تلاش واشنگتن برای حفظ نفوذ در غرب آسیا/ نمایش سیاسی با ابزار نظامی

7:30 - 28 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۳۱۲
تلاش واشنگتن برای حفظ نفوذ در غرب آسیا/ نمایش سیاسی با ابزار نظامی
آمریکایی‌ها مدعی هستند که غرب آسیا بدون دخالت آنها نمی‌تواند به ثبات برسد، اما واقعیت این است که آین کشور در حال از دست دادن نفوذ خود در منطقه است.

خبرگزاری میزان - یک مقام ارشد دفاعی واشنگتن اخیرا در اظهاراتی ادعایی، گفت که آمریکا در حال تقویت استفاده از جنگنده‌های خود در اطراف تنگه استراتژیک هرمز برای محافظت از کشتی‌ها است.

به ادعای وی، آمریکا به طور فزاینده‌ای از افزایش روابط بین ایران، روسیه و سوریه نگران است.

این مقام آمریکایی اعلام کرد که آمریکا جت‌های جنگنده F-۱۶ را به منطقه خلیج فارس اعزام می‌کند تا به هواپیما‌های تهاجمی A-۱۰ که بیش از یک هفته در آنجا گشت‌زنی می‌کنند، ملحق شوند.

علاوه بر این، مقام نظامی آمریکا، گفت که واشنگتن در حال بررسی تعدادی گزینه نظامی برای مقابله با جنگنده‌های روسیه در آسمان سوریه است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که یکی از موضوعات حال حاضر این است که کشور‌های خاورمیانه بر اساس منافع ملی خود به جای توجه به خواسته‌های بیگانگان، با یکدیگر در تعامل هستند. 

قدرت‌های منطقه‌ای در حال حاضر گزینه‌های بیشتری دارند و بیشتر به عنوان عوامل آزاد عمل می‌کنند تا متحدان متعهد قدرت‌های جهانی.

علاوه بر این، در حالی که آمریکا هنوز از خاورمیانه خارج نشده، اما متحدانش در خلیج فارس اعتبار آن را به عنوان یک ضامن و شریک امنیتی زیر سوال برده‌اند. 

در واشنگتن این ادعا وجود دارد که خاورمیانه بدون دخالت آمریکا نمی‌تواند به ثبات برسد اما در شرایط کنونی روشن است که انگیزه اولیه برای ایجاد ثبات باید از سوی قدرت‌های منطقه‌ای باشد. 

همانطور که تحولات اخیر میان کشور‌های منطقه نشان می‌دهد، این دیدگاه در منطقه وجود دارد که ثبات و کاهش تنش مستلزم همکاری میان بازیگران منطقه‌ای بدون دخالت آمریکا است.

این محاسبات در حال تغییر منعکس کننده واقعیت‌های تغییر در منطقه و جهان است.

در حال حاضر بیش از ۶۰ پایگاه یا تاسیسات نظامی غربی و حدود ۵۰ هزار نظامی آمریکایی در غرب آسیا مستقر هستند.

واشنگتن مدعی است که این حضور نظامی بزرگ برای تامین «امنیت و رفاه» برای منطقه ضروری است، با این حال تاریخ اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها عمدتاً برای حفظ هژمونی غرب در آنجا هستند.

آمریکا اعتماد متحدان دیرینه خود را در منطقه از دست داده، نفوذش به سرعت در حال کاهش است و دلار اکنون مورد حمله قرار گرفته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *