سفر وزیر امور خارجه به بغداد؛ عراقچی: ایران خواهان تنش و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد

13:19 - 22 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۲۲۲
سفر وزیر امور خارجه به بغداد؛ عراقچی: ایران خواهان تنش و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد
وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌ها درباره تحولات منطقه‌ای برای گفت‌وگو با مقام‌های عراقی وارد پایتخت این کشور شد.

خبرگزاری میزان - اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه از ورود سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه به بغداد، پایتخت عراق خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با کشور‌های منطقه، یکشنبه، ۲۲ مهر در راس هیئتی عازم بغداد خواهد شد و در این سفر با وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ارشد عراق دیدار و در مورد روابط دوجانبه و نیز آخرین تحولات منطقه رایزنی خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این در سفر‌های منطقه‌ای به بیروت، دمشق، ریاض و دوحه سفر کرده بود.

این خبر در حال به‌روزرسانی است ...

 

عراقچی: همه کشور‌های منطقه باید برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی تلاش‌هایشان را مضاعف کنند
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۸:۴۸

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان که جهت رایزنی در مورد تحولات منطقه به عراق سفر کرده است، عصر امروز یکشنبه با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر خود به بیروت و دمشق و همچنین دیدار‌های اخیر با مقام‌های بعضی از کشور‌های همسایه تاکید کرد منطقه در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد و همه کشور‌های منطقه باید برای توقف جنایات و تجاوز رژیم صهیونیستی در غزه و ادامه تجاوز نظامی علیه لبنان تلاش هایشان را مضاعف کنند.

عراقچی با اشاره به یادآوری رویکرد مسئولانه جمهوری اسلامی ایران در قبال امنیت و ثبات منطقه، جلوگیری از تشدید وضعیت امنیتی در منطقه غرب آسیا را مستلزم توقف فوری جنایات رژیم اسرائیل در غزه و لبنان دانست و مسئولیت آمریکا و دیگر کشور‌های صادرکننده تسلیحات مرگبار به این رژیم را خاطرنشان کرد.

نخست وزیر عراق با اشاره به اهمیت تقویت رایزنی‌ها بین دو کشور و با سایر کشور‌های منطقه در این شرایط حساس برای جلوگیری از افتادن منطقه در ورطه یک درگیری تمام عیار و نیز ضرورت اقدام جدی جامعه جهانی در این زمینه، بر عزم  ملت و دولت عراق برای ادامه حمایت از مردم فلسطین و لبنان در برابر نسل کشی و تجاوزات رژیم اشغالگر تاکید کرد.

 

سفر وزیر امور خارجه به بغداد؛ عراقچی: ایران خواهان تنش و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد

دیدار عراقچی و رئیس‌جمهور عراق
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۷:۴۰

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌ها با مقام‌های ارشد دولت عراق در مورد تحولات منطقه، با عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق ملاقات و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابراز انزجار و نگرانی شدید از استمرار نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و گسترش دامنه تجاوزات رژیم اشغالگر به لبنان، مسئولیت اخلاقی و انسانی - اسلامی کشور‌های منطقه برای کمک به کاهش درد و رنج مردم غزه و لبنان را خاطرنشان نمود و ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم لبنان، از دولت عراق به خاطر ارائه حمایت‌های بشردوستانه و پذیرش تعدادی از آوارگان لبنانی تقدیر نمود. 

عراقچی با اشاره به نقض‌های فاحش قواعد و هنجار‌های حقوق بشردوستانه توسط رژیم صهیونیستی، از جمله حمله هوایی اخیر به مرکز امدادی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مرز لبنان-سوریه، ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم لبنان را مصداق جنایت جنگی دانست و خواستار محکومیت این جنایات توسط دولت‌ها و نهاد‌های ذیربط بین المللی به ویژه کمیته بین المللی صلیب سرخ شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گسترش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و ادامه تهدید‌های این رژیم علیه سایر کشور‌ها را خطری جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای عنوان نمود و مسئولیت همه کشور‌های منطقه برای جلوگیری از تحمیل یک درگیری تمام عیار بر ملت‌های منطقه را خاطرنشان کرد.

عراقچی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر فهم مشترکی بین کشور‌های منطقه و بسیاری از کشور‌های دیگر به وجود آمده است که به هر شکل ممکن باید ماشین نسل کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف کرد و بر همین اساس لازم است رایزنی‌ها بین کشور‌های متطقه و دیگر کشور‌های عضو سازمان ملل برای بسیج جامعه جهانی علیه تهدیدات و تعدیات رژیم اشغالگر در همه سطوح تقویت شود. 

عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق با تاکید بر ادامه موضع اصولی مردم و دولت عراق در حمایت از مردم فلسطین و لبنان در برابر اشغالگری و تجاوز، تصریح نمود که در شرایط کنونی کشور‌های اسلامی باید هم افزایی بیشتری داشته باشند تا اشغالگران را از ادامه نسل کشی و جنگ افروزی بازدارند.

رئیس جمهور عراق همچنین از تحرکات دیپلماتیک و مسئولانه جمهوری اسلامی ایران برای بسیج ظرفیت‌های کشور‌های منطقه و سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی ذیصلاح جهت مقابله با تهدید رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه تشکر کرد.

سفر وزیر امور خارجه به بغداد؛ عراقچی: ایران خواهان تنش و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد

سفر وزیر امور خارجه به بغداد؛ عراقچی: ایران خواهان تنش و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد

 

دیدار و گفت‌وگوی عراقچی و فواد حسین
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۵:۳۶

سفر وزیر امور خارجه به بغداد؛ عراقچی: ایران خواهان تنش و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد

منطقه در یک وضعیت هشدار به سر می‌برد
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۵:۰۹

وزیر امور خارجه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی، تاکید کرد: ما برای مقابله با هرگونه سناریویی آماده هستیم و هیچ‌کس جز رژیم صهیونیستی خواهان جنگ در منطقه نیست؛ ایران خواهان تنش و جنگ نیست، اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد؛ برای وضعیت جنگی آمادگی داریم ولی خواهان جنگ نیستیم.

عراقچی گفت: منطقه ما با چالش‌های بسیار جدی و خطرناکی مواجه و در شرایط هشدار است؛ منطقه در شرایط محتاطانه‌ای به سر می‌برد و احتمال تشدید درگیری‌ها وجود دارد که امکان تشدید تنش‌ها و تبدیل آن به جنگ همه‌جانبه وجود دارد؛ در حقیقت منطقه در یک وضعیت هشدار به سر می‌برد.

وی درباره سفر به عراق، همچنین گفت: ما همواره درباره مسائل مهم و بین‌المللی رایزنی داشتیم؛ سفر بنده به‌طور مشخص برای رایزنی در رابطه با مسائل ویژه و خطرناک و حساس در منطقه ما و منطقه خلیج فارس صورت گرفت؛ رایزنی‌های بسیار خوبی را داشتیم؛ تبادل اطلاعات و نظرات بین ما صورت گرفت؛ با دوستان خود در منطقه و عراق باید رایزنی و مشورت کنیم؛ بسیار خوشحال شدم که موضع قاطع وزیر خارجه و دولت عراق را شنیدم که بغداد اجازه نخواهد داد علیه جمهوری اسلامی ایران و یا هر کشور دیگری سوءاستفاده و تهاجماتی صورت بگیرد.

به گفته وزیر امور خارجه، باید با تهاجمات رژیم صهونیستی مقابله شود.

عراقچی تصریح کرد: جنایت‌های رژیم صهونیستی باید متوقف و آتش‌بس برقرار شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه موضوع آوارگان مهم است، گفت: جامعه جهانی کمتر به این موضوع توجه کرده است؛ رژیم صهیونیستی با تهاجماتی که دارد امکان کمک‌رسانی را به حداقل رسانده است؛ ما به کمک‌رسانی خود به مردم لبنان و آوارگان در سوریه ادامه می‌دهیم و از دولت و مردم عراق به خاطر پذیرایی از این آوارگان تشکر می‌کنیم.

فواد حسین نیز گفت: منطقه و کشورهای ما با چالش‌های سرنوشت‌ساز ادامه تجاوز به غزه و لبنان روبرو هستند؛ دولت عراق پیش از این نسبت به گسترش جنگ در غزه هشدار داده بود

وی تاکید کرد: ما استفاده از حریم هوایی عراق را به‌عنوان بخشی از فضای جنگی رد و تاکید می‌کنیم که دولت عراق تصمیمی برای جنگ ندارد؛ ادامه و گسترش جنگ علیه ایران و بهره برداری از عراق به‌عنوان کریدور غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه عراق اظهار کرد: وقوع جنگ در منطقه بر کشتیرانی تاثیر می‌گذارد و منجر به ایجاد یک بحران بین‌المللی انرژی می‌شود.

 

کنفرانس خبری مشترک وزیران امور خارجه ایران و عراق آغاز شد
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۵:۰۶

سیدعباس عراقچی و فواد حسین، وزیران امور خارجه ایران و عراق پس از دیدار و رایزنی در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

 

 

سفر وزیر امور خارجه به بغداد؛ عراقچی: ایران خواهان تنش و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد

سفر وزیر امور خارجه به بغداد؛ عراقچی: ایران خواهان تنش و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد

 

سفر وزیر امور خارجه به عراق؛ ادای احترام عراقچی به فرماندهان مقاومت

ادای احترام عراقچی به فرماندهان مقاومت
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۴:۱۶

وزیر امور خارجه و هیئت همراه در بدو ورود به بغداد، با حضور در محل یادمان فرماندهان شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، با قرائت فاتحه، به این شهدای بزرگوار ادای احترام کرده و از خداوند برای روح بلندشان علو درجات مسئلت کردند.

 

عراقچی وارد بغداد شد

وزیر امور خارجه برای ادامه رایزنی‌ها وارد بغداد شد
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۳:۱۶

سخنگوی وزارت امور خارجه در شبکه ایکس نوشت: در ادامه رایزنی های دکتر عراقچی، وزیر امور خارجه با کشورهای اسلامی در مورد وضعیت بحرانی منطقه، در نتیجه نسل‌کشی و تجاوزات رژیم اسرائیل در غزه و لبنان، وارد بغداد شدیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *