افزایش تنش میان فرانسه و آمریکا بر سر کودتای نیجر

13:24 - 30 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۳۱۵
افزایش تنش میان فرانسه و آمریکا بر سر کودتای نیجر
در حالی که از قبل تنش‌هایی میان فرانسه و آمریکا بر سر موضوعات مختلف وجود داشت، سیاست‌ها در قبال کودتای نیجر باعث افزایش اختلافات میان این ۲ متحد دیرینه شده است.

خبرگزاری میزان - کودتا در نیجر تنش تازه‌ای را به اتحاد فرانسه و آمریکا اضافه کرده است.

به گزارش «پولیتیکو»، این ۲ کشور بر سر نحوه واکنش به برکناری رئیس جمهور نیجر، کشوری در غرب آفریقا در ماه جولای اختلاف نظر دارند.

فرانسه از تعامل دیپلماتیک با حکومت نظامی امتناع کرده و قویا از یک نهاد منطقه‌ای غرب آفریقا که تهدید به مداخله نظامی کرده است، حمایت می‌کند. 

در طرف دیگر آمریکا سفیری را برای دیدار با فرماندهی حکومت نظامی به نیجر اعزام و از اعلام رسمی این تصرف به عنوان یک کودتا خودداری کرده است و اصرار دارد که هنوز یک راه مذاکره برای احیای دموکراسی وجود دارد.

مقامات فرانسوی نیز مدعی هستند از یک راه حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند، اما رویکرد آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند که تعامل با حکومت نظامی نیجر، کودتاچیان را تقویت می‌کند.

یک مقام فرانسوی مطلع از وضعیت نیجر گفت: شاید آمریکا برای جلوگیری از خونریزی مشتاق مذاکره با کودتاگران بود. شاید واکنش بهتر این بود که قبل از باز کردن این کانال‌های ارتباطی، شرایط یا ضمانت‌هایی برای فرماندهان کودتا قرار در نظر می‌گرفتیم.

اختلافات بین پاریس و منافع واشنگتن در نیجر
این وضعیت حاکی از تغییر موازنه قدرت در منطقه است و بر اختلافات بین پاریس و منافع واشنگتن در این کشور تأکید می‌کند. 

آمریکا که از نیجر به عنوان پایگاهی برای عملیات به اصظلاح «ضد تروریسم» استفاده می‌کند، ممکن است بر این باور باشد که اهرم فشار بیشتری نسبت به فرانسه دارد، به ویژه به دلیل این که از پاریس به عنوان استعمارگر سابق نیجر یاد می‌شود.

برخی از مقامات سابق آمریکا استدلال می‌کنند که نارضایتی فرانسه از رویکرد آمریکا تا حدی به دلیل تحریک این کشور به ترک یکی از آخرین پایگاه‌های استراتژیک خود در ساحل غرب آفریقا است، جایی که کودتا‌های دیگر قبلا پاریس را مجبور به عقب‌نشینی نیرو‌ها از جا‌های دیگر کرده است. 

فرانسه درخواست حکومت نظامی نیجر مبنی بر خروج نیروهایش از این کشور را رد کرده است.

کاخ الیزه از اظهار نظر درباره تنش با آمریکا خودداری کرد، اما یک دیپلمات ارشد فرانسوی اعتراف کرد که در رویکرد کشور‌های شریک که به دنبال حل بحران در نیجر هستند، اختلافاتی وجود دارد.

شکست روانی و استراتژیک برای فرانسه
به گزارش «لوموند»، «کامرون هادسون»، یکی از مقامات سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: خطرات به وجود آمده برای فرانسه در نیجر بسیار بیشتر از خطرات موجود برای واشنگتن است؛ این یک شکست روانی و استراتژیک برای فرانسه است.

در غرب آفریقا، فرانسه عادت دارد که ببیند دیگر قدرت‌های جهانی از او یا حداقل از راهنمایی‌هایش پیروی می‌کنند. اما در موضوع نیجر تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

«علی الحسینی»، فردی آمریکایی که با حکومت نظامی نیجر ارتباط دارد، گفت که حاکمان نظامی جدید نیجر به فرانسوی‌ها اعتماد ندارند.

آن‌ها فرانسوی‌ها را به خاطر فشاری که از سوی کشور‌های اطراف احساس می‌کنند و همچنین فساد موجود در نیجر سرزنش می‌کنند.

الحسینی گفت که بعید است فرماندهان کودتا اجازه دهند «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع نیجر به ریاست جمهوری بازگردد و او را نیز به خاطر بسیاری از این فساد‌ها مقصر می‌دانند.

مقامات فرانسوی معتقدند که برای نشان دادن حمایت خود از بازوم با فرماندهان کودتا تعامل نمی‌کنند. بازوم در حبس خانگی به سر می‌برد، اما توانسته با مقامات خارجی از جمله «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه مریکا گفتگو کند.

اختلافات میان ۲ متحد دیرینه در موضوعات دیگر
در حالی که فرانسه و آمریکا همچنان درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله جنگ اوکراین همسو هستند، چندین نقطه تنش بین این ۲ متحد دیرینه در سال‌های اخیر پدیدار شده است.

این تنش‌ها شامل اختلافات بر سر شراکت امنیتی میان استرالیا، آمریکا و انگلیس، روابط با چین و قانون کاهش تورم آمریکا است که اروپایی‌ها از آن بیم دارند که سرمایه‌گذاری را از اروپا دور کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *