صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تیر ماه ۱۴۰۳|

۲۰۴ هزار و ۶۲۱ مورد ملاقات مردمی در تیر ماه توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد/ دریافت ۱۳۳ درخواست حقوقی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰:۱۶
کد خبر: ۴۷۸۸۷۲۶
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه از تعداد ۲۰۴ هزار و ۶۲۱ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور در تیرماه سال جاری خبر داد.

خبرگزاری میزان - ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب‌رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده‌ها از سیاست‌های قوه قضاییه بوده و عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به‌طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع‌های قضایی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا مردم مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.

به همین منظور رئیس عدلیه به مقامات قضایی دستور داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها در چارچوب قانون را در زمره اولویت‌های کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدار‌های مردمی استمرار و مداومت داشته باشند.

در همین راستا رئیس قوه قضاییه در روز‌های ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و اول تا سوم فروردین ۱۴۰۳ در میان نمازگزاران مساجد غرب، جنوب و شمال تهران حضور یافت و پس از اقامه نماز تا ساعت‌ها مشکلات آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای سال گذشته به مقامات و مسئولان قضایی نیز برای حضور در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است.

همچنین رئیس عدلیه دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ در نشست شورای عالی قوه قضاییه، از کلیه همکاران و مسئولان قضایی که در ایام تعطیلات نوروز، بصورت شبانه‌روزی و کشیک، به امرِ مهمِ خدمت‌رسانی به مردم مشغول بودند تقدیر کرد و گفت که باید هر چه بیشتر ارتباطات مسئولان قضایی با مردم توسعه پیدا کند و ضرورت دارد مسئولان قضایی پیوسته در میان مردم حضور داشته باشند و شنوای مسائل و مشکلات آن‌ها باشند و در جهت رفع این مسائل و مشکلات، اقدامات مقتضی و قانونی را ترتیب دهند.

ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی سراسر کشور

در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در گفت‌‎وگو با میزان، درباره ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در تیر ماه سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در تیر ماه سال جاری تعداد ۲۰۴ هزار و ۶۲۱ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۴ هزارو ۳۰۰ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استان‌ها و تعداد ۹ هزارو ۱۵۶ مورد مربوط به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.

وی افزود: استان فارس با ۲۴ هزار و ۸۲۰ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان مازندران با ۱ هزار و ۱۰۰ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان نیز با ۹۲۲ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.

رفاهی بیان کرد: با بررسی و مقایسه تعداد ملاقات‌های انجام شده در این ماه که توسط دادستان‌های محترم عمومی و انقلاب تهران انجام شده است،  ۴ هزار و ۲۳۴ مورد بوده است، نسبت به  ماه قبل که  ۳ هزارو ۸۴۰ بوده است که  ۹.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: اولویت موضوع درخواست‌های مردم در ملاقات‌های صورت گرفته در استان‌ها به ترتیب درخواست‌های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ...، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پرونده‌ها و استماع مباحث طرفین، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، ارشاد و راهنمایی، پیگیری پرونده، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان و حمایت از واحد‌های تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.

اهم پیگیری‌های صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره اهم پیگیری‌های صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تیر ماه، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۴۱۰ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۲۴۵ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۳۶۶ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۸۷ مورد وقت اخذ شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۲۳۰ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۲۵۰ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۲۰ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۵۵ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته است.


رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۲۶۷ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۱۸۷ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستری‌های کل استان‌ها ارسال شده همچنین ۱۹۰ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۶۹ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است، استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، قزوین، کردستان، کهگیلویه وبویراحمد، گلستان، همدان، مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند؛ و هیچ یک از نامه‌های استان ایلام، کرمانشاه، مرکزی در تیر ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.

حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه

وی درادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور می‌یابند.

همچنین در روز‌های زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل بطور مرتب حضور می‌یابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پرونده‌های کثیرالشاکی از اداره ملاقات‌ها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه می‌کنند دیدار و به پرونده‌های آن‌ها رسیدگی می‌کنند.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در تیرماه معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد ۱۱۰ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کرده‌اند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۱۹۷ مورد تقاضای مردمی بوده‌اند.

برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضاییه

رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمت‌رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضا‌های مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست‌ها و ارشاد متقاضیان مشغول می‌شوند. درخواست‌های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام می‌شود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می‌شود. تعداد درخواست‌های دریافتی در این ماه ۱۳۳ مورد بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *