هویت محصول نظام یادگیری است
وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه «سومین همایش هویت یابی دوره پیش دبستانی»، با اشاره به این که «هویت» محصول نظام یادگیری است، گفت: هر رفتار و کارکردی که در جامعه تجلی پیدا میکند، منبعث از نظام یادگیری است.
خبرگزاری میزان -
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در افتتاحیه «سومین همایش دو روزه هویت یابی دوره پیش دبستانی» با موضوع «تربیت هویت محور کودکان ایران اسلامی»، که به صورت ویدئوکنفرانس بر بستر فضای مجازی و به میزبانی استان فارس، برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مفاهیم کلیدی در زندگی انسانها مفهوم هویت است، هویت مجموعهای از بینشها و نگرشهای انحصاری هر فرد است که وی را از دیگران متمایز میکند و بر اساس همین نگرش ها، کیفیت زندگی هر شخص تعیین میشود.
حاجی میرزایی با اشاره به این که انسانها براساس هویت خود، زندگی میکنند، تصریح کرد: آنچه انسانها را از هم متمایز خواهد کرد، چگونگی انجام اعمال آن هاست و عمل انسان از هویت او سرچشمه میگیرد، بنابراین مفهوم هویت خیلی عمیق و حساس است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این سوال مطرح است که مفهوم هویت چگونه شکل میگیرد؟، هویت، محصول نظام یادگیری است و ما در پرتو یادگیری، هویت پیدا میکنیم. نظام یادگیری چه به صورت رسمی و یا غیررسمی، تحت تأثیر سه ابزار «دیدن»، «شنیدن» و «اندیشیدن» است که در پرتو تعاملات انسانی، غنا مییابد و ارتقا مییابد و دریچههای ورود یادگیری انسان، تحت تأثیر تعاملات انسانی قرار دارد.
وی با تأکید بر این که هر شخص در پرتو تعاملات با محیط و اشخاص دیگر، به تدریج هویت خود را پیدا میکند، گفت: اولین ارتباط انسان در زمان تولد، با خودش است که با گذشت زمان و ارتباط انسان با اعضای خانواده، دوستان و اجتماع، دایره تعاملات انسانی وی، گستردهتر و عمیقتر میشود. هویت هر فرد بسته به نوع تعاملات انسانی که برقرار میکند، شکل میگیرد و انسان در تعاملات اجتماعی به درک از خود میرسد؛ بنابراین مفهوم شکل گیری هویت، یک مفهومی است که در پرتو تعاملات اجتماعی شکل میگیرد، ولی منحصر به تعاملات اجتماعی نیست.
حاجی میرزایی ادامه داد: مجموع ارتباطهای افراد با هم، نهادهای اجتماعی را میسازد. مجموع نهادهایی که به زندگی ما نظم و نسق داده و مناسبات اقتصادی، اجتماعی و دینی ما را مدیریت میکنند، محصول تعاملات انسانها با یکدیگر است و در پرتو همین تعاملات بین افراد مختلف با نگرشهای متفاوت، هویت فردی، اجتماعی و ملی شکل میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: چهار پیوند اصلی انسان با خود، با خدا، با خلق و با خلقت، تنظیم کننده هویت اصلی افراد و تعیین کننده هویت جمعی و ملی است.
وی گفت: بخشی از تعاملات انسان با محیط است. محصول تعاملات انسان با محیط طبیعی، فناوریها را ایجاد میکند و کیفیت جامعه تحت تأثیر نوع ارتباط انسانها با طبیعت و با یکدیگر است.
وی با اشاره به این که هر رفتار و کارکردی که در جامعه تجلی پیدا میکند، منبعث از نظام یادگیری است، بیان کرد:نظام یادگیری هر فرد به دو شاخه رسمی و غیر رسمی تقسیم میشود. تفاوت نظام یادگیری رسمی با غیررسمی این است که در نظام یادگیری رسمی، اندیشه و تفکر حاکم است و ما اراده میکنیم که امروز فرزندانمان چه چیزی را بیاموزند و به چه شکلی هویت پیدا کنند. نظام یادگیری رسمی کشور، مبتنی بر طراحی، فهم و اندیشه است و بنابراین تا حد زیادی شکل گیری هویت فرزندان جامعه، تحت تأثیر نظام یادگیری رسمی در کشور خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بر این باور باشیم که هویت، محصول نظام یادگیری است و نظام یادگیری است که، تعیین کننده هویت اصلی هر شخص است. نباید یادگیری را محدود به دوران تحصیل کرده و آن را از دوره ابتدایی آغاز کنیم.
وی افزود: قبل از دوران ابتدایی، سالهای حساسی از نظر یادگیری در زندگی هر شخص وجود دارد که لازم است کودکان در آن سالها تحت تأثیر برنامههای هوشمندانه یادگیری، قرار گیرند و همین ضرورت باعث شد که ما برای دوره پیش دبستانی، برنامه ریزی کنیم و موفق به دریافت مجوز تأسیس «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»، شویم.
حاجی میرزایی با اشاره به این که برای شکل گیری صحیح هویت فرزندانمان، لازم است برای آنها از اوان کودکی، تحت تاثیر نظام یادگیری، چارچوبهایی را تعیین و به آنها آموزش دهیم، گفت: این موضوع که با تصمیم شورای عالی آموزش کودکان پیش از دبستان به آموزش و پرورش واگذار شده است، بسیار جدی و مهم است و برای موفقیت در این مهم، باید روابط تعاملی صحیح بین نظام آموزشی، خانواده و جامعه برقرار شود.
وی گفت: وظیفه مهمی بر عهده آموزش و پرورش نهاده شده است که بر اساس آن ما خشتهای شکل گیری هویت افراد آینده این سرزمین را میسازیم که تعیین کننده کیفیت زندگی افراد و آینده جامعه خواهد بود؛ بنابراین لازم است تمام افراد دخیل در این کار بایکدیگر همسو باشند تا تعارض در نظام یادگیری بوجود نیاید و افراد یادگیرنده را دچار آشفتگی ذهنی نکند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان باتشکر از تمام دست اندرکاران برگزار کننده «سومین همایش هویت یابی دوره پیش دبستانی»، گفت: باید برای رسیدن به هدف تلاش کنیم با برگزاری اینگونه همایش ها، دیدگاههای خود را به هم نزدیک کنیم تا بتوانیم به این شکل گیری صحیح هویت آیندسازان کشورمان، دست پیدا کنیم.
حاجی میرزایی با اشاره به این که انسانها براساس هویت خود، زندگی میکنند، تصریح کرد: آنچه انسانها را از هم متمایز خواهد کرد، چگونگی انجام اعمال آن هاست و عمل انسان از هویت او سرچشمه میگیرد، بنابراین مفهوم هویت خیلی عمیق و حساس است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این سوال مطرح است که مفهوم هویت چگونه شکل میگیرد؟، هویت، محصول نظام یادگیری است و ما در پرتو یادگیری، هویت پیدا میکنیم. نظام یادگیری چه به صورت رسمی و یا غیررسمی، تحت تأثیر سه ابزار «دیدن»، «شنیدن» و «اندیشیدن» است که در پرتو تعاملات انسانی، غنا مییابد و ارتقا مییابد و دریچههای ورود یادگیری انسان، تحت تأثیر تعاملات انسانی قرار دارد.
وی با تأکید بر این که هر شخص در پرتو تعاملات با محیط و اشخاص دیگر، به تدریج هویت خود را پیدا میکند، گفت: اولین ارتباط انسان در زمان تولد، با خودش است که با گذشت زمان و ارتباط انسان با اعضای خانواده، دوستان و اجتماع، دایره تعاملات انسانی وی، گستردهتر و عمیقتر میشود. هویت هر فرد بسته به نوع تعاملات انسانی که برقرار میکند، شکل میگیرد و انسان در تعاملات اجتماعی به درک از خود میرسد؛ بنابراین مفهوم شکل گیری هویت، یک مفهومی است که در پرتو تعاملات اجتماعی شکل میگیرد، ولی منحصر به تعاملات اجتماعی نیست.
حاجی میرزایی ادامه داد: مجموع ارتباطهای افراد با هم، نهادهای اجتماعی را میسازد. مجموع نهادهایی که به زندگی ما نظم و نسق داده و مناسبات اقتصادی، اجتماعی و دینی ما را مدیریت میکنند، محصول تعاملات انسانها با یکدیگر است و در پرتو همین تعاملات بین افراد مختلف با نگرشهای متفاوت، هویت فردی، اجتماعی و ملی شکل میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: چهار پیوند اصلی انسان با خود، با خدا، با خلق و با خلقت، تنظیم کننده هویت اصلی افراد و تعیین کننده هویت جمعی و ملی است.
وی گفت: بخشی از تعاملات انسان با محیط است. محصول تعاملات انسان با محیط طبیعی، فناوریها را ایجاد میکند و کیفیت جامعه تحت تأثیر نوع ارتباط انسانها با طبیعت و با یکدیگر است.
وی با اشاره به این که هر رفتار و کارکردی که در جامعه تجلی پیدا میکند، منبعث از نظام یادگیری است، بیان کرد:نظام یادگیری هر فرد به دو شاخه رسمی و غیر رسمی تقسیم میشود. تفاوت نظام یادگیری رسمی با غیررسمی این است که در نظام یادگیری رسمی، اندیشه و تفکر حاکم است و ما اراده میکنیم که امروز فرزندانمان چه چیزی را بیاموزند و به چه شکلی هویت پیدا کنند. نظام یادگیری رسمی کشور، مبتنی بر طراحی، فهم و اندیشه است و بنابراین تا حد زیادی شکل گیری هویت فرزندان جامعه، تحت تأثیر نظام یادگیری رسمی در کشور خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بر این باور باشیم که هویت، محصول نظام یادگیری است و نظام یادگیری است که، تعیین کننده هویت اصلی هر شخص است. نباید یادگیری را محدود به دوران تحصیل کرده و آن را از دوره ابتدایی آغاز کنیم.
وی افزود: قبل از دوران ابتدایی، سالهای حساسی از نظر یادگیری در زندگی هر شخص وجود دارد که لازم است کودکان در آن سالها تحت تأثیر برنامههای هوشمندانه یادگیری، قرار گیرند و همین ضرورت باعث شد که ما برای دوره پیش دبستانی، برنامه ریزی کنیم و موفق به دریافت مجوز تأسیس «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»، شویم.
حاجی میرزایی با اشاره به این که برای شکل گیری صحیح هویت فرزندانمان، لازم است برای آنها از اوان کودکی، تحت تاثیر نظام یادگیری، چارچوبهایی را تعیین و به آنها آموزش دهیم، گفت: این موضوع که با تصمیم شورای عالی آموزش کودکان پیش از دبستان به آموزش و پرورش واگذار شده است، بسیار جدی و مهم است و برای موفقیت در این مهم، باید روابط تعاملی صحیح بین نظام آموزشی، خانواده و جامعه برقرار شود.
وی گفت: وظیفه مهمی بر عهده آموزش و پرورش نهاده شده است که بر اساس آن ما خشتهای شکل گیری هویت افراد آینده این سرزمین را میسازیم که تعیین کننده کیفیت زندگی افراد و آینده جامعه خواهد بود؛ بنابراین لازم است تمام افراد دخیل در این کار بایکدیگر همسو باشند تا تعارض در نظام یادگیری بوجود نیاید و افراد یادگیرنده را دچار آشفتگی ذهنی نکند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان باتشکر از تمام دست اندرکاران برگزار کننده «سومین همایش هویت یابی دوره پیش دبستانی»، گفت: باید برای رسیدن به هدف تلاش کنیم با برگزاری اینگونه همایش ها، دیدگاههای خود را به هم نزدیک کنیم تا بتوانیم به این شکل گیری صحیح هویت آیندسازان کشورمان، دست پیدا کنیم.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *