جولان آزادانه جنایت‌کاران نفرت‌محور در کشورهای غربی

10:00 - 15 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۹۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جولان آزادانه جنایت‌کاران نفرت‌محور در کشورهای غربی
کشور‌های غربی در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی با موج‌های مرگ‌باری از جنایت‌های نفرت محور مواجه شده‌اند.

خبرگزاری میزان – رشد جنایت‌های نفرت‌محور در کشور‌های غربی نه تنها جوامع اقلیتی را با چالش‌های مرگ‌باری مواجه کرده، بلکه سبب تشدید ناامنی‌ها در کشور‌های غربی اعم از آمریکا، کانادا و کشور‌های اروپایی شده است.

حملات خشونت‌آمیز ناشی از نفرت با نرخ قابل‌توجهی مسلمانان را در کشور‌های غربی هدف قرار می‌دهند؛ جنایت‌های نفرت‌محور در کشور‌های غربی در حالی مسلمانان را دچار مشکل می‌کند که آن‌ها تبعیض روزانه را متحمل می‌شوند.

این روند در حالی در مسیر صعودی خود قرار گرفته که کشور‌های غربی به‌ویژه اروپایی‌ها از مدعیان پیشگامی و احترام کامل به حقوق بشر هستند و ادعا می‌کنند که هیچ‌کس نباید به دلیل مذهب یا هویت خود در تبعیض و خشونت زندگی کند.

اتحادیه اروپا در همین چارچوب مدعی جرم‌انگاری جنایت‌های نفرت‌محور است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که واقعیت زندگی مسلمانان در کشور‌های غربی در تضاد کامل با ادعا‌های حقوق بشری سیاستمداران این کشور‌ها دارد.

اگرچه جنایت‌های نفرت‌محور در کشورهای غربی در مسیر صعودی قرار دارند، اما برخی از تحولات سیاسی جهانی بر این روند تاثیر می‌گذارند.

رشد جنایت‌های نفرت‌محور در آمریکا

آمریکا در سال‌های اخیر و البته به شکل ویژه در هفته‌های اخیر شاهد رشد کم‌سابقه جنایت‌های نفرت‌محور بوده است؛ عمده این جنایت‌ها مسلمانان را هدف قرار می‌دهند.

این جنایت‌ها در آمریکا خشونت‌های مرگ‌باری را رقم می‌زنند که جدیدترین نمونه آن حمله یک مرد آمریکایی با چاقو به یک مادر و کودک فلسطینی بود؛ براساس گزارش پلیس آمریکا، ضارب قربانیان را به دلیل هویت و مذهب هدف قرار داد؛ بر اثر این حمله کودک شش ساله فلسطینی جان خود را از دست داد.

جنایت‌های نفرت‌محور تا جایی در آمریکا رشد یافته‌اند که تجمع‌های مسالمت‌آمیز مسلمانان در حمایت از فلسطین نیز از خشونت در امان نمانده‌اند.

در عین حال، جنایت‌های نفرت‌محور در آمریکا محدودیتی از هیچ نظر ندارند؛ یک مدرسه دخترانه مسلمان پس از دریافت نام تهدیدآمیز نفرت‌محور تعطیل شد.

میشیگان در ایالت ایلینوی به‌عنوان محل یکی از بزرگ‌ترین جوامع عربی در آمریکا شاهد رشد قابل توجهی از جنایت‌های نفرت‌محور علیه مسلمانان در هفته‌های اخیر بوده است.

کالج‌ها، رستوران‌ها، خیابان‌ها، و همه جا در آمریکا در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به محل جولان جنایت‌کاران نفرت‌محور تبدیل شده‌اند؛ این در حالی است که تمهیدی برای محافظت از افراد در معرض خطر در نظر گرفته نشده است.

داده‌های ملی جنایت‌های نفرت‌محور در آمریکا از سوی اف‌بی‌آی به‌صورت سالانه منتشر می‌شود؛ این آژانس هنوز آمار خاصی درباره رشد قابل توجه جنایت‌های نفرت‌محور علیه مسلمانان در هفته‌های اخیر منتشر نشده است.

با وجود این، آخرین گزارش جنایت‌های نفرت‌محور اف‌بی‌آی در میانه ماه اکتبر سال جاری نشان می‌داد که جنایت‌های نفرت‌محور در آمریکا در سال گذشته روبه‌رشد بوده است.

جنایت‌های نفرت‌محور در آمریکا در سال ۲۰۲۲ در قیاس با سال ۲۰۲۱ رشدی ۷ درصدی داشته است.

موضوع رشد جنایت‌های نفرت‌محور علیه مسلمانان در آمریکا ریشه در حادثه ۱۱ سپتامبر دارد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که مسلمانان در آمریکا از زمان حادثه ۱۱ سپتامبر با حجم بی‌سابقه‌ای از نفرت و خشونت مواجه شدند؛ آن‌ها ضرب و شتم شده و به مرگ تهدید شدند؛ مساجدشان سوزانده و تهدید شد؛ برخورد‌های تبعیض‌آمیز پلیس علیه آن‌ها افزایش یافت؛ ...

روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا این روند را تشدید کرد.

با وجود این روند فزاینده، بررسی موسسه Othering & Belonging دانشگاه کالیفرنیا برکلی که تبعیض‌های ضد مسلمانان را در سراسر جهان رصد می‌کند، نشان داد که در سال ۲۰۲۱، ۵۵ درصدی مسلمانان حوادث اسلام‌هراسانه را به پلیس گزارش نداده‌اند.

شورای روابط اسلامی آمریکا طی ۲ هفته نخست جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه حدود ۸۰۰ مورد جنایت نفر‌ت‌محور را ثبت کرد؛ این میزان بیش از سه برابر کل جنایت‌های نفرت‌محور ثبت شده در سال گذشته و بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ زمانی که ترامپ خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا شد، است.

اگرچه ادارات پلیس آمریکا عمدتا از ارائه گزارش جنایت‌های نفرت‌محور خودداری می‌کنند، اما داده‌های پلیس برخی از شهر‌ها مانند نیویورک و لس‌آنجلس نشان می‌دهد که از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) جنایت‌های نفرت‌محور در این شهر‌ها افزایش یافته است.

رشد جنایت‌های نفرت‌محور در اروپا

اسپانیا، هلند، بلژیک، انگلیس، اتریش، فرانسه، آلمان، ... از جمله کشور‌های اروپایی هستند که به تازگی رشد قابل‌توجه و در برخی موارد تا ۳۰۰ درصدی جنایت‌های نفرت‌محور را ثبت کرده‌اند.

جنایت‌های نفرت‌محور در کشور‌های اروپایی رابطه مستقیمی با رویکرد‌های راست‌گرایانه احزابی دارند که در سال‌های اخیر در کشورهای اروپایی به قدرت رسیده‌اند.

از مشخصه‌های این احزاب می‌توان به رویکرد‌های ضد مهاجرتی و ضد اسلامی شدید اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین دلایل ارتباط مستقیم رشد جنایت‌های نفرت‌محور با تحولات جهانی به‌ویژه در غرب آسیا، سابقه طولانی مداخلات کشور‌های اروپایی در کشور‌های منطقه است؛ ضمن اینکه استاندارد‌های دوگانه اروپا نیز از عوامل تقویت‌کننده این موضوع است.

دلایل و پیامدهای رشد جنایت‌‎های نفرت محور در کشورهای غربی

رشد جنایت‌های نفرت‌محور در کشور‌های غربی دلایل متعددی دارد و به پیامد‌های مختلفی منجر می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد جنایت‌های نفرت‌محور به‌ویژه در اروپا قدرت گرفتن احزاب راست‌گرای افراطی است که با لفاظی‌ها و موضع‌گیری‌های ضد مهاجرتی و ضد اسلامی خود بر رویکرد‌های نفرت‌محور دامن می‌زنند؛ آن‌ها نقش مهمی در تشدید اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در کشورهای اروپایی دارند.

مهم‌ترین پیامد چنین روندی نیز تشدید ناامنی در کشور‌های اروپایی و رشد نرخ جنایت‌های خشونت‌بار و در برخی موارد مرگ‌بار است؛ این پیامد‌ها به نوبه خود سبب بروز ترس و وحشت در جوامع هدف می‌شود.

آنچه درباره خشونت‌ها و جنایت‌های نفرت‌محور در کشور‌های غربی رخ می‌دهد، چرخه‌ای است که نشانه‌ای از بین رفتن و چشم‌اندازی از بهبود اوضاع ندارد.

این چرخه از لفاظی‌ها و موضع‌گیری‌های ضد اسلامی و ضد مهاجرتی تغذیه می‌کند و فربه می‌شود و قربانی می‌گیرد.

در کنار تحولات مختلف جهانی که بر روند جنایت‌های نفرت‌محور تاثیر دارند، برگزاری انتخابات اعم از ریاست جمهوری یا پارلمانی در کشور‌های غربی می‌تواند سرعت چرخه جنایت‌های نفرت‌محور را افزایش دهد.

دلیل این امر، وجود زمینه خشونت سیاسی در کشور‌های غربی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *