دستبرد آمریکا به نفت سوریه؛ اشغال نظامی به بهانه سرقت محموله‌های نفتی

7:35 - 24 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۳۲۴
دستبرد آمریکا به نفت سوریه؛ اشغال نظامی به بهانه سرقت محموله‌های نفتی
نفت کشور‌ها همواره یکی از جذابیت‌ها برای آمریکا بوده و باعث شده که واشنگتن به سرقت آن روی بیاورد.

خبرگزاری میزان - آمریکا در تاریخ خود همواره به یک سیاست در قبال کشور‌های دیگر تکیه کرده و آن سرقت اموال و منابع کشور‌ها بوده است.

یکی از منابعی که آمریکا در تاریخ خود به آن علاقه شدید داشته و سرقت این منابع از کشور‌های دیگر را در دستورکار خود حفظ کرده، سرقت نفت کشور‌ها است.

یکی از کشور‌هایی که نفت آن در سال‌های گذشته به‌طور مداوم مورد سرقت آمریکا قرار گرفته، سوریه است. 

سرقت نفت سوریه از سوی آمریکا

در منطقه نفت‎خیز شرق سوریه، مردم ناامیدی خود را نسبت به دزدی آمریکا از منابع نفتی ابراز می‌کنند. سرقت منابع نفتی سوریه بحران اقتصادی در کشورشان را تشدید کرده است. 

اشغال مناطق نفت‌خیز در شرق استان دیرالزور و شمال شرق استان الحسکه به سرکردگی آمریکا باعث شده که مردم سوریه با عواقب کاهش منابع خود دست‌وپنجه نرم کنند. 

در یکی از تازه‌ترین این موارد، خبرگزاری دولتی سانا اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۳، گزارش کرد که یک کاروان شامل ۴۰ نفتکش حامل نفت استخراج شده از میادین سوریه دیده شد که از استان الحسکه سوریه به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق حرکت کرد.

در همان روز، کاروانی متشکل از ۵۵ کامیون مملو از غلات به سرقت رفته، از جمله گندم و جو به سمت پایگاه‌های آمریکایی خاک عراق حرکت کرد. 

مقام‎های سوریه همچنین خسارت‎های ناشی از اشغال میادین نفتی را در این کشور از سوی آمریکا محکوم کرده‌اند.

رئیس شرکت دولتی نفت سوریه، می‎گوید که تولید نفت این شرکت به دلیل حضور نظامی آمریکا از ۳۸۵ هزار بشکه در روز قبل از بحران به ۱۵ هزار بشکه کاهش یافته؛ در حالی که تولید گاز از ۳۰ میلیون متر مکعب در روز به ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است. 

وزیر نفت سوریه نیز در ماه جولای گفته بود که اشغالگری آمریکا به زیان اقتصادی حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری در بخش انرژی سوریه منجر شده است. 

براساس آمار رسمی دولت سوریه، بیش از ۸۰ درصد از تولید روزانه نفت سوریه به‌طور غیرقانونی از سوی ارتش آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به خارج قاچاق شده است. 

واشنگتن تقریبا ۹۰۰ نظامی در سوریه دارد که بیشتر آن‌ها عمدتا در پایگاه التنف و منطقه شمال شرقی این کشور حضور دارند.

اشغالگری آمریکا بر‌اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی بوده، زیرا بدون مجوز دولت سوریه انجام شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *