آغوش باز دفتر فیلمنامه رسانه ملی برای همه فیلمنامه‌نویسان/ فیلمنامه‌ها باید ریشه در باورهای انقلاب اسلامی داشته باشد

14:11 - 27 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۳۰۶
آغوش باز دفتر فیلمنامه رسانه ملی برای همه فیلمنامه‌نویسان/ فیلمنامه‌ها باید ریشه در باورهای انقلاب اسلامی داشته باشد
مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی از آغوش باز این معاونت برای همه فیلمنامه‌نویسان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار میزان، حسین اسدی‌زاده مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی صبح امروز شنبه ۲۷ خرداد اولین نشست رسانه‌ای خود را با اهالی رسانه برگزار کرد. 

در ابتدای این نشست، اسدی‌زاده ضمن تشریح چگونگی تشکیل این معاونت در سازمان صدا وسیما گفت: دفتر فیلمنامه رسانه ملی بر مبنای اینکه نگارش متن‌ها مستقل، تولید مستقل و پخش هم مستقل باشد، بنا نهاده شده است. دفتر فیلمنامه‌نویسی ذیل معاونت سیما تشکیل شده و ماموریتش این است که همه طرح‌ها و ایده‌های مرتبط با مجموعه‌های تلویزیونی را رصد و ارزیابی کند. 

مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی ضمن اشاره به سلیقه‌ها در انتخاب فیلمنامه در سازمان صدا و سیما در سال‌های اخیر بیان کرد: در تمامی این سال‌ها در عرصه نگارش فیلمنامه گرفتار سلیقه بوده‌ایم ولی ما تمام سعی خود را کرده‌ایم که در فرآیند رصد متون سلیقه کمترین تاثیر را در انتخاب‌ها داشته باشد.

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به استقبال خوب علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی طی ماه‌های فعالیت این معاونت، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۸۰۰ طرح برای ما ارسال شده و مورد بازبینی قرار گرفته است. در فرآیند دریافت فیلمنامه‌ها مکاتبات کاغذی حذف شده و همه آثار ارسالی به صورت دیجیتال بررسی می‌شود و تاکنون بیش از صد طرح از 803 اثر ارسال شده، وارد مرحله نگارش فیلمنامه شده است. فیلمنامه‌ها باید ریشه در باورهای انقلاب اسلامی داشته باشد و در عین حال تکراری نباشد. 

اسدی‌زاده ادامه داد: ما در آغاز مسیر نگارش فیلمنامه‌ها هستیم. در تمامی آثار سعی بر این شده تا نگاه‌ها مبتنی‌ بر بی‌طرفی باشد و هر فردی تمایل داشته باشد تا برای سازمان صداوسیما طرحی بفرستد، می‌تواند بر اساس آیین‌نامه طرح خود را ارسال کند. سامان‌دهی آثار اقتباسی یکی از کارهای بخش اقتباس است و در بخش پژوهش هم رابطه مفاهیم مرتبط با انقلاب اسلامی و فیلمنامه‌ها روشن است.

مدیر اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی ضمن اشاره به شناسایی فیلمنامه‌نویسان در ایران و در مراحل بعد از آن در جهان اسلام، منطقه و جهان گفت: هدف اصلی ما در مرحله اول شناسایی فیلمنامه‌نویسان داخل کشور و سپس شناسایی فیلمنامه‌نویسان منطقه و جهان است. در پروژه‌ای به نام «اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران» کارگروه‌های متعددی در استان‌های مختلف برای همین منظور راه‌اندازی شده است. 

وی ادامه داد: در تلاشیم تا به یک بنگاه واقعی نگارش متن تبدیل شویم. طبق آمار و به صورت میانگین روزانه تعداد شش فیلمنامه برای ما ارسال می‌شود، اما متاسفانه ربطی به موقعیت ایران امروز و مردم ندارد و یا قصه‌ها تکراری است. تمام تلاش من این است که به فیلمنامه و فیلمنامه‌نویس هویت ببخشیم. 

این نویسنده افزود: از تمام فیلمنامه‌نویسان درخواست می‌کنم که به ما در این راه کمک کنند، کار سختی به ما سپرده شده است و دوست دارم تا اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد. ما تعهد داریم که هر هفته‌ نگارش دو فیلمنامه را آغاز کنیم و حدود ۲۰ تا ۳۰ هفته طول می‌کشد که یک فیلمنامه در مرحله متن به خروجی برسد.

وی عنوان کرد: هیچ‌گونه توقف و ممیزی غیرحرفه‌ای وجود نداشته و نخواهد داشت و تمامی واسطه‌ها و شوراهای غیرکارشناسی کنار گذاشته شده است. 

محدود شدن در روایت‌ها و موقعیت‌های خاص ضربه بزرگی به سریال‌سازی وارد کرده است

اسدی‌زاده تصریح کرد: محدود شدن در روایت‌ها و موقعیت‌های خاص ضربه بزرگی به سریال‌سازی وارد کرده است و قصد داریم تا مخاطبان بیشتری را با رسانه ملی همراه کنیم. با اطمینان می‌گویم که پروژه‌ای متوقف نشده، یعنی بی‌دلیل متوقف نشده و نخواهد شد. 

وی با اشاره به مشکلات مالی در سازمان صدا و سیما افزود: دلیل کندی تولید سریال‌ها در تلویزیون دست خالی رسانه ملی از لحاظ مالی است. فیلمنامه‌های «سعدی»، «خواجه‌نصیر» و «پوریای ولی» به نگارش درآمده است، اما تلویزیون به لحاظ مالی و بودجه‌ای نمی‌تواند از تولید این آثار حمایت کند. جذب مخاطب جز با متن، فیلم و سریال خوب رخ نمی‌دهد.

مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی ضمن اشاره به اندک تنوع موضوعی در طرح و فیلمنامه‌های ارسالی از طرف علاقه‌مندان گفت: طرح‌های ارسالی بیشتر مربوط به خانواده و دعوای خانوادگی است و هنوز هم این تفکر وجود دارد که داستان پرکشش این است که خانواده‌ها سر ارثیه با یکدیگر دعوا کنند. در سال گذشته در کشور ما یک اتفاق سیاسی رخ داده است، اما آثار ارسالی درباره حوادث و اتفاقات سال گذشته به ۱۰ اثر هم نمی‌رسد.

وی با اشاره به مخاطب تلویزیون و تقابل تلویزیون با پلتفرم‌ها گفت: نهایت مخاطب شبکه نمایش خانگی 2میلیون نفر است، اما طبق آمار ارائه شده از طرف مرکز آمار سازمان صدا و سیما 35 میلیون نفر سریال «گیلدخت» را دیده‌اند.

اسدی‌زاده با اشاره به آثار ارسالی به فیلمخانه صدا و سیما اظهار کرد: ما حتی آثاری را که در نقد نظام جمهوری اسلامی هم نگارش شده است، مورد بررسی قرار داده و بازخوانی می‌کنیم. فضا برای ارسال هر نوع اثری باز است. قطعا آثار افرادی را که ضدنظام هستند قطعا نمی‌توانیم قبول کنیم، البته تابه‌حال هم هیچ‌کس را با گونی سراغ فیلمنامه‌نویس‌ها نفرستاده‌ایم! حراست که مسئولیت خوانش این فیلمنامه‌ها را ندارد، تمام همکاران ما بچه‌های حوزه فیلمنامه‌نویسی هستند! 


این فیلمنامه‌نویس ادامه داد: یکی از فیلمنامه‌های ارسالی فیلمنامه‌ای درباره حاج عبدالله والی بود. طرح خوبی درباره «رویانا» حیوان شبیه‌سازی‌شده و یک فیلمنامه کمدی با نگاه به اغتشاشات پاییز سال گذشته برای ما ارسال شده است. فیلمنامه‌ای هم از علی خودسیانی برای ما ارسال شده که فیلمنامه بسیار خوبی است. 

اسدی‌زاده درباره پذیرش مسئولیت فیلمنامه‌ها اظهار کرد: تا پایان کار فیلمنامه هیچ‌کس به غیر از ما مسئولیتی ندارد و پای این مسئولیت آن هم ایستاده‌ام. هر علاقه‌مندی می‌تواند از طریق نرم‌افزار بله طرح خود را ثبت کرده و آن را پیگیری کند. این طرح‌ها کارشناسی شده و به کارگروه‌ها می‌رسد و در نهایت ۱۲ کارگروه آنها را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *