گفت‌وگو

خرمدره: انگاره‌های ذهنی انتخاب پوشش را تحت تاثیر قرار می‌دهد

9:54 - 04 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۶۶۴
خرمدره: انگاره‌های ذهنی انتخاب پوشش را تحت تاثیر قرار می‌دهد
عضو سابق کارگروه مد و لباس معتقد است که انگاره‌های ذهنی در انتخاب سبک زندگی و انتخاب پوشش نقش بسیاری دارد و این عنصر وابستگی بسیاری به فرهنگ، دین و اجتماع دارد. 

مریم السادات خرمدره استاد دانشگاه و عضو سابق کارگروه مد و لباس در گفت‌وگو با میزان فلسفه نظامی فکری را عاملی برای گسترش پوشش غیراسلامی در جامعه دانست و گفت: هنگامی که فرهنگ با جامعه فاصله پیدا کند و فلسفه نظام فکری از این فاصله بهره‌مند شود، شاهد گسترش پوشش غیراسلامی و غیرفرهنگی می‌شود. 

وی تاکید کرد: انگاره‌های ذهنی در انتخاب سبک زندگی و انتخاب پوشش نقش بسیاری دارد و این عنصر وابستگی بسیاری به فرهنگ، دین و اجتماع دارد. 

خرمدره عامل دیگر توسعه پوشش غیراسلامی را کوتاهی‌های حوزه آموزش دانست و تاکید کرد: کوتاهی‌هایی که طی سال‌ها در حوزه آموزش رخ داده، سبب شده است تا بیگانگان و معاندین بیکار ننشسته و با تلاش شبانه‌روزی و در یک برنامه حساب‌شده به اجرای اهداف از پیش برنامه‌ریزی کنند. 

وی ضعف تبلیغات را عاملی در جهت فرهنگسازی در راستای پوشش جامعه دانست و افزود: رسانه‌های گوناگون به علت ضعف در تبلیغات نتوانستند آنگونه که باید و شاید فرهنگ‌سازی کنند. از سوی دیگر دولت نیز در این زمینه هزینه لازم را انجام نداد، به همین دلیل شاهد یک گسل در عرصه فرهنگی و پوششی جامعه هستیم. 

این استاد دانشگاه طراحی لباس تصریح کرد: نظام مد و لباس امروز نیازمند تصمیم‌سازانی متخصص و باتجربه در عرصه جامعه است. افرادی که در این زمینه دغدغه‌مند هستند و تلاش می‌کنند که قدم‌های اساسی برداشته و علاوه بر تثبیت زیرساخت‌هایی هدفمند و کارشناسی شده، آنان را به مرحله اجرا برسانند. اگرچه شرایط امروز نشان می‌دهد که مسئولان نتوانستند فعالیت‌هایی اثرگذار را به اجرا برسانند. 

خرمدره لزوم به کارگیری حمایت‌های مالی و معنوی برای دغدغه‌مندان و فعالان تلاشگر در عرصه مد و لباس اسلامی را مطرح و بیان کرد: از جمله کارهای فرهنگی که باید از سوی مسئولان شکل گیرد، حمایت‌های مالی و معنوی برای دغدغه‌مندان عرصه تولید پوشاک خصوصاً پوشش عفیفانه است. 

وی کوتاهی‌های شکل گرفته در جهت توسعه فرهنگ پوشش ایرانی‌اسلامی را مورد بررسی قرار داد و افزود: اگرچه در برخی موارد اقداماتی انجام شده تا در چهارچوب‌های قوانین جمهوری اسلامی به تولید پوشاک اسلامی پرداخته شود، اما وقتی که شاخص‌ها و فرهنگ یک ملت قربانی منافع برخی از فرصت‌طلبان می‌شود، زمینه برای ورود دشمن فراهم شده و در عین حال پوشاک ایرانی‌اسلامی با ساختاری متفاوت عرضه می‌شود. در چنین شرایطی بازخواست از اتحادیه پوشاک بسیار ضروری است، زیرا در فرهنگ‌سازی که بخشی از وظیفه آنان بوده، کوتاهی‌های فراوانی کرده و به عبارتی ترک فعل کرده‌اند. در نتیجه مشکلات متعددی گریبان‌گیر جامعه می‌شود. 

این فعال عرصه مد و لباس یادآوری کرد: سازمان بازرسی نیز به سبب کم‌کاری و عدم نظارت بر عملکرد اتحادیه پوشاک باید مورد بازخواست قرار گیرد و پاسخگو باشند، چرا که از مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای انقلاب فرهنگی که ۳۳ دستگاه دولتی و غیردولتی عضو آن هستند، سرپیچی کرده‌اند. 

خرمدره به پاسخ‌های برخی از مسئولان در حوزه پوشش مناسب اسلامی اشاره و بیان کرد: متاسفانه برخی از مسئولان که از جمله عناصر اصلی و اثرگذار بر عرصه تولید پوشاک محسوب می‌شوند و با فرار رو به جلو از وظایف خود شانه خالی می‌کنند. از سوی دیگر وزارت سمت و اتاق اصناف باید نظارت خود را بر اتحادیه پوشاک متمرکز کنند و در عین حال پاسخگوی آسیب‌هایی باشند که طی سال‌ها به عرصه فرهنگ و پوشش جامعه وارد شده است، زیرا آنان طبق قانون در این زمینه مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند که مطابق آن عمل نکردند. 

وی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره و تاکید کرد: اگر قرار باشد توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری در حوزه مد و لباس عفیفانه مطرح کردند و بر توسعه آن تاکید داشتند، به مرحله اجرا بگذاریم. باید یک حرکت از درون جامعه راه‌اندازی شود تا بتوانیم به این مهم دست یابیم. در چنین شرایطی جامعه ایران اسلامی می‌تواند تعیین‌کننده مد و لباس در سطح جامعه بین‌الملل شود. 

خرمدره در مورد طراحی‌های لباس‌های عفیفانه گفت: هم‌اکنون طراحان خوب که بتوانند لباس‌هایی مطابق با اعتقادات و فرهنگ‌های ایران اسلامی تولید کنند، کم نیستند، آنها عموماً افرادی فرهیخته بوده که به ارزش‌های جامعه آگاهی داشته و از مولفه‌ها و شاخص‌ها به خوبی آگاه هستند، همین پایبندی آنان به شاخص‌های لباس اسلامی است که سبب می‌شود در طراحی‌های خود غنای فرهنگی اسلامی را رعایت کنند و با کمک طرح‌ها و رنگ‌شناسی و سایر عناصر، پوشاکی جذاب و جامعه‌پسند را ارائه کنند. 

وی تاثیر اقتصاد بر توسعه پوشش اسلامی ایرانی را مورد بررسی قرار داد و افزود: در حوزه مد و لباس، اقتصاد از مهم‌ترین عناصری است که تعیین‌کننده سبک پوشش یک جامعه محسوب می‌شود. 

این استاد دانشگاه آگاهی‌رسانی در مورد پوشاک سلامت محور را مهم دانست و اظهار کرد: پوشاک در سلامت افراد نقشی مهم و موثر دارند و چنانچه مصرف‌کننده با این اطلاعات وارد بازار خرید شود، قطعا لباس‌هایی را خریداری می‌کند که در آینده سلامتی او را تضمین کند. این نکته مهم و اساسی در زندگی و نوع انتخاب افراد می‌شود. متاسفانه اکنون لباس‌هایی در بازار وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد که قیمت‌های پایینی داشته و به سلامتی افراد نیز آسیب‌های بسیاری را وارد می‌کند. 

وی حقوق اولیه یک بانوی ایرانی را استفاده و بهره‌برداری از لباسی با کیفیت، شکیل، برزانده و در حد وسع توان خرید او دانست و خاطرنشان کرد: در پیش گرفتن رویکردی که بتواند لباسی در خور بانوی ایرانی داشته باشد، یک حق برای زنان جامعه است. وجود برخی از لباس‌ها تنها در مزون‌ها و با قیمت‌های بالا نمی‌تواند زمینه را برای استفاده عموم بانوان از لباس‌های مناسب فراهم کند. 

خرمدره مدیریت‌های روی کار آمده طی سال‌های اخیر در حوزه مد و لباس را مورد برسی قرار داد و افزود: نمی‌توان عملکرد کارگروه را به صورت کلی بی‌تاثیر و ناموفق دانست، زیرا این کارگروه در ابتدا و تا سال ۹۷ روند قابل قبول و نسبتا خوبی را طی کرده، اما با ورود برخی از دبیران مسیر به یک باره تغییر می‌کند. اگرچه آنان افرادی خوب بودند و رویکردهایی را در پیش گرفتند، اما چون در مدیریت این کارگروه تجربه و تخصص لازم را نداشتند، نتوانستند خروجی خوبی را ارائه کنند. حتی در زمان تصدی برخی از آنان بخشی زیرساخت‌ها نیز صدماتی سخت دید، اما طی چند سال اخیر دبیرانی روی کار آمده‌اند که رزومه خوبی را داشته و عملکرد قابل توجهی دارند. با این حال آسیب‌های وارد به زیر ساخت‌ها به حدی است که همچنان در صدد برطرف کردن این آسیب‌ها هستند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *