تنش میان پکن و لندن همزمان با سفر وزیر خارجه انگلیس به چین

15:54 - 08 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۱۱۰
تنش میان پکن و لندن همزمان با سفر وزیر خارجه انگلیس به چین
انگلیس و چین طی سال‌های گذشته در موضوعات مختلفی تنش داشته و لندن بار‌ها از پکن در زمینه‌های گوناگون انتقاد کرده است.

خبرگزاری میزان - پارلمان انگلیس برای اولین بار در یک سند رسمی از تایوان به عنوان یک «کشور مستقل» یاد کرد.

این در حالی است که «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه انگلیس برای دیدار و رایزنی با مقام‎های چین به پکن سفر کرده است.

به گزارش «پولیتیکو»، این اصطلاح جدید در گزارشی که از سوی کمیته بانفوذ روابط خارجی مجلس عوام انگلیس منتشر شد، به تصویب رسید.

این موضوع خطر واکنش شدید پکن را به همراه دارد و در حالی مطرح می‌شود که «کلورلی»، نخستین نماینده ارشد انگلیسی در پنج سال اخیر است که در بحبوحه روابط متشنج به پکن سفر می‌کند.

پکن مدت‌هاست که موجودیت تایوان به عنوان کشور مستقل را انکار می‌کند و اصرار دارد که این جزیره قلمرو آن است.

تنها ۱۳ کشور در سراسر جهان، تایپه را به جای پکن از نظر دیپلماتیک به رسمیت می‌شناسند.

گزارش کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس

گزارش کمیته مذکور می‎گوید: تایوان در حال حاضر یک کشور مستقل است؛ تایوان از تمام شرایط لازم برای کشور بودن برخوردار است، از جمله جمعیت دائمی، قلمرو مشخص، دولت و ظرفیت برقراری روابط با سایر کشورها؛ تایوان فقط به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌المللی را لازم دارد.

به گفته «آلیسیا کرنز»، رئیس این کمیته که از اعضای حزب محافظه کار حاکم است، این نخستین بار است که یک گزارش پارلمان انگلیس چنین اعلامیه‌ای را ارائه می‌کند. 

«کرنز»، می‎گوید: ما موضع چین را می‌دانیم، اما به عنوان کمیته روابط خارجی آن را نمی‌پذیریم. 

به گفته وی، ضروری است که وزیر خارجه انگلیس با قاطعیت و صریح در کنار تایوان بایستد و روشن کند که ما از حق تعیین سرنوشت تایوان حمایت خواهیم کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس، گفته است که این تعهد با ارزش‌های انگلیس همسو است.

در پاسخ به این گزارش، «وانگ ون‎بین»، سخنگوی وزارت خارجه چین، اظهارات مقام انگلیسی را به دلیل برعکس کردن درست و غلط و اشتباه گرفتن سیاه و سفید، مورد انتقاد قرار داد. 

تنش‌های میان پکن و لندن

به گزارش «رویترز»، پس از برکناری «کین گانگ»، وزیر خارجه وقت چین، «کلورلی»، مجبور شد دیداری را که قبلاً برای ماه جولای برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق بیندازد.

زمانی که «جرمی هانت» در سال ۲۰۱۸ به چین سفر کرد، آخرین باری بود که یک وزیر خارجه انگلیسی در پکن حضور داشت. 

انگلیس در دهه گذشته تغییراتی عمده‌ در رویکرد خود نسبت به چین ایجاد کرده و از گفتن اینکه می‌خواهد بزرگترین حامی چین در اروپا باشد به یکی از شدیدترین منتقدان آن تبدیل شده است و اکنون دوباره ادعا می‌کند که در تلاش برای بهبود روابط میان ۲ کشور است.

در دوران «بوریس جانسون»، نخست وزیر اسبق انگلیس، این کشور سیاست‌های چین در قبال هنگ‌کنگ را مورد انتقادات شدید قرار می‌داد.

این کشور همچنین فعالیت شرکت «هوآوی» چین را بخش شبکه ۵ جی انگلیس منع کرد.

دولت وقت انگلیس همچنین در موضوع منشا ویروس کووید-۱۹، چین را متهم به پنهان‌کاری می‌کرد.

«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس نیز که سال گذشته نخست وزیری را برعهده گرفت، در اولین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی، گفت که به اصطلاح «دوران طلایی» روابط با چین به پایان رسیده است.

«سوناک» تحت فشار برخی از قانونگذاران در پارلمان انگلیس، از جمله «لیز تراس»، نخست وزیر پیشین قرار دارد که از لندن می‌خواهند سیاست خود را در قبال چین تشدید کرده و این کشور را تهدیدی برای امنیت ملی انگلیس اعلام کند. 

اظهارات کلورلی در دیدار با معاون رئیس جمهور چین

«جیمز کلورلی» پس از دیدار با «هان ژنگ»، معاون رئیس جمهور چین، گفت که این سفر به جلوگیری از بی‌اعتمادی و اشتباهات کمک می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس، تاکید کرد که لندن خواهان یک رابطه عملی با چین است، اما در زمینه‌های مورد اختلاف نیز صریح و مشخص عمل خواهد کرد.

به گفته وی، منزوی کردن دومین اقتصاد بزرگ جهان و یا بررسی تغییرات اقلیمی بدون مشارکت آن اشتباه خواهد بود.

وزیر خارجه انگلیس، گفت: ما درموضوعاتی که با چین اختلافات اساسی داریم، کاملا صریح و واضح هستیم و آن‌ها را در دیدار‌های دو جانبه مطرح می‌کنیم، اما به اعتقاد من باید به دلیل مسائلی که ما را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد، رابطه عملی و علمی با چین داشته باشیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *