کاهش بی‌سابقه مقبولیت ریشی سوناک در انگلیس

11:05 - 13 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۸۰۸
کاهش بی‌سابقه مقبولیت ریشی سوناک در انگلیس
ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس به دلیل عدم عمل به تعهداتش در موضوعاتی، از جمله هزینه‌های زندگی مردم با کاهش مقبولیت مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - مقبولیت «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس در طول تعطیلات سیاسی تابستانی بهبود نیافته است. این در حالیست که چندین هفته سیاست حزب محافظه‌کار در جهت جلب مجدد رای‌دهندگان عمل کرده است.

به گزارش «گاردین»، آخرین نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه Opinium برای پایگاه «آبزرور» نشان می‌دهد که محافظه‌کاران نتوانسته‌اند وضعیت را به نفع سوناک تغییر دهند. بر اساس این نظرسنجی، مقبولیت نخست وزیر انگلیس در ۲ هفته گذشته ۲ درصد کاهش داشته و به نرخ کمتر از ۲۵ درصد (۲۴ درصد مقبولیت و ۴۹ درصد عدم مقبولیت) رسیده است.

در مجموع، حزب کارگر با ۴۲ درصد از سهم آرا (افزایش یک درصدی در مقایسه با ۲ هفته قبل) در مقابل ۲۸ درصد برای محافظه‌کاران، ۱۴ درصد برتری دارد.

در همین حال، لیبرال دموکرات‌ها ۹ درصد (کاهش ۲ درصدی)، حزب اصلاحات هشت درصد (کاهش یک درصدی) و حزب سبز با ۸ درصد (با یک درصد کاهش) آرا را به خود اختصاص دادند.

مقبولیت شخص «کایر استارمر»، رئیس حزب کارگر اگرچه با کاهش روبرو بوده، اما به مراتب بهتر از سوناک است. بر اساس نظرسنجی‌ها وی با ۲۸ درصد مقبولیت و ۳۵ درصد عدم مقبولیت روبرو است.

به طور مشابه، دیدگاه‌ها درباره اینکه چه کسی مناسب‌ترین نخست وزیر خواهد بود، نیز ثابت مانده است؛ انگلیسی‌ها استارمر را با ۲۷ درصد در مقابل ۲۳ درصد برای سوناک ترجیح می‌دهند.

نخست‌وزیر انگلیس تحت فشار بیشتری قرار دارد تا در انجام پنج وعده‌اش پیشرفت کند، در غیر این صورت ممکن است این خطر برای او وجود داشته باشد که با کاهش مقبولیت بیشتری مواجه شود.

این تعهدات عبارتند از کاهش تورم به نصف، رشد اقتصادی، کاهش بدهی‌های کشور، رسیدگی به زمان طولانی حضور افراد بیمار در فهرست‌های انتظار و جلوگیری از ورود مهاجران به مانال مانش.

نارضایتی از سوناک به دلیل افزایش ورود مهاجران به انگلیس

به گزارش «اسکای نیوز»، یکی از پنج وعده سوناک، که درباره جلوگیری از عبور قایق حامل مهاجران در کانال «مانش» بود، نیز پس از تابستانی پر از ناکامی در معرض تردید جدی از سوی مردم انگلیس قرار دارد. 

نخست وزیر انگلیس پیش‌تر مجبور شده بود با واقعیت افزایش ورود مهاجران به این کشور از سال ۲۰۱۸ کنار بیاید. از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر از این کانال عبور کرده‌اند.

وضعیت زمانی بدتر شد که آخرین ارقام منتشر شده وزارت کشور انگلیس نشان داد که روز گذشته ۸۷۲ نفر در حال عبور از کانال مانش با قایق‌های کوچک شناسایی شدند. این بالاترین تعداد عبور روزانه مهاجران در سال ۲۰۲۳ به حساب می‌آید. 

با احتساب این آمار، مجموع مهاجرانی که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا‌کنون از این کانال عبور کرده‌اند به ۲۰ هزار و ۹۷۳ نفر رسیده است. 

این امر باعث شد تا حزب کارگر سوناک را متهم کند که به طرز بدی وعده خود را درباره عبور مهاجران از کانال مانش زیر پا گذاشته است.

افزایش هزینه‌های زندگی برای مردم انگلیس

ثابت‌ترین مشکلی که سوناک مجبور به مقابله با آن بوده، بحران هزینه‌های زندگی است؛ جایی که تورم بالا زندگی مردم این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

نخست وزیر انگلیس متعهد شده بود که تورم در این کشور را تا پایان سال ۲۰۲۳ به نصف کاهش دهد.

در حالی که ارقام اداره ملی آمار انگلیس (ONS) نشان می‌دهد اقتصاد این کشور ۰.۶ درصد بزرگ‌تر از سطح قبل از همه‌گیری کووید شده، اما هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که فشار بر مردم در موضوع هزینه‌های زندگی کاهش یافته باشد.

سازمان دیده‌بان انرژی Ofgem هشدار داده است که خانواده‌ها در زمستان امسال با مبالغ بالای قبوض خود مواجه خواهند بود.

منعکس‌کننده وضعیت سخت اقتصادی انگلیس این واقعیت است که پزشکان و مشاوران جوان سازمان خدمات بهداشت ملی این کشور موافقت کرده‌اند تا برای اولین بار در طی چهار روز در ماه‌های سپتامبر و اکتبر دست به اعتصاب بزنند. 

به گفته رسانه‌های انگلیسی، تاریخ این اعتصاب‌ها مصادف با اولین کنفرانس محافظه‌کاران با حضور ریشی سوناک است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *