حسینی: جبران کمبود معلم در مناطق مختلف کشور باید روش بومیگزینی انجام شود
خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی شبکه آموزش سیما، برنامه «پرسشگر» جمعه شب دوم تیر ماه با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیسجمهوری، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و قاسم احمدی لاشکی معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش پیرامون مسائل آموزش و پرورش و برنامه هفتم روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.
سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره ارتباط آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آن با برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم توسعه بر اساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین شد و در برنامه هفتم توسعه ۲۴ فصل داریم که یک فصل آن به طور کامل مربوط به آموزش و پرورش است.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره مسائل مربوط برنامه هفتم توسعه به آن توجه شده است اظهار کرد: در بخش مربوط به آموزش و پرورش به مشکلات گوناگون نظام آموزشی پرداخته شده برای مثال در بخش اهداف کمی در این برنامه اشاره شده که کتب درسی باید مبتنی بر سند تحول باشد در سند تحول بحث تعلیم و تربیت عبادی، اقتصادی، زیباشناسی و علمی را داریم پس کتابهای درسی باید مبتنی بر این موضوعات باشد.
حسینی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه آورده شده که هر دانشآموز باید در پایان دوران تحصیلی یک مهارت فرهنگی، هنری و ورزشی داشته باشد، بازماندگان از تحصیل با اولویت دانشآموزان مقطع ابتدایی به کلاس درس برگردند، کلاسهای با تراکم بالای ۴۰ نفر دانش آموز دیگر نداشته باشیم و به سمت آموزش تربیتی دانشآموزان حرکت کنیم و برای مثال دانشآموزان حداقل دوبار در سال در اردوهای هویتساز مثل اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت بروند اینها از جمله اهداف کمی برنامه هفتم توسعه برای آموزش و پرورش بود.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت آموزش مهارت به دانشآموزان و ارتقای هنرستانها کشور میگوید: در حال حاضر در برخی استانها و شهرستانهای کشور واحدهای صنعتی که به دنبال نیروی کار هستند داریم اما نیروی کار حرفهای و کارآمد نداریم افراد آموزش دیدهاند مدرک تحصیلی دارند اما مهارت ندارند و نمیتوانند کار کنند پس به دنبال توسعه و ارتقای هنرستانها هستیم و در برنامه هفتم به این موضوع توجه شده است.
او با اشاره به روش جذب معلم در نظام آموزش و پرورش توضیح داد: بر اساس آمار ۶۰ درصد از معلمان در سال گذشته از راهی غیر از مسیر اصلی جذب، که دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم است جذب شدهاند در برنامه هفتم بناست که دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم تقویت شوند و بتوانند نیاز نظام آموزش و پرورش را تامین کنند همچنین اینکه برای جبران کمبود معلم در مناطق مختلف کشور باید روش بومیگزینی انجام شود تا معلمهای جذب شده نتوانند در جایی غیر از محل زندگی خود خدمت کنند.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکید قانون بازهم روش جذب معلمان با روشهایی به غیر از دانشگاهای تربیت معلم است تصریح کرد: مطلوب این است که همه معلمان از طریق دانشگاههای تربیت معلم وارد نظام آموزشی شوند اما در حال حاضر دانشگاه تربیت معلم رجایی و فرهنگیان زیر ساختهای لازم برای تامین معلمهای مورد نیاز را ندارند به همین دلیل در برنامه هفتم توسعه تبصرهای در نظر گرفته شده که تا زمانی که زیرساختها فراهم شود بتوان از دانشگاههای دیگر افرادی که واجد شرایط معلم شدن هستند با گذراندن واحدهای درسی مورد نظر بتوانند جذب نظام آموزشی شوند ضمن اینکه در برنامه هفتم بر بررسی صلاحیتهای عمومی و حرفهای معلمان در طول سالهای خدمتشان هم تاکید شده است.
او ادامه داد: همانطور که معلمها از نظام آموزشی توقع رتبهبندی دارند نظام آموزشی و مردم هم از معلمها توقع افزایش و ارتقای کیفیت نظام آموزشی را دارند چراکه بر اساس آمار نمره رتبه یادگیری دانشآموزان ایرانی در آزمون تیمز رتبه خوبی نیست و همیشه پایینتر از میانگین جهانی هستیم.
حسینی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه سهم آموزش و پروش از بودجه مشخص نشده تاکید کرد: برنامه هفتم را هرگونه که بنویسیم در نهایت به تعدادی آیین نامه اجرایی نیاز داریم به همین دلیل است که در برخی موارد جزئیات را نیاوردهایم.
آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور در برنامه هفتم مشخص نشده اما برای اهداف و مسائل مختلف آموزش و پرورش برنامههای مختلفی در نظر گرفتیم برای مثال در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز داریم باید ببینم برای این رقم به چه تعداد کلاس و معلم نیاز داریم یا چه تعداد از مدارس نیاز به بازسازی دارند، دولت اعلام کرده که خود را مکلف به رفع نیازهای آموزش میداند.
به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهوری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قطعی و مسلم است اما بنا نبوده همه قوانین بالادستی در برنامه هفتم توسعه ذکر شوند همچنین اینکه چون در سالهای گذشته همه بخشهای برنامههای توسعه اجرایی نشده قرار نیست برنامه هفتم توسعه هم اینگونه باشد و اجرا نشود.
حسینی در پایان با تاکید بر اینکه همه دستگاههای اجرایی کشور ملزم هستند به نظام آموزشی کمک کنند گفت: در برنامه هفتم توسعه همه نهاها و دستگاههای اجرایی کشور ملزم به کمک به نظام آموزشی شدهاند و فقط نباید بگوییم مدرسه بلکه باید مساجد، بسیج، وزارتخانههای مختلف پای کار بیایند و اگر همافزایی بیشتر شود مسائل نظام آموزشی کم میشود و این تکلیفی است که بر دوش همه دستگاهها گذاشته شده و باید به آن عمل کنند.
در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره مسائلی که نظام آموزشی با آن روبهروست گفت: آموزش و پرورش مهمترین نهاد اجتماعی و مولد سرمایه اجتماعی کشور است و برای بررسی مسائلی که نظام آموزشی با آن مواجه است در قدم اول باید ببینیم که آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است یا غیرحاکمیتی، آموزش و پرورش از پیش دبستان تا دانشگاه حاکمیتی است و رفع مشکلات زمانی اتفاق میافتد که شان حاکمیت حفظ شود اما ما دقیقا برعکس عمل کرده و اقتصاد را دولتی و آموزش و پرورش را خصوصی برونسپاری کردهایم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول یک دهه گذشته اصرار بر این بود که مدرسهها باید به مردم واگذار شود این درحالی است که ما مکلف هستیم برای همه مردم ایران در هر نقطهای مدرسه دولتی درست کنیم اما در حال حاضر کسی در منطقه ۶ تهران مدرسه دولتی گیر نمیآورد مشکل ما با برنامه هفتم این است که حد و حدود خصوصیسازی در آن مشخص نیست و چیزی از مطالب زیبایی که در برنامه هفتم توسعه برای آموزش و پرورش نوشته شده بیرون نمیآید و عملیاتی نمیشود. در برنامه هفتم توسعه اشاره نشده که سهم آموزش و پرورش از بودجه چقدر است، دولت قرار است چقدر برای آموزش و پرورش خرج کند و چه تعداد معلم قرار است جذب شود.
حاجی بابایی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه گفته شده تراکم جمعیت کلاسهای درس باید نهایت ۴۰ نفر باشد این در حالی است که میانگین تعداد دانشآموزان به معلم باید ۱۹ نفر باشد اما در ایران این رقم را ۴۰ نفر در نظر گرفتهایم، در حال حاضر میانگین بعضی کلاسهای درس در روستاها کلاسهای ۵۰ تا ۶۰ نفره است در شهر هم گاهی به ۴۵ نفر میرسد اهمیت این آمار به این جهت مهم است که تعیین میکند ما چند معلم نیاز داریم و چقدر بودجه میخواهیم.
او با بیان اینکه حاکمیت باید تکلیف خود را با آموزش و پرورش مشخص کند گفت: مقام معظم رهبری فرمودهاند که وزارت آموزش و پرورش باید از همه وزاتخانهها بالاتر باشد اما در واقع این طور نیست.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان قلب تپنده آموزش و پرورش است تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان یک الزام بوده اما در برنامه هفتم توسعه یک تبصره مبنی بر مجاز بودن ورود معلم از سایر دانشگاهها به این الزام اضافه شده است اگر این طور باشد دانشگاه فرهنگیان را از سند تحول گرفته میشود و اگر این دانشگاه را از سند تحول بگیریم دیگر چیزی نمیماند.
حاجی بابایی با اشاره به اهمیت توجه و ارتقای هنرستانها و مهارتآموزی بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۴/۵ درصد از جمعیت متوسطه دوم هنرستانیها بودند اما در حال حاضر این رقم ۳۸/۵ است اگر ما بتوانیم رقم هنرستانیها را به ۵۰ درصد برسانیم نرمال است و اگر بالاتر رویم باید جشن بگیریم چراکه امکان ندارد کسی از هنرستان دیپلم بگیرد و کاری پیدا نکند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: یک نکنه مثبت برای دولت و مجلس در سال قبل نظام رتبهبندی معلمان بود چراکه سالیان سال این موضوع معطل مانده بود که اجرایی سد اما دو مشکل داشت اول اینکه تاخیر بسیار زیادی در پرداختیها به وجود آمد و دوم آنکه نحوه اجرای آن درست نبود. برای رتبهبندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده بود اما برای این کار دولت حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.
انتهای پیام/