بازگشت «سیروس مقدم» با جزیره به شبکه نمایش خانگی/کارنامه طلایی کارگردان سریال محبوب «پایتخت»
- این روزها تب سریال سازی در شبکه نمایش خانگی بالاتر از قبل رفته است و کمتر کارگردان و تهیه کنندهای را میبینید که در این رسانه خصوصی و فراگیر سریالی نساخته باشد.
حتی این ماجرا دامن کارگردانهایی که مُهر تلویزیونی بودن روی پیشانی شان خورده بود را هم گرفته است. یکی از همین کارگردانها که حتی فیلم سینمایی زیادی هم نساخته است، سیروس مقدم است که این روزها دومین سریال خود را در شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرده است. «جزیره» عنوان دومین سریال مقدم بعد از تجربه «خواب زده» در شبکه نمایش خانگی است. سریالی که داستانی عاشقانه با مضمونی جنایی و درام را چاشنی خود کرده است.
سیروس مقدم و تجربهای حدود ۳۲ سال
مقدم ۶۷ ساله حالا حدود ۳۲ سال است که تخصص حرفهای او سریال سازی در هر ژانری است و در این سالها که کم هم نیستند، توانایی و تخصص خوبی در این مدیوم بدست آورده است. طوری که اگر کار ضعیفی هم در کارنامه او وجود داشته باشد مخاطبانش به دیده اغماض به آن نگاه میکنند و بیشتر کارهای خوب این کارگردان را در ذهنشان مرور میکنند. شاید اینکه اغلب آثار این کارگردان در بهترین زمانهای مناسبتی و یا هر شبه از تلویزیون پخش میشدند هم بتواند دلیلی برای ماندگاری این کارگردان به شمار رود.
حضور در آثار شاخصی مثل «امام علی (ع)»
این کارگردان در سریال «امام علی (ع)» و فیلم سینمایی «روز واقعه» به عنوان مدیر برنامه ریزی و مدیر تولید فعالیت کرده است و بعد از آن به مرور کارگردانی را پله پله آغاز و ادامه داده است.
سریالهایی درام، اجتماعی و خانوادگی
مقدم یکی از معدود کارگردانهایی است که طی سالهای فعالیت خود در تلویزیون سریالهایی در ژانرهای مختلف کارگردانی کرده است. اما با این حال عمده کارهای او درامهای اجتماعی هستند. سریال «مسافر»، «پلیس جوان» و «نرگس» از جمله این سریالها هستند. مسافر معضلی مثل اعتیاد را به تصویر کشیده بود و از حضور بازیگرانی، چون ابوالفضل پورعرب و پانته آ بهرام استفاده کرده بود.
در پلیس جوان قصه یک خبرنگار خانم را با بازی مریلا زارعی و تقابل او با یک پلیس را نشان داد و در نرگس نیز داستانی خانوادگی را پیش چشم مخاطبانش قرار داد. مقدم با اینکه در سریال نرگس بازیگر نقش اصلی سریال را طی سانحه رانندگی از دست داد (پوپک گلدره)، اما به خوبی توانست در خلا حضور این بازیگر، ستاره اسکندری را به عنوان بهترین جایگزین برای ادامه سریالش انتخاب کند که اتفاقا در بازخوردهای مخاطبان نیز به رضایت خوبی رسید.
کارگردانی با سریالهای کمدی
مقدم بعد از چند سال ژانر خود را تغییر داد و در میان ساخت سریالهای اجتماعی و گاهی درام، سریالهایی با موضوعات کمدی نیز کارگردانی کرد.
پیامک از دیار باقی اولین سریال کمدی او بود که در آن با موضوعی مثل مرگ شوخی کرده بود، بازیگر نقش اصلی این سریال محمدرضا شریفی نیا بود که قرار بود به دلیل بدهی نقش یک مُرده را ایفا کند و حتی داخل قبر بخوابد!
چاردیواری سریال بعدی مقدم بود که اولین همکاری او با محسن تنابنده در مقام نویسنده به شمار میرفت. امیر جعفری و سعید آقاخانی از بازیگران اصلی این سریال بودند، سریالی که با موضوع ازدواج جوانها شکل گرفته بود.
دیگر سریال کمدی مقدم، چک برگشتی بود که نگاهی طنز به زندگی یک نماینده مجلس داشت.
پایتخت و موفقیتی که ماندگار شد
درست است که مقدم سریالهای بسیاری را کارگردانی کرده است، اما شاید یکی از ماندگارترین آثار او پایتخت باشد، سریالی که در ۶ فصل تهیه و تولید شد.
قصه یک خانواده معمولی و مهاجرت آنها از شمال به تهران دست مایه اصلی این سریال در فصل اول بود که در فصلهای بعدی بسط بیشتری پیدا کرد و داستان به زوایای زندگی شخصیت نقی با بازی محسن تنابنده و هما (ریما رامین فر) و ارسطو (احمد مهرانفر) نفوذ کرد و آنها را حتی تا موقعیت حضور در کنار داعشیها هم پیش برد.
کارگردانی با کارنامه ساخت سریالهای ماورایی
این کارگردان در دورهای که اغلب کارگردانها به سمت ساخت سریالهای ماورایی رفته بودند، سریالهایی با مضامین ماورایی ساخت. از جمله آنها میتواند به «اغما» و «روز حسرت» اشاره کرد.
اغما یکی از سریالهای مقدم بود که در ماه رمضان سال ۸۶ از تلویزیون پخش شد. داستان این سریال درباره نفوذ شیطان به زندگی آدمها بود. حامد کمیلی دو نقش شیطان را در ظاهر خوب و بد بازی کرده بود و امین تارخ نیز یکی از شخصیتهای اصلی این سریال بود.
روز حسرت نیز قصه خانوادگی زنی را روایت میکرد که عالم برزخ را در خواب میدید و فردی در خواب حرفهایی به او میزد که پرده از برخی مسائل در زندگی اش برمی داشت.
همکاری با سعید نعمت اله
اگر بخواهیم نگاهی به کارهای مقدم داشته باشیم، نباید از حضور سعید نعمت اله در کنار او غافل باشیم. این دو زوج هنری خوبی بودند که سریالهای موفق رستگاران، زیر هشت، دیوار، مدینه، میکائیل را برای تلویزیون ساخته بودند.
رستگاران داستانی خانوادگی داشت، زیر هشت که تلخترین سریال مقدم به شمار میرود، درباره انتقامهای شخصی طی زندگی عادی برخی آدمها بود. این سریال زندگی فردی به نام عطا با بازی امیر جعفری را نشان میداد. جعفری که سال قبل از تولید زیر هشت در سریال چاردیواری با مضمونی کمدی بازی کرده بود توانست این قالب را در زیرهشت از بین ببرد و نقش عطا را به گونهای بازی کند که برای مخاطبان باورپذیر باشد.
دیوار سریال دیگر مقدم بود که برای هفته نیروی انتظامی ساخته شده بود، در این سریال نیز تقابل دزد و پلیس به نمایش درآمده بود. مهدی سلطانی و آتیلا پسیانی در نقش دزد و پلیس این سریال بازی کرده بودند.
میکائیل نیز داستان زندگی پلیسی بود که خیلی به قوانین پایبند نبود و دوست داشت شیوه خود را داشته باشد. کامبیز دیرباز نقش پلیسی به نام میکائیل را در شهری حاشیه دریا بازی میکرد.
کارگردانی که به زنان توجه ویژهای دارد
سیروس مقدم از آن دسته کارگردانهایی است که در کارهایش توجه ویژهای با خانمها در جامعه دارد و دوست دارد تا با نگاهی مردانه به زندگی خانمها نفوذ کرده و معضلات را از دیدگاه آنها بیان کند. او در این زمینه نیز بسیار موفق بوده است. سریالهای پلیس جوان، بانویی دیگر، ریحانه، نرگس، روز حسرت، رستگاران، تا ثریا همگی از این جمله بودند و شخصیت اصلی تمامی آنها بر عهده یک خانم بود.
مدینه نیز قصه زندگی زنی به نام مدینه را نشان میداد که در پیچ و خمهای زندگی قرار میگرفت و در پایان با همت خودش توانست زندگی را نجات بخشد.