محکومیت ترامپ در دادگاه؛ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به زندان می‌رود؟

10:52 - 11 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۰۴۰
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
محکومیت ترامپ در دادگاه؛ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به زندان می‌رود؟
دادگاه جنایی نیویورک آمریکا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین این کشور را در ۳۴ ردیف اتهامی مجرم شناخت و قرار است که حکم این دادگاه در اواخر تیر صادر شود.

خبرگزاری میزان – با اعلام خبر محکوم شدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ۳۴ ردیف اتهامی، اگرچه تا زمان صدور حکم پرونده وی تا ۱۱ جولای (۲۱ تیر) هنوز زمان باقی مانده است، پرسش‌ مهمی ایجاد شده است: آیا ترامپ به زندان می‌رود؟

هیئت منصفه دادگاه منهتن نیویورک پس از انجام محاکمه‌ای شش هفته‌ای برای رسیدگی به ۳۴ ردیف اتهامی ترامپ، که بیش از ۲۰ شاهد در آن حضور داشتند، حکم خود را اعلام کرد و رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را مجرم شناخت؛ ترامپ در واکنش، محکومیت خود را مایه شرمساری خواند و گفت بی‌گناه است.

هر یک از ۳۴ اتهام جنایی ترامپ تا ۵ هزار دلار جریمه نقدی و چهار سال زندان دارد، اما اینکه آیا ترامپ به زندان خواهد رفت یا نه، پرسشی است که با صدور حکم قاضی مشخص خواهد شد.

این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل ارتکاب جنایت، مجرم شناخته شده و محکوم می‌شود؛ از جمله جنایت‌هایی که دادگاه ترامپ را به دلیل آن‌ها مجرم شناخت، عبارت است از: جعل سوابق تجاری برای پنهان کردن پرداخت ۱۳۰ هزار دلار به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن به ازای خرید سکوت او پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶.

حکم ترامپ چه زمانی اعلام می‌شود؟

قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده رئیس‌جمهور آمریکا، در روز ۱۱ جولای (۲۱ تیر) حکم خود را درباره اتهام‌های جنایی ترامپ صادر می‌کند.

به گفته وکیلی که پیشتر پرونده‌های مشابهی را در دفتر دادستانی منطقه منهتن انجام داده بود، مجازات‌ها اغلب بین سه تا هشت هفته پس از محکومیت اعلام می‌شوند.

از این رو، احتمالا، حکم دادگاه پرونده ترامپ، چهار روز قبل از شروع کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان اعلام می‌شود؛ با وجود این، ترامپ به احتمال زیاد نگران از دست دادن کنوانسیون ملی جمهوری خواهان نیست، جایی که انتظار می‌رود نامزدی حزب متبوع خود را بپذیرد.

محکومیت تاریخی دونالد ترامپ از سوی هیئت منصفه در نیویورک به این معنی است که سرنوشت او در دست قاضی است که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بار‌ها، وی را فاسد و بی‌کفایت خوانده است.

از صدور حکم ترامپ چه انتظاری باید داشت؟

ترامپ در اتهام جعل سوابق با مجازات‌های بدون حبس، حبس مشروط یا حداکثر چهار سال حبس مواجه است؛ از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که ترامپ احتمالا با مجموع چهار سال زندان به‌عنوان حبس هم زمان با دیگر جرایم مواجه خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند: دادگاه می‌تواند او را به هر مجازاتی بین هیچ تا حداکثر حبس محکوم کند؛ از این رو می‌توان انتظار داشت که ترامپ به یک دوره چند ماه حبس، یک هفته حبس یا حبس آخر هفته‌ها مجازات شود و بقیه محکومیت خود را به‌صورت مشروط بگذراند.

احتمال حبس خانگی ترامپ نیز وجود دارد؛ در این صورت وی به جای رفتن به زندان، با پوشیدن پابند الکترونیکی تحت نظر قرار خواهد گرفت؛ این حکم محتمل‌ترین گزینه خواهد بود که می‌تواند وضعیت سیاسی و امنیتی ترامپ را نیز تامین کند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در این حالت می‌تواند به مبارزه انتخاباتی خود هرچند به‌صورت مجازی ادامه دهد؛ این گزینه از آن جا محتمل به نظر می‌رسد که قاضی دادگاه در جریان محاکمه همواره به اهمیت موضوع انتخابات برای ترامپ و امکان استفاده وی از حقوق متمم اول قانون اساسی تاکید داشت.

قاضی در صدور حکم ترامپ چه مواردی را در نظر خواهد گرفت؟

قاضی دادگاه ترامپ برای دادن حکم به چند فاکتور از جمله ماهیت و میزان رفتار، آسیب‌دیدگی، وجود قربانیان و پذیرش مسئولیت توجه خواهد داشت و آن‌ها را مدنظر قرار خواهد داد.

در حالی که ترامپ بار‌ها هر گونه مسئولیت خود را در این پرونده رد کرده، رویه دادگاه‌ها اینگونه است که متهمی که با پذیرش مسئولیت رفتارش، به گناه خود اعتراف می‌کند، از سختگیری دادگاه در امان می‌ماند.

در عین حال، رفتار یک متهم در طول دادگاه نیز ممکن است در صدور حکم از سوی قاضی نقش داشته باشد، بنابراین نقض مکرر دستور قاضی از سوی ترامپ ممکن است عامل مهمی در صدور حکم او باشد؛ ترامپ، در طول محاکمه، بیش از ده‌ها بار دستور‌های قاضی را نقض کرده و از اظهارنظر علنی شاهدان، هیئت منصفه، وکلا و کارکنان دادگاه درگیر در این پرونده جلوگیری می‌کرد.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که محکومیت ترامپ به دلیل حفاظت مادام‌العمر سرویس مخفی که وی به‌عنوان رئیس‌جمهور سابق از آن برخوردار است، پیچیده باشد؛ قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده ترامپ در جریان نقض مقررات دادگاه از سوی وی، بیان کرد که زندانی کردن رئیس‌جمهور پیشین آخرین کاری است که می‌خواهد انجام دهد، زیرا دادگاه را مختل و چالش‌هایی را برای ماموران سرویس مخفی که وظیفه محافظت از رئیس‌جمهور پیشین را برعهده دارند، ایجاد می‌کند.

سرویس مخفی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نتیجه دادگاه هیچ تاثیری بر روشی که سرویس مخفی آمریکا ماموریت حفاظتی خود را انجام می‌دهد، ندارد و اقدام‌های امنیتی ما بدون تغییر ادامه خواهد داشت.

در چنین شرایطی حبس ترامپ احتمالا باید شامل چرخش افسران سرویس مخفی باشد و او باید از دیگر زندانیان جدا شود؛ ضمن اینکه غذا و اقلام شخصی رئیس‌جمهور پیشین احتمالا برای محافظت از وی، در کنار دیگر ملاحظات لجستیکی، باید بررسی شود.

این موضوع نیز اهمیت زیادی دارد که تاکنون هیچ زندانی در آمریکا با احتمال زندانی شدن رئیس‌جمهور پیشین روبرو نشده است؛ با وجود این، باید دید که سازوکار‌های موجود در زندان‌ها در مواجهه با چنین شرایطی چگونه عمل می‌کنند.

احتمال زندانی شدن ترامپ چقدر است؟

در حالی که کارشناسان می‌گویند که با در نظر داشتن فاکتور‌هایی مانند سن و نداشتن سابقه کیفری در مورد ترامپ، احتمال زندانی شدن وی اندک است و تجزیه و تحلیل هزاران پرونده نشان می‌دهد که تعداد کمی از افرادی که متهم به جرم مشابه هستند، زندانی می‌شوند، برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند که احتمال زندانی شدن ترامپ به شکل قابل توجهی بالا است.

ترامپ را در کدام زندان می‌توان حبس کرد؟

اگر ترامپ به یک دوره حبس خانگی محکوم شود، اجرای حکم رئیس‌جمهور پیشین احتمالا در خارج از نیویورک و در جایی مانند ملک شخصی وی در فلوریدا انجام خواهد شد و ایالت نیویورک این روند را زیر نظر خواهد داشت.

در صورتی که ترامپ به زندان محکوم شود، مکان حبس وی به مدت زمان محکومیت بستگی دارد؛ به این معنا که اگر ترامپ با بیش از یک سال زندان مواجه شود، قانون نیویورک ایجاب می‌کند که حکم او در یک مرکز کیفری نیویورک سپری شود، اما اگر مدت محکومیت او کمتر از یک سال باشد، در یک مرکز اصلاح و تربیت شهر نیویورک مانند جزیره ریکرز گذرانده خواهد شد.

چه اتفاقی در ادامه رخ خواهد داد؟

ترامپ می‌تواند اجرای هر حکمی را در انتظار تجدیدنظر بگذارد؛ به این معنی که تا زمانی که دادگاه تجدیدنظر تصمیمی اتخاذ نکند، ترامپ مجبور نیست روند اجرای حکم را آغاز کند و این موضوع در پرونده‌های مشابه غیرمعمول نیست.

وی می‌تواند روند اجرای حکم را تا زمان برگزاری انتخابات یا پس از آن به تعویق بیندازد.

در هر صورت، اگرچه زندانی شدن ترامپ، احتمالا موانعی را برای مبارزات انتخاباتی وی ایجاد می‌کند، اما محکومیت او به مانعی برای ادامه نامزدی‌اش، حتی اگر پشت میله‌های زندان باشد، تبدیل نمی‌شود.

آیا ترامپ درخواست تجدیدنظر می‌دهد؟

احتمال درخواست تجدیدنظر به حکم دادگاه از سوی ترامپ بسیار بالا است و این حتی در صورت ناموفق بودن درخواست تجدیدنظر به معنای به تعویق افتادن چند ساله اجرای حکم دادگاه است.

به نظر می‌رسد که ترامپ نخستین درخواست تجدیدنظر خود را به بخش ایالتی ارائه کند، زیرا مطمئن است که این دادگاه تجدیدنظر سطح متوسط تا انتخابات نوامبر (آبان سال جاری) تصمیم‌گیری نخواهد کرد؛ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در صورت شکست در این دادگاه احتمالا درخواست خود را به بالاترین دادگاه ایالت خواهد برد و شکست در این دادگاه احتمالا به طرح درخواست در دادگاه فدرال و پس از آن دادگاه عالی منجر خواهد شد.

فرآیند تجدید نظر معمولا زمان زیادی می‌برد؛ در عین حال، موفقیت احتمالی او در انتخابات ریاست‌جمهوری، روند را پیچیده‌تر خواهد کرد، زیرا وی تا زمانی که مقامش را ترک نکند، با اجرای حکم مواجه نخواهد شد.

انتهای پیام/



شهروند ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
0
0
انشالله که ترامپ وارد زندان خواهد شد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *