تونل‌های زیرزمینی مقاومت؛ کابوسی بزرگ برای رژیم صهیونیستی

8:02 - 13 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۲۱۹
تونل‌های زیرزمینی مقاومت؛ کابوسی بزرگ برای رژیم صهیونیستی
تونل‌های مقاومت فلسطین که در زیر نوار غزه حفر شده و صد‌ها کیلومتر امتداد دارد به یکی از کابوس‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای ورود زمینی به غزه تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - جنگ در تونل‌ها یک چالش در میدان‌های نبرد از زمان‌های دور تا به امروز بوده است؛ اما وجود تونل‌ها در زمان جنگ در دوران مدرن نیز قدرتمندترین نیرو‌های نظامی را نیز دچار سردرگمی می‌کند.

سابقه استفاده از تونل‌ها برای مقاومت در برابر نیرو‌های متخاصم

در طول تاریخ، از نبرد ایوو جیما (جنگ میان آمریکا و ژاپن در جزیره آتش‌فشانی ایوو جیما) در ۷۰ سال قبل تا تداوم بی‌امان حملات ویت کنگ‌ها (گروه نظامی ویتنام) در طول جنگ ویتنام، تونل‌های زیرزمینی موانع بزرگی برای نیرو‌های متخاصم بوده‌اند.

در نبرد ایوو جیما، نیرو‌های آمریکایی با مقاومت شدید در این جزیره کوچک، که در اقیانوس آرام واقع شده، در طول جنگ جهانی دوم مواجه شدند. نیرو‌های ژاپنی شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها و پناهگاه‌های زیرزمینی را حفر کرده بودند که به یک مانع کابوس‌وار برای سربازان آمریکایی تبدیل شده بود. هزارتوی زیرزمینی به نیرو‌های ژاپنی این امکان را می‌داد که مخفی شوند، کمین کنند و دفاع طولانی مدتی انجام دهند، تاکتیک‌های مرسوم را نادیده گرفته و نبرد را طولانی‌تر کنند. 

تونل‌های زیرزمینی مقاومت و چالشی بزرگ برای ارتش رژیم صهیونیستی

در ویتنام نیز سربازان ویت کنگ استراتژی مشابهی را اتخاذ کرده بودند. آن‌ها از یک سیستم تونلی گسترده و پیچیده برای مقاومت در برابر ارتش آمریکا در طول جنگ ویتنام استفاده کردند. این تونل‌ها نه‌تنها سرپناه، بلکه مسیر‌های مبتکرانه‌ای را برای فرار، حمله و ناپدید شدن مبارزان چریکی فراهم می‌کردند و آن را به یکی از چالش‌برانگیزترین درگیری‌ها در جنگ‌های مدرن تبدیل می‌کردند. 

تونل‌های زیرزمینی مقاومت و چالشی بزرگ برای ارتش رژیم صهیونیستی

«دبلیو وای او اِن» در مقاله‌ای نوشت در حالی که رژیم صهیونیستی طی روز‌های گذشته تلاش‌هایی را برای ورود و حمله زمینی به غزه آغاز کرده، مانعی دلهره‌آور در زیر شهر غزه در انتظار آن‌ها است.

این چالش زیرزمینی چیزی نیست جز شبکه گسترده تونل‌هایی که مبارزان مقاومت با دقت ساخته‌اند و میدان نبرد را به کابوسی برای هر نیروی متجاوز تبدیل می‌کند.

از شبکه تونل‌های مقاومت فلسطین چه می‌دانیم؟

شبکه تونل‌های مقاومت که صد‌ها کیلومتر امتداد دارند، «مترو» نامیده می‌شوند. 

این شبکه تونلی در حال حاضر متشکل از حدود هزار و ۳۰۰ تونل است که عمق برخی از آن‌ها حتی به ۷۰ متر زیرزمین می‌رسد. برخی می‌گویند که این شبکه در مجموع حدود ۵۰۰ کیلومتر امتداد دارد. 

«یاکوب ناگل»، رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت که تونل‌ها احتمالاً طولانی‌تر از این مقدار بوده و هزاران کیلومتر امتداد دارند. 

این تونل‌ها که اغلب با بتن تقویت شده‌اند و به اعماق خیره‌کننده‌ای می‌رسند، دارای سیم‌کشی برق و ارتباطات بوده و به مقاومت امکان می‌دهند دور از چشم صهیونیست‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند.

وحشت صهیونیست‌ها از تونل‌های مقاومت 

این چالش پنهان غزه را به یک میدان جنگ کابوس‌آمیز برای ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است. با نگهداری بیش از ۲۰۰ شهرک‌نشین بازداشت شده در این تونل‌ها، ماموریت برای این رژیم بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی خواهد بود که پیش از این تصور می‌شد.

تصور می‌شود که بیش از ۲۰۰ صهیونیست بازداشت شده احتمالاً در هزارتویی که مقاومت در زیر این منطقه ساخته است، قرار داده شده‌اند. 

شبکه گسترده تونل‌های مقاومت فلسطین چیزی بیش از یک تهدید است. این یک راه نجات برای مبارزان مقاومت است. این معابر به مبارزان اجازه می‌دهد تا بمباران‌های بی‌امان را تحمل کنند، به طور مخفیانه در داخل غزه حرکت کنند، نیرو‌های خود را تامین کنند، بازداشت شده‌ها را پنهان و حملات غافلگیرانه را انجام دهند. 

مقاومت با تدبیر و تاکتیکی ماهرانه، خود را استاد جنگ نامتقارن نشان داده، جایی که یک نیروی کوچکتر می‌تواند از حریف از نظر عددی قوی‌تر پیشی بگیرد؛ چیزی که در صورت حمله زمینی گسترده به غزه می‌تواند مشکلات بزرگی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند. 

به یاد داشته باشید، مقاومت می‌داند که صهیونیست‌ها به دنبال آن‌ها می‌آیند. به همین دلیل مبارزان مقاومت برای جنگ چریکی در داخل تونل‌ها آماده هستند.

یک روزنامه‌نگار آمریکایی، چند روز قبل گفته بود که فرماندهی نظامی رژیم صهیونیستی که می‌داند موفقیتی با وجود تونل‌های مقاومت به دست نمی‌آورد، در حال بررسی غرق کردن تونل‌ها قبل از حمله زمینی به غزه است. 

سیمور هرش، روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر نوشته است که فرماندهی رژیم صهیونیستی حتی حاضر بود کسانی را که ممکن است در حال حاضر در این تونل‌ها در بازداشت باشند، قربانی کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *