تولید نظریه، خلق آثار هنری و اصلاح مصرف رویکرد اصلی تفاهم‌نامه دائمی مکتب رضوی است/ هفته پژوهش میزبان جشنواره مکتب رضوی شد

21:47 - 01 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۳۹۲
تولید نظریه، خلق آثار هنری و اصلاح مصرف رویکرد اصلی تفاهم‌نامه دائمی مکتب رضوی است/ هفته پژوهش میزبان جشنواره مکتب رضوی شد
مراسم انعقاد تفاهم‌نامه دائمی همکاری و قرارداد مکتب رضوی بین موسسه آفرینش‌های هنری و دانشگاه هنر برگزار شد.

خبرگزاری میزان - مراسم انعقاد تفاهم‌نامه دائمی همکاری و قرارداد طرح‌های پژوهشی مکتب رضوی بین موسسه آفرینش‌های هنری و دانشگاه هنر با حضور محمدرضا حسنایی رئیس دانشکده هنر تهران، امیر مهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام داود رنجبران معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر تهران و محمد جواد استادی مدیر کلان پروژه رضوی و مشاور مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری رضوی یکشنبه یکم مهر ماه در دانشگاه هنر برگزار شد.

محمدرضا حسنایی رئیس دانشگاه هنر در این آیین ضمن اشاره به تمدید انعقاد تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی مکتب هنر رضوی با دانشگاه هنر تهران گفت: انعقاد ارتباط و قرارداد با موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی سبب شد تا محور اصلی حرکت و رشد دانشگاه هنر بر اساس مکتب رضوی شکل گیرد. این چیزی فراتر از پیش‌بینی‌های ما بود، زیرا خروجی آن آثاری ارزشمند و قابل توجه را شامل می‌شد. در این میان برگزاری برخی از همایش‌های بین‌المللی نیز که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود در جهت تکامل حوزه هنر نقشی موثر و بسزا خواهد داشت.

وی به دستاورد‌های تفاهم‌نامه منعقد شده بین موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر تهران اشاره کرد و افزود: مجموعه کتاب‌ها، مقالات، پژوهش‌های علمی و تمرکز روی مکتب و هنر رضوی حرکتی ارزشمند و عاقلانه بود و این مهم طی جلسات مکرر در مسیر پژوهش هدایت شده است، بنابراین به این سوال که چه می‌خواهیم انجام دهیم پاسخ داده شد و امسال تمرکز بیشتری بر موضوعات هنر رضوی خواهیم داشت.
حسنایی استراتژی دانشگاه هنر را مورد بررسی قرار داد و افزود: مکتب هنر رضوی فضایی جدید و متفاوت را پیش پای دانشگاه گذاشت، بدین ترتیب به دنبال دست یافتن به الگویی کلان در جهت بیان معارف ارزشی و دینی رضوی و تبدیل آن از فرم به محتوا هستیم تا بتوانیم آن را در اختیار زائران قرار دهیم.

ساختار و الگویی برگرفته از هنر ایرانی اسلامی

امیر مهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ضمن اشاره به همکاری یک سال گذشته این دو مجموعه تصریح کرد: بخش عمده‌ای از حرم امام رضا (ع) در هم تنیده با هنر است که از تمدن ایرانی اسلامی سرچشمه می‌گیرد و هنرمندان طی ۸۰۰ سال بهترین آثار هنری خود را به این آستان تقدیم کرده و در آن به اجرا گذاشتند.

وی تاکید کرد: انتقال مفاهیم به زائران حرم امام رضا (ع) و استفاده از رنگ‌ها و فرم‌هایی که هنرمندان آن را ایجاد کرده و ویژگی خاصی به فضای زیارتگاه داده‌اند، به نوعی از معرفت‌شناسی آنان نسبت به امام خبر می‌دهد. ما به دنبال ادامه و تسهیلگری تبلور پتانسیل‌های هنرمندان در مکتب رضوی هستیم، به عبارت دیگر تلاش داریم تا ساختار و الگویی برگرفته از مفاهیم اسلامی با زبان هنر را محقق کنیم و این مهم قابل اجرا نیست مگر با همراهی چهره‌های پژوهشی و علمی کشور.

حکیمی ادامه داد: خلق آثار هنری و هنر‌های نوظهور و نوپدید بخش دیگری از رویکرد ما در موسسه آفرینش‌های هنر آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر تهران است.

وی به برنامه‌ها و رویکرد‌های متعدد شکل گرفته طی ۳ سال اخیر توسط موسسه آفرینش‌های هنر آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر تهران پرداخت و افزود: تولید نظریه، خلق آثار هنری و اصلاح مصرف نکته‌ای مهم و راهبردی است که همواره مدنظر قرار گرفته است، از سوی دیگر کارکرد هنر مکتب رضوی که برگرفته از مکتب رضوی است، می‌تواند بسیار اثربخش و اثرگذار باشد.

محتوا بخشی به تحقیقات و پژوهش‌ها

حجت الاسلام والمسلمین رنجبران معاون بخش پژوهشی نیز در این مراسم ضمن اشاره به فلسفه تفاهم‌نامه موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر تهران گفت: به دنبال اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها، این تفاهم‌نامه بین موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس و دانشگاه هنر تهران برقرار شد که از این برنامه‌ها و رویکرد دانشگاه در مسیر پژوهش سوق داده شده است. این تفاهم‌نامه برای محتوابخشی به تحقیقات و پژوهش‌ها شکل گرفت و این مهم در فضایی علمی به اجرا گذاشته شد.

وی تصریح کرد: رساله‌های پایان‌نامه‌ای که در دانشگاه نوشته می‌شود، می‌تواند تحت تاثیر مکتب رضوی قرار گرفته، به تحقیقات و پژوهش سمت و سو داده و خروجی قابل توجه و ارزشمندی از آن‌ها استحصال شود، بنابراین هم دانشجویان و هم اساتید عرصه هنر می‌توانند با شرکت در کنگره‌ها و جشنواره‌های متعدد مکتب رضوی، آخرین دستاورد‌های خود را ارائه کنند و از تسهیلات آن بهره‌برداری کنند.

رنجبران افزود: بحث‌های کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی و چند کرسی دیگر در دستور کار قرار داده شده و ادامه داده می‌شود که می‌تواند برای علاقه‌مندان به هنر خصوصاً هنر رضوی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اشاره‌ای به تفاهم‌نامه دانشگاه هنر تهران داشت و بیان کرد: این دانشگاه سیاست‌های خود را بر این مهم پایه‌گذاری کرده است که در سال تحصیلی ۱۴۰۳ الی ۱۴۰۴ در دانشگاه پژوهش محور و برگرفته از مکتب رضوی حرکت کند. کار دیگر برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت هنر رضوی است که در سراسر کشور کلید خواهد خورد. دبیرخانه اجرایی تفاهم‌نامه موسسه آفرینش‌های هنر آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر تهران نیز در مسیر شکل دهی به سازوکار‌های علمی حرکت می‌کند و سیاستگذاری‌های مشخص و مناسبی را در نظر دارد که به طرح‌های پژوهشی تعلق می‌گیرد.

محمد جواد استادی مدیر کلان پروژه رضوی و مشاور مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنر رضوی نیز در این نشست ضمن اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) گفت: همانگونه که امام هشتم (ع) فرمودند: «اگر مردم زیبایی کلام و معارف ائمه را درک کردند از ما پیروی خواهند کرد» این گونه بود که بهترین ابزار هنر توسط مردم و جامعه طی ۸۰۰ سال گذشته به واسطه شیعه و سنی در حرم رضوی به کار گرفته شده است.

استادی برگزاری کنگره مکتب رضوی را مطرح و بیان کرد: تمدید تفاهم‌نامه بدون محدودیت زمان، در دو مرحله به اجرا گذاشته خواهد شد. این تفاهم‌نامه توانست اهدافی مانند تقویت ادبیات نظری، تقویت گفتمان رضوی، طرح و بازخوانی مکتب رضوی، تقویت هسته پژوهش و پردازش، توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد و ... را در بر داشته باشد. از سوی دیگر نگهداری و بازسازی هنر امروز و حرکت در مسیر پویانمایی، سینما، عکس که زبان رسای هنر است، می‌تواند از جمله برنامه‌های هدف‌گذاری شده آینده باشد. استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها نیز در دستور کار است.

وی به برگزاری جشنواره‌ای جدید اشاره و تصریح کرد: فراخوان یک جشنواره را در دستور کار داریم که هجدهم و نوزدهم مهرماه با حضور پژوهشگران برجسته و اساتید برگزار خواخد شد و به نقد و بررسی آثار ارسال شده خواهد پرداخت تا برترین‌ها را انتخاب کند. این مهم در طول هفته پژوهش شکل خواهد گرفت و دو اتفاق ویژه را با خود به همراه دارد. ابتدا معرفی برخی از کتاب‌های تولید شده در مسیر این تفاهم‌نامه و دوم رونمایی از سایت مکتب رضوی.

انتهای پیام/


برچسب ها: جشنواره رضوی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *