وضعیت مسلمانان در کانادا؛ قتل‌عام در میانه ابراز نگرانی‌ها از رشد اسلام‌هراسی

11:58 - 21 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۹۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت مسلمانان در کانادا؛ قتل‌عام در میانه ابراز نگرانی‌ها از رشد اسلام‌هراسی
اسلام‌هراسی بیش از هر زمانی برای مسلمانان کانادا به تهدیدی جدی تبدیل شده و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

خبرگزاری میزان – زندگی مسلمانان در کانادا تحت چالش‌های متعدد زیرمجموعه اسلام‌هراسی به‌دشواری می‌گذرد؛ تبعیض و نژادپرستی ناشی از اسلام‌هراسی فزاینده در این کشور، زندگی مسلمانان را در کانادا با تهدید‌های جدی مواجه کرده است.

قتل‌عام سه نسل از خانواده مسلمان «افضل» در استان «انتاریو» کانادا در ژوئن ۲۰۲۱ مرگبارترین حمله به مسلمانان در این کشور از زمان تیراندازی در مسجدی در شهر «کِبِک» در سال ۲۰۱۷ با شش قربانی بود؛ دادگاه مربوط به این جنایت در روزهای اخیر برگزار شد.

دادگاه مرد کانادایی متهم به قتل خانواده مسلمان

دادگاه «ناتانیل ولتمن»، مرد ۲۲ ساله سفیدپوست متهم به قتل اعضای یک خانواده مسلمان در استان «انتاریو» برگزار شد؛ «ولتمن» با چهار اتهام قتل و یک اتهام تلاش برای قتل با انگیزه سفیدبرترپنداری و نیز با اتهام ارتکاب عمل تروریستی مواجه است.

دادستان‌ها در نخستین روز دادگاه در بیانیه‌های آغازین این محاکمه اعلام کردند که او با انگیزه‌های سفیدبرترپنداری افراطی قصد انجام یک عمل تروریستی را داشت.

یکی از دادستان‌ها اعلام کرد که براساس اسناد موجود، «ولتمن» سه ماه پیش از حمله با خودرو به خانواده مسلمان مذکور، این حمله را برنامه‌ریزی کرده بود و دلیل انتخاب این قربانیان، مسلمان بودن آن‌ها بوده است.

به گفته وی، «ولتمن» گفته است که روز حادثه هنگام ترک خانه به دنبال مسلمانانی بود که آنها را بکشد؛ ضمن این که گفته است که تیراندازی «کرایست چرچ» در سال ۲۰۱۹ که طی آن یک سفیدبرترپندار ۵۱ مسلمان را به قتل رساند، الهام‌بخش او بوده است.

پلیس در جست‌وجوی منزل «ولتمن» یادداشت‌هایی مبنی بر اعتراف او به سفیدبرترپندار بودن و داشتن مواضع علیه مهاجران پیدا کرد.

البته خود او به کارآگاهان گفته است که از اقدامش که خود از آن به عنوان اقدام تروریستی یاد کرده، پشیمان نیست و انگیزه‌اش از این اقدام ۱۰۰ درصد سیاسی بود.

قتل عام خانواده افضل در ژوئن ۲۰۲۱ به دست «ولتمن» سبب شوک و اندوه عمیق در سراسر کانادا به‌ویژه در جوامع مسلمان این کشور شد و درخواست‌ها برای مبارزه با اسلام‌هراسی در کانادا را تشدید کرد.

«جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا در این رابطه گفته بود که این قتل‌ها یک حمله تروریستی با انگیزه نفرت‌محور بود.

محاکمه «ولتمن» می‌تواند نحوه محاکمه‌های مربوط به راست‌گرایی افراطی در کانادا را تغییر دهد، زیرا این محاکمه از نخستین محاکمه‌هایی است که در این زمینه انجام می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که محاکمه «ولتمن» حدود هشت هفته طول بکشد.

وضعیت مسلمانان در کانادا

اسلام در سال ۲۰۲۱ دومین دین محبوب در کانادا و شمار مسلمانان در این کشور ۱.۸ میلیون نفر یا معادل یک نفر از هر ۲۰ نفر مسلمان اعلام شد؛ در عین حال، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان طی ۲ دهه گذشته در کانادا ۲ برابر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که دلیل اصلی این امر، واقعیت مهاجرت است؛ محققان اداره آمار کانادا با استناد به داده‌های موجود می‌گویند که مهاجرت یکی از محرک‌های کلیدی ادیان به‌ویژه ادیان غیرمسیحی در این کشور است.

رشد اسلام‌هراسی در کانادا و افزایش حملات به مسلمانان

جمله معروف در توصیف وضعیت جرایم نفرت‌محور در کانادا این است: «نفرت در کانادا زنده و در حال رشد است.»

به موازات رشد حملات به مسلمانان با انگیزه‌های نفرت‌محور، واکنش‌های پلیس این کشور به موضوع تکان‌دهنده است و دادگاه‌های کانادا تمایل این کشور برای تحمل نفرت را آشکار می‌کنند.

یک بررسی انجام شده از سوی دولت فدرال کانادا در سال گذشته نشان داد که جنایت‌های ناشی از نفرت علیه مسلمانان در کانادا در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۱ درصد افزایش یافته است.

این بررسی نشان داد که تعداد حملات ثبت شده از ۸۴ مورد در سال ۲۰۲۰ به ۱۴۴ مورد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

طبق آمار کانادا، تعداد جرایم ناشی از نفرت گزارش شده توسط پلیس علیه مسلمانان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۷۱ درصد افزایش یافته است؛ در عین حال، طبق اعلام شورای ملی مسلمانان کانادا، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، کانادا شاهد بیشترین تعداد مسلمانان کشته‌شده در حملات هدفمند و با انگیزه نفرت در میان کشور‌های گروه هفت بوده است.

این آمار و ارقام وحشتناک فقط بخشی از داستان ناراحت‌کننده زندگی مسلمانان در کانادا هستند و تاکیدی بر یک واقعیت تلخ هستند.

واقعیت تلخ این است: در حالی که کانادا به عنوان یک کشور با تنوع قومی شناخته می‌شود، مهاجران همچنان با عنوان «دیگری» یا «بیگانه» شناخته می‌شوند و همین موضوع برای پیروان دومین دین محبوب در کانادا به معنای تشدید فضای اسلام‌هراسانه است.

رویکرد مذکور یعنی «دیگری» دانستن مهاجران و به تبع آنان مسلمانان در سطح خاصی در کانادا محدود نمانده است؛ این رویکرد به شکلی ظریف در رسانه‌های مکتوب و تصویری کانادا و در اظهارات مستقیم سیاستمداران سابق و سخنان غیرمستقیم سیاستمداران وقت این کشور تبلیغ می‌شود.

این رویکرد‌ها که در تصمیم‌های استانی و فدرالی مانند ممنوعیت پوشش حجاب در قالب سکولاریسم دولتی و تبعیض خود را نمایان می‌کنند، در سطح جامعه به سوءظن نسبت به مسلمانان و متعاقب آن آزار و اذیت خشونت و نژادپرستی علیه آنان منجر می‌شود.

این حقیقت نگران‌کننده وجود دارد که وقتی مسلمانان کانادایی قربانی نفرت و ترور می‌شوند، پلیس، دادستان‌ها و دادگاه‌های این کشور اغلب تمایلی به در نظر گرفتن آن‌ها به عنوان قربانیان نفرت و ترور ندارند و همین امر سبب شده کانادا در حال تبدیل شدن به مکانی خطرناک برای مسلمانان باشد، اما به نظر می‌رسد پلیس، دادگاه‌ها و سیاستمداران این کشور از اعتراف به این واقعیت یا مقصر بودن خود در این رابطه اجتناب دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *