گسترش بریکس دلارزدایی را تسریع می‌کند

13:28 - 28 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۴۸۰
گسترش بریکس دلارزدایی را تسریع می‌کند
رشد و گسترش گروه بریکس تهدیدی برای پایان دادن به هژمونی دلار آمریکا به عنوان تجارت بین‌المللی و ارز ذخیره است.

خبرگزاری میزان - گروه «بریکس» از کشور‌های پیشرو غیر غربی، هم از نظر قدرت اقتصادی و هم از نظر کشور‌های عضو جدید، به سرعت در حال گسترش است. 

برخی کارشناسان می‌گویند که «بریکس» متشکل از اقتصاد‌های نوظهور می‌تواند بلوک‌های تحت مدیریت واشنگتن را تحت الشعاع قرار داده و به سلطه دلار پایان دهد.

این گروه، پنج اقتصاد نوظهور برتر در چهار قاره، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، قرار است در آینده نزدیک به سرعت رشد کنند.

این به نوبه خود تهدیدی برای پایان دادن به هژمونی دلار آمریکا به عنوان تجارت بین‌المللی و ارز ذخیره، کاهش تقاضا و ارزش دلار است، درست زمانی که آمریکا درگیر یک بحران تورمی با احتمال رکود اقتصادی است. 

بریکس در حال گسترش

در چند سال گذشته، ۱۳ کشور از جمله ایران و آرژانتین در سال ۲۰۲۲ برای پیوستن به «بریکس» درخواست داده‌اند و ۲۰ کشور دیگر از جمله بزرگترین کشور آفریقا، یعنی الجزایر، برای پیوستن به این گروه ابراز علاقه کرده‌اند. 

یک کارشناس اقتصادی، می‎گوید: جذابیت «بریکس» برای کشور‌های در حال توسعه تا حدی ناشی از ژئواکونومیک، پویایی ژئوپلیتیکی است؛ و ناامیدی از نظم جهانی بین المللی موجود که تحت سلطه تعداد کمی از کشور‌ها و تلاش برای چندجانبه گرایی است و همچنین پتانسیل اقتصادی، نفوذ منطقه‌ای، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و دسترسی به بازار.

«بریکس» به حاکمیت کشور‌های عضو خود احترام می‌گذارد و در اختلافات دوجانبه بین آن‌ها دخالت نمی‌کند. این گروه دامنه خود را محدود به تجارت، توسعه و همکاری‌های مالی دوجانبه کرده و از مسائل امنیتی و نظامی اجتناب می‌کند.

به گفته کارشناس مذکور، کشور‌های دارای اقتصاد نوظهور معتقدند و واقعیت‌ها نشان می‌دهد که نهاد‌های اقتصادی بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول دارای وزنی هستند که به طور مداوم به غرب امتیاز می‌دهند. کشور‌های بریکس از درخواست اصلاح موسسات چندجانبه به گونه‌ای که از نظر واقعیت جهانی فراگیرتر و متعادل‌تر باشند خسته شده بودند اما این درخواست‌ها شنیده نشدند؛ بنابراین بریکس بانک توسعه جدید [NDB] را تشکیل داد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که «بریکس» در حال حاضر از سازمان‌های تحت نفوذ واشنگتن، مانند گروه هفت که مجموع ثروت آن‌ها اکنون کمتر از پنج اقتصاد نوظهور است، سازمان ملل (UN) و صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی معتبرتر است.

یک کارشناس، می‎گوید: صدای بقیه جهان به یک اندازه شنیده نمی‌شود. این موسسات با دیگران بر اساس منافع غرب رفتار می‌کنند و به آن‌ها توصیه می‌کنند؛ نه لزوماً بر اساس آنچه که به نفع کشور‌های در حال توسعه است.

دلار زدایی

به گزارش «اسپوتنیک»، اقتصاد جهانی بدون سلطه دلار آمریکا در حال حاضر برای برخی تصور سختی است، اما کار برای این منظور آغاز شده است.

پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است اما ارز‌های دیگر می‌توانند در غیاب دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی، اهمیت پیدا کنند و خلأ‌ها را پر کنند. 

ضربه دلار نفتی در این زمینه بسیار مهم است، زیرا از سال ۱۹۷۵ نفت غرب آسیا فقط به دلار فروخته می‌شد. اکنون روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت را به یوان و ارز‌های محلی می‌فروشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *