاتی در انتخابات آمریکا مواجه نیست و در نظرسنجی‌ها همچنان رقابتی عمل می‌کند، اما محکومیت او در دادگاه منهتن روی داده و پرونده‌های دیگر هنوز در راه است.

قانون آمریکا درباره محکومیت رئیس‌جمهور سابق چه می‌گوید؟

قانون اساسی و قوانین داخلی آمریکا تنها برای برخی از سوالاتی که مطرح شده و ممکن است هنوز هم مطرح شوند، پاسخ روشنی دارند.

برخی موضوعات دیگر می‌تواند این کشور را به قلمرو ناشناخته بکشاند و تصمیم‌های بزرگ در دست قضات فدرال است.

به گزارش نیوورک تایمز، این ساده‌ترین سوال در این دسته به شمار می‌رود و پاسخ به آن مثبت است؛ قانون اساسی آمریکا شرایط بسیار کمی در زمینه صلاحیت برای نامزد‌ها تعیین می‌کند؛ آن‌ها باید دستکم ۳۵ سال سن داشته باشند، شهروندان عادی آمریکا باشند و دستکم ۱۴ سال در این کشور زندگی کرده باشند.

هیچ محدودیتی بر اساس شخصیت یا سابقه کیفری وجود ندارد، در حالی که برخی از ایالت‌ها مجرمان را از نامزدی برای مناصب ایالتی و محلی منع می‌کنند، این قوانین در مورد ادارات فدرال اعمال نمی‌شود.

متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا چه می‌گوید؟

دادگاه عالی آمریکا به اتفاق آرا حکم داده که ایالت‌ها نمی‌توانند ترامپ را براساس بند ۳ اصلاحیه چهاردهم، که افرادی را که پس از ادای سوگند، «در شورش یا آشوب شرکت می‌کنند» رد صلاحیت می‌کند، از نامزدی در انتخابات منع کنند.

در پرونده‌های قضایی متعددی استدلال شده بود که اقدام‌های ترامپ در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و پیش از آن که موضوع دو پرونده جنایی علیه او است، با این مانع مواجه شد؛ در دسامبر گذشته (آذر ۱۴۰۲)، دادگاه عالی کلرادو او را واجد شرایط نامزدی در انتخابات تشخیص داد و ایالت مین نیز همین کار را کرد.

اما دادگاه عالی آمریکا به ریاست یک اکثریت محافظه‌کار، با ۳ قاضی منصوب شده از سوی خود ترامپ، به این نتیجه رسید که تنها کنگره این اختیار را دارد که بند ۳ را علیه نامزد‌های پست فدرال اعمال کند.

محکومیت ترامپ به زندان چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

اروین چمرینسکی، کارشناس قانون اساسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، گفت: ما از هر اتفاقی که تا به حال رخ داده بسیار دور هستیم، این تنها حدس زدن است.

نیویورک تایمز نوشت: از نظر قانون آمریکا، ترامپ حتی اگر زندانی شود، واجد شرایط ریاست جمهوری خواهد بود.

یک استاد دانشگاه آمریکایی در این باره می‌گوید: قانون اساسی آمریکا چیزی خلاف این را نمی‌گوید؛ طراحان و نویسندگان قانون هرگز فکر نمی‌کردند که ما در این موقعیت قرار بگیریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *