نشست سران کشورهای عضو بریکس/ پوتین: تنش‌های ژئوپلیتیکی در جهان روبه افزایش است

14:17 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۱۵۳
نشست سران کشورهای عضو بریکس/ پوتین: تنش‌های ژئوپلیتیکی در جهان روبه افزایش است
دومین روز از شانزدهمین اجلاس بریکس با سخنرانی سران کشورها دنبال شد و در این اجلاس به موضوع‌های مشترک مورد اهتمام پرداخته شد.

خبرگزاری میزان – دومین روز از شانزدهمین اجلاس سران بریکس در روسیه روز چهارشنبه، ۲ آبان، در شهر کازان، با سخنرانی سران کشور‌ها پیگیری شد.

پوتین: اقتصاد‌های بریکس به‎وضوح ثبات خود را نشان می‌دهند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و میزبان شانزدهمین اجلاس بریکس، گفت: ما ایجاد یک پلت‌فرم سرمایه‌گذاری جدید را برای کشورهای بریکس پیشنهاد می‌کنیم.

میزبان اجلاس شانزدهم بریکس تاکید کرد که تنش‌های ژئوپلیتیکی در جهان روبه افزایش است.

رئیس‌‎جمهور روسیه یادآور شد: سهم کشور‌های بریکس در اقتصاد جهانی از نظر برابری قدرت خرید بیشتر از کشور‌های گروه۷ است.

وی با بیان اینکه در آینده باید به فکر تبدیل بورس غلات بریکس به یک بورس کالای تمام‌عیار باشیم، بیان کرد: نیاز به راه‌اندازی یک پلت‌فرم برای رقابت منصفانه بین کشور‌های بریکس وجود دارد و روسیه پیشنهاد ایجاد یک پلت‌فرم جداگانه برای کشور‌های این گروه در زمینه فلزات گرانبها را دارد.

پوتین یادآور شد: بار بدهی در کشور‌های توسعه‌یافته همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و تجارت جهانی به سمت تکه‌تکه شدن پیش می‌رود

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه اقتصاد‌های بریکس به لطف سیاست‌های متعادل به‌وضوح ثبات خود را نشان می‌دهند، تصریح کرد: ما باید با تلاش برای استفاده از دستور کار آب و هوا برای بیرون راندن رقبا از بازار مقابله کنیم.

پوتین گفت: راه‎اندازی مکانیسم مشاوره بریکس در مورد مسائل سازمان تجارت جهانی به ایجاد یک موضع مشترک در مورد قوانین بازی عادلانه‌تر برای اقتصاد جهانی کمک خواهد کرد.

تاکید رئیس‌جمهور مصر بر افزایش همکاری بین کشور‌های بریکس

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، در این نشست گفت: کشور‌های در حال توسعه از تشدید مشکل بدهی و کمبود منابع مالی لازم برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار رنج می‌برند.

وی تاکید کرد: گسترش عضویت در گروه بریکس مؤید قصد کشور‌های این گروه برای بلند کردن صدای جهانی چندجانبه است.

السیسی با بیان اینکه مصر بر حمایت خود از افزایش همکاری بین کشور‌های بریکس و تشدید همکاری در مواجهه با چالش‌های مشترک تاکید می‌کند، یادآور شد: مصر بر اهمیت پیشبرد چارچوب‌های همکاری در زمینه تسویه‌حساب‌های مالی با ارز‌های محلی و سرمایه‌گذاری در مزیت‌های نسبی کشور‌های گروه‌بندی برای راه‌اندازی پروژه‌های توسعه مشترک تاکید می‌کند.

رئیس‌جمهور چین: جهان چندقطبی باید تحکیم شود

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، درباره بحران اوکراین در نشست گسترده بریکس گفت: جلوگیری از گسترش درگیری و تشدید تنش ضروری است.

وی تاکید کرد که جهان چندقطبی باید تحکیم شود.

رئیس‌جمهور چین یادآور شد که این کشور مرکز بین‌المللی بریکس را برای تعمیق همکاری، مرکز صلاحیت صنعتی بریکس، ایجاد می‌کند.

شی جین‌پینگ بیان کرد: چین آماده گسترش همکاری با کشور‌های بریکس از جمله توسعه منابع است.

در همین حال نارندرا مودی، نخست‌‎وزیر هند، نقش بانک توسعه جدید بریکس را ستود و آن را «گزینه مهمی برای کشورهای جنوب جهانی» توصیف کرد.

شهر کازان روسیه از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (یکم تا ۳ آبان) میزبان اجلاس سران بریکس است؛ ۳۳ کشور حضور خود را در این اجلاس اعلام کرده‎‌اند از جمله ۲۴ کشور که حضور آن‌ها در سطح مقام‌های ارشد و سران دولت است.

این نشست به بحث در مورد تقویت چندجانبه‌گرایی، ادغام اعضای جدید در این گروه و رسیدگی به چالش‌های منطقه‌ای اختصاص دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: بریکس گروه بریکس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *