گفت‌وگو|

سفیر هند در ایران: روابط تهران و دهلی در مسیر پیشرفت است/ فراهم شدن مقدمات اجرای توافق چابهار

7:45 - 18 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۵۱۳
سفیر هند در ایران: روابط تهران و دهلی در مسیر پیشرفت است/ فراهم شدن مقدمات اجرای توافق چابهار
سفیر هند در ایران با اشاره به نقش ایران در برقراری همکاری میان کشورهای آسیا، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و هند در آینده بیش از پیش رشد پیدا کند.

ارتقا روابط ایران و هند در سال‌های اخیر یکی از محورهای مهم در دستور کار دستگاه دیپلماسی بوده است.

به‌تازگی قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار از سوی شرکت IPGL هند، با حضور مقام‌های ایرانی و هندی، امضا شد؛ وزیر راه‌و‌شهرسازی درپی این قرارداد درباره برنامه‌های تهران و دهلی‌نو در زمینه توسعه کشتیرانی، گفت: توسعه زیرساخت‌های کریدوری و توسعه ناوگان برای حمل بیشتر کالا پیش از این نیز در دستور کار بوده و توسعه نرم‌افزار‌ها نیز در برنامه است.

در همین رابطه رودرا گاوراو شرست، سفیر  هند در ایران در گفت‌وگو با میزان به تشریح روند روابط ایران و هند پرداخت.

شرست با تاکید بر اینکه روابط ایران و هند بسیار نزدیک و دوستانه است، می‌گوید: این مایه خرسندی ما است؛ بی‌تردید این روابط در آینده نیز روند رشد را ادامه خواهد داد و دوستانه باقی خواهد ماند.

دیپلمات هندی با اشاره به اینکه روابط ایران و هند در عرصه‌های سیاسی بسیار دوستانه پیش می‌رود، تصریح کرد: روابط ایران و هند در عرصه اقتصادی به دلیل اعمال تحریم‌ها بر ایران آنگونه که مورد نظر و مطلوب طرفین است، پیش نمی‌رود؛ البته امیدواریم که پس از امضای توافقنامه چابهار روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم پیشرفت کند.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت توافق چابهار میان ایران و هند نیز گفت: این توافقنامه اخیرا امضا شد و اکنون هر دو کشور در حال فراهم کردن مقدمات اجرای این توافق هستند.

شرست با اشاره به اینکه یک شرکت هندی که قبلا هم در چابهار فعالیت می‌کرد، قرار است براساس توافق به فعالیت خود ادامه دهد، افزود: سرمایه‌گذاری‌ها از سمت هند در جریان است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره کنفرانس وزیران امور خارجه کشور‌های عضو مجمع گفت‌وگوی آسیایی به میزبانی ایران، اظهار کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی در ارتقا و پیشرفت روابط میان کشور‌های قاره آسیا اهمیت زیادی دارد؛ چراکه کشور‌های مختلف از سراسر آسیا می‌توانند از چنین فرصت‌هایی برای تقویت همکاری‌ها و گفت‌وگو‌ها نه فقط در سطح قاره کهن بلکه در سطح بین‌المللی استفاده کنند.

سفیر هند در پایان با بیان اینکه میزبانی ایران از این نشست سبب فعال شدن بیش از پیش این چارچوب شده است، گفت: ما تلاش کردیم در همین چارچوب فعالیت موثرتری در کنفرانس داشته باشیم و از این جهت از ایران تشکر می‌کنیم.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *