روند صعودی اسلام‌ستیزی در کشور‌های غربی

9:24 - 30 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۰۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روند صعودی اسلام‌ستیزی در کشور‌های غربی
مسلمانان در کشور‌هایی مانند آلمان با انواع احساس‌های اسلام‌ستیزانه و خصومت نسبت به مسلمانان مواجه بوده‌اند و این چالش هر سال بیش از سال پیش آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان - مسلمانان در کشور‌های غربی همواره با چالش‌های مختلفی روبرو هستند؛ یکی از این چالش‌ها، موضوع اسلام‌ستیزی در این کشور‌ها بوده که مسلمانان را هدف قرار می‌دهد.

به‌گفته یکی از پژوهشگران دیده‌بان حقوق بشر (HRW) از هر ۱۰ مسلمانی که در آلمان مورد حمله‌های اسلام‌ستیزی قرار گرفتند، ۹ نفر به پلیس شکایت نکردند؛ چراکه معتقد بودند مقام‌ها توجهی به این شکایت‌ها نمی‌کنند.

آلماز تفرا، پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر، می‎گوید: تحقیق در مورد تبعیض علیه مسلمانان نشان می‌دهد که ۹ نفر از ۱۰ پاسخ‌دهنده نظرسنجی موارد اسلام‌ستیزی را گزارش نکرده‌اند. 

به گفته وی، چگونه می‌توان به مقام‌هایی که نژادپرستی علیه مسلمانان را درک نمی‌کنند یا به رسمیت نمی‌شناسند، اعتماد کرد؛ آن هم در شرایطی که مسلمانان براساس هویت خود مورد حمله قرار گرفته‌اند.

تفرا، اضافه کرد که مقام‌ها، از جمله پلیس یا سیستم قضایی آلمان باید ابتدا به دانش و ابزار برای درک، شناسایی و پاسخ به حوادث ناشی از نفرت علیه مسلمانان مجهز شوند.

وی با اشاره به این‌که اسلام‌ستیزی در سال‌های اخیر افزایش یافته است، گفت: تحقیق جامعی طی ۳ سال از سوی گروهی از کارشناسان مستقل انجام شده است. اسلام‌ستیزی سال‌ها در آلمان وجود داشته است.

 

 

پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر، گفت: نتایج این تحقیق‌ها نشان داده است که خصومت نسبت به مسلمانان و افرادی که به‌عنوان مسلمان تلقی می‌شوند، در سراسر جامعه آلمان گسترده است.

تفرا با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان مسلمان در آلمان نیز در معرض اسلام‌ستیزی هستند، گفت: این وضعیت در جامعه به مدارس نیز سرایت کرده است.

وی اضافه کرد: مقام‌های آلمانی به‌طور رسمی نژادپرستی علیه مسلمانان را به‌عنوان نوعی نژادپرستی به رسمیت نشناخته‌اند. مسلمانان به دلیل منشأ مذهبی، قومی یا ملی خود مورد حمله قرار می‌گیرند.

این کارشناس همچنین درباره اتهام‌زدن به مسلمانان در آلمان به دنبال افزایش اسلام‌ستیزی، گفت که مسلمانان احساس می‌کنند که از سوی سیاستمداران هدف اتهام قرار می‌گیرند و این بر زندگی آن‌ها تاثیر گذاشته و به حوادث خشونت و تبعیض منجر می‌شود.

آلماز تفرا، پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به این‌که محبوبیت احزاب راست‌گرا در حال رشد در آلمان نیز تهدیدی برای جامعه آلمان است، گفت: پیدایش احزاب راست افراطی نه تنها تهدیدی برای جوامع آسیب‌پذیر بوده، بلکه مشکلی برای افراد فقیر، رسانه‌های مستقل و حاکمیت قانون است.

با گسترش گروه‌ها و حزب‌های راست افراطی، حمله به گروه‌های دیگر نیز در آلمان افزایش یافته است؛ مهاجران و جوامع قومی در آلمان سهم خود را هدف قرار گرفتن از سوی این جنایت‌های ناشی از نفرت داشته‌اند.

افزایش موارد اسلام‌ستیزی در آمریکا

براساس گزارش شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR) که در اوایل آوریل (فروردین) منتشر شد، حوادث علیه مسلمانان در آمریکا در حال افزایش است. 

این گزارش افزایش ۵۶ درصدی حوادث مرتبط با اسلام‌ستیزی را در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد؛ که ۴۴ درصد این حوادث پس از ۷ اکتبر (حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه) رخ داده که نشان‌دهنده تعصب شدید در این کشور علیه مسلمانان است. 

تلاش از سوی مقام‌های دانشگاه‌های آمریکا برای سرکوب تظاهرات دانشجویان معترض به جنگ رژیم صهیونیستی، بحث‌هایی را در مورد آزادی بیان به‌راه انداخته است و طرح اتهام علیه معترضان مبنی بر یهودی‌ستیزی، باعث نگرانی‌ها در مورد افزایش اسلام‌ستیزی و حوادث ضد فلسطینی در آمریکا شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *